Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Taluno skrev (3 timer siden):

Og du glemmer at folk er forskjellig...  Jeg får mindre matsvinn av å se hva jeg har i kjøleskapet/skapet, og bruke etter hva som begynner bli gammelt. 

Jeg spiste mindre av kyllinggryten jeg lagde tirsdag, den hadde jeg beregnet til 2 middager. Hadde jeg planlagt alt, så hadde det vært noe annet på menyen i dag, nå spiser jeg restene. Søndag skulle jeg lage burek, men ble invitert på middag, ja, da bruker jeg spinaten til noe annet, og sparer filodeigen til jeg har tid. Om grønnsakene jeg har handlet er av dårligere kvalitet enn forventet, så lager jeg noe som gjør at disse blir brukt raskere.

Det er fult mulig du personlig må planlegge for å bruke ingrediensene, for meg derimot er det kreativitet og fleksibilitet som hindrer matsvinn. Og jeg har minimalt med matsvinn.

Det er jo det samme vi som handler for 1-2 uker i gangen gjør. Bare at vi klarer å se dette over flere dager. 

Burek kunne jeg lett laget opp for fryser. Rester blir gjerne med i lunsjbokser. Vi har to åpne dager hver uke, nettopp på grunn av mat i fryser og kjøleskap, og en og annen dag føler man jo ikke for annet enn take away, eller man blir spontant invitert ut. 

Uansett, alle får gjøre som de vil. Jeg hadde nok hatt like lite matsvinn om jeg gikk i butikken hver dag, da jeg har god oversikt og gode ideer om bruk. Men jeg hadde klikket på all tiden jeg måttet brukt på det. 

Anonymkode: e926f...7a3

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den største matkostnaden, er kostnaden av matsvinn. Både for den enkelte husholdning, men også på makronivå. Det beste man kan gjøre er å fokusere mer på å spise opp rester, bruke av det man har i skuffer og skap og kjøleskap, uten at det må gå i søpla. Da handler man mindre, bruker mindre penger i matbutikken og det er bedre for miljøet. 

Hvor ofte man går i butikken er vel egentlig ikke kjernen av problemet - kjernen av problemet er vel den atferden man utviser i butikken. Og mange opplever jo at de handler mer når de er oftere på butikken, fordi det ofte etter jobb er spontankjøp heller enn planlegging utfra hva som allerede fins hjemme på kjøkkenet og hva som må brukes. Også er det lett å røske med seg en sjokolade, ei brus til veien, eller et eller annet for å lette "småsulten".

Personlig handler jeg langt oftere enn 1 gang i uka. Lager ikke ukesmeny, men prøver å bruke opp alt jeg har i kjøleskapet, og prøver å holde god oversikt over hva jeg har. Det har redusert vårt matbudsjett betraktelig. Jeg benytter meg også av dagstilbud - feks Spar som har svært mange dagstilbud, da handler jeg ting jeg vet vi bruker mye av. 

Anonymkode: 76e5f...7a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Bare tull. Folk med lav impulskontroll handler mer når de handler oftere. 

Anonymkode: 382e3...0c7

Det er som å påstå at bare svake mennesker påvirkes av reklame. Dette er ubevisste prosesser som absolutt alle opplever.

Anonymkode: 55223...e79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
male32 skrev (14 timer siden):

Hei

Mange som sier de handler en dag i uka. Hvorfor? Hva sparer man på det?
Mange butikker her kjører dagstilbud. For meg er det da best å handle varene som er på dagstilbud (ofte 40-50%).
Er det tilbud på noe jeg skal ha på mandag går jeg å kjøper det da. Tilbud på noe annet tirsdag som jeg også bruker kjøper jeg det på tirsdag. 
Jeg er nesten innom butikker hver dag. Og da tar jeg alltid en tur til halv pris disken/dato-hylla for å se om det er noe av interesse der. Jeg kjøper ikke noe annet jeg ikke skal ha.
Går jeg forbi flere butikker går jeg alltid innom for å se etter uannonserte tilbud, eller i dato-hylla. 
I dag fant jeg forøvrig tilbud på First Price karbonadeig og kjøpte 4 pakker og la i fryseren. Kjøper ikke noe annet jeg ikke trenger eller har bruk for.
Jeg mener dette må da bli mye billigere enn å handle kun 1 gang i uka. Jeg har sekk med meg som jeg har varene i. Det gjør at jeg ikke trenger å handle så mye på 1 gang, og kan gå. Skulle jeg handle 1 gang i uka, måtte jeg kanskje ha kjørt og da blir det fort dyrt, men drivstoff og bompenger.

Hvis du ikke trenger det som står i dato hylla, kjøper du mer enn du trenger. Folk som er på butikken hver dag, kjøper mange impulskjøp. Man mister oversikt og handler mer enn man trenger. Jeg har to handler i uken. Fordi en gang så glemmer jeg mye, og ender opp med flere turer. Dessuten så er jeg tom for nie, er det bare noen få dager til neste tur.

Anonymkode: 3f31e...508

Gjest AnonymBrukar9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du ikke trenger det som står i dato hylla, kjøper du mer enn du trenger. Folk som er på butikken hver dag, kjøper mange impulskjøp. Man mister oversikt og handler mer enn man trenger. Jeg har to handler i uken. Fordi en gang så glemmer jeg mye, og ender opp med flere turer. Dessuten så er jeg tom for nie, er det bare noen få dager til neste tur.

Anonymkode: 3f31e...508

Man trenger mat hver dag og det som står i datohylla er mat. 

AnonymBruker
Skrevet

1. Det er rimeligere fordi jeg ikke kjøper noe ekstra

2. Jeg planlegger middagene og bruker alle rester

3. Jeg er avhengig av å få levert maten hjem pga sykdom, og kan ikke dra til butikken selv. Da blir det rimeligere med en levering i uka enn en hver dag. Jeg handler stort sett for 2 uker av gangen.

4. Jeg kjøper fremdeles på tilbud, og kjøper gjerne litt ekstra tørrvarer som uansett blir spist. 

Anonymkode: b8d65...573

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er jo det samme vi som handler for 1-2 uker i gangen gjør. Bare at vi klarer å se dette over flere dager. 

Burek kunne jeg lett laget opp for fryser. Rester blir gjerne med i lunsjbokser. Vi har to åpne dager hver uke, nettopp på grunn av mat i fryser og kjøleskap, og en og annen dag føler man jo ikke for annet enn take away, eller man blir spontant invitert ut. 

Uansett, alle får gjøre som de vil. Jeg hadde nok hatt like lite matsvinn om jeg gikk i butikken hver dag, da jeg har god oversikt og gode ideer om bruk. Men jeg hadde klikket på all tiden jeg måttet brukt på det. 

Og igjen glemmer du at folk er forskjellig. Det er ikke alle som har en hverdag som lar seg planlegge rundt måltider. 
To dager åpent i uka hadde ikke holdt for meg. Bare i dag, jeg vet ikke om jeg stopper innom trening etter jobb eller ikke.  Jeg vet sjeldent om jeg er hjemme kl 15 eller om klokka blir nærmere 18. 
Jeg har behov for en annen middag om jeg har trent halvannen time etter jobb, om jeg skal rett hjem til sofaen, eller om jeg skal hjem for å legge fra meg sekken og dra på utepils. 
Noen ganger er jeg sulten og vil ha mat like etter jobb, andre dager vil jeg vente til i 19-20 tiden før middag. 
Lunsjboks har jeg heller ikke, så rester må spises til middag en annen dag. 
Både tirsdag, lørdag og søndag forrige uke ble det endringer i planene av ulike grunner, enten fordi jeg ble invitert på middag, var sliten eller måtte hive meg rundt for å rekke noe sosialt. 

Ukeshandel er ikke for alle, ikke alle orker ha planer som ikke gir mye rom for fleksibilitet. Men for husholdninger med en rutinepreget hverdag så kan jeg absolutt se at det kan fungere. 

Men at det er mulig jeg bruker litt mer tid på handle ofte er selvfølgelig ett argument. Men jeg synes det er verdt det både for å kunne spise det jeg har lyst på, og for å spare mye penger på ulike tilbud på ulike butikker. Økonomisk tviler jeg på at jeg har mye å tjene... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
male32 skrev (15 timer siden):

Hei

Mange butikker her kjører dagstilbud. For meg er det da best å handle varene som er på dagstilbud (ofte 40-50%).
Er det tilbud på noe jeg skal ha på mandag går jeg å kjøper det da. Tilbud på noe annet tirsdag som jeg også bruker kjøper jeg det på tirsdag. 
Jeg er nesten innom butikker hver dag. Og da tar jeg alltid en tur til halv pris disken/dato-hylla for å se om det er noe av interesse der. Jeg kjøper ikke noe annet jeg ikke skal ha.
Går jeg forbi flere butikker går jeg alltid innom for å se etter uannonserte tilbud, eller i dato-hylla. 
I dag fant jeg forøvrig tilbud på First Price karbonadeig og kjøpte 4 pakker og la i fryseren. Kjøper ikke noe annet jeg ikke trenger eller har bruk for.
Jeg mener dette må da bli mye billigere enn å handle kun 1 gang i uka. Jeg har sekk med meg som jeg har varene i. Det gjør at jeg ikke trenger å handle så mye på 1 gang, og kan gå. Skulle jeg handle 1 gang i uka, måtte jeg kanskje ha kjørt og da blir det fort dyrt, men drivstoff og bompenger.

For min egen del synes jeg det er greit å handle en gang i uken. Sparer penger + at jeg slipper å gå på butikken flere ganger i uken. Jeg er en av de som ikke kan fordra å gå på mathandel. #kjedelig.

Anonymkode: 35169...9c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Taluno skrev (1 time siden):

Og igjen glemmer du at folk er forskjellig. Det er ikke alle som har en hverdag som lar seg planlegge rundt måltider. 
To dager åpent i uka hadde ikke holdt for meg. Bare i dag, jeg vet ikke om jeg stopper innom trening etter jobb eller ikke.  Jeg vet sjeldent om jeg er hjemme kl 15 eller om klokka blir nærmere 18. 
Jeg har behov for en annen middag om jeg har trent halvannen time etter jobb, om jeg skal rett hjem til sofaen, eller om jeg skal hjem for å legge fra meg sekken og dra på utepils. 
Noen ganger er jeg sulten og vil ha mat like etter jobb, andre dager vil jeg vente til i 19-20 tiden før middag. 
Lunsjboks har jeg heller ikke, så rester må spises til middag en annen dag. 
Både tirsdag, lørdag og søndag forrige uke ble det endringer i planene av ulike grunner, enten fordi jeg ble invitert på middag, var sliten eller måtte hive meg rundt for å rekke noe sosialt. 

Ukeshandel er ikke for alle, ikke alle orker ha planer som ikke gir mye rom for fleksibilitet. Men for husholdninger med en rutinepreget hverdag så kan jeg absolutt se at det kan fungere. 

Men at det er mulig jeg bruker litt mer tid på handle ofte er selvfølgelig ett argument. Men jeg synes det er verdt det både for å kunne spise det jeg har lyst på, og for å spare mye penger på ulike tilbud på ulike butikker. Økonomisk tviler jeg på at jeg har mye å tjene... 

Jeg skriver jo at alle får gjøre som de vil  😜

Hvorfor så krenka? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Herlighet så strenge og skikkelige dere virker.

Er det ikke kjedelig å sette opp matplaner flere uker i forveien?

Jeg forstår det hvis dere har stor familie for da blir det lettere å planlegge middager når maten er i hus, men for de som som er to eller alene er det jo bare kjedelig tull.

Tilbud varierer jo for hver dag, og det samme gjør jo matlysten og hva man har lyst på.

Anonymkode: d7988...75e

Lever godt med å være skikkelig jeg. For meg er det herlig å vite at når jeg kommer hjem så ligger ingredienser til dagens middag klar. Jeg slipper å gruble på hva jeg skal ha til middag og jeg kan bruke tida til noe annet nyttig enn å handle etter jobb. For meg betyr det ro i sjela. 

Anonymkode: 978d1...4bd

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk 5 baguetter for 40 kr på Deli de Luca i går🥳

Anonymkode: 70144...9d3

Skrevet (endret)

.

Endret av Taluno
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det lønner seg for de som ikke har impulskontroll i butikken.

Det lønner seg for de som kan planlegge mer enn en dag om gangen. Sparer mye tid på dra en gang på butikken i uka, framfor flere turer fram og tilbake.

Anonymkode: 2699a...447

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Fikk 5 baguetter for 40 kr på Deli de Luca i går🥳

Hvor lenge er de ferske og gode da, før de mugner eller blir stive og gamle? 5 baguetter... til bare deg eller en hel familie?

Anonymkode: 0edbb...7cc

Skrevet

Jeg ukeshandler rett og slett fordi hverdagene ikke går ihop om jeg skal innom butikken på vei hjem. Jeg har en snau halvtime til å lage hverdagsmiddagen. Og matsvinnet blir et absolutt minimum om vi bruker opp restene etterhvert som uka går. Og det blir definitivt flere sunne middager når det er en plan og det er planlagt inn fisk de dagene vi får spist samlet (egner seg dårligere til oppvarming enn feks en gryterett)

• Nyttig 1
Skrevet
male32 skrev (18 timer siden):

Hei

Fordi ukeshandling fungerer for meg og samboer 😊 Vi har gjort det i mange år nå og kommer til å fortsette med det. 

Det er også lettere å ta med seg ting man kanskje ikke trenger, om man er innom butikken hver eneste dag. Jeg skjønner ikke at folk orker å dra på butikken hver eneste dag jeg 🤔 

Vi bor i tillegg sentralt og kan gå til de fleste matbutikkene her vi bor, og det er også en avgjørende faktor. Tar med meg sekk og et par handlenett og trasker i vei til butikken. Gratis trim får jeg med på kjøpet også 😊

AnonymBruker
Skrevet

Enig. Liker å se etter gode tilbud og nedprisede varer, og da må jeg gå ofte. Hadde ikke klart å handle en gang i uka fordi det blir for mye matsvinn. Får ikke salat, avokado, jordbær og andre ømtålige frukter og grønnsaker til å holde seg. (Har nytt kjøleskap, og ikke det billigste, men det takler dårlig frukt og grønt.)  Kylling og en del fisk har ekstremt kort holdbarhet på butikken her, og jeg synes det er veldig veldig vanskelig å beregne nøyaktig hvor mye jeg trenger av en vare. Det blir også ubehagelig fullt og tungt å dra på hvis jeg handler sjelden. Det er rett og slett vanskelig å få oversikt og sette alt på lista.

Hvis man derimot blir fristet til å kjøpe med seg snacks og sjoko hver gang man er innom, og ikke trenger så mye frukt og grønt og melk, så vil det jo lønne seg å handle sjelden. 

Anonymkode: 0667c...a3e

AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi har 3 barn hvorav eldste er tenåring og yngste er 2 mnd og Foodora er alt for tilgjengelig hvis dagens middag involverer å både finne på hva vi skal ha til middag OG handle i tillegg 🤡 fantastisk deilig å bare kunne hente mat fra skapet. Og ja, vi er nok litt for flinke til å "skal bare" når vi først er på butikken.

Anonymkode: 918ec...a3c

Skrevet

Det er fordi om man setter opp en liste, og handler etter den, så går man ikke i felle av å gå på butikken hver dag og ta med mer enn det man egentlig behøver. fort gjort kjøpe litt ekstra da ;)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lenge er de ferske og gode da, før de mugner eller blir stive og gamle? 5 baguetter... til bare deg eller en hel familie?

Anonymkode: 0edbb...7cc

Er som regel 2 dagers holdbarhet på dem. Det drar jeg fint nedpå alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...