Gå til innhold

Til deg som har hatt et barn, gjerne under fem år som har operert bort mandler, fjernet polypper og satt inn dren.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan var tiden etter inngrepet? Sykehuset sier vi må forberede oss på 14 dager hjemme med barnet.

Hvordan var dette for dere? Barnet er 2 år.

Anonymkode: d6a7c...aa5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gjort dette på vår som da var litt over 3 år. Vi redusere mandler, som ikke er like heftig som å ta hele. Legen sa vi måtte forberede oss på å være hjemme i ca 10 dager, men sønnen vår var for to fight dagen etter. Og var hjemme vare i 4 dager før barnehagen. Fikk høre at vi var veldig heldige. Ikke brukte vi noe særlig smertestillende heller. Hadde kjøpt mye is, men det var heller ikke nødvendig, da han fint kunne spise vanlig kald myk mat med en gang. 

Anonymkode: 77a48...9fc

Skrevet

Sønnen min fjernet mandlene da han var to pga hans var så store at det var problemer med å svelge mat.

Det var grining første dagen etter at han våknet av narkosen, men etter et par dager var det bedre. Mest flytende mat i starten, så det skulle gå lettere og svelge forbi sårene. Men det var ikke barnehage igjen før sårene var helt grodd og han kunne spise vanlig mat i barnehagen. Så rundt 10-14 dager høres normalt ut, ja. Jeg husker ikke eksakt, for det er lenge siden.

AnonymBruker
Skrevet

Min var 2 da han fjerna polypper og deler av mandlene. Han var ganske satt ut av spill de første dagene. Men det du bør være klar over er at ofte begynner det visst å gjøre vondere igjen etter noen dager, men det får dere sikkert info om.

Mener vi var hjemme med han resten av uka han ble operert, men langt fra 14 dager.

Kjøp mye is 😊

Anonymkode: 244f1...77b

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan var tiden etter inngrepet? Sykehuset sier vi må forberede oss på 14 dager hjemme med barnet.

Hvordan var dette for dere? Barnet er 2 år.

Vi har to barn under fem som har fjernet mandler og polypper i én smekk. Begge var svært smertepåvirket den første tiden og hadde også litt blødning det første døgnet. Den ene måtte overnatte på sykehuset en natt. Vi slet med å få i dem drikke den første tiden, og saftis var godt å ha i bakhånd selv om de ikke ville ha noe de første dagene. Vi ga lite drikke, svært ofte, som ved omgangssyke. Så ble de gradvis bedre til dag 10 omtrent