Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i uke 25 og føler allerede at jeg gjør en dårlig jobb som mamma. Dette barnet er så sårt ønsket, etter 3 års prøving og to spontanaborter. Derfor kan jeg virkelig ikke tro at jeg ikke har klart å gjøre en bedre jobb hittil i svangerskapet, og jeg får vondt av dårlig samvittighet ovenfor lille elskede babyen i magen.

For det første så snuste jeg (1-3 om dagen, mild hvit snus) frem til 17+6. 

Etter jeg slutta med snusen har jeg overhode ikke lyst på det engang, tanken gjør meg uvel siden jeg tross alt bærer på mitt kjære barn. Så er nok ferdig med det for godt (takk og pris!).

For det andre spiser jeg godteri eller sukkerholdige ting som boller, kake, is eller lignende hver eneste dag. Det går mye i smågodt, sjokolade og gummigodis. Har så EKSTREMT lyst på det, er nærmest som et sterkt behov. 

Når sant skal sies så spiser jeg ellers relativt sunt og variert, så godteriet kommer i tillegg altså. Spiser variert av kjøtt, fisk to-tre ganger i uken, mye frukt og bær (5 om dagen), grønnsaker, grove fiberrike produkter som brød, pasta osv. Tar multivitaminer og omega 3, så får i meg alt jeg skal. Er bare likevel så redd for at babyen har tatt eller tar skade av all den sukkerholdige maten, og er så lei meg for at jeg gjør dette mot både baby og meg selv. Blir full skjerpings fremover med tanke på sukkerinntaket.

Har vært på flere ultralyder og lille har det veldig fint ifølge dem, men er jo ikke alt man kan se kanskje :(

Hva tror dere? Kan jeg ha ødelagt helsen til babyen min? Eller generelt skadet den på noe vis? :(

- bekymret gravid, 24

Anonymkode: d289d...cd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ikke. Spis det du føler for du, nyt graviditeten og kos deg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Babyen min ble produsert ca 80% av mc donalds, godteri og brus, det går helt fint ;) han er en sunn toåring😅 gjør ditt beste for å spise sunt og husk vitaminpillen din! 

Anonymkode: 63655...eb6

• Liker 3
Skrevet

Min er laget av sjokolade og cola 🤣🤣

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Maten går fint.

Snusen er ikke innafor. 

Anonymkode: 857de...e0d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg levde på smågodt de siste tre ukene av svangerskapet mitt. Var tjukk og lei. 🤷🏼‍♀️ ungen som kom ut var helt fin og er fremdeles helt fin. Snusing er jo ikke bra, men på 70/80 tallet var det ikke uvanlig å røyke mens man var gravid. Det gikk stort sett greit det og🙈 

ikke døm deg for hardt. Godt nok er bra det og.

Anonymkode: fe35d...56e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Babyen min ble produsert ca 80% av mc donalds, godteri og brus, det går helt fint ;) han er en sunn toåring😅 gjør ditt beste for å spise sunt og husk vitaminpillen din! 

Anonymkode: 63655...eb6

Det går jo helt fint i de aller fleste tilfeller men hvis 80% av kostholdet er junk og sukker, så er det jo en økt risiko for svangerskapsforgiftning. 

Anonymkode: 8f95c...30f

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke har svangerskapsdiabetes går det helt fint :) 

Anonymkode: 41835...9ab

Skrevet

Synes du var flink som klarte å slutte å snuse jeg! Stå på med den biten, det andre du skriver om har jo ingen betydning,noen evt kilo for mye forsvinner sikkert med amminga. 

AnonymBruker
Skrevet

Spis sunn mat i tillegg og ta vitaminene du skal så går det nok helt fint 😊

Anonymkode: 06497...6c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er gravid i uke 25 og føler allerede at jeg gjør en dårlig jobb som mamma. Dette barnet er så sårt ønsket, etter 3 års prøving og to spontanaborter. Derfor kan jeg virkelig ikke tro at jeg ikke har klart å gjøre en bedre jobb hittil i svangerskapet, og jeg får vondt av dårlig samvittighet ovenfor lille elskede babyen i magen.

For det første så snuste jeg (1-3 om dagen, mild hvit snus) frem til 17+6. 

Etter jeg slutta med snusen har jeg overhode ikke lyst på det engang, tanken gjør meg uvel siden jeg tross alt bærer på mitt kjære barn. Så er nok ferdig med det for godt (takk og pris!).

For det andre spiser jeg godteri eller sukkerholdige ting som boller, kake, is eller lignende hver eneste dag. Det går mye i smågodt, sjokolade og gummigodis. Har så EKSTREMT lyst på det, er nærmest som et sterkt behov. 

Når sant skal sies så spiser jeg ellers relativt sunt og variert, så godteriet kommer i tillegg altså. Spiser variert av kjøtt, fisk to-tre ganger i uken, mye frukt og bær (5 om dagen), grønnsaker, grove fiberrike produkter som brød, pasta osv. Tar multivitaminer og omega 3, så får i meg alt jeg skal. Er bare likevel så redd for at babyen har tatt eller tar skade av all den sukkerholdige maten, og er så lei meg for at jeg gjør dette mot både baby og meg selv. Blir full skjerpings fremover med tanke på sukkerinntaket.

Har vært på flere ultralyder og lille har det veldig fint ifølge dem, men er jo ikke alt man kan se kanskje :(

Hva tror dere? Kan jeg ha ødelagt helsen til babyen min? Eller generelt skadet den på noe vis? :(

- bekymret gravid, 24

Anonymkode: d289d...cd5

Ingenting av dette gir grunn til bekymring. Derimot er stress og unødvendig hysteri som slår ut som stress, skadelig og uønsket i et svangerskap. Pust med magen å ro deg helt ned, stress er det verste for et foster.

Anonymkode: 891d2...01e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pust....

Stress er det verste du kan påføre deg selv og baby. Sukker er ikke så grusomt som du skal ha det til her. 

Anonymkode: 56b3f...4c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg levde på smågodt de siste tre ukene av svangerskapet mitt. Var tjukk og lei. 🤷🏼‍♀️ ungen som kom ut var helt fin og er fremdeles helt fin. Snusing er jo ikke bra, men på 70/80 tallet var det ikke uvanlig å røyke mens man var gravid. Det gikk stort sett greit det og🙈 

ikke døm deg for hardt. Godt nok er bra det og.

Anonymkode: fe35d...56e

Snusing er bedre enn røyking, de to kan ikke sammenlignes. Røyk går rett ned i lungene og direkte i blodbanen, det har beviselig skadelig effekt. Mens snusing taes opp i slimhinnene og går ikke direkte i blodet, og har ingen beviselig skadelig effekt på svangerskap/foster. Røyker/snuser man kan man bli anbefalt å snuse istedenfor, hvis man ikke klarer å slutte - nettopp pga dette. 

OG for å roe ned TS, kvinnen og fosteret deler ikke blod før uke 12 (?). Så alt i alt har ikke TS brukt nikotin særlig lenge i svangerskapet ☺️

Anbefaler dog ingen å gjøre noen av delene, men ville bare poengtere dette. Finnes også nikotinfri snus hvis suget blir skikkelig ille i fremtiden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snusing er bedre enn røyking, de to kan ikke sammenlignes. Røyk går rett ned i lungene og direkte i blodbanen, det har beviselig skadelig effekt. Mens snusing taes opp i slimhinnene og går ikke direkte i blodet, og har ingen beviselig skadelig effekt på svangerskap/foster. Røyker/snuser man kan man bli anbefalt å snuse istedenfor, hvis man ikke klarer å slutte - nettopp pga dette. 

OG for å roe ned TS, kvinnen og fosteret deler ikke blod før uke 12 (?). Så alt i alt har ikke TS brukt nikotin særlig lenge i svangerskapet ☺️

Anbefaler dog ingen å gjøre noen av delene, men ville bare poengtere dette. Finnes også nikotinfri snus hvis suget blir skikkelig ille i fremtiden.

