AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #1 Skrevet 3. mai 2023 Vil oksygenmetningen målt med pulsoksymeter være lavere enn normalt ved jernmangel? Anonymkode: ad5ee...575
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #2 Skrevet 3. mai 2023 Jeg fikk veldig sterk jernmangel, så ille at jeg ble andpusten og fikk pustevansker av å gå raskt opp trsppen vår, så ja det tror jeg Anonymkode: 60520...97b
Topsi Skrevet 3. mai 2023 #3 Skrevet 3. mai 2023 (endret) Nei, oksygenmetningen påvirkes ikke av jernmangel, oksygeninnholdet i blodet gjør det, men pulsoksymeteret viser hvor mye av hemoglobin som er mettet. Du kan ha en metning på 100 med bare ett hemoglobinmolekyl. Satt på spissen Andpustenheten hos personer med jernmangel skyldes mangel på hemoglobin hvis det er gått videre tiø anemi, oksygenmangel er sekundært til det. Endret 3. mai 2023 av Topsi 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #4 Skrevet 3. mai 2023 Jernmangel påvirker vel ikke oksygenmetning før blodprosent blir lav av jernmangel. Anonymkode: b07ee...8eb
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #5 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg fikk veldig sterk jernmangel, så ille at jeg ble andpusten og fikk pustevansker av å gå raskt opp trsppen vår, så ja det tror jeg Anonymkode: 60520...97b Kom det gradvis over tid eller ble du plutselig så dårlig? Hvor lang tid tok det å få opp nivået? Anonymkode: ad5ee...575
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #6 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jernmangel påvirker vel ikke oksygenmetning før blodprosent blir lav av jernmangel. Anonymkode: b07ee...8eb Synker metningen ved lav HB? Anonymkode: ad5ee...575
Topsi Skrevet 3. mai 2023 #7 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synker metningen ved lav HB? Anonymkode: ad5ee...575 Nei, men oksygeninnholdet I blodet synker 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #8 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kom det gradvis over tid eller ble du plutselig så dårlig? Hvor lang tid tok det å få opp nivået? Anonymkode: ad5ee...575 Det kom sakte over tid, når jeg ser tilbake på det, jeg bare merket det ikke fordi jeg trodde jeg var sliten pga sorg. Det tok lang tid, nesten 10 måneder med høyt tilskudd av jern. Anonymkode: 60520...97b
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #9 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synker metningen ved lav HB? Anonymkode: ad5ee...575 Hver røde blodcelle kan bære en viss mengde oksygen. Oksygenmetningen viser hvor mye oksygen hver røde blodcelle bærer i forhold til maksimal kapasitet. Oksygenmetningen sier imidlertid ikke hvor mange røde blodceller du har. Den sier dermed ikke hvor mye oksygen du har i blodet, kun hvor mye hver blodcelle frakter med seg i forhold til hva de kan klare. Anonymkode: 38bb6...2dc 4
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 3. mai 2023 #10 Skrevet 3. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vil oksygenmetningen målt med pulsoksymeter være lavere enn normalt ved jernmangel? Anonymkode: ad5ee...575 Redigert: Men det var ikke det du spurte om ... Endret 3. mai 2023 av Vikarsykepleier
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå