Embla Othea Skrevet 4. mai 2023 #1 Skrevet 4. mai 2023 Under en svært omdiskutert episode i Nytt på Nytt i januar ble det flere nazi-vitser da panelet diskuterte problemet rundt TT-tjenesten (Tilrettelagt transport for handikappede) i Oslo. NRKs publikumsservice har mottatt 16 henvendelser angående fredagens episode i forrige uke av Nytt på Nytt. Av dem var 15 klager og én ros fra publikum og Kringkastingsrådet har også mottatt to klager. Etter at selskapet Ruter tok over kollektivtilbudet i hovedstaden, har funksjonshemmede opplevd at de ikke kommer seg fra A til Å. Da dette ble diskutert, sier Thomas Seltzer (53): «Ikke at jeg skal fremsnakke Nazi-Tyskland, men de greide i alle fall å frakte funksjonshemmede fra A til Zyklon B.» Hva synes dere? 1 2
Krokenguri Skrevet 4. mai 2023 #2 Skrevet 4. mai 2023 Embla Othea skrev (1 minutt siden): Under en svært omdiskutert episode i Nytt på Nytt i januar ble det flere nazi-vitser da panelet diskuterte problemet rundt TT-tjenesten (Tilrettelagt transport for handikappede) i Oslo. NRKs publikumsservice har mottatt 16 henvendelser angående fredagens episode i forrige uke av Nytt på Nytt. Av dem var 15 klager og én ros fra publikum og Kringkastingsrådet har også mottatt to klager. Etter at selskapet Ruter tok over kollektivtilbudet i hovedstaden, har funksjonshemmede opplevd at de ikke kommer seg fra A til Å. Da dette ble diskutert, sier Thomas Seltzer (53): «Ikke at jeg skal fremsnakke Nazi-Tyskland, men de greide i alle fall å frakte funksjonshemmede fra A til Zyklon B.» Hva synes dere? Jeg tenker vitsen blir feiltolket. Slik jeg ser vitsen , er at det er tragisk at man i dag i offentlig transport ikke klarer å ta med handikappede, mens nazistene hadde det 0 problem med det for 70 år siden. Vitsen har en dårlig smak, men blir nok også mye feiltolket 6 3 8
Magnifique Skrevet 4. mai 2023 #3 Skrevet 4. mai 2023 Jeg forstår poenget hans og smålo litt inni meg selv av vitsen, selv om den kanskje var litt tørr. Høres nesten ut som om folk ikke tåler å høre at Nazi-Tyskland faktisk har eksistert og at de tydeligvis klarte å gi mennesker med handicap et bedre kollektivtilbud enn vi klarer i Norge idag. Dog har jeg ikke sett episoden og hørt de andre vitsene. 5
Isambard Skrevet 4. mai 2023 #4 Skrevet 4. mai 2023 (endret) Magnifique skrev (11 minutter siden): Jeg forstår poenget hans og smålo litt inni meg selv av vitsen, selv om den kanskje var litt tørr. Høres nesten ut som om folk ikke tåler å høre at Nazi-Tyskland faktisk har eksistert og at de tydeligvis klarte å gi mennesker med handicap et bedre kollektivtilbud enn vi klarer i Norge idag. Dog har jeg ikke sett episoden og hørt de andre vitsene. Bedre kollektivtilbud....Sånn kan man også si det. De fikk gratis togbillett til Hartheim hvor de ble gasset ihjel. https://encyclopedia.ushmm.org/content/en/article/the-murder-of-people-with-disabilities Endret 4. mai 2023 av Isambard Utdypet litt 14 4
Diry72 Skrevet 4. mai 2023 #5 Skrevet 4. mai 2023 (endret) Synes vitsen er usmakelig. Får meg ikke til å le, bare teit. Så forstår hvis folk reagerer . Endret 4. mai 2023 av Diry72 Ekstra info 4 2 3
Stonegiant Skrevet 4. mai 2023 #6 Skrevet 4. mai 2023 Jeg har vell omtrent aldri ledd høyere av Nytt på Nytt. En fantastisk god vits! Helt hårreisende at man tar seg nær av sånt og sender inn klage. Håper de gikk rett i søppla. 19 6
Drizzt Skrevet 4. mai 2023 #7 Skrevet 4. mai 2023 Embla Othea skrev (6 timer siden): Under en svært omdiskutert episode i Nytt på Nytt i januar ble det flere nazi-vitser da panelet diskuterte problemet rundt TT-tjenesten (Tilrettelagt transport for handikappede) i Oslo. NRKs publikumsservice har mottatt 16 henvendelser angående fredagens episode i forrige uke av Nytt på Nytt. Av dem var 15 klager og én ros fra publikum og Kringkastingsrådet har også mottatt to klager. Etter at selskapet Ruter tok over kollektivtilbudet i hovedstaden, har funksjonshemmede opplevd at de ikke kommer seg fra A til Å. Da dette ble diskutert, sier Thomas Seltzer (53): «Ikke at jeg skal fremsnakke Nazi-Tyskland, men de greide i alle fall å frakte funksjonshemmede fra A til Zyklon B.» Hva synes dere? Jeg synes nazi-vitser ikke hører hjemme noe sted egentlig. Seltzer kunne bare spart seg for dette. Men slik er det i Norge - funksjonshemmede er fritt vilt når man føler for å trakassere noen 5 1 1
Duff Skrevet 4. mai 2023 #8 Skrevet 4. mai 2023 Det var jo ett spark bak til Ruter da, ett solid ett. 5 7
Drizzt Skrevet 4. mai 2023 #9 Skrevet 4. mai 2023 Duff skrev (2 minutter siden): Det var jo ett spark bak til Ruter da, ett solid ett. Sånt skjer når man gir ansvaret videre til underleverandører og velger fra nederste hylle de som lover å gjøre jobben billigst.
Snok1 Skrevet 4. mai 2023 #10 Skrevet 4. mai 2023 Diry72 skrev (5 timer siden): Synes vitsen er usmakelig. Får meg ikke til å le, bare teit. Så forstår hvis folk reagerer . Stonegiant skrev (1 time siden): Jeg har vell omtrent aldri ledd høyere av Nytt på Nytt. En fantastisk god vits! Helt hårreisende at man tar seg nær av sånt og sender inn klage. Håper de gikk rett i søppla. Drizzt skrev (6 minutter siden): Jeg synes nazi-vitser ikke hører hjemme noe sted egentlig. Seltzer kunne bare spart seg for dette. Men slik er det i Norge - funksjonshemmede er fritt vilt når man føler for å trakassere noen @Stonegianthar rett. Episk morsom vits. Nazister er bare jævlig hårsåre og lettkrenka. 3 3
Drizzt Skrevet 4. mai 2023 #11 Skrevet 4. mai 2023 Snok1 skrev (1 minutt siden): Nazister er bare jævlig hårsåre og lettkrenka. Å kalle de funksjonshemmede for nazister er vel å nå nye bunn i ekle holdninger. 3 1
Arild37 Skrevet 4. mai 2023 #12 Skrevet 4. mai 2023 Det er pinlig hvor hårsåre enkelte har blitt, det var en vits, ikke en seriøs ytring, bra var den også 16
Snok1 Skrevet 4. mai 2023 #13 Skrevet 4. mai 2023 Drizzt skrev (5 minutter siden): Å kalle de funksjonshemmede for nazister er vel å nå nye bunn i ekle holdninger. Det kunne vært en diskusjon dersom det faktisk hadde skjedd. Det har det altså ikke. 7
Arild37 Skrevet 4. mai 2023 #14 Skrevet 4. mai 2023 “Just because you’re offended, doesn’t mean you’re right.” ― Ricky Gervais 14 2 4
Boetica Skrevet 4. mai 2023 #15 Skrevet 4. mai 2023 Selv om ordspillet var fiffig, klarer jeg ikke å se noe morsomt med vitsen. For meg er det ikke gøy at mennesker har blitt myrdet på grusomste vis. Og nei - jeg er ikke krenket av den grunn - det er bare ikke min humor. 6 2 1
Neix4 Skrevet 4. mai 2023 #16 Skrevet 4. mai 2023 En god vits og helt åpenbart at ingen ble kalt nazister. 7
Duff Skrevet 4. mai 2023 #17 Skrevet 4. mai 2023 Drizzt skrev (25 minutter siden): Sånt skjer når man gir ansvaret videre til underleverandører og velger fra nederste hylle de som lover å gjøre jobben billigst. Kjenner godt til det desverre.
Snok1 Skrevet 4. mai 2023 #18 Skrevet 4. mai 2023 Neix4 skrev (9 minutter siden): En god vits og helt åpenbart at ingen ble kalt nazister. Bingo!
Gjest Lurven Skrevet 4. mai 2023 #19 Skrevet 4. mai 2023 Isambard skrev (6 timer siden): Bedre kollektivtilbud....Sånn kan man også si det. De fikk gratis togbillett til Hartheim hvor de ble gasset ihjel. https://encyclopedia.ushmm.org/content/en/article/the-murder-of-people-with-disabilities Ikke alle som fikk gratis togbillette engang. Eiendelene ble jo tatt fra dem
skreppamedleppa Skrevet 4. mai 2023 #20 Skrevet 4. mai 2023 Tenker at nytt på nytt har alltid måtte tåle å bli klaget på, desverre.. Det er alltid noen som ikke evner å ta det programmet for det det er... Det er et satire program og vitser blir spissformulert og det har garantert opp igjennom vært ting jeg har reagert på eller ikke funnet morsomt men å klage det inn har aldri falt meg inn en plass... Nytt på nytt skal i høyeste grad kunne vitse og si upassende ting, tøyse om ting en ikke skal tøyse om.. Jeg husker godt vitsen og syntes den var morsom og overhode ikke for drøy på noen måter, til et slikt program. Det er forskjell på hva en sier på nytt på nytt og på det en sier på dagsrevyen kl 19, og en bør klare å skille snørr og bart i dette, og skille på kontekster. Men mennesker som klager på nytt på nytt evner skjeldent dette og jeg skjønner igrunn ikke hvorfor slike mennesker ser programmet. Ingen bør være krenket av en slik vits, helt unødvendig klaging og en skal jaggu være sirompa og misforstå ting med viten å vilje for å i det hele tatt klare å gjøre dette til en sak. Nei, go Tohmas seltzer 🙌 som gir spark til ruter på en fiffig, bra og god måte som hører hjemme på nytt på nytt.. 6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå