Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen med litt økonomisk kompetanse her? 

Jeg bor i en by der det koster 10 000,- å leie en OK hybel. Det frister lite å sløse så mye penger på et kott, og med den leia kommer det til å ta _årevis_ å få spart opp til egenkapital. 

Tenker derfor på om det er noen som helst mulighet for å få lån til bolig, uten EK. Har en mor som kan stille som kausjonist (hun eier bolig til 7-8 mill). Jeg blir ferdigutdannet lege til sommeren. Har fått tilbud om jobb som turnuslege med årslønn på 600k, mye av lønna ligger i tilleggene, så kommer nok til å havne på ca. 700k inkl. tillegg. Lønna kommer til å stige i årene fremover og jeg er sikret jobb (legemangel). 

Tror dere det er håp? I byen jeg bor koster en OK liten leilighet mellom 2.5 - 3 mill (veldig dyrt her). 

Takk for alle innspill! 

Anonymkode: e905d...6e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med banker.

Anonymkode: a85d9...e6a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta kontakt med banker.

Men jeg tror nok det kreves egenkapital de fleste steder.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde foreslått husbanken (via nav) men med den utdannelsen tror jeg ikke det kommer til å være til hjelp.

Anonymkode: 89cff...60c

AnonymBruker
Skrevet

Bankene har unntak fra regelen, så alt er mulig. Men du må kontakte de og snakke om mulighetene dine etter en individuell vurdering. 

Anonymkode: 7a3db...eec

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg tror nok det kreves egenkapital de fleste steder.

Jeg hadde 4 mill i egenkapital, og 700 000 i årsinntekt, men pga flere barn, dyr og bil fikk jeg nei flere steder på beløpet jeg ønsket. Min mor ville være kausjonist. Vi fikk nei på det selv om hun var gjeldfri, men de sa ja til at hun kunne være medlåntaker. Kan din mor være det?

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk nei.

Hadde 2 inntekter tilsvarende din, altså dobbelt inntekt.

Ganske kjipt, for hadde vi fått ja hadde vi nå hatt ca 4-5 mill i EK :( 

Pluss millionen vi har spart selv. 

Anonymkode: c0857...811

AnonymBruker
Skrevet

2.5-3 mill for en leilighet er jo ikke så dyrt, sammenlignet med prisene i Oslo og Bærum. Det vil da ikke ta såå lang tid å spare opp pengene? Du vil jo få utbetalt mer enn 40k i måneden. 

Anonymkode: 607f2...e75

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk lån nesten uten egenkapital. Mine foreldre stilte som kausjonist på egenkapitalen (altså ikke på hele lånet, men kun på topplånet (som var det vi egentlig skulle hatt i egenkapital)).

Vi har begge faste, trygge jobber og dette var lokalbanken hvor mine foreldre har hatt lån siden 80tallet. 

så det er mulig!

Snakk med banken!

Anonymkode: a3c17...481

Skrevet

Fikk lån uten egenkapital og uten kausjonist i DnB for 4 år siden. De kan gjøre unntak. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis moren din har tilgjengelig EK i sin bolig så kan det gå bra.

Anonymkode: ecc46...62a

Skrevet (endret)

Har du ingen EK i det hele tatt, ts? Ingen jobbing og sparing ved siden av studier? 

Hadde jeg vært deg, ville jeg vurdert å leie rom i kollektiv fremfor en liten hybel. Det er som regel billigere. Du kommer til å ha god lønn etter studiene, usikker på hvor mye du har i studiegjeld? Uansett vil du få utbetalt rundt 40 000 i måneden, og dersom du finner et rom for fks. 5000-6000 i måneden, betaler et par tusen i studielån, lever sparsomt og sparer i et par år vil du raskt kunne spare opp egenkapital. Du er hvertfall heldig som har kausjonist, det er det ikke alle som har. 

Endret av esmer
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg hadde 4 mill i egenkapital, og 700 000 i årsinntekt, men pga flere barn, dyr og bil fikk jeg nei flere steder på beløpet jeg ønsket. Min mor ville være kausjonist. Vi fikk nei på det selv om hun var gjeldfri, men de sa ja til at hun kunne være medlåntaker. Kan din mor være det?

Forklar gjerne logikken i at du tenker din mor skulle vært kausjonist når du har 4 mill i egenkapital. Skulle du kjøpe en bolig som var så dyr at 4 minn var under 15% av kjøpesummen...?

Anonymkode: 34aa7...3c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forklar gjerne logikken i at du tenker din mor skulle vært kausjonist når du har 4 mill i egenkapital. Skulle du kjøpe en bolig som var så dyr at 4 minn var under 15% av kjøpesummen...?

4 mill**

AnonymBruker
Skrevet

Det er verdt et forsøk. 
Men, realitetsorientering: Det TAR for de fleste årevis å spare opp til egenkapital. Hvorfor er du så unik at du ikke skal være nødt til å spare til egenkapital? Med en husleie på 10k og en lønn på 700k kan du spare store summer hver måned så lenge du ikke sløser. Du er veldig godt stilt. Kanskje er det ikke deg bankene skal bruke unntakskvoten sin til - men heller noen som virkelig trenger det? For du trenger det ikke. 
Du må også vurdere om du vil være nødt til å flytte pga spesialisering framover. Da er det ikke gitt at det er lurt å eie leilighet. Å leie har én stor fordel: Fleksibilitet. Jeg er selv gift med en lege og har derfor mange leger i omgangskretsen, og de fleste har enten flyttet opptil flere ganger pga spesialisering, eller de har pendlet langt. Sistnevnte slipper du hvis du leier.

Anonymkode: 7ddbe...c07

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke det er nødvendig å tvinge frem boligdrømmen såpass. Det kan medføre mye dårligere økonomi enn du tror. Det samme gjelder å stille som kausjonist. Det setter også kausjonistens økonomi betydelig på press dersom du ikke greier å betale.

Det er selvsagt trist å lese om alle de andre her på KG som ikke fikk lån men det bør en alltid ta med en klype salt.

Det er sant at bankene har en fleksibilitetskvote hvor de kan avvike fra kravet om 15% egenkapital. Men husk at dette er et regelverk som beskytter deg. Tenk om du må selge igjen men at ingen kjøper. Da må du ned i pris. KG er full med slike innlegg også. 

Med en årsinntekt på 700k ++ som lege har du omtrent 40k netto i måneden. 10k går til leie og 5k går til livet. Men hva gjør du med de resterende 25k? Sparer du disse pengene i to år så har du spart opp 600k i egenkapital. En liten leilighet til 3 mill er altså mer enn mulig på kort tid om du klarer å holde deg på et studentbudsjett litt til. Du får aldri mer i livet en slik sjanse hvor inntekt og levestandard har et så stort sparepotensial. Benytt deg av den fordelen.

Schmuhu

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk lån uten jobb, men det er over 10 år siden.

Anonymkode: d6155...67b

AnonymBruker
Skrevet

Fikk kastet lån etter meg som nyutdannet og uten egenkapital for litt over 15år siden. 

Idag:

Samlivsbrudd, 650 000 i inntekt og litt under en million i egenkapital, ikke sjans idag. Men regner med å spare opp ca 200 000 iåret  

Anonymkode: 46b32...c29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et vennepar fikk kjøpt nybygd rekkehus uten egenkapital. Han er lærer, hun sykepleier. Eneste kravet banken ga var at de måtte vise at de kunne spare 300.000kr sammenlagt. De trengte ikke bruke av disse pengene da de kjøpte engang. Så bankene gjør definitivt unntak. 

Anonymkode: 4da51...b71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Et vennepar fikk kjøpt nybygd rekkehus uten egenkapital. Han er lærer, hun sykepleier. Eneste kravet banken ga var at de måtte vise at de kunne spare 300.000kr sammenlagt. De trengte ikke bruke av disse pengene da de kjøpte engang. Så bankene gjør definitivt unntak. 

Anonymkode: 4da51...b71

De har høyst sannsynlig tatt høyde for verdiøkning fra signering av prosjektkontrakt til overtakelse. Vårt rekkehus kjøpte vi for 5,9 mill, vi oppgraderte for 640 000k og takst dagen etter overtakelse ble 8,4 mill 2 år senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...