Gå til innhold

Har dere alkohol stående i kjøleskapet? (Eller gjemmer dere det for barna?)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har alltids noe øl stående i kjøleskapet. Om det blir igjen et par øl etter helgen, så står de der til neste helg. Har aldri tenkt over det. Før nå når barna begynner å bli tenåringer. Kanskje det gir feil bilde at det alltid er tilgjengelig? Selv om vi voksne bare tar noen glass i helgene. Eller er det motsatt, det at barna vet at det gjemmes alkohol som bare blir tatt frem til helgen, er det bedre eller verre?

Anonymkode: d7c08...98e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvor god jobb du har gjort som forelder hittil. 

Anonymkode: 48dec...55d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har alltids noe øl stående i kjøleskapet. Om det blir igjen et par øl etter helgen, så står de der til neste helg. Har aldri tenkt over det. Før nå når barna begynner å bli tenåringer. Kanskje det gir feil bilde at det alltid er tilgjengelig? Selv om vi voksne bare tar noen glass i helgene. Eller er det motsatt, det at barna vet at det gjemmes alkohol som bare blir tatt frem til helgen, er det bedre eller verre?

Tenker det ikke gjør noe forskjell fra eller til, spiller nok større rolle hvordan forhold til alkohol venner har.  Da jeg var ungdom visste jeg at det stod en cognacflaske i spisestua, at det var vin i kjelleren etc. Kan ikke si at det spillte noen rolle for meg, har aldri sett mine foreldre fulle eller brisene, selvom det var helt normalt at pappa drakk en gintonic på fredagskvelden, vin til helgematen etc. Jeg begynte ikke å drikke før jeg gikk på univ.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har cider stående i kjøleskapet, ja. Men mesteparten står i kjelleren, sammen med annet drikke. Så fyller vi bare på underveis. Jeg er ikke avholds, og liker å ta meg en cider til f.eks grillmaten på sommeren. Har to stykker, de er 2 og 4. 

Kanskje tenker jeg annerledes når de blir større, men det tror jeg ikke. Det gjør jo ingenting om tenåringen ser at mor/far kan kose seg med en øl eller cider uten at det betyr fyll og fanteri. 

Anonymkode: 29172...9f6

Skrevet

Jeg tror tilgjengelighet har null å si mens hvordan de ser at dere forholder dere til alkohol er mye viktigere. Foreldrene mine hadde en stor bar stappfull med all slags alkohol lett tilgjengelig (jeg har ofte lurt på hvorfor for de drakk ekstremt sjelden og da stort sett vin til spesielle middager og ikke det som var i baren), men hverken jeg eller broren min har noen gang forsynt oss fra den. Selv drikker vi så godt som aldri alkohol så det ligger ikke åpenlyst i kjøleskap og sånn, men vi har en del flasker på en hylle i kjelleren (bruker vin og litt annet i matlaging og så har vi til gjester, gaver o.l.) og alle barna vet om den, men så fremt de ikke forandrer seg drastisk på kort tid er jeg ikke det minste bekymret for at de kommer til å stjele derfra. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg vokst opp med. Det var vinhyller i kjeller og barskap. Samt som regel noen øl både i bod. Konsumet var moderat, og begrenset til aperitif (barskapet) samt drikke til mat. 

Nå har jeg det slik selv. Kjedelig å stresse på butikken og måtte kjøpe akkurat det du skal drikke til det måltidet. Vi drikker kun når det er "planlagt", og alltid moderat. 

Anonymkode: f5296...735

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tror ikke det er noen vits å gjemme det i uka, for de ser jo uansett at dere drikker det i helgen. Hva er poenget med å skjule det? De tar etter vennene sine som regel. Er det drikkepress eller oppfordring til å drikke i venneflokken, har de lettere for å ta etter, selv om de aldri har sett alkohol hjemme.

Mine foreldre pleide å ta et rødvinsglass til middagen på lørdager da jeg vokste opp. Så aldri foreldrene mine fulle eller påvirket av at de drakk hjemme. Kan ikke huske å ha sett faren min med en drink ved siden av seg, selv om jeg vet at det sto et par spritflasker i barskapet i stua. Det var nok sjelden det ble tatt noe derfra av foreldrene mine. Vi ungdommer derimot, tappet av flaskene og erstattet med vann for å ha noe å drikke i helgene... det var nok ikke mye sprit igjen i den flaska til slutt, for en gang støtte jeg på ene broren min ved barskapet. Han var ute i samme ærend som meg, og vi oppdaget at vi begge hadde tatt sprit av flasken og erstattet med vann før. Det var nok bare vann igjen på den, så jeg rørte den ikke flere ganger 😛 

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vin stående på kjøkkenet. De er nå blitt ungdommer. Har aldri fått spørsmål om vinen. De er vant med det. Har kontroll, så merker om det minskes. Men rødvin er vil ikke ungdommenes favoritt heller😝

Anonymkode: b0a62...569

• Liker 1
Skrevet

Her står det både alkohol i kjøleskapet og andre steder i huset. Ikke store mengder og heller ikke stort gjennomtrekk av alkohol. Alle viser så langt et helt normalt forhold til alkohol.

Jeg tror det er mer som spiller inn i forholdet til alkohol enn tilgjengelighet hjemme. Vi har brus stående i kjøleskapet stort sett alle dager og, men det betyr ikke at det er fri flyt av brus heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei her er det 0 alkohol 365 dager i året. og jeg har et veldig bra liv med det.

Anonymkode: cf19e...6af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det har vi også. Øl/cider og vin i kjøleskapet, og i et skap på kjøkkenet. Går helt fint ;) 

Anonymkode: 0b355...042

AnonymBruker
Skrevet

Min 7-åring og 9-åring er ikke interesserte i alkohol, så ja. Hvis vi en sjelden gang har øl i hus så står den i kjøleskapet.

Anonymkode: 9e8ca...c1f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei her er det 0 alkohol 365 dager i året. og jeg har et veldig bra liv med det.

Anonymkode: cf19e...6af

Hm..

Trur jeg tar en runde på graviditetsforumet og svarer at jeg ikke er gravid. 😜

Anonymkode: f5296...735

• Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid en øl eller to i kjøleskapet og en fl vin eller tre i skapet, tror de e er så vant til de at de ikke ser det. Er mer eller mindre avholds selv,men har alltid til besøk eller om jeg skal på besøk, eller om jeg en sjelden gang plutselig får lyst på et glass. 

Anonymkode: 00120...27b

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har alltid latt det stå tilgjengelig. Nå har jeg tenåringer, men ingen har noen gang stjerten alkohol eller blitt full. 16-åringen har smakt litt vet jeg, og 19-åringen drikker, men aldri så han blir full. Har alltid hatt et avslappet forhold til alkohol, og vi snakker åpent om det. 

AnonymBruker
Skrevet

Alkohol står fremme og i kjøleskap. Tror ikke at norn blir traumatisert av å se en flaske vin i stativet. 

Anonymkode: cbc91...29f

Skrevet

Har ikke "små" barn lenger, men da det var barn i hus stod alkoholen fremme. Vin i hylle, sprit i barskap og øl i kjøleskap.

Ikke en eneste gang opplevde jeg tyveri av alkohol, men da de ble gamle nok til å drikke hendte det at jeg fikk en melding eller telefon med spørsmål om de kunne "låne" ditt eller datt fra bar- eller kjøleskap. Vinen fikk jeg alltid ha for meg selv. :ler:

Gjest Anonyme-meg
Skrevet (endret)

Jeg tror det er sunnest for barn å se foreldre og voksne ha et normalt forhold til alkohol, at alkohol kan stå tilgjengelig uten at det blir drukket i tide og utide.

Hos oss er det vin i vinskapet og øl i kjøleskapet og i boden (handler i Sverige) 

Endret av Anonyme-meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...