Gå til innhold

Er dette dyrt for en ferie til Spania?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leser jo artikler til skrekk og advarsel om utenlandsferie overalt om dagen.. Magne Gundersen side nå at ferien er rekorddyr og folk kommer til å få sjokk fordi man må regne med å bruke 1700-2000kr hver dag hvis en familie på 4 skal spise alle måltider ute. Er ikke dette en helt normal pris på totalt 12 måltider med drikke på restaurant for en familie på 4 selv før denne dyrtiden? 🫡 De fleste spiser vel heller ikke frokost på restaurant daglig heller. 

Vi skal bo på et fint hotell på Mallorca i 10 netter og har betalt 35 000 for fly og hotell. 2 voksne og et barn på 13. Er dette egentlig fryktelig dyrt eller ikke? Blir forvirret av alle disse «Sjokkdyrt» artiklene.  Vi kommer til å bare spise middag ute, resten på hotellrommet

Anonymkode: 0be5d...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi betalte 24.000 for to personer i en uke på Mallorca.

Anonymkode: e16b4...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi betalte 24.000 for to personer i en uke på Mallorca.

Anonymkode: e16b4...665

Da er det kanskje ikke så ille allikevel med 10 000 mer for en ekstra person + 3 netter allikevel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere kommer til å merke prisene der nede.

Rekordsvak krone gjør Euroen dyrere enn noen gang. I tillegg har prisveksten i Spania vært formidabel.

Det er med god grunn økonomer anbefaler hjemmeferie.

Det kommer til å svi godt.

Mange som nok får seg en overraskelse når de kommer hjem og pengebruken er regnet om i norske kroner og trukket fra konto.

Du får vesentlig mindre for pengene i Europa nå.

Anonymkode: 93995...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har betalte 32000 for 2 uker i syden for 3 voksne og 2 barn ( over 2 år)

Vi har satt av kostpenger til 0 bruke der nede...men regner med at vi komme nok til å få er lite ekstra sjokk når vi kommer hjem. Her er det bestemor som blir med ...så hun betaler mat innimellom...sp betaler vi...vi har regnet ca 1000 kroner pr dag for 2 voksne og 2 barn...vi har med pålegg og supper nedover for å spare litt der. Vi kommer heller ikke til å spise ute hver middag. Vi lager middag i leiligheten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er fakta er at inflasjonen i de typiske syden-landene har vært veldig høy. Så prisene der er nominelt høyere enn de var i fjor (eksempelvis en pastarett som i fjor kostet €12, koster i dag €14). I tillegg er kursen for euro høyere i år. Kanskje så mye som 10-15%. Det gjøt at pastaen som i fjor koster 12*10,50= kr 126 koster i dag 14* 11.90=kr 166,6. Det vil si en økning på 33%

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Rekordsvak krone gjør Euroen dyrere enn noen gang. I tillegg har prisveksten i Spania vært formidabel.

Mange som nok får seg en overraskelse når de kommer hjem og pengebruken er regnet om i norske kroner og trukket fra konto.

Det er klart, blir jo dyrere å gange med 12 enn 10 som sist. Men tror det går greit å kun spise middag ute og kjøpe resten på supermarked, sparer mye bare der og funket veldig bra forrige ferie (både for vekten og lommeboken😂)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Jeg synes overskriftene overdriver veldig. Kan nok bli et sjokk for folk som har reist mye til euroland hver sommer og er vant med hva det vanligvis koster, men å absolutt anbefale alle å bli hjemme blir for dumt. Vi har ikke vært i Syden på 10 år, den gangen uten barn, vi kan både regne og finne valutakurser, vi har fint svidd av 100 000 på en ferie tidligere, jeg tror ingenting blir et sjokk for oss. 

Jeg tror mange som satser på Norgesferie for å spare penger også kan få et sjokk. Norgesferie er nemlig også dyrt, og etter to spinndyre, norske pandemisommere er hvertfall vi klare å svi av pengene i varmere strøk. 😎 

Jeg er mer bekymret for hetebølgen som er meldt... 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Albbas skrev (5 minutter siden):

Jeg synes overskriftene overdriver veldig. Kan nok bli et sjokk for folk som har reist mye til euroland hver sommer og er vant med hva det vanligvis koster, men å absolutt anbefale alle å bli hjemme blir for dumt. Vi har ikke vært i Syden på 10 år, den gangen uten barn, vi kan både regne og finne valutakurser, vi har fint svidd av 100 000 på en ferie tidligere, jeg tror ingenting blir et sjokk for oss. 

Jeg tror mange som satser på Norgesferie for å spare penger også kan få et sjokk. Norgesferie er nemlig også dyrt, og etter to spinndyre, norske pandemisommere er hvertfall vi klare å svi av pengene i varmere strøk. 😎 

Ja, det er sant! Vi sjekket priser på litt diverse småturer rundt til parker med barnet, men man skal ikke ta mange turene + overnatting og mat i Norge at man begynner å nærme seg en sydentur 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Leser jo artikler til skrekk og advarsel om utenlandsferie overalt om dagen.. Magne Gundersen side nå at ferien er rekorddyr og folk kommer til å få sjokk fordi man må regne med å bruke 1700-2000kr hver dag hvis en familie på 4 skal spise alle måltider ute. Er ikke dette en helt normal pris på totalt 12 måltider med drikke på restaurant for en familie på 4 selv før denne dyrtiden? 🫡 De fleste spiser vel heller ikke frokost på restaurant daglig heller. 

Vi skal bo på et fint hotell på Mallorca i 10 netter og har betalt 35 000 for fly og hotell. 2 voksne og et barn på 13. Er dette egentlig fryktelig dyrt eller ikke? Blir forvirret av alle disse «Sjokkdyrt» artiklene.  Vi kommer til å bare spise middag ute, resten på hotellrommet

Helt enig, det er helt kurante priser, og det jeg ville regnet med før covid også. 
Jeg skal til USA i sommer, og da regner jeg med helt andre priser, for å si det sånn! 🙈

Anonymkode: 8dd80...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Albbas skrev (1 time siden):

Etter regn- og kulde-sommeren 2022 tar jeg en hetebølge når som helst, altså. Bring it on! Enten det er i Norge eller i Syden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lurer på om alle disse økonomene som advarer mot å reise selv kommer til å bli hjemme? 

Anonymkode: 706e3...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man blir hjemme, som hjemme i huset sitt, er det selvsagt billigere. Men hvis alternativet er Norgesferie, er jo det svindyrt, med mindre man camper (utenfor campingplass, vel å merke). Og ikke si at man kan dra på hytta - du skal være mange døgn på hytta i løpet av et år før du får ned døgnprisen til tilsvarende en normal sydentur. Å ha hytte er ikke noe man sparer penger på, man bruker mye penger på det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lurer på om alle disse økonomene som advarer mot å reise selv kommer til å bli hjemme? 

Anonymkode: 706e3...fd9

Syns jeg ser det 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg betalte 21k for reise og hotell i 3 uker i 2019

reiste i år for 8k for 10 dager

Anonymkode: 6a8e1...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fortsatt langt billigere enn i Norge. Bare å ta med ungene på Mcd koster snart en tusenlapp. 

Anonymkode: 20bc9...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Fortsatt langt billigere enn i Norge. Bare å ta med ungene på Mcd koster snart en tusenlapp. 

Anonymkode: 20bc9...ace

Samme med en dag på Tusenfryd for 2 voksne og 1 barn. 1500 i billetter og så mat i tillegg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...