Gå til innhold

Hjelp med oppføring av sideinntekt i skattemeldingen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp begynt å tjene penger på webchat og ser at dette er en grei sideinntekt ved siden av å være ufør. 

Jeg vet ikke hvor mye jeg kommer til å tjene på det og aner ikke hva man skal gjøre i skattemeldingen. 

Er det veldig farlig om jeg ikke oppgir forventet inntekt eller sidejobben nå? Tanken er da å rapportere det inn på etterskudd på neste skattemeldingen og til Nav når jeg vet hvor mye jeg har tjent. Er dette en helt vanlig måte å gjøre det må eller vil det være ulovlig eller straffbart å ikke oppgi med én gang? Er det da man får straffeskatt eller bare om man aldri oppgir det? 

Ville gjerne undersøkt med en skattespesialist om jeg rakk det men rekker ikke det nå

Anonymkode: 07d56...7ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det du tjente i 2022 skal du føre opp på skattemeldingen for 2022.

Hvis du blir kontrollert før du oppgir det får du tilleggsskatt.

Anonymkode: 16a92...a91

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har nettopp begynt å tjene penger på webchat og ser at dette er en grei sideinntekt ved siden av å være ufør. 

Jeg vet ikke hvor mye jeg kommer til å tjene på det og aner ikke hva man skal gjøre i skattemeldingen. 

Er det veldig farlig om jeg ikke oppgir forventet inntekt eller sidejobben nå? Tanken er da å rapportere det inn på etterskudd på neste skattemeldingen og til Nav når jeg vet hvor mye jeg har tjent. Er dette en helt vanlig måte å gjøre det må eller vil det være ulovlig eller straffbart å ikke oppgi med én gang? Er det da man får straffeskatt eller bare om man aldri oppgir det? 

Ville gjerne undersøkt med en skattespesialist om jeg rakk det men rekker ikke det nå

Anonymkode: 07d56...7ea

Hvis du ikke skatter av inntekt vil du bli skyldig det du skulle skattet av inntekt. De aller fleste vil oppfatte det som ganske surt å få et krav på flere titalls tusen som " plutselig " skal betales. 

Du har jo sannsynligvis en feeling på om du vil tjene 0 eller 500 000 k, før inn det du tror og evt juster opp eller ned i løpet av året.

Ifht Nav må du sjekke opp hva grensen på hva du kan tjene før du får trekk i trygden, så må du ha et avklart forhold til det.

I utgangspunktet er det ikke noe i veien for å feilberegne forskuddsskatt for så og betale igjen ved oppgjøret, men i ditt tilfelle heller det mot skatteunndragelse og i værste tilfelle en klinsj med nav. 

Anonymkode: f2ca4...eae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis du ikke skatter av inntekt vil du bli skyldig det du skulle skattet av inntekt. De aller fleste vil oppfatte det som ganske surt å få et krav på flere titalls tusen som " plutselig " skal betales. 

Du har jo sannsynligvis en feeling på om du vil tjene 0 eller 500 000 k, før inn det du tror og evt juster opp eller ned i løpet av året.

Ifht Nav må du sjekke opp hva grensen på hva du kan tjene før du får trekk i trygden, så må du ha et avklart forhold til det.

I utgangspunktet er det ikke noe i veien for å feilberegne forskuddsskatt for så og betale igjen ved oppgjøret, men i ditt tilfelle heller det mot skatteunndragelse og i værste tilfelle en klinsj med nav. 

Jeg antar du her snakker skattekortet for 2023, ikke skattemeldingen for 2022? 

På skattemeldingen skal ALL inntekt som ble opptjent i 2002 føres på. Det bør man ha kontroll på. 

Skattekortet derimot der stipulerer man den inntekten man tror frem i tid, og det kan endres mange ganger i år om man ønsker. 

Anonymkode: 16d2f...ff5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg antar du her snakker skattekortet for 2023, ikke skattemeldingen for 2022? 

På skattemeldingen skal ALL inntekt som ble opptjent i 2002 føres på. Det bør man ha kontroll på. 

Skattekortet derimot der stipulerer man den inntekten man tror frem i tid, og det kan endres mange ganger i år om man ønsker. 

Anonymkode: 16d2f...ff5

Ts har nettopp begynt å tjene ekstra penger ergo er det jo selvfølgelig snakk om skattekortet for 2023 og verken skattemeldingen for 2022 eller 2002 så vet ikke helt hvorfor du blander det inn, annet enn å forvirre ts som åpenbart ikke er helt stødig på dette i utgangspunktet. 

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

TS, se @Anonymkode: f2ca4...eae svar

Det høres ut for meg som du bør registrere et enkeltmannsforetak hvis du ikke allerede har gjort det? Da vil du også kunne trekke fra utgifter som er relevant for å tjene pengene.

To ting:

1. lag et enkelt månedlig regnskap for deg selv så får du en oversikt av hva som kommer inn og hva som går ut. Dette bruker du som grunnlag for skattemeldingen din til neste år.

Og 2. Hvis det viser seg at du i løpet av 12 måneder tjener mer enn 50 000 så registrerer du det som MVA-foretak. 

Jeg vet dessverre ikke svaret på spørsmålet angående NAV, men for meg virker det som en fornuftig idé å holde en åpen tone med dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...