Gå til innhold

Råd etter samlivsbrudd med barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen har gått ifra hverandre, vi har en unge på snart 4 år sammen. Barnet blir bonende mest sannsynlig mest hos meg i årene fremover. Jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre det med enkelte ting fremover håper noen her kan gi gode råd:

- Leilighet/Rekkehus: Etter at huset vårt er solgt vil jeg sitte igjen med ca.5 millioner å kjøpe ny bolig for. Her i område kan man få et lite rekkehus eller en 3-4 roms leilighet for den prisen. Går jeg for leilighet vil jeg ha mindre i boliglån og mer å rutte med månedlig. Går jeg for rekkehus må jeg makse lånet, men har til gjengjeld mer plass, uteområde og kjellerstue. Hva er best? 

- Barnebidrag: Er det lurest å fastsette det gjennom NAV eller gjøre egen avtale? 

- Hvordan gjør man det med ferier? Skal feriene følge den prosentvise daglige omsorgen eller kommer dem utenom? Hvis jeg feks skal ha barnet 80%, gjelder det ferier også eller skal de deles 50/50. Hva er vanlig ? 

Anonymkode: 7e2fa...d25

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye plass trenger dere når dere er to personer? Har du lyst til å bruke tid på hage og vedlikehold? Jeg hadde helt klart gått for leilighet, men vi har ulike prioriteringer.

Ferie, barn har lang ferie, så 3 uker med hver av foreldrene er naturlig. Annenhver jul og påske. Høst-og vinterferie avtales ut fra hvor mye ferie foreldrene har. SFO er åpen, så dere må se på hvem som.har fri.

Anonymkode: ddbec...f90

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble skilt med tenåringer, da egne rom og kjellerstue evt loftstue sto sentralt som viktig, kjøpte jeg rekkehus.

Med ett barn på 4 år ville jeg valgt leilighet med 2 soverom, stue og adskilt kjøkken evt 3 soverom og stue/kjøkken i ett. Så du har mulighet etterhvert å trekke deg inn på kjøkkenet eller ekstra soverommet som funker som ekstra "tv-stue" når barnet blir litt eldre og feks har en venn over der man spiller tvspill i stuen evt på ekstra soverom/tvstue feks.

Så kan du kjenne på økonomien om du trenger større plass når barnet blir eldre. Men husk at ofte kan en leilighet være dyrere enn et eldre rekkehus. 

Anonymkode: dd466...695

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker meg ikke i leilighet så jeg hadde gått for rekkehus

Anonymkode: 8baf4...b8f

AnonymBruker
Skrevet

Hadde gått for leilighet :) Mindre jobb og vedlikehold, bedre økonomi så dere kan prioritere andre ting som reiser, aktiviteter, ut å spise osv. Du får muligens en del barnefri også å da er det jo fint å kunne prioritere seg selv litt :) 

Anonymkode: b25a4...194

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg og mannen har gått ifra hverandre, vi har en unge på snart 4 år sammen. Barnet blir bonende mest sannsynlig mest hos meg i årene fremover. Jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre det med enkelte ting fremover håper noen her kan gi gode råd:

- Leilighet/Rekkehus: Etter at huset vårt er solgt vil jeg sitte igjen med ca.5 millioner å kjøpe ny bolig for. Her i område kan man få et lite rekkehus eller en 3-4 roms leilighet for den prisen. Går jeg for leilighet vil jeg ha mindre i boliglån og mer å rutte med månedlig. Går jeg for rekkehus må jeg makse lånet, men har til gjengjeld mer plass, uteområde og kjellerstue. Hva er best? 

- Barnebidrag: Er det lurest å fastsette det gjennom NAV eller gjøre egen avtale? 

- Hvordan gjør man det med ferier? Skal feriene følge den prosentvise daglige omsorgen eller kommer dem utenom? Hvis jeg feks skal ha barnet 80%, gjelder det ferier også eller skal de deles 50/50. Hva er vanlig ? 

Leilighet uten tvil. Hus koster langt mer i vedlikehold enn leilighet og du vil måtte bruke mye mer tid på boligen. Hvis du må makse lånet på et rekkehus og sitte igjen med mindre pr måned kan det bli veldig trangt økonomisk. 

Barnebidrag - det kommer ann på mannen og hva dere blir enige om. Er bidraget ca det samme som nav eller mer og han betaler hver måned så kan man fint gå for privat. Hvis ikke, ta det igjennom nav. 

Vanligste er vel å dele ferien 50/50. Annenhver jul, påske og dele på sommeren. Men dere står jo fritt til å velge selv hvordan dere løser det og hva som er best for barnet. 

Anonymkode: 5084c...235

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte leilighet. Angrer litt, jeg savner en større uteplass. Leiligheten er over 100kvm, så vi har god plass. Rekkehus i området er ikke veldig mye større, men de har en liten hageflekk. 

Vi har privat avtale, det funker godt så lenge man kan kommunisere. 

Ferier og høytider deles 50/50. Jeg har barnet 80% pga alder, så skulle jo ønske man delte ferier og høytider etter den prosenten også, men det gjør man ikke. 

