AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #1 Skrevet 3. mai 2023 Har en grei rutine i utgangspunktet, tror jeg. Steller på badet, går på rommet, synger litt og går ut. Og en stund er det rolig, men sovner hun ikke så må vi inn med jevne mellomrom, stadig nye påskudd. Synge noen sanger, er tørst, har tatt av seg pysjen og må ha hjelp til å ta på igjen, osv. Kan ta over 2 timer og mange turer inn. Dette virker å gjelde uansett om hun har vært inne hele dagen eller om hun har vært ute mesteparten av dagen. Rommet er halvmørkt, har en dimmet lampe og lystett gardin men litt lys siver igjennom nå som det er så lyst ute. Hun sover 2t i barnehagen. Er det på tide å be dem vekke henne tidligere? Er det noe annet vi bør gjøre om på? Jeg tror ikke det hadde hjulpet å sitte der til hun sovner, ser for meg at det bare vil forstyrre henne. Men har ikke prøvd det på en stund. Anonymkode: 120dc...0ba
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #2 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har en grei rutine i utgangspunktet, tror jeg. Steller på badet, går på rommet, synger litt og går ut. Og en stund er det rolig, men sovner hun ikke så må vi inn med jevne mellomrom, stadig nye påskudd. Synge noen sanger, er tørst, har tatt av seg pysjen og må ha hjelp til å ta på igjen, osv. Kan ta over 2 timer og mange turer inn. Dette virker å gjelde uansett om hun har vært inne hele dagen eller om hun har vært ute mesteparten av dagen. Rommet er halvmørkt, har en dimmet lampe og lystett gardin men litt lys siver igjennom nå som det er så lyst ute. Hun sover 2t i barnehagen. Er det på tide å be dem vekke henne tidligere? Er det noe annet vi bør gjøre om på? Jeg tror ikke det hadde hjulpet å sitte der til hun sovner, ser for meg at det bare vil forstyrre henne. Men har ikke prøvd det på en stund. Anonymkode: 120dc...0ba Sitt inne hos henne til hun sovner. Tydeligvis trenger hun denne kvalitetstiden❤️ Anonymkode: 0302c...6c3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #3 Skrevet 4. mai 2023 Jeg ville forsøkt å kutte ned, ikke ut, dagsovingen til f.eks 1,5 time en periode. Vi har samme utfordring nå, og minste kan ikke sove lenger enn til 12:45 på dagtid, hvert kvarter etter det er minst 45 min ekstra før hun sovner på kvelden og gir totalt mindre søvn ila. døgnet. Anonymkode: e55d1...c81
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #4 Skrevet 4. mai 2023 Vi har gitt beskjed til barnehagen at 2-åringen må vekkes senest 13.30. Da sover han vanligvis 1,5 time. Legging tar vanligvis 30-45 minutter. Vi er inne hos ham til han sovner, han er en type som er glad i nærhet. Nå vurderer vi å be dem vekke etter en times tid, for å se om det gjør leggingen litt roligere. Anonymkode: 454c0...3d2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #5 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har en grei rutine i utgangspunktet, tror jeg. Steller på badet, går på rommet, synger litt og går ut. Og en stund er det rolig, men sovner hun ikke så må vi inn med jevne mellomrom, stadig nye påskudd. Synge noen sanger, er tørst, har tatt av seg pysjen og må ha hjelp til å ta på igjen, osv. Kan ta over 2 timer og mange turer inn. Dette virker å gjelde uansett om hun har vært inne hele dagen eller om hun har vært ute mesteparten av dagen. Rommet er halvmørkt, har en dimmet lampe og lystett gardin men litt lys siver igjennom nå som det er så lyst ute. Hun sover 2t i barnehagen. Er det på tide å be dem vekke henne tidligere? Er det noe annet vi bør gjøre om på? Jeg tror ikke det hadde hjulpet å sitte der til hun sovner, ser for meg at det bare vil forstyrre henne. Men har ikke prøvd det på en stund. Anonymkode: 120dc...0ba Litt avhengig av hvor i 2-årene hun er... men mitt umiddelbare svar er at ja, på tide å sove mindre på dagtid. Var akkurat dette som gjorde at vi reduserte søvnen med våres også, gradvis mindre søvn frem til de var ferdige å sove på dagen en gang mellom 2,5 og 3 år. Trappet ned en 30 min av gangen. Det var ofte nok en stund til at de sovna greit igjen, så trappet vi videre ned når kveldene ble lange igjen...tilslutt ble kveldene lange selv med bare 40 min dupp, og da gikk vi over til at de fikk sove hvis de sovna raskt (innen 5 min) eller åpenbart trengte det, og ellers fikk de bare en hvilestund. I overgangen til kun hvile måtte vi legge dem så de sov kl 17:30. Brå overgang fra sene kvelder, men det var vel godt for alle egentlig. Så strakk leggetiden seg av seg selv, da barnet plutselig ikke var like utslitt på ettermiddagen lenger osv. God erfaring med å se an barnet rett og slett. Så ble det mye veksling der i endel uker, i overgangsfasen. Men det gikk fint. Anonymkode: b79bc...1eb
Anonym6789 Skrevet 4. mai 2023 #6 Skrevet 4. mai 2023 Vi trappet gradvis ned soving fra 2 til 3 år. Siste månedene før han fylte 3 sov han kun en halvtime. Slet med det samme som deg, og legging har gått som en drøm etter vi kuttet ned og etterhvert kuttet ut soving på dagtid. Hjemme sluttet han å sove på dagtid når han var 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #7 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Har en grei rutine i utgangspunktet, tror jeg. Steller på badet, går på rommet, synger litt og går ut. Og en stund er det rolig, men sovner hun ikke så må vi inn med jevne mellomrom, stadig nye påskudd. Synge noen sanger, er tørst, har tatt av seg pysjen og må ha hjelp til å ta på igjen, osv. Kan ta over 2 timer og mange turer inn. Dette virker å gjelde uansett om hun har vært inne hele dagen eller om hun har vært ute mesteparten av dagen. Rommet er halvmørkt, har en dimmet lampe og lystett gardin men litt lys siver igjennom nå som det er så lyst ute. Hun sover 2t i barnehagen. Er det på tide å be dem vekke henne tidligere? Er det noe annet vi bør gjøre om på? Jeg tror ikke det hadde hjulpet å sitte der til hun sovner, ser for meg at det bare vil forstyrre henne. Men har ikke prøvd det på en stund. Anonymkode: 120dc...0ba Når står hun opp og når legger hu seg? Kan være lurt å vekke litt tidligere på dagen for å se om det hjelper. Her kuttet vi ut dagsoving tidlig. Anonymkode: 0aeab...789
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #8 Skrevet 4. mai 2023 Første sluttet å sove på dagtid i det hele tatt rett før hun fylte to. Da gikk hun fra å sove fra 22-04 til 19-05. (Hun sov en til to timer på dagen) Stoooor forskjell. Mellomste sov en time på dagen fra to til tre før vi kuttet luren. Samme med siste. De sovnet rundt 19 hele veien, men ble vanskeligere å legge da de nærmet seg tre og derfor kuttet vi ut luren. Anonymkode: 36adc...d41
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #9 Skrevet 4. mai 2023 Jeg ville prøvd å sitte inne med henne. Kan jo og gjøre dagdupp kortere. Anonymkode: ce39a...e29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå