AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #1 Skrevet 3. mai 2023 Hei! Jeg har vert alvorlig syk i vinter med leverbetennelse. Er heldigvis ganske fin igjen nå, og blodprøvene er innenfor normal referanse. Har likevel forbud mot å drikke alkohol enn så lenge, i følge legen min, for leveren skal få kunne «hvile». Alkohol var ikke årsaken til sykdommen, men har naturligvis hålt meg langt unna dette i ettertid. Jeg lurer med dette på om man kan drikke alkohol fritt øl med 0,5 % alkohol. Og kan dette gjøre utslag på blodprøver. Flesteparten av alkoholfrie øl på butikken er faktisk 0,5 %. Jeg har et par restaurant besøk i helgen, så jeg rekker ikke spørre legen min i forkant. Jeg kan vedde på at den alkohol frie ølen di serverer på resturant er 0,5%. Er det noen som har kunnskap om dette. Tør jo ikke gamble uansett. Da blir det evt. Pepsi Max 😉 Anonymkode: 20aff...9cd
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #2 Skrevet 3. mai 2023 Hei. Jeg har samme type sykdom, eller hvertfall svært lignende. (Betennelse i lever med høye verdier som ikke kommer fra alkohol/ytre påkjennelser) Jeg får ikke drikke alkohol, ta smertestillende osv, men alkoholfri øl/vin er det ingen problem med. Og dette gjelder selv nå når jeg har høye verdier og går på medisinering. Så da vil jeg anta at det ikke skulle være noen problemer for deg som nå er innenfor normale verdier. Anonymkode: 996af...9f6
madahl42 Skrevet 3. mai 2023 #3 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hei. Jeg har samme type sykdom, eller hvertfall svært lignende. (Betennelse i lever med høye verdier som ikke kommer fra alkohol/ytre påkjennelser) Jeg får ikke drikke alkohol, ta smertestillende osv, men alkoholfri øl/vin er det ingen problem med. Og dette gjelder selv nå når jeg har høye verdier og går på medisinering. Så da vil jeg anta at det ikke skulle være noen problemer for deg som nå er innenfor normale verdier. Anonymkode: 996af...9f6 Takk for svaret ditt! Dette er slitsomt spesielt mtp. Medisin. Driver å prøver meg frem forsiktig med medisiner (under nøye oppfølging og blodprøver regelmessig) ettersom jeg er plaget med allergi og migrene. Uansett så er det greit altså, selv om det inneholder 0,5? Det vil ikke kunne gjøre noe utslag /skade?
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #4 Skrevet 3. mai 2023 Hadde tatt en vanlig øl uten å stusse. Leverprøvene dine er stabil, ingen grunn til å bli helt hysterisk. Anonymkode: 42033...1a4
madahl42 Skrevet 3. mai 2023 #5 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde tatt en vanlig øl uten å stusse. Leverprøvene dine er stabil, ingen grunn til å bli helt hysterisk. Anonymkode: 42033...1a4 Det er ingen selvfølge at di holder seg stabile dessverre. Er veldig lite som skal til pga. denne sykdommen. Og med streng beskjed fra legen om null alkohol så tar jeg selvfølgelig ikke den sjansen.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #6 Skrevet 4. mai 2023 Kjøp 0,0 alkohol. Heineken sitt 0,0 øl smaker godt. Alkoholfritt er dessverre ikke alltid alkoholfritt. Se etter 0,0 merkingen. Og hold deg helt unna alkohol. Anonymkode: a77c2...e24
madahl42 Skrevet 4. mai 2023 #7 Skrevet 4. mai 2023 Takk for tips. Det høres fornuftig ut. Skal prøve meg på heineken 👍🏼 er kjedelig men må gjør det beste utav det. Av og til savner jeg jo bare smaken av øl, ikke nødvendigvis selve «rusen»
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå