AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #1 Skrevet 3. mai 2023 Hei dere. lurer på om det kanskje er noen der som har vært i samme situasjon som meg selv og som evt kan gi meg noe råd. Jeg har ei lillesøster som er noen år yngre enn meg. Gjennom hele oppveksten var hun ganske «turbulent». Ganske sikker pp at hun hatet meg HELE tiden, men jeg var i en periode heller ikke noe bedre selv, men jeg prøvde stadig å være glad i henne fordi hun er søsteren min. Søsteren min er godt oppe i tjueåra, som vil si at hun kanskje burde være litt moden. selv vil jeg si at jeg ble «voksen» ganske tidlig for alderen, grunnet opplevelser jeg hadde i barndommen. Flere ganger i ungdomsåra fikk søsteren min utrolig mange anmerkninger, og hadde delvis ganske dårlig oppførsel på skolen óg. hjemme var hun et mareritt. hun orket ikke ta vare på kjæledyra, det gjorde jeg, mamma, pappa og til og med lillebroren vår som ikke hadde fylt 10 år på tidspunket, (han er nå 15). Men hun var jo søsteren min? Også gjennom oppveksten ble jeg en del slått til, og mobbet av søsteren min og det foreldrene mine gjorde hjalp ikke. Vi var en gang i kontakt med familievernkontoret men vi trodde at det løste seg etter en tynn periode hvor søsteren min faktisk roet seg en del, men straks hun begynte på videregående ble hun akkurat likens. Nå for tiden bruker hun ekstremt mye tid på Tinder og andre datingsider, men hun er i nærområdet kjent for å «playe». Også er hun meget spydig og negativt uforutsigbar. Hun snakker gjerne imot folk, men hun er nokså ganske språklig stygg med andre. Hun er vel fortsatt ganske oppmerksomhetssyk? Uansett nok om søsteren min. Har noen av dere tips til hvordan jeg kan lære meg og elske søsteren min? Anonymkode: 8617f...7a9
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #2 Skrevet 3. mai 2023 Det er vanskelig å ha så mye glede av et menneske som oppfører seg slik. Kanskje det er best å være glad i henne litt på avstand? Slik er det med min far og meg, det er bedre for relasjonen vår at vi ikke treffes så ofte men at det er fint når vi treffes. Anonymkode: 4d979...795 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #3 Skrevet 3. mai 2023 Du må ikke elske henne bare fordi hun er fin søster. Hun fremstår ikke som en elskverdig person, og da er det heller ikke noe du trenger å gjøre. Anonymkode: 78de9...b78 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #4 Skrevet 4. mai 2023 men hvorfor er du egentlig "nødt til" å være glad i søsteren din? fullt mulig å IKKE være glad i noen, selv om det er snakk om nær familie. Spesielt når man oppfører seg på denne måten hele tiden. Anonymkode: 6c2b9...208
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #5 Skrevet 4. mai 2023 Står litt i samme situasjon, men her er min søster eldst jeg har blitt mobbet, plaget og banket opp av min søster hele oppveksten og til og med godt inn i voksen alder.. For 5 år siden hadde jeg besøksforbud mot henne etter en voldshendelse. Vi er i midten av og slutten av 30 årene og har barn begge to. Jeg skulle virkelig ønske at relasjonen mellom oss var bra, men slik er det ikke og det er lite sannsynlig at det vil bli det i noe nær fremtid, det har jeg innsett for lenge siden og velger derfor å ha minimal kontakt.. Du kan prøve alt du vil, men du kan ikke tvinge andre til å endre seg.. Anonymkode: ff6ca...fa7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #6 Skrevet 4. mai 2023 Hun høres egentlig syk ut, TS? Psykisk sykdom kan ramme alle. Man kan fint være glad i dem fordi, det er jo nesten enklere når man vet at de er syke, og slipper å ta ting personlig. Men vil gi samme råd som flere her: det er helt innafor og greit å være glad i mennesker på avstand. ❤️ Anonymkode: 25292...cc5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #7 Skrevet 4. mai 2023 Men ts, du elsker jo henne allerede! Hvis du ikke hadde elsket henne hadde du ikke brydd deg, men det gjør du jo. Men du «elsker» ikke atferden hennes. Det er noe annet. Og det er ikke rart at du får negative følelser når hun har en negativ atferd, tvert om så er det en logisk følelsesmessig reaksjon du har. Du har dermed ingen grunn til å ha dårlig samvittighet, og det høres ut som du burde jobbe med å sette grenser for atferden til din søster. Anonymkode: da93a...2b3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #8 Skrevet 4. mai 2023 Hvorfor må du elske henne? Du har ikke valgt henne, men du kan velge henne vekk. Anonymkode: 76d02...682
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #9 Skrevet 4. mai 2023 "elsk meg når jeg fortjener det minst. Det er da jeg trenger det mest" er det noe som heter. Men jeg er ikke et stort nok menneske til å klare nettopp det der Anonymkode: e0ceb...13b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå