Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Mange som sier de handler en dag i uka. Hvorfor? Hva sparer man på det?
Mange butikker her kjører dagstilbud. For meg er det da best å handle varene som er på dagstilbud (ofte 40-50%).
Er det tilbud på noe jeg skal ha på mandag går jeg å kjøper det da. Tilbud på noe annet tirsdag som jeg også bruker kjøper jeg det på tirsdag. 
Jeg er nesten innom butikker hver dag. Og da tar jeg alltid en tur til halv pris disken/dato-hylla for å se om det er noe av interesse der. Jeg kjøper ikke noe annet jeg ikke skal ha.
Går jeg forbi flere butikker går jeg alltid innom for å se etter uannonserte tilbud, eller i dato-hylla. 
I dag fant jeg forøvrig tilbud på First Price karbonadeig og kjøpte 4 pakker og la i fryseren. Kjøper ikke noe annet jeg ikke trenger eller har bruk for.
Jeg mener dette må da bli mye billigere enn å handle kun 1 gang i uka. Jeg har sekk med meg som jeg har varene i. Det gjør at jeg ikke trenger å handle så mye på 1 gang, og kan gå. Skulle jeg handle 1 gang i uka, måtte jeg kanskje ha kjørt og da blir det fort dyrt, men drivstoff og bompenger.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi man handler mere når man handler oftere. Det er en grunn til at butikkene ønsker søndagsåpent. De ønsker ikke å spre handlingen ut over flere dager. De vet at vi kjøper mer.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Handler kun en eller to ganger i uka hovedsaklig fordi jeg bor et stykke unna nærmeste butikk. Og siden jeg nå jobber på hjemmekontor så blir det ikke til at jeg tar turen innom butikken på vei hjem fra jobb heller. Derfor er det mest praktisk for meg å handle en eller to ganger i uka. Hadde jeg bodd i gangavstand til butikker hadde det kanskje vært annerledes.

Anonymkode: 68b94...d21

AnonymBruker
Skrevet

Det lønner seg for de som ikke har impulskontroll i butikken.

For min del er det bedre å handle over flere dager slik du gjør det. Jeg lager matplaner for et par uker om gangen for å bruke opp alt jeg kjøper, men kan godt forskyve dem hvis tilbudsvarene tilsier det.

Anonymkode: 893fe...0c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Brunello said:

Fordi man handler mere når man handler oftere. Det er en grunn til at butikkene ønsker søndagsåpent. De ønsker ikke å spre handlingen ut over flere dager. De vet at vi kjøper mer.

Bare tull. Folk med lav impulskontroll handler mer når de handler oftere. 

Anonymkode: 382e3...0c7

• Liker 2
Skrevet

Jeg tar ALLTID med meg noe ekstra når jeg er på butikken. Da er det bedre å ta med noe ekstra 1 gang i uken istedenfor hver dag. 

Samt jeg greier å tenke helhetlig ved innhandlet middager hele uken. Da handler jeg ikke dobbelt opp med for eksempel grønnsaker for de kan ha i flere middager....osv..

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sparer masse tid, uken blir forutsigbar, planlegger sunnere måltider, får planlagt slik at det blir mindre svinn og bruker mindre penger totalt.

Anonymkode: f2b0d...48d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bruker mindre tid. Og kjøleskap blir nesten tomt mellom hver gang, mindre mat som forsvinner langt bak. Mindre matsvinn.

Anonymkode: 10c61...07a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sparer både tid og penger ved å ukeshandle eller enda bedre ; månedshandle. De fleste handler litt på impuls av ting som ikke står på lista og ved handling hver dag så blir det penger av det. 

Anonymkode: 978d1...4bd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Bare tull. Folk med lav impulskontroll handler mer når de handler oftere. 

Anonymkode: 382e3...0c7

Nei, dokumentert. På samme måte som det er dokumentert at hvordan varene er plassert i butikken har betydning for hvilke varer man påvirkes til å kjøpe. 
Mulig enkelte ekstremt regelbundne mennesker ikke lar seg påvirke, men det store flertallet vil handle mer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye tid. Og penger. 

Går over tilbudene hver søndag, hva vi har tilgjengelig, og setter opp en matplan for frokost, lunsj og middag basert på dette. 

Er det tilbud så kjøper jeg mye ekstra. Så enkelte uker er handlelista så kort som 5-6 ting.

Holder meg alltid til lista, i motsetning til hva jeg klarer om jeg er sulten og føler jeg fortjener noe kl 17 en fredag ettermiddag. 

Men tid er likevel det viktigste. Butikkene på veien hjem er ikke de rimeligste, så kjører ut til de større varehusene, og tar gjerne 2-3 butikker på en ukesrunde. 

Anonymkode: e926f...7a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet så strenge og skikkelige dere virker.

Er det ikke kjedelig å sette opp matplaner flere uker i forveien?

Jeg forstår det hvis dere har stor familie for da blir det lettere å planlegge middager når maten er i hus, men for de som som er to eller alene er det jo bare kjedelig tull.

Tilbud varierer jo for hver dag, og det samme gjør jo matlysten og hva man har lyst på.

Anonymkode: d7988...75e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi handler en gang i uka og vi legger ikke opp noen matplan med mindre vi skal ha gjester. Vi lager mat med det vi har. Sparer tid på å ikke løpe i butikken hver eneste dag, ser virkelig ikke poenget med det.

Anonymkode: 068a4...097

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg forstår det hvis dere har stor familie for da blir det lettere å planlegge middager når maten er i hus, men for de som som er to eller alene er det jo bare kjedelig tull.

Tilbud varierer jo for hver dag, og det samme gjør jo matlysten og hva man har lyst på.

- Det er ikke kjedelig å sette opp en matplan. Da slipper man å forhøre seg med partneren sin flere ganger i uka eller sitte på jobb og tenke over hva man skal handle inn til middag. Handlerunden går også kjapt for man vet hva man skal ha

- Man sparer tid for man slipper å gå innom butikken etter jobb flere ganger i uka

- Man sparer penger fordi man holder spontankjøp av f.eks. sjokolade eller annet man får akutt lyst på til én gang i uka

- Tror begrensningen av spontankjøp og "nå har vi kjøpt inn til grateng, da kjøper vi ikke inn pizza bare fordi vi har lyst på pizza"-tankegangen gjør at vi holder oss slanke også 

- Vi har veldig lite matsvinn, noe som er både bra for lommeboka og miljøet

- Vi bruker appen Mattilbud og forholder oss til disse tilbudene når vi planlegger hva vi skal ha til middag

- Flere av middagene er fleksible, altså man handler f.eks. inn til taco, men kan enkelt gjøre om tacomiddagen til enchiladas istedenfor. Det hender også at vi går helt bort ifra tiltenkte middager, lager noe annet med ingrediensene vi har, og lar søndagen (eller en annen dag) være en halvmerkelig restedag

Vi er bare to stk i 20-årene, men det er veldig deilig å ikke vandre rundt i matbutikken i rushtiden flere ganger i uka 

Anonymkode: 0a877...f43

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, jeg synes det gjør hverdagen så uendelig mye lettere. En liten halvtime hver søndag, så er både matplan og handleliste for tre butikker på plass. Alternativet er gjerne "hva er det til middag??" stress etter jobb nærmest daglig, usunn takeaway, dyr lunsj i kantina, "skal vi ta en peppes", mat som til slutt blir kastet, og så videre. Nå spiser vi sunt, rimelig, og variert. 

Dagligvaren kjører ukestilbud, med noen unntak. Rema 50% på frukt og grønt er innimellom onsdag-fredag. Fisketirsdag 30% er tirsdager. Trippeltrumf en torsdag innimellom. Så da velger jeg bare om jeg handler tirsdag eller torsdag de ukene dette gjelder, og plukker gjerne med fisk for 2-3 uker om jeg først har Meny på lista en tirsdag. 

Planene er fleks. Mye mat er i fryser, så skjer sykdom eller annet endrer vi. Er det strålende vær en tirsdag så endrer vi fra tomatsuppe, til grillede kyllinglår med salat. Likevel blir aldri mat kastet. 

Anonymkode: e926f...7a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke ukeshandle pga jeg vet ikke hva jeg vil spise i morgen osv. Derfor handler jeg stort sett hver dag.

Anonymkode: 70144...9d3

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg handler mye mindre om jeg handler flere ganger pr uke, og jeg har mindre matsvinn. Men for mange er det motsatt.

AnonymBruker
Skrevet

Virker som at du har butikker i nærområdet ditt ts. Det har ikke jeg, så hvis jeg skulle dratt i butikken hver dag, så hadde det gått mye unødvendig drivstoff.

Jeg har flere typer angst, og foretrekker å slippe å dra i butikken oftere enn nødvendig.

Jeg slipper all den småhandelen og det å stadig ta med unødvendige varer, som en sjokolade her og en sjokolade der + andre fristelser.

Jeg sparere penger på å ukeshandle, skriver handleliste og forholder meg til den. 

Anonymkode: cfff8...55d

AnonymBruker
Skrevet
Taluno skrev (15 minutter siden):

Jeg handler mye mindre om jeg handler flere ganger pr uke, og jeg har mindre matsvinn. Men for mange er det motsatt.

Da glemmer du del 2 av ukeshandling - planlegge middager/måltider på forhånd. :)

Om en dropper den biten, og handler ekstra mye av alt for sikkerhets skyld siden det er så lenge en skal i butikken igjen og en vet ikke hva en kommer til å få bruk for - ja, da er ukeshandling selvfølgelig idiotisk.

Med en plan for måltider, så en bruker opp ingredienser i løpet av uken, blir det mindre matsvinn og mindre impulskjøp.

Gidder en ikke planlegge har ukeshandling lite for seg. Især om en også tar impulshandling og kjøper alt en kanskje kan få lyst på på forhånd.

Anonymkode: b021a...0c4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da glemmer du del 2 av ukeshandling - planlegge middager/måltider på forhånd. :)

Om en dropper den biten, og handler ekstra mye av alt for sikkerhets skyld siden det er så lenge en skal i butikken igjen og en vet ikke hva en kommer til å få bruk for - ja, da er ukeshandling selvfølgelig idiotisk.

Med en plan for måltider, så en bruker opp ingredienser i løpet av uken, blir det mindre matsvinn og mindre impulskjøp.

Gidder en ikke planlegge har ukeshandling lite for seg. Især om en også tar impulshandling og kjøper alt en kanskje kan få lyst på på forhånd.

Anonymkode: b021a...0c4

Og du glemmer at folk er forskjellig...  Jeg får mindre matsvinn av å se hva jeg har i kjøleskapet/skapet, og bruke etter hva som begynner bli gammelt. 

Jeg spiste mindre av kyllinggryten jeg lagde tirsdag, den hadde jeg beregnet til 2 middager. Hadde jeg planlagt alt, så hadde det vært noe annet på menyen i dag, nå spiser jeg restene. Søndag skulle jeg lage burek, men ble invitert på middag, ja, da bruker jeg spinaten til noe annet, og sparer filodeigen til jeg har tid. Om grønnsakene jeg har handlet er av dårligere kvalitet enn forventet, så lager jeg noe som gjør at disse blir brukt raskere.

Det er fult mulig du personlig må planlegge for å bruke ingrediensene, for meg derimot er det kreativitet og fleksibilitet som hindrer matsvinn. Og jeg har minimalt med matsvinn.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...