jordbær Skrevet 10. januar 2006 #21 Skrevet 10. januar 2006 Jeg tenkte på det med 12V.. for i ettertid kom jeg på at min laptop bruker 16v.. hihi Men klattlading ER farlig for batteri;) Det er jeg et perfekt eksempel på!
proxomitron Skrevet 11. januar 2006 #22 Skrevet 11. januar 2006 Jeg tenkte på det med 12V.. for i ettertid kom jeg på at min laptop bruker 16v.. hihi Men klattlading ER farlig for batteri;) Det er jeg et perfekt eksempel på! ← Det stemmer at det VAR skadelig for eldre typer batterier(NiCad eller NiMH), men som en annen skrev her så er det Li-Ion-batterier som vanligvis brukes i bærbare og de har ikke dette problemet. De har godt av å bli ladet ofte og tidlig. Her florerer det svært mye feilinformasjon rundt omkring, ikke minst hos forhandlere. Generelt er det anbefalt å ta ut batteriet dersom det er helt oppladet og du over lengre tid skal bruke ledning. Det er derimot enkelte produsenter som i sine manualer anbefaler det motsatte fordi maskinen er laget for å brukes med batteri, så det kan være lurt å sjekke dette først. Et batteri som skal oppbevares over lang tid bør være ca 40% oppladet før det legges vekk.
jordbær Skrevet 11. januar 2006 #23 Skrevet 11. januar 2006 Ok.. Hvorfor fungerer ikke mitt batteri lengre enn halve levetiden da? Det er trossalt en ny laptop(9-10mnd gammel laptop). Samboern har makan og lader PC ut en gang i blant, og har iallefall dobbelt så mye levetid på det.
jordbær Skrevet 11. januar 2006 #24 Skrevet 11. januar 2006 Vil også nevne at jeg alltid har visst hva teorien sier om batteriene, og at dem ikke skal ta skade. Men jeg tror de fleste vil merke at NOE gjør dem galt.. Og for min del, er det at min PC sjelden bruker batteriet alene, og nesten aldri blir ladet ut. Som igjen har ført til at batteriet ikke varer så lenge som det skulle Og IBM har gode batteri i sine laptoper.
proxomitron Skrevet 11. januar 2006 #25 Skrevet 11. januar 2006 Det er veldig forskjellig hvor mye strøm de ulike prosessorene bruker, og det er mange ulike batterier. Antall celler spiller inn på hvor lenge det varer. I tilleg kommer det an på hva du bruker pcen til. ER også mange andre ting som kan endre levetiden underveis. Les mer om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion_battery Men dersom du er helt sikker på at dere har identisk batteri og PC så kan du jo prøve å lade begge to helt opp, for så å bruke begge til nøyaktig det samme og se hvor stor forskjell det er på brukstiden. Så kan du jo vurdere å reklamere dersom den ikke er for gammel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå