AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #1 Skrevet 4. mai 2023 For en og en halv uke siden var jeg til privat lege med plager etter en operasjon som ble gjort i 2021. Stygt Sår som ikke har grodd, er åpent og har fått masse tykt hardt vev/kul(?) i nærheten som raskt har økt og spredt seg og har smerter og pressfølelse daglig. Var til dr dropin etter å ha hatt fem turer til fastlege som ikke tok det på alvor. Har ikke hørt noe fra sykehuset og trodde de skulle kalle inn raskt til sjekk men da jeg ringte avdelingen på sykehuset, sa sekretæren at lege ikke har sett på henvisningen enda og vil kanskje se på denne uke eller kanskje neste uke. Kanskje. Jeg trodde de så på henvisninger fortløpende? Føler at det haster litt da har gått med dette allerede i et par år for lenge nå. Noen som vet? Føler sekretæren var så useriøs… Anonymkode: c1009...d95
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #2 Skrevet 4. mai 2023 Det haster jo ikke om du har hatt det sånn et par år? Anonymkode: b9173...568 8 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #3 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det haster jo ikke om du har hatt det sånn et par år? Anonymkode: b9173...568 Jo, det har hastet fra jeg oppdaget det harde vevet og kulen som ikke skal være der samt det åpne såret som lekker og blir større. Har som sagt gått flere ganger til fastlege og ikke blitt henvist til spesialist men vedkommende undersøkte ikke engang. Gikk derfor til slutt til dr dropin. Anonymkode: c1009...d95
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #4 Skrevet 4. mai 2023 De fleste føler sin egen case haster. Det blir din tur etterhvert. Anonymkode: fe7e4...b24 8
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #5 Skrevet 4. mai 2023 Noen med erfaring som vil svare? Anonymkode: c1009...d95
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #6 Skrevet 4. mai 2023 Var operasjonen tatt privat eller offentlig? Hvis operasjonen ble tatt privat skal du ta kontakt med det stedet, de må følge opp sine postoperative komplikasjoner. Er det offentlig skal henvisningen vurderes innen et visst antall virkedager, 10-14 tror jeg det er. Så skal det administrative gjøres, time settes opp, osv. De ser på henvisninger fortløpende, men det kan ta tid. Gjøres ofte innimellom alt annet. Hast er et relativt begrep, så sammen med alle de andre som henvises med semi-akutte, potensielt alvorlige og dødelige tilstander. Avhengig av ventelister og kapasitet så kan det være det blir lavere prioritert enn det du skulle ønske... Anonymkode: 756a2...326 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #7 Skrevet 4. mai 2023 Henvisningen skal vurderes innen 10 dager, rart du ikke har hørt noe. Kan du ikke logge inn på helsenorge.no? Der kan du se hva som er gjort med henvisningen. Anonymkode: 03527...bae 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #8 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Henvisningen skal vurderes innen 10 dager, rart du ikke har hørt noe. Kan du ikke logge inn på helsenorge.no? Der kan du se hva som er gjort med henvisningen. Anonymkode: 03527...bae Virkedager. Virker ikke som det er helt der enda med ts. Anonymkode: ef655...f5f 5 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #9 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Virkedager. Virker ikke som det er helt der enda med ts. Anonymkode: ef655...f5f 9 virkedager nå. Anonymkode: c1009...d95
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #10 Skrevet 4. mai 2023 Henvisninga skal vurderes og du skal få svar innen 10 virkedager. Men i praksis så skjer det ikke, for legene bryr seg ikke så veldig om den regelen. Den er bare en av mange andre regler man ikke har tid eller ressurser nok til å følge. De fleste stedene kikker nok legene innom henvisningene for å sjekke at det ikke er noe som haster. (Men "haster" her er snakk om ting som må inn i løpet av få dager, ikke ting som allerede har venta et år.) Også er det gjerne forskjellige leger som har ansvar for forskjellige fagfelt, så om noen har fri ei uke blir alt som ikke haster liggende til vedkommende er tilbake. Det eneste du kan gjøre er vel å fortsette å mase. Hvis sekretærene blir lei nok, eller du treffer på en annen som tar deg mer seriøst, vil de nok prøve å purre på vurderinga om de har mulighet til det. Bare vær obs på at unødvendig mas stjeler MYE tid, som igjen gjør det vanskeligere å å holde f.eks. 10-dagersfristen. Og ikke vær sur og ufin, det er systemet som gjør at ting tar tid, ikke personene som jobber der. Anonymkode: caf49...0ae 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #11 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Henvisninga skal vurderes og du skal få svar innen 10 virkedager. Men i praksis så skjer det ikke, for legene bryr seg ikke så veldig om den regelen. Den er bare en av mange andre regler man ikke har tid eller ressurser nok til å følge. De fleste stedene kikker nok legene innom henvisningene for å sjekke at det ikke er noe som haster. (Men "haster" her er snakk om ting som må inn i løpet av få dager, ikke ting som allerede har venta et år.) Også er det gjerne forskjellige leger som har ansvar for forskjellige fagfelt, så om noen har fri ei uke blir alt som ikke haster liggende til vedkommende er tilbake. Det eneste du kan gjøre er vel å fortsette å mase. Hvis sekretærene blir lei nok, eller du treffer på en annen som tar deg mer seriøst, vil de nok prøve å purre på vurderinga om de har mulighet til det. Bare vær obs på at unødvendig mas stjeler MYE tid, som igjen gjør det vanskeligere å å holde f.eks. 10-dagersfristen. Og ikke vær sur og ufin, det er systemet som gjør at ting tar tid, ikke personene som jobber der. Anonymkode: caf49...0ae Årsaken til at det allerede har venta så lenge er pga fastlegen som ikke engang sjekker ordentlig. Det er et åpent sår som ikke gror, væsser og hard masse (som vokser) i bløtt vev. Er ikke sur og ufin men lei av å gå med dette problemet og ikke få hjelp for det når det er noe som må fikses. Anonymkode: c1009...d95
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #12 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jo, det har hastet fra jeg oppdaget det harde vevet og kulen som ikke skal være der samt det åpne såret som lekker og blir større. Har som sagt gått flere ganger til fastlege og ikke blitt henvist til spesialist men vedkommende undersøkte ikke engang. Gikk derfor til slutt til dr dropin. Anonymkode: c1009...d95 Hvor ble du operert? Henvist til samme sted? Anonymkode: 756a2...326
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #13 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Årsaken til at det allerede har venta så lenge er pga fastlegen som ikke engang sjekker ordentlig. Det er et åpent sår som ikke gror, væsser og hard masse (som vokser) i bløtt vev. Er ikke sur og ufin men lei av å gå med dette problemet og ikke få hjelp for det når det er noe som må fikses. Anonymkode: c1009...d95 Jeg skjønner at det haster for deg, jeg mente bare at det gjerne ikke ser like hast ut for de som skal vurdere henvisninga. Lett å bare lese at det gjelder noe etter en operasjon i 2021 og tenke at det kan vente litt til. Vet ikke om du har lest hva som står i henvisninga? Det er ikke alltid man kan lese av henvisninga hvor mye plager pasienten egentlig har eller hvor raskt det forverrer seg. Så noen ganger må man faktisk mase, og når det har gått 10 virkedager har du jo "lov" til det. Anonymkode: caf49...0ae 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #14 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Årsaken til at det allerede har venta så lenge er pga fastlegen som ikke engang sjekker ordentlig. Det er et åpent sår som ikke gror, væsser og hard masse (som vokser) i bløtt vev. Er ikke sur og ufin men lei av å gå med dette problemet og ikke få hjelp for det når det er noe som må fikses. Anonymkode: c1009...d95 Huff, dette høres ikke greit ut ❤️ Men likevel, i forhold andre ting, så er dette neppe noe livstruende - så medisinsk sett antakelig ikke en hastesak. Og din raske sjekk skal prioriteres mot alle andre akutte skader, alvorlige lidelser osv. At din henvisning ikke kommer fra en bekymret fastlege, men du måtte ‘kjøpe deg henvisning’ privat kan også slå inn litt underbevisst. Selv om henvisningene skal håndteres på lik linje. Mange som kjøper seg vei inn til spesialist sånn, når fastlegen nekter henvisning. Smør deg med litt tålmodighet, og god bedring ❤️ Anonymkode: 3cc4b...694 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #15 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Huff, dette høres ikke greit ut ❤️ Men likevel, i forhold andre ting, så er dette neppe noe livstruende - så medisinsk sett antakelig ikke en hastesak. Og din raske sjekk skal prioriteres mot alle andre akutte skader, alvorlige lidelser osv. At din henvisning ikke kommer fra en bekymret fastlege, men du måtte ‘kjøpe deg henvisning’ privat kan også slå inn litt underbevisst. Selv om henvisningene skal håndteres på lik linje. Mange som kjøper seg vei inn til spesialist sånn, når fastlegen nekter henvisning. Smør deg med litt tålmodighet, og god bedring ❤️ Anonymkode: 3cc4b...694 Legen nekta ikke henvisning, han gadd bare ikke å sjekke. Eller henvise videre til spesialist på området. «Ta Paracet»-lege. Sparte derfor penger til å kunne gå til privat lege. Tålmodighet ja, men er det cancer, er det allerede for sent eller knapt med tid. Anonymkode: c1009...d95