Hæ? Hvor mener du nikotinen fra snusen går, om ikke til blodet? Dette hørtes veldig ikke riktig ut..,

Anonymkode: 49107...933

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok verre for deg selv at du lever på så mye sukker, enn for babyen. Du står jo i fare for å utvikle svangerskapsdiabetes om du har et veldig høyt sukkerinntak, og det kan nok være den største risikoen. Tror ikke du skal bekymre deg så mye over babyen, så lenge du har et sunt kosthold ellers.

Anonymkode: dfd21...00d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2023 den 12.13):

Røyk og snus er vel ikke akkurat anbefalt i graviditeten nei, men jeg tror farene ved det er litt opphausa! Kjenner mange som har røyka, og/eller snusa mens de var gravide, og det har gått helt fint. 
Vi har selv tre friske barn på 4, 7 og 13, og mor brukte tobakk i alle tre svangerskapene. Med første røyka ho som vanlig, mens med de to yngste kutta ho ned til ca. 10-12 røyk om dagen, og brukte snus i tillegg.

Anonymkode: ebcee...d26

AnonymBruker
Skrevet

Første graviditet levde jeg på oatly sin sjokolademelk. Slet virkelig med å få i meg mat da jeg hadde lite matlyst og mye fikk meg til å kaste opp. 

Alt av kjøtt, spesielt kjøtt fra sau ble ikke ansett som mat av kroppen min. 😅 

Tok vitaminer og slikt da. Normalt svangerskap, normal fødsel og frisk baby. Gikk ned i vekt som gravid selv om jeg prøvde å unngå det (derfor sjokolademelk) pga miljøgifter.

Anonymkode: f3f24...e5b

Skrevet

Det å bli mamma innebærer også en god del bekymringer og selvkritikk. Man vil så gjerne gjøre alt perfekt hele tiden for det lille mennesket man setter til verden og som man elsker så høyt. Men så er det jo slik at vi mennesker ikke er perfekte og vi vil hele tiden gjøre ting som kanskje ikke er optimalt. Det å akseptere dette tror jeg er viktig for den mentale helsen vår, for vi vil aldri kunne strekke oss til det idealet vi setter for oss selv. Du skriver at du har et generelt sunt grunnkosthold. Det er det viktigste. At du i tillegg spiser sukker og boller er ingen krise. Klart, det er aller best å begrense sukkerinntaket. Men så var det det med det perfekte idealet osv da 😊 

For min del hjalp det å spise frukt når sukkersuget kom. Da spesielt appelsiner eller lage meg en iskald smoothie. Men noen ganger er det kun sjokkis som gjelder. Og det er helt greit. 

Prøv å ikke døm deg selv for hardt ❤️ Og gratulerer med graviditeten! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2023 den 14.13):

Røyk og snus er vel ikke akkurat anbefalt i graviditeten nei, men jeg tror farene ved det er litt opphausa! Kjenner mange som har røyka, og/eller snusa mens de var gravide, og det har gått helt fint. 
Vi har selv tre friske barn på 4, 7 og 13, og mor brukte tobakk i alle tre svangerskapene. Med første røyka ho som vanlig, mens med de to yngste kutta ho ned til ca. 10-12 røyk om dagen, og brukte snus i tillegg.

Anonymkode: ebcee...d26

Dette er noe av det dummeste jeg leser. Når folk skriver "jeg kjenner de som gjorde ditt og datt, men det er ikke så ffarlig for alt gikk bra med barnet...". Ja, kanskje det gjorde det med det barnet, men det betyr ikke at det ikke er farlig. Det er bevist at røyking og snusing fører til dårligere oksygenopptak for barnet, barna blir gjerne født minre, det er stor risiko for å utvikle luftveissykdommer senere i livet. Hvis man ikke klarer å slutte å røyke eller å snuse når man bærer på ett barn, så bør man vente med å bli gravid. Og ja, jeg vet det er vanskelig for jeg har vært avhengig av begge deler før, men 0 problem å slutte når det gjelder mitt barns helse.

Anonymkode: 160c4...a85

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...