Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Se for deg at du lånte bort noe utstyr til venninnen din når hun fikk barn, og når du spurte om å få det tilbake rett før termin med ditt neste barn så får du til svar at hun beklageligvis ikke finner det, eller at hun har gitt det bort på finn.no/til noen som trenger det.

Ingen videre forklaring eller tilbud om å erstatte det.

hvor mye måtte gjenstanden(e) kostet for at du ikke skulle følt deg smålig for å spør/be henne om å erstatte det?

100kr? 500kr? 1000kr? 

Jeg mener det er normal høflighet å tilby seg å kjøpe nytt, men er konfliktsky og føler meg fort smålig, og går langt for å slippe en klein situasjon.

Anonymkode: 9f950...8fc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

altså hvis avtalen er "du kan LÅNE dette av oss" og ikke "du kan FÅ" så synes jeg det er skikkelig dårlig gjort av henne å gi det videre til andre. Om det hadde blitt ødelagt derimot hadde jeg ikke reagert så mye på da det kan skje under bruk... 
Men å ikke finne/gi bort synes jeg er dårlig...da bør hun kunne erstatte noe av det- synes jeg.

Anonymkode: 477e0...c4e

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Se for deg at du lånte bort noe utstyr til venninnen din når hun fikk barn, og når du spurte om å få det tilbake rett før termin med ditt neste barn så får du til svar at hun beklageligvis ikke finner det, eller at hun har gitt det bort på finn.no/til noen som trenger det.

Ingen videre forklaring eller tilbud om å erstatte det.

hvor mye måtte gjenstanden(e) kostet for at du ikke skulle følt deg smålig for å spør/be henne om å erstatte det?

100kr? 500kr? 1000kr? 

Jeg mener det er normal høflighet å tilby seg å kjøpe nytt, men er konfliktsky og føler meg fort smålig, og går langt for å slippe en klein situasjon.

Anonymkode: 9f950...8fc

Ærlig talt, hun har lånt utstyr av deg. Hun må vel forstå at hun erstatter/skaffer deg det. Tilbød hun seg ikke å ordne opp i misforståelsen? Hun skal føle seg flau  ikke du som var grei å LÅNE bort. 

• Liker 2
Skrevet

Om du må kjøpe nytt fordi hun har somlet bort det hun fikk låne gratis av deg, så skal hun selvfølgelig betale for å kjøpe nytt. Ellers må jo du betale dobbelt opp, for utstyr du i utgangspunktet har kjøpt inn fra før. Spiller ingen rolle hvor mye det koster, alt du må kjøpe inn nytt bør hun betale. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor klart var det at dette var lån? 

Har selv opplevd å tro jeg fikk barneklær, for så å få beskjed om å gi det tilbake mange år i ettertid. 

Hadde jeg visst at det var til låns, ville jeg ikke lånt men kjøpt eget. Hater å låne av andre itilfelle det blir ødelagt.  

Anonymkode: a1812...feb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvor tydelig du var på at det var et lån. 

Anonymkode: 713b7...7c3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis skjønte hun ikke at det var et lån. Det er ikke alltid det kommer så klart fram som de som låner bort tror det gjør. I likhet med hun over har jeg også opplevd at ting jeg trodde jeg hadde fått plutselig måtte leveres tilbake, for det var jo bare lån. Hadde jeg visst at det var bare til låns hadde jeg takket nei. Forutsatt at hun faktisk visste at det var et lån (ikke bare at du mener hun burde visst) bør hun selvsagt erstatte tingen. Det er normalt å erstatte tingens faktiske verdi, ikke det du må bruke på å kjøpe ny. Hvis du totalødelegger bilen din vil ikke forsikringsselskapet kjøpe en ny bil til deg, de gir deg bare verdien av dem gamle selv om tilsvarende ny er ti ganger dyrere. Hvis det bare var verdt en hundrelapp eller to ville jeg latt det gå. Det er ikke verdt å ødelegge vennskap for småpenger. Når alt det er sagt er det en god regel å aldri låne bort noe man ikke har råd til å miste eller erstatte.

Anonymkode: 51cb7...29b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var det hun som spurte om hun kunne låne eller du som ville låne bort? Jeg har fått lånt mye av venninner, på deres initiativ. Veldig hyggelig gjort, men jeg har også fått prakket på meg en del som jeg ikke trengte. Noen ting har blitt somlet bort og jeg har tilbudt meg å erstatte dette. Men de sier at det er sånn man må forvente når man låner bort ting.

Anonymkode: 34757...76c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker som mange andre her skriver, visste hun at det var et lån? 

Anonymkode: 098ae...1f4

Skrevet (endret)

Hun kan ikke ha misforstått og trodd hun har fått utstyret?

Endret av Athena Freyja
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er klart at tingene er på lån, så tenker jeg grensen går rundt om det er et uhell/normal slitasje at ting blir ødelagt. Verdien har lite å si. Hvis tingene er gitt vekk, mistet eller solgt så burde det erstattes. En annen ting er jo om jeg ville krevd da, dersom de ikke tilbød det selv.

Anonymkode: 08179...2ae

AnonymBruker
Skrevet

Når lånte hun dette utstyret? Svar ærlig

Anonymkode: 88d48...73a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...