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #16 Skrevet 5. mai 2023 Ikke hørt noe i dag heller. Jeg har ikke mast, har virkelig ikke hatt energi de siste dagene så har mest sovet. Anonymkode: c1009...d95
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #17 Skrevet 5. mai 2023 Det du beskriver er en av grunnene til at man ønsker å unngå all kirurgi som ikke er helt helt helt nødvendig. Man kan få arrvev, tidvis mye, plagsomt arrvev som trykker på ting og gir forskjellige former for smerter og plager. Mitt største selvskadingsarr er ganske ille, og der kjennes det ut som det henger små "drueklaser" på innsiden av arret. Arrene jeg har etter kirurgi i magen har også harde klumper under seg, det føles merkelig og ubehagelig å være borti - vakuum-aktig/trykk etc. Gjelder spesielt for "rene kutt"/rette linjer som er skåret med skarpe gjenstander. Blir man feks bitt av hund/hai kan man få mer "taggete" sår, og da gror det ofte bedre faktisk. Det er også normalt at arr/arrdannelse kan endre seg med tiden, forverres, øke på etc, altså trenger det absolutt ikke bety at noe er galt Hadde man mistenkt/fryktet at sitausjonen din hastet/var alvorlig, ville du fått komme til raskere. Alt vurderes etter hastegrad i helsevesenet. Man kan feks få "ØH"-henvisning (øyeblikkelig hjelp), som vurderes med en gang. Haster det enda mer kan man få time med en gang/legges inn for fortløpende vurdering etc. At du har blitt henvist "vanlig" og at den åpenbart vurderes etterhvert/når man har tid å se på den (som kan variere etter hvor mye pågang det er på avdelingen, hvor mye legen som har fått den har å gjøre og hvor mange pasienter som henvises til ØH) er et godt tegn og betyr at man ikke ser noen grunn til å tro at dette haster. Jeg ville derfor roet meg ned, smurt meg med litt tålmodighet og tatt det som et bra tegn, TS. Anonymkode: ec68d...d01 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #18 Skrevet 5. mai 2023 Røyker du forresten, TS? Evt snuser? Anonymkode: ec68d...d01
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #19 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det du beskriver er en av grunnene til at man ønsker å unngå all kirurgi som ikke er helt helt helt nødvendig. Man kan få arrvev, tidvis mye, plagsomt arrvev som trykker på ting og gir forskjellige former for smerter og plager. Mitt største selvskadingsarr er ganske ille, og der kjennes det ut som det henger små "drueklaser" på innsiden av arret. Arrene jeg har etter kirurgi i magen har også harde klumper under seg, det føles merkelig og ubehagelig å være borti - vakuum-aktig/trykk etc. Gjelder spesielt for "rene kutt"/rette linjer som er skåret med skarpe gjenstander. Blir man feks bitt av hund/hai kan man få mer "taggete" sår, og da gror det ofte bedre faktisk. Det er også normalt at arr/arrdannelse kan endre seg med tiden, forverres, øke på etc, altså trenger det absolutt ikke bety at noe er galt Hadde man mistenkt/fryktet at sitausjonen din hastet/var alvorlig, ville du fått komme til raskere. Alt vurderes etter hastegrad i helsevesenet. Man kan feks få "ØH"-henvisning (øyeblikkelig hjelp), som vurderes med en gang. Haster det enda mer kan man få time med en gang/legges inn for fortløpende vurdering etc. At du har blitt henvist "vanlig" og at den åpenbart vurderes etterhvert/når man har tid å se på den (som kan variere etter hvor mye pågang det er på avdelingen, hvor mye legen som har fått den har å gjøre og hvor mange pasienter som henvises til ØH) er et godt tegn og betyr at man ikke ser noen grunn til å tro at dette haster. Jeg ville derfor roet meg ned, smurt meg med litt tålmodighet og tatt det som et bra tegn, TS. Anonymkode: ec68d...d01 Tror du misforstår litt. Var ikke frivillig kirurgi som ble foretatt. Var fjerning av en kul. Hadde jeg kunne velge, hadde jeg selvfølgelig ikke operert for har ikke tid til å være syk. Anonymkode: c1009...d95
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #20 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Røyker du forresten, TS? Evt snuser? Anonymkode: ec68d...d01 Nei aldri. Hvorfor tror du det? Anonymkode: c1009...d95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå