Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest ti10
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, jøss.

Jeg har invitert 12 jenter til et selskap i juni. Menyen er planlagt, den passer sammen, og det er rikelig med mat. 

Ser da for meg at jeg får 11 varianter av medbrakt, og må bruke mer tid på å ta i mot, lagre, servere, og mer, ting som ikke passet sammen, enn å fikse maten jeg hadde planlagt selv. 

Så en stemme herfra på; jeg hadde blitt irritert. 

Anonymkode: 9548b...bb2

Det blir jo noe annet, det er vel ingen som tar med hva som helst til et middagsselskap på eget initiativ. Går ut fra at det er voksne kvinner i og med at du sier det er snakk om planlagt meny osv.

Å ta med en kake (som er god og ser fin ut) kan vel ikke være verdens undergang? Den trenger du vel ikke å servere, den setter man på bordet. Det skal vel også mye til for at alle 12 tar med seg en plasskrevende rett hver som MÅ oppbevares på en spesiell måte.

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (48 minutter siden):

Det blir jo noe annet, det er vel ingen som tar med hva som helst til et middagsselskap på eget initiativ. Går ut fra at det er voksne kvinner i og med at du sier det er snakk om planlagt meny osv.

Å ta med en kake (som er god og ser fin ut) kan vel ikke være verdens undergang? Den trenger du vel ikke å servere, den setter man på bordet. Det skal vel også mye til for at alle 12 tar med seg en plasskrevende rett hver som MÅ oppbevares på en spesiell måte.

Si halvparten da, om 11 var for mange for deg. Du hadde vært strålende fornøyd om 5 gjester dukket opp med hver sin kake? 

Og om det kun er 2, og jeg har bakt 2 kaker før, og kjøleskap er stappfult. Skal jeg da bare henvise pavlovaen de dukker opp med (som blir ødelagt i romtemperatur) til kjøkkenbenken? Eller skal jeg ta ut en av mine egne kaker? 

Man tar ikke med noe med mindre man har avklart det på forkant, med mindre man ikke er helt i vater sosialt. For man vet ikke hva vertskapet har planlagt, man vet ikke hva andre gjør.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er positivt så lenge du gir beskjed på forhånd. Hvis jeg lager 3-retters og du kommer med en kake hadde jeg ikke blitt spesielt glad nei. Det indikerer at du ikke syns min dessert eller kake er bra nok

Anonymkode: c8f89...95b

Det er jo stikk i strid med alle normale høflighetskotymer der man gjerne tar med en spiselig vertinnegave...

At du kan finne på å bli krenka over noe sånt er jo bare smått utrolig. Der bør du virkelig gå i deg selv.

Anonymkode: 710b9...6dd

Skrevet

Hei.Det er faktisk jeg som er Ts.Kunne ha postet med brukernavn.visste ikke at noen hadde interesse av å «trolle» med det.

takk for alle svar ,mange gode innspill,det er jo poenget med  innlegget .

Tanken med å ta med en kake var god.Som noen her har påpekt og som jeg selv nevnte så hadde vertskapet disket opp med mat,dessert og påskegodt.Det ble ikke spist så mye kake så det meste ble med hjem igjen.Ingen problem,ble ikke fornærmet og kaken ble fort spist opp.Jeg har kommet til den konklusjonen at jeg skal spørre neste gang. Jeg har lyst til å ta med kake noe sted.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo stikk i strid med alle normale høflighetskotymer der man gjerne tar med en spiselig vertinnegave...

At du kan finne på å bli krenka over noe sånt er jo bare smått utrolig. Der bør du virkelig gå i deg selv.

Anonymkode: 710b9...6dd

Huff da. Du har misforstått begrepet fullstendig. 

Makroner, konfekt, kjeks og marmelade, en god flaske vin. 

Gaver til vertinnen - som settes til et skap til senere.

En kake, som man neppe har interesse av de nærmeste dagene etter et godt måltid med rester. Som man føler man bør sette frem. Som man neppe har lagrinsplass til en gang etter å ha vært vertskap. Da har du bommet fullstendig sosialt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker man bør fortelle at kake medbringes. Man "må" jo servere den selv om man selv kanskje har brukt tid på å bake og/eller laget dessert. Verten kan jo også få mindre å tenke på og stelle i stand hvis de vet at en gjest tar med noe. 

Anonymkode: d1a9d...9e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt overlykkelig hvis besøket hadde med kake, jeg elsker kake da, men hater å bake selv. Sier aldri nei takk til kake.

Anonymkode: bc5b1...73a

AnonymBruker
Skrevet

Vertskapet har jo planlagt en meny. Det blander man seg ikke inn i.

Kake etter en større middag tror jeg ikke er så vanlig lenger. Kake serveres eventuelt som dessert i mine kretser. Så jeg hadde blitt mildt sagt paff hvis en gjest hadde dukket opp med kake. Da måtte jeg kanskje servere den istedet for desserten jeg hadde laget.

Anonymkode: 8de96...6a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke satt pris på en "uanmeldt" kake. 

Med få unntak er kaker ganske store, og krever plass enten i kjøleskap eller fryser. De aller fleste har også kort holdbarhet. Noe helt annet er en konfekteske eller vin eller god olje. 

Jeg hadde rett og slett fått problemer med å vite hvor jeg skulle gjøre av den. 

Anonymkode: b88a1...d1f

Skrevet

Jeg hadde blitt glad for kake, og den hadde fått bein å gå på. Det er jo greit å si fra slik at vertinnen vet at hun kan slappe litt av på kakefronten. Men i mitt hode kan det aldri bli feil å troppe opp med kake uansett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...