Gå til innhold

konsentrasjonsvansker som er blitt "ekstreme"

Kian

Anbefalte innlegg

hei! vil bare høre om noen har et godt input om dette:

de siste 2/3 ish årene så har jeg utviklet noen konsentrasjonsvansker som virkelig har tatt litt knekken på meg i det siste. jeg har generelt alltid vært vimsete av meg, men disse konsentrasjonsvanskene har jeg aldri slitt med. det siste året så har jeg virkelig kjent på at jeg sliter med å følge med på samtaler, og blir veldig lett distrahert av meg.  klarer ikke konsentrere meg om noen ting lengre. de minste oppgaver tar unødvendig lang tid pga. jeg klarer ikke fokusere på dem.

jeg har alltid vært vimsete og rastløs av meg, og dette har jeg fint klart å overleve med selv om det til tids er plagsomt, men å ha disse konsentrasjonsvanskene oppå dette tar faktisk knekken av meg. Sitter med en følelse av at jeg ikke får noe gjort, og de oppgavene jeg begynner på blir aldri ferdige før jeg er over på noe annet.

Har blitt fortalt av folk med ADHD at de tror jeg har det, men vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette da jeg føler ADHD har blitt så "populært" i det siste. Jeg har familiehistorie med ADHD, så det er jo ikke helt utelukket, men jeg føler ikke at jeg har det.

Noen som har noe input på dette, og hvordan jeg skal takle det? jeg føler meg faktisk litt lost her. Er det i det hele tatt verdt å prøve å få en type utredning på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Kian skrev (23 timer siden):

de siste 2/3 ish årene så har jeg utviklet noen konsentrasjonsvansker som virkelig har tatt litt knekken på meg i det siste. jeg har generelt alltid vært vimsete av meg, men disse konsentrasjonsvanskene har jeg aldri slitt med. det siste året så har jeg virkelig kjent på at jeg sliter med å følge med på samtaler, og blir veldig lett distrahert av meg.  klarer ikke konsentrere meg om noen ting lengre. de minste oppgaver tar unødvendig lang tid pga. jeg klarer ikke fokusere på dem.

jeg har alltid vært vimsete og rastløs av meg, og dette har jeg fint klart å overleve med selv om det til tids er plagsomt, men å ha disse konsentrasjonsvanskene oppå dette tar faktisk knekken av meg. Sitter med en følelse av at jeg ikke får noe gjort, og de oppgavene jeg begynner på blir aldri ferdige før jeg er over på noe annet.

Har blitt fortalt av folk med ADHD at de tror jeg har det, men vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette da jeg føler ADHD har blitt så "populært" i det siste. Jeg har familiehistorie med ADHD, så det er jo ikke helt utelukket, men jeg føler ikke at jeg har det.

Noen som har noe input på dette, og hvordan jeg skal takle det? jeg føler meg faktisk litt lost her. Er det i det hele tatt verdt å prøve å få en type utredning på?

Jeg er 26 år, med adhd i familien. Frem til nå har jeg klart meg greit gjennom skolen, funnet måter å pugge på som har funket. Har alltid vært rastløs, adrenalin dreven osv. Begynte å studere igjen I høst og merket at jeg klarte ikke konsentrere meg, samtaler ble vanskelig og jeg gjorde det generelt dårligere. Forklaringen min var at jeg har kompensert så godt gjennom barndom og ungdom og i arbeidslivet i senere tid ved å finne løsninger som hjalp, men nå i en ny livssituasjon klarte jeg ikke lengre kompensere. Fikk diagnosen forrige uke, medisiner idag. Det er absolutt vært å få det sjekket. Bare det at jeg fikk bekreftet diagnosen gjorde at jeg begynte å gråte, det var så deilig å bare få en forklaring på hvorfor jeg har slitt med ting hele livet.

Anonymkode: 26d6e...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du det bra for tiden? Jeg tenker da på om denne forverringen kan komme av stress, angst eller depresjon.

Noen har slitt med konsentrasjonsproblemer i en periode etter korona, har jeg lest.

Tror jeg ville startet med å ta det opp med fastlegen.

Anonymkode: 051f4...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ADHD symptomer kan bli værre med stress. Hjernen blir ikke akkurat yngre og skarpere med årene heller. Jeg fikk diagnosen som 39 åring.

Anonymkode: 70852...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kian skrev (På 3.5.2023 den 23.24):

Har det likt. Er nå blitt helt desperat og har nå bestilt time til utredning. Det går utover min psykiske helse og jeg føler meg ulykkelig og mislykka daglig. Takler voksenlivet dårlig! (Forsover meg, er treg, lett utmattet, utsetter ALT som kan utsettes. Tålmodighet rundt barna er tynnslitt). Går på Wellbutrin og det er det eneste som gjør at hodet holdes over vann. 

Er kvinne, midten av 30 årene. 

Anonymkode: e6645...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du vært hos lege? Fått sjekket stoffskiftet og evt mangler? Hvis ikke anbefaler jeg at du starter der.

Jeg har selv adhd og hypothyreose (lavt stoffskifte), og sistnevnte er i alle fall enklest å sjekke for og evt utelukke.

Anonymkode: 4541a...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kutt ut alt av skjerm i ei uke og se om det hjelper. 

Anonymkode: e21b1...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...