AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #1 Skrevet 3. mai 2023 Har ei skolestarter. Hun er så klar for skolestart, og har lenge vært utrolig selvstendig i alt fra dobesøk, påkledning, hjelper til hjemme osv. Men de siste dagene har dobesøk blitt en kamp. Hun tisser og så tørker hun seg, og så fortsett hun og fortsetter og blir sittende der i hvertfall 20 minutter. Etterhvert som dagene har gått og vi har blitt mer og mer oppmerksom på at dette plutselig er vanskelig for henne, blir fortvilelsen hennes større og større. Nå sitter hun og griner hver gang hun er på do fordi hun tror hun ikke klarer å tørke seg, hun føler hun må tisse mer når hun er ferdig og hun blir aldri ferdig. Hvis jeg insisterer på at hun faktisk er ferdig, og at hun nok blir litt lurt av seg selv, og klarer å få på henne trusa, blir hun helt hysterisk og redd hun skal tisse litt i trusa. Men hun gjør ikke det. Vi har sjekket for uvi, men det er ikke det heller. Hva i alle dager kan det da være? Og hvordan er det best å støtte henne i det her? Nå er det krangling ved hvert dobesøk, og det er forferdelig slitsomt for alle parter... Det virker forøvrig som dette bare er en sak hjemme, og ikke i barnehagen. Har hvertfall ikke hørt noe derfra. Anonymkode: 4de33...9b0
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #3 Skrevet 3. mai 2023 Kan det ha skjedd noe i livet hennes/deres som kan påvirke? Vi opplevde ca det samme her, gikk ikke an å kjøre bil lengre enn noen min, da måtte hun på do, men det kom jo ikke en dråpe. Andre aktiviteter ble også påvirket sånn. Grunnet en lengre biltur den sommeren måtte vi ta på bleie, ikke fordi hun trengte den, men for at hun skulle bli trygg på at hun ikke tisset på seg og for vi kunne kjøre uavbrutt lengre økter av gangen. Bleien var tørr hele tiden. Dessverre ble den bleien følgesvenn en god stund, men det ble veldig lettere å ha sommerferie. Tok kontakt med helsestasjonen, og der fikk vi spørsmål om hun eller vi hadde opplevd noe. Og det hadde vi, hun hadde rett før sommerferien mistet bestevennen sin. De mente forklaringen lå der. Vi skulle la henne bestemme dette med bleien en stund fremover og gradvis ta den bort. Det lyktes vi med, både bleia og tissetrangen ble borte. Barnet var forøvrig 5 år. Anonymkode: 034f1...23b
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #4 Skrevet 4. mai 2023 Lacy skrev (20 timer siden): Når jeg var liten slet jeg mye med følelse av at jeg måtte tisse. I voksne år har jeg funnet ut at den følelsen kan oppstå om det ligger en dråpe urin i urinrøret. Les litt om det. Jenta mi slet med det samme, men med den forklaringen klarer vi å håndtere det fint 😊 Det er nok bare en dråpe som ligger der og stresser henne. Om hun får tankene over på noe annet forsvinner det igjen 😊 Takk for tips! Prøvde å google om dette men bruker nok helt feil søkeord, for jeg får bare opp uvi eller ufrivillig vannlating. Men dette skal jeg hvertfall prøve å forklare og se om det hjelper. AnonymBruker skrev (19 timer siden): Kan det ha skjedd noe i livet hennes/deres som kan påvirke? Vi opplevde ca det samme her, gikk ikke an å kjøre bil lengre enn noen min, da måtte hun på do, men det kom jo ikke en dråpe. Andre aktiviteter ble også påvirket sånn. Grunnet en lengre biltur den sommeren måtte vi ta på bleie, ikke fordi hun trengte den, men for at hun skulle bli trygg på at hun ikke tisset på seg og for vi kunne kjøre uavbrutt lengre økter av gangen. Bleien var tørr hele tiden. Dessverre ble den bleien følgesvenn en god stund, men det ble veldig lettere å ha sommerferie. Tok kontakt med helsestasjonen, og der fikk vi spørsmål om hun eller vi hadde opplevd noe. Og det hadde vi, hun hadde rett før sommerferien mistet bestevennen sin. De mente forklaringen lå der. Vi skulle la henne bestemme dette med bleien en stund fremover og gradvis ta den bort. Det lyktes vi med, både bleia og tissetrangen ble borte. Barnet var forøvrig 5 år. Anonymkode: 034f1...23b Ja hadde det vært noe sånt så hadde det vært naturlig. Men jeg kommer ikke på noe. Vi har det veldig rutinemessig og alt er vanlig. Det eneste er at skolestart nærmer seg, det snakker vi litt om. Men hun har ikke hatt besøksdager eller noe enda heller. Og jeg prøver å hør om noe er dumt eller leit i barnehagen, men det er ikke det heller. Anonymkode: 4de33...9b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå