Gå til innhold

Hva tenker andre om tautrekkingen om maktbalansen som er i de fleste forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker andre om tautrekkingen om maktbalansen som er i de fleste forhold og som ofte er det som til slutt fører til brudd?

Ofte bruker vi mye tid på å kjempe om hvem som har rett og hvem som skal bestemme hva.

I hvertfall er det slik for veldig mange par og var for meg selv i mange år av mitt nåværende forhold.

Om vi kommer til enighet om hvem som har det siste ordet er faktisk veldig frigjørende og konflikt dempende for de aller fleste forhold.

Krangler kan dempes betraktelig uten at en part undertrykkes. For undertrykkelse skjer kun om den som gir etter gjør det mot sin vilje.

Hjemme hos oss har vi tatt ett samstemt valg om at kona er sjefen i hjem, hverdag, fritid, økonomi og samliv.

Det har gjort ett godt ekteskap om til ett fantastisk ekteskap.

Selv om jeg spesielt i starten opplevde enkelte utfordringer med mitt mannlige ego og kunne føle det ydmykende når hun brukte sin nyvunende autoritet til å sette meg på plass så var belønningen langt større en den kostnaden det er at hun bestemmer når siste ord er sagt. 

Jeg liker det slik og hun stortrives med sin nye sterke rolle som husets dronning. Jeg har selvfølgelig fremdeles ansvaret som sjef på mine områder som i mitt eget firma og bygningsmassene vi har. 

Men kona har siste ordet i fordeling av oppgaver i hjemmet, vår private økonomi, bruk av penger, organisering av dagliglivet, fritid og ferieplaner. Jeg kan komme med forslag men til syvende og sist er det hun som bestemmer hva som skjer. 

Etter vi tok dette grepet har vi sjelden kranglet og når vi har kranglet har det ikke utviklet seg til noe stygt fordi vi begge vet at hun har siste ordet.

Veldig frigjørende for oss begge og en bieffekt er at hun fremstår for meg som extremt mer atraktiv, sterk og sexy en noensinne tidligere! Det har vært en helt "syk" opplevelse å oppleve hvor mye mer selvtillit og trygghet hun har fått i forholdet og hvor atraktiv hun har blitt for meg i denne prosessen. 

ELroYi9WkAAzgaT.jpg

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke tautrekking om makt i de fleste forhold. De fleste forhold er likeverdige heldigvis. 

Anonymkode: 4e448...0e2

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Som over. Få saker er slik at vi er uenige og at begge parter synes det er svært viktig å få det på sin måte. Et godt forhold er basert på likeverd og raushet 

Anonymkode: 53a8a...42c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønte fort at du var en feminin mann, trengte bare 2 sekunder inne på profilen din til å bekrefte det også. (Eller en maskulin kvinne som gjemmer seg bak en mannlig profil for å få frem poenget sitt).

Flott at det funker sånn for dere☺️Men det er ikke sunt for noen av dere og leve videre i disse rollene. 

Anonymkode: e5db1...db9

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 3.5.2023 den 21.23):

Skjønte fort at du var en feminin mann, trengte bare 2 sekunder inne på profilen din til å bekrefte det også. (Eller en maskulin kvinne som gjemmer seg bak en mannlig profil for å få frem poenget sitt).

Flott at det funker sånn for dere☺️Men det er ikke sunt for noen av dere og leve videre i disse rollene. 

Anonymkode: e5db1...db9

Ditt svar vidner om stor usikkerhet om din egen maskulinitet men avslører fordommer. 

Du har helt feil i din analyse av meg. 😂

Endret av Mountain Man
Korrigerte tastefeil
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt latterlig at en skal være sjef. Jeg setter ned foten på noen områder og dama setter ned foten på andre områder, ellers er det kompromiss og å bry seg om den andre som teller. 

Anonymkode: 10fa6...eab

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke tautrekking om makt i de fleste forhold. De fleste forhold er likeverdige heldigvis. 

Anonymkode: 4e448...0e2

Likeverdig betyr ikke lik makt fordeling. Likeverdighet er for meg og min kone en selvfølge. At hun bestemmer i samlivet gir ikke meg mindre verdi. 

De fleste folk i forhold som anser seg som likestilte av de jeg kjenner har Kvinnen den klart ledende rolle og dem tør bare ikke å innerømme utad at Dama er sjefen. Dem fungerer forøvrig meget bra. 

Likestilte forhold ser jeg veldig få av bortsett fra dem som sier dem konnstant krangler eller konstant er missfornøyd med sin partner.

Noen av dem ønsker likestilling men har en mann som ønsker å dominere forholdet. Det går sjeldent bra bortsett fra når dama utsletter seg selv. 

Men selvfølgelig finnes dem også hvor begge har absolutt like mye makt og noen fungerer i det. Men sjelden det ender bra er min erfaring på de jeg har bevitnet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i denne tautrekkingen, nei. Vi er nokså medgjørlige begge to, sjeldent vi er uforsonlig uenige om noe.

Anonymkode: c3d98...1b0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette forholdet høres ut som et sant mareritt..

Anonymkode: 6ed9e...540

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 3.5.2023 den 21.49):

Helt latterlig at en skal være sjef. Jeg setter ned foten på noen områder og dama setter ned foten på andre områder, ellers er det kompromiss og å bry seg om den andre som teller. 

Anonymkode: 10fa6...eab

Er ingen sjefen på arbeidsplassen din? På min er jeg sjefen.

Det er ingenting latterlig med at en er sjef på sine områder også i ett samliv.

Det er både mentalt, seksuelt og praktisk mest naturlig. 

Flere spørre undersøkelser har indikert at de forhold hvor dama har mest makt er de mest fungerende og mest lykkelige for begge parter. 

Helt greit å være uenig i en slik ansvarsfordeling og noen sverger til anarki.

Men min personlige erfaring gjennom 20 års ekteskap er at en av oss har altid vært mest sjef. Før var det jeg mens nå er det min kone. 

Endret av Mountain Man
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er glad i tau... men har ikke drevet tautrekking om makt i noe forhold.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette forholdet høres ut som et sant mareritt..

Er heller en fin drøm. Men hvis du ikke har kjennskap til det og tenker på det med fordommer så kan det sikkert virke som ett mareritt. 

For oss begge i vårt forhold er det fantastisk. 

AnonymBruker
Skrevet
Mountain Man skrev (1 minutt siden):

Er ingen sjef på arbeidsplassen din? På min er jeg sjefen.

Det er ingenting latterlig med at en er sjef på sine områder også i ett samliv.

Flere spørre undersøkelser har indikert at de forhold hvor dama har mest makt er de mest fungerende og mest lykkelige for begge parter. 

Helt greit å være uenig i en slik ansvarsfordeling og noen sverger til anarki.

Men min personlige erfaring gjennom 20 års ekteskap er at en av oss har altid vært mest sjef. Før var det jeg mens nå er det min kone. 

Ok, men trenger du virkelig dra strikken helt til hustyranni med enten deg eller kona på tronen for å ha orden i det huset? 

• Liker 3
Skrevet

Vi tautrekker iallefall ikke. Tror nesten at vi begge har litt for lett til å legge til side egne ønsker bare fordi den andre ikke virket helt med på ideen, enten det gjelder noe så uviktig som interiør eller noe så viktig som barneoppdragelse - eller noe midt i mellom.

Skjønner at det er veldig komfortabelt å la den andre stå ansvarlig for absolutt alt, men det er ikke sånn et sunt forhold fungerer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mountain Man skrev (2 timer siden):

Hva tenker andre om tautrekkingen om maktbalansen som er i de fleste forhold og som ofte er det som til slutt fører til brudd?

Ofte bruker vi mye tid på å kjempe om hvem som har rett og hvem som skal bestemme hva.

I hvertfall er det slik for veldig mange par og var for meg selv i mange år av mitt nåværende forhold.

Om vi kommer til enighet om hvem som har det siste ordet er faktisk veldig frigjørende og konflikt dempende for de aller fleste forhold.

Krangler kan dempes betraktelig uten at en part undertrykkes. For undertrykkelse skjer kun om den som gir etter gjør det mot sin vilje.

Hjemme hos oss har vi tatt ett samstemt valg om at kona er sjefen i hjem, hverdag, fritid, økonomi og samliv.

Selv om jeg spesielt i starten opplevde enkelte utfordringer med mitt mannlige ego og kunne føle det ydmykende når hun brukte sin nyvunende autoritet til å sette meg på plass så var belønningen langt større en den kostnaden det er at hun bestemmer når siste ord er sagt. 

Jeg liker det slik og hun stortrives med sin nye sterke rolle som husets dronning. Jeg har selvfølgelig fremdeles ansvaret som sjef på mine områder som i mitt eget firma og bygningsmassene vi har. 

Men kona har siste ordet i fordeling av oppgaver i hjemmet, vår private økonomi, bruk av penger, organisering av dagliglivet, fritid og ferieplaner. Jeg kan komme med forslag men til syvende og sist er det hun som bestemmer hva som skjer. 

Etter vi tok dette grepet har vi sjelden kranglet og når vi har kranglet har det ikke utviklet seg til noe stygt fordi vi begge vet at hun har siste ordet.

Veldig frigjørende for oss begge og en bieffekt er at hun fremstår for meg som extremt mer atraktiv, sterk og sexy en noensinne tidligere! Det har vært en helt "syk" opplevelse å oppleve hvor mye mer selvtillit og trygghet hun har fått i forholdet og hvor atraktiv hun har blitt for meg i denne prosessen. 

ELroYi9WkAAzgaT.jpg

Herre min hatt, hvilke relasjoner er det du har vært i? Det virker toxic.

Jeg kjenner meg i alle fall ikke igjen. Ingen av forholdene jeg har vært i har hatt denne «tautrekkingen om makt» som du snakker om. Vi har vært likeverdige, og det er vel faktisk denne likeverdigheten som har vært en del av tiltrekningen mellom oss. Til tross for ulike talenter og personligheter, så har vi sett på og behandlet hverandre som likemenn. 

Anonymkode: 5b233...079

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mountain Man skrev (2 timer siden):

ELroYi9WkAAzgaT.jpg

Har du sett Fifty Shades of Grey igjen nå?

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres mest ut som en skrudd seksuell fantasi, som TS gjerne vil at vi skal respondere på. La ham fantasere for seg selv.

Anonymkode: e542d...ed2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok tråder om forholdet ditt nå.

Anonymkode: 771fe...5dc

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er nok tråder om forholdet ditt nå.

Anonymkode: 771fe...5dc

Morsomt å se folk engasjere seg å bruke tid på tråder dem hevder ikke interiserer dem. 😂

Ingen tvinges til å lese eller kommentere tråder som ikke interiserer dem... 🤓

Endret av Mountain Man
Utfyllende
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Herre min hatt, hvilke relasjoner er det du har vært i? Det virker toxic.

Jeg kjenner meg i alle fall ikke igjen. Ingen av forholdene jeg har vært i har hatt denne «tautrekkingen om makt» som du snakker om. Vi har vært likeverdige, og det er vel faktisk denne likeverdigheten som har vært en del av tiltrekningen mellom oss. Til tross for ulike talenter og personligheter, så har vi sett på og behandlet hverandre som likemenn. 

Selvfølgelig skal ett forhold være likeverdig. Det er mitt forhold også. Dette handler ikke om at noen skal ha mindre verdi i forholdet. Kun om praktisk ansvar og leder roller.

Til og med det fleste som hevder å være likestilte forhold har en som fremstår mest sjef. 

De jeg kjenner til av "likestillings" forhold har dama som nesten 100% sjefen i forholdet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...