Gå til innhold

Spisesteder for single i Oslo (eller andre storbyer i Norge)?

Anbefalte innlegg

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

Jeg syns det er tungt å gå ut og spise middag alene. Det vil si, det er blitt lettere med årene, og med mobilen, men når jeg prøver får jeg alltid tomannsbord. Fins det gode spisesteder i Oslo som har rettet seg inn mot den som skal spise ene og alene, noen som vet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tomannsbord er jo bare en bitteliten firkant for liten til to, så de ter vel perfekt for en? 

Ingen steder retter seg mot alenespisende, men man kan jo spise overalt for det? Jeg tar med mobil/bok/avis/kindle, men sitter som regel mest og nyter stemning, atmosfære, mat og drikke. 

En annen ting er at man ofte får dårlig service - ""er det bare deg?" og blir skuffet inn i et hjørne. 

Anonymkode: 97581...26f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Reiser mye i jobbsammenheng, og har lært å virkelig kose meg som alenespiser over alt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I Oslo kan du spise hvor som helst alene. Ingen som tenker over det eller ser på deg. Har spist mange ganger alene i Oslo, samt gått på cafe og kino. Null stress. 

Anonymkode: 73528...403

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Vikarsykepleier skrev (1 time siden):

Jeg syns det er tungt å gå ut og spise middag alene. Det vil si, det er blitt lettere med årene, og med mobilen, men når jeg prøver får jeg alltid tomannsbord. Fins det gode spisesteder i Oslo som har rettet seg inn mot den som skal spise ene og alene, noen som vet?

Ingen restauranter jeg har vært på har hatt enmannsbord, helt vanlig at du får tomannsbord selv om du bare er en person. Ikke tenk på det - virkelig. Ingen andre gjør det heller. Spis og kos deg 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som om ikke restaurantbesøk er dyre nok fra før så ville et slikt konsept økt prisen til det dobbelte.. 

Anonymkode: 44713...b69

• Liker 3
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

Godt poeng det med prisen. Og jeg tror ikke egentlig at folk ser på meg eller legger merke til meg, så jeg tror ikke det er skam det handler om. Mer om signalet, at "her kan du spise alene".

Kanskje det bare ville blitt kjedelig, fint å sitte og observere alle dysfunksjonelle par ;)

Uansett, takk for innspill.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I Oslo kan du spise hvor som helst alene. Ingen som tenker over det eller ser på deg. Har spist mange ganger alene i Oslo, samt gått på cafe og kino. Null stress. 

Dette stemmer ikke 

Anonymkode: 41140...821

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette stemmer ikke 

Hvor i Oslo kan man ikke spise alene?

Anonymkode: 8a4f0...82c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er smak og behag, men når jeg spiser alene i Oslo så foretrekker jeg de litt «enklere» stedene, typisl brasserier eller street food-steder der man betaler på forhånd.

For det første så er de stedene mer laid back i seg selv, og man blir ikke sett rart på om man sitter med mobil eller en avis, og for det andre så er det ofte enkelt å bestille seg flere ting fordi du selv kan gå til baren eller bestille via mobil (alenebord blir ofte «glemt» på finere restauranter når de tar runden og spør om påfyll etter min erfaring). Dessuten er det lett å dra med en gang hvis man føler for det når alt er betalt. 

Ellers synes jeg at en del hoteller har hyggelig atmosfære. Mange hotellbarer serverer god mat samtidig som stemningen ikke er slik at alle er i selskap, tvert om så er det mange som sitter alene fordi de er på jobbreise.

Anonymkode: 0145e...e28

• Liker 1
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Er du mann? Jeg vet akkurat hvorfor jeg syns det er ubehagelig å sitte ved mitt eget bord, alene, og det har med kjønn å gjøre. Er du kvinne, er du tøffere enn jeg, yay!

AnonymBruker
Skrevet
Vikarsykepleier skrev (4 timer siden):

Er du mann? Jeg vet akkurat hvorfor jeg syns det er ubehagelig å sitte ved mitt eget bord, alene, og det har med kjønn å gjøre. Er du kvinne, er du tøffere enn jeg, yay!

Har med kjønn å gjøre? Nå gjør du seg virkelig stakkarslig... 

Jeg er kvinne og spiser alene når og hvor jeg vil.

Anonymkode: 3a6de...f70

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du kan helt sikkert spise...men det ER nok av steder i Oslo hvor du blir sett ned på for å være alene, plassert ved dassen eller "Er det BARE deg?" 

• Liker 2
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en venninne som sier akkurat det samme til meg, hun syns heller ikke særlig synd på meg 😂 
Jeg skal skjerpe meg, jeg er jo voksen! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan helt sikkert spise...men det ER nok av steder i Oslo hvor du blir sett ned på for å være alene, plassert ved dassen eller "Er det BARE deg?" 

Aldri opplevd. At du blir sett ned på, sitter nok mest i eget hode. Folk som spiser alene er jo alle slags folk, ikke sosiale utskudd. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
On 5/4/2023 at 9:13 AM, Vikarsykepleier said:

Verken kvinner eller menn nektes å spise på restaurant alene i Oslo eller i resten av Norge så her skjønner jeg ikke hva du mener?

AnonymBruker
Skrevet

Diskriminering!

Anonymkode: 693d2...c7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2023 den 14.02):

Naturligvis er en kvinne som er alene mer utsatt for ubehageligheter enn menn som er alene. Man kan risikerer at en innpåsliten mann setter seg ned hos deg for å sjekke deg opp eller en som sitter å ser på deg følger etter deg ut og evn hjem. Det ER farlig å være kvinne, det må vi alle bare anerkjenne. Men å spise alene pleier å gå helt fint og selvom man føler seg utsatt så er man trygg i lokalene og får være i fred selvom det motsatte KAN skje. 

Vi må leve livet vårt som vi vil og ikke la værst mulige scenarioer begrense oss 

Anonymkode: 4c6b3...8ec

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke noen som helst legger merke til eller bryr seg om de ser noen sitte alene og spise ute.

Anonymkode: 7c38c...b86

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser mye alene pga jobbreiser. Liker å spise thaimat eller annen mat det tar litt tid å spise. Jobbe litt med pinnene for å få i seg risen etc. Unngår sushi og sånt som spises fort.

Anonymkode: 3a4b0...338

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...