Anonymkode: 8d72f...8e0

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har vært gjennom dette med 2 barn. Da var de 2 og 4 år (10 år siden). Jeg gikk for leilighet for å skrelle av mest mulig jobb egentlig. Logistikk og arbeid og barneoppdragelse var mer enn nok. Ferier deles 50/50 vanligvis. Vi gikk for følgende løsning:

Jul og Sommerferie: deles 50/50 hvert år. År 1: jeg har julaftendelen og år 2: jeg har nyttårsdelen av juleferien. Sommerferien har vi blitt enige om å splitte litt opp i flere runder. blir fort lenge å være borte fra kidsa i 4 uker. til sommeren blir det 3 uker sammen med barna. deretter 3 uker hvor jeg jobber og 1 uke i august før skolestart. 

Påske, Vinterferie og høstferie (relevant i skolealder); År 1: jeg har vinter og høst. År 2: jeg har påske. 

ser komplisert ut, men funker bra. Vi brukte NAV kalkulatoren ganske strengt til å begynne med. Nå er det mer etter behov: om barna trenger noe og jeg har penger, kjøper jeg det selv om jeg strengt tatt har betalt det jeg skal. Det var mindre smooth de først 2-3 årene.

AnonymBruker
Skrevet
Agaton skrev (1 time siden):

Jeg har vært gjennom dette med 2 barn. Da var de 2 og 4 år (10 år siden). Jeg gikk for leilighet for å skrelle av mest mulig jobb egentlig. Logistikk og arbeid og barneoppdragelse var mer enn nok. Ferier deles 50/50 vanligvis. Vi gikk for følgende løsning:

Jul og Sommerferie: deles 50/50 hvert år. År 1: jeg har julaftendelen og år 2: jeg har nyttårsdelen av juleferien. Sommerferien har vi blitt enige om å splitte litt opp i flere runder. blir fort lenge å være borte fra kidsa i 4 uker. til sommeren blir det 3 uker sammen med barna. deretter 3 uker hvor jeg jobber og 1 uke i august før skolestart. 

Påske, Vinterferie og høstferie (relevant i skolealder); År 1: jeg har vinter og høst. År 2: jeg har påske. 

ser komplisert ut, men funker bra. Vi brukte NAV kalkulatoren ganske strengt til å begynne med. Nå er det mer etter behov: om barna trenger noe og jeg har penger, kjøper jeg det selv om jeg strengt tatt har betalt det jeg skal. Det var mindre smooth de først 2-3 årene.

Takk for gode råd :) Tror vi går for det samme som deg. Det frister veldig med leilighet, men er redd for at det blir litt trangt når poden blir eldre og har med seg venner hjem fra skolen og lignende. Tror nok 50/50 på ferier er det mest fornuftige her også, selvom jeg kommer til å ha barnet 80% av tiden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte leilighet. Angrer litt, jeg savner en større uteplass. Leiligheten er over 100kvm, så vi har god plass. Rekkehus i området er ikke veldig mye større, men de har en liten hageflekk. 

Vi har privat avtale, det funker godt så lenge man kan kommunisere. 

Ferier og høytider deles 50/50. Jeg har barnet 80% pga alder, så skulle jo ønske man delte ferier og høytider etter den prosenten også, men det gjør man ikke. 

Anonymkode: 8d72f...8e0

Det høres fornuftig ut. Jeg har ikke bestemt meg helt enda, tenker jeg må dra på noen visninger og se før jeg bestemmer meg for leilighet eller rekkehus. Prisforskjellen er ikke kjempestor hvis jeg velger en 4-roms leilighet og litt eldre rekkehus, størrelsen er også ganske lik. Eneste forskjellen blir hageflekk og at rekkehuset har to etasjer. Jeg trur jeg rar bidraget gjennom nav, slik at alt blir riktig og rettferdig. Føler at jeg har god kommunikasjon med barnefar, men liker å ha ting på papiret. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde rekkehus da det ble slutt med eksen, og jeg hatet alt vedlikeholdet. Beising, maling, gressklipping, snømåking, osv.  Jeg hadde i tillegg rekkehus med tre etasjer, så det ble mye styr å løpe opp og ned alle trappene og vaske og rydde.

Jeg flyttet til en leilighet på 60 m2, det er litt lite nå, men jeg ville bare komme meg inn i det området jeg ønsket meg og så får vi finne oss litt større plass etter hvert innenfor samme skolekrets. Nå sender jeg bare robotstøvsugeren rundt i leiligheten, kan vaske klær og rydde mens ungen er våken. 

Vi har foreløpig 65/35 fordeling, men skal gå over til 50/50 til høsten. Vi har annenhver jul/nyttår, og fordeler sommeren etter hvert som den nærmer seg. Da har det tidligere vært nærmere 50/50. 

Her er det så lite for meg å hente i bidrag (280 kroner) og pappaen nekter å betale de stakkars hundrelappene så jeg orker ikke bruke noe energi på å krangle. Jeg ville uansett hatt det gjennom NAV om det var snakk om bidrag. 

Anonymkode: f2738...8f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Velg å ha god stabil økonomi - alltid. Bedre å kunne spare litt ekstra enn å frykte renteøkninger. Godt øknomisk spillerom gir lavere skuldre og en mindre stresset mamma. Akkurat hva en 4-åring trenger når verden skal snus opp ned. Ville utvilsomt valgt en leilighet som bare akkurat er stor nok for dere to + at barnet har plass til seg selv og noen venner, samt overnattingsbesøk. Alt annet løser seg. Bedre å ha råd til å ta ekstra fri hvis det trengs osv. 

Anonymkode: 27ec3...5c7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...