Gå til innhold

syk av mye muggsopp/Svertesopp i huset

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei

er det noen som har tatt urinprøve/blodprøve og testet for muggsopp/Svertesopp i kroppen

jeg har mye muggsopp i huset. I norge så tester ikke det offentlig helsevesenet for muggsopp.

Men det finnes alternative behandlere som tester og det er en test som heter mycotox profile. Har noen tatt den?

eller tatt en annen test?

Anonymkode: 760d5...d6a

AnonymBruker
Skrevet

Har lurt litt på det samme, hvor på Østlandet og hva det koster for en slik urinprøve. Også hva det koster for å måle/teste etter sopp i en leilighet.

Anonymkode: d9050...2fb

Skrevet

Nei, det har jeg ikke. Men sopp dukker ikke opp uten fukt. Gjøre noe med fuktproblematikken - så slipper du å bry deg med noe annet :vetikke:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tone Strand i Trondheim tester for dette i kroppen.

Anonymkode: 51033...bed

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig viktig å få orden på fukten. Sjekke at avløp er i orden, takrenne bort fra huset og unngå bakke rett ved huset. Kan være lurt å sjekke spesielt eldre hus for radongass. Det kan gi luftveisproblem, hoste osv

Anonymkode: a800d...eaa

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen offentlige godkjente testmuligheter som man kan ta hos fastlege, men man kan f.eks teste hos Lab1, eller sende til utlandet. 

Jeg vet ikke hvor nøyaktig disse prøvene er heller, det er viktig å forstå at også en del mat kan inneholde muggsopp som kan slå ut. Samme som hvis man tar inneklimatester og det slår ut, så er det egentlig muggsporer i søppel eller gamle møble som faktisk er synderen (og ikke selve bygget).

Er selv ufør etter muggeksponering, og kan si så mye som at det at du vet at du har muggsopp i hjemmet ditt er alt du trenger å vite. Ingen vits i å bruke penger på å teste om du har det i kroppen, for det har du.

Hvis du leier er utleier pliktig til å sanere/utbedre. Ellers må du gjøre dette selv. Hvor har du muggsopp hen? 

Anonymkode: ed64f...40c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tone Strand i Trondheim tester for dette i kroppen.

Anonymkode: 51033...bed

kan ikke finne henne via google kan du skrive  klinikken eller link?

Anonymkode: 760d5...d6a

• 5 måneder senere...
Skrevet

Er det ikke mulig å teste dette i blodprøver? 

Anonymkode: f0bb7...b4d

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det ikke mulig å teste dette i blodprøver? 

Anonymkode: f0bb7...b4d

Nei

Anonymkode: 8214b...c57

• 3 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2023 den 22.10):

Det finnes ingen offentlige godkjente testmuligheter som man kan ta hos fastlege, men man kan f.eks teste hos Lab1, eller sende til utlandet. 

Jeg vet ikke hvor nøyaktig disse prøvene er heller, det er viktig å forstå at også en del mat kan inneholde muggsopp som kan slå ut. Samme som hvis man tar inneklimatester og det slår ut, så er det egentlig muggsporer i søppel eller gamle møble som faktisk er synderen (og ikke selve bygget).

Er selv ufør etter muggeksponering, og kan si så mye som at det at du vet at du har muggsopp i hjemmet ditt er alt du trenger å vite. Ingen vits i å bruke penger på å teste om du har det i kroppen, for det har du.

Hvis du leier er utleier pliktig til å sanere/utbedre. Ellers må du gjøre dette selv. Hvor har du muggsopp hen? 

Anonymkode: ed64f...40c

Hva gjør man da når utleier ikke gidder å sanere? Her hos meg var det lekkasje i veggen, førte til råte av stendere og bunnsvill, og svartsopp inni veggen. Her ble det skjært litt vekk av stendere og bunnsvill, fikset røret som lakk, vasket lett over svartsoppen med klor(man kunne fremdeles se den) så er veggen blitt lukket igjen. Uten å erstatte lekter/bunnsvill... Jeg skulle male/sparkle veggen, men måtte fjerne masse fugemasse i en krok før jeg begynte. Jeg stappet hånden inn i  hullet i veggen, og jeg får alle fingrene mine under ytterste stenderen... Kan man melde fra noen plass så ting blir skikkelig reparert? 

Anonymkode: 9fca3...f8d

Skrevet

Hvor vanlig er det å bli syk av sopp i hjemmet ? Ser en skriver uføre av sopp også. 

Vet man stort sett alltid at man er utsatt for sopp, eller der den oftest så skjult at man ikke aner noe ? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...