Gå til innhold

Hvor dyr blir euroen? Jeg kommer fra arbeiderklassen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ingen i nær slekt har tatt sjanser i livet. Å studere kjemi eller sosiologi hadde vært langt utenfor det man gjør. Folk leier istedenfor å ta store boliglån selv om de taper masse penger på det. Jeg fikk gode karakterer og trosset rådene til familien og bestemte meg for å dra til utlandet. Nå sliter jeg økonomisk. Skal det bli verre? Burde jeg bare droppe ut og gå barnehage, lærer eller sykepleie? Orker snart ikke mer av uroen. Jeg har aldri turt å ta noen egne valg før jeg valgte å flytte

Anonymkode: 48fdd...977

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva har hvilken samfunnsklasse du kommer fra noe med verdien på Euro å gjøre?

Anonymkode: a5f1c...67c

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Hva er det du gjør i utlandet? Studerer?

AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (1 time siden):

Hva er det du gjør i utlandet? Studerer?

Nå er ikke jeg TS, men jeg bor også i utlandet. Vi er langt fra en homogen gruppe - noen av oss studerer, andre arbeider, og noen er trygdet osv. Poenget er at vi som bor i utlandet og får betalt i NOK sliter rimelig godt nå, Det har vært flere medieoppslag om akkurat dette i det siste... 

https://www.nrk.no/norge/svak-krone-struper-kjopekrafta-til-norske-studentar-i-utlandet-1.16349481 

Anonymkode: 9eb51...177

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er ikke jeg TS, men jeg bor også i utlandet. Vi er langt fra en homogen gruppe - noen av oss studerer, andre arbeider, og noen er trygdet osv. Poenget er at vi som bor i utlandet og får betalt i NOK sliter rimelig godt nå, Det har vært flere medieoppslag om akkurat dette i det siste... 

https://www.nrk.no/norge/svak-krone-struper-kjopekrafta-til-norske-studentar-i-utlandet-1.16349481 

Ja, alle i den situasjonen merker det nå. Jeg har kjente som har flyttet til Danmark som pensjonister med norsk pensjon. Der har prisene steget mye på alt i tillegg til at de danske kronene koster rundt 1,60 pr kr nå.  For 10-12 år siden var det lik kurs.   

AnonymBruker
Skrevet

Rød/grønne skal nok ha euroen opp til 20kr 

Anonymkode: ef516...4f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Stemmer, takk for oppklaring. Jeg har lest det om studenter, men ikke tenkt på at det selvsagt rammer alle som får penger fra Norge. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva koster en insektsmiddag i fremtiden?

Anonymkode: 74333...164

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er det hvilken utdanning du bør satse på du lurer på, TS?

Mange arbeidsplasser vil forsvinne med AI de neste 5-10 årene. Boligbransjen sliter allerede pga. økonomien, og ennå flere vil måtte slå seg konkurs de neste årene, så utdanning innen dette ville jeg skippet (rørlegger, elektriker, bygg og annlegg, byggingeniør o.l. Utdanning innen fornybar energi vil sikre deg en god jobb. Styr unna sekretærutdanninger, de vil i stor grad bli erstattet med AI. Sykepleier, lærer, og barnehagearbeider er overarbeidet og underbetalt, ikke noe jeg ville satset på.

Norges bank fortsetter å ødelegge krona, så reiselivsbransjen kommer til å slite enormt i årene som kommer, da ferre vil bruke penger på dyre reiser. Tannlege er langt opp og frem før AI kan erstatte, men assistentene vil ryke gradvis der også. Folk er ikke klar over hvor fort dette vil gå, så ha det i bakhodet når du velger utdanning. 

Endret av Nostradamus
AnonymBruker
Skrevet
Nostradamus skrev (4 timer siden):

Er det hvilken utdanning du bør satse på du lurer på, TS?

Mange arbeidsplasser vil forsvinne med AI de neste 5-10 årene. Boligbransjen sliter allerede pga. økonomien, og ennå flere vil måtte slå seg konkurs de neste årene, så utdanning innen dette ville jeg skippet (rørlegger, elektriker, bygg og annlegg, byggingeniør o.l. Utdanning innen fornybar energi vil sikre deg en god jobb. Styr unna sekretærutdanninger, de vil i stor grad bli erstattet med AI. Sykepleier, lærer, og barnehagearbeider er overarbeidet og underbetalt, ikke noe jeg ville satset på.

Norges bank fortsetter å ødelegge krona, så reiselivsbransjen kommer til å slite enormt i årene som kommer, da ferre vil bruke penger på dyre reiser. Tannlege er langt opp og frem før AI kan erstatte, men assistentene vil ryke gradvis der også. Folk er ikke klar over hvor fort dette vil gå, så ha det i bakhodet når du velger utdanning. 

Jeg lurer på hvor høy euroen blir siden jeg allerede har store problemer med at alt er dyrere her nede. Nå blir skolepengene også dyrere så jeg taper enda mer. Det frister å slutte på studiet, men da har jeg tapt masse penger

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg lurer på hvor høy euroen blir siden jeg allerede har store problemer med at alt er dyrere her nede. Nå blir skolepengene også dyrere så jeg taper enda mer. Det frister å slutte på studiet, men da har jeg tapt masse penger

Skjønner godt det er veldig vanskelig. Studielånet burde jo valutajusteres, men dessverre er statsråden meget lite studentvennlig. 🙄🤯

Anonymkode: c4994...a7b

Skrevet

Ikke slutt! 
Du klarer dette. Du kommer til å angre om du gir deg.

Du nå jobbe som en gal hele sommeren og spare opp det du kan

Skrevet

Du sier ikke noe om hva du studerer.  Kan du fortsette studiet andre steder?  F.eks. i land hvor de ikke bruker Euro eller Dollar?  
Som det er akkurat nå vet ingen hvordan NOK vil fortsette å utvikle seg i forhold til Euro.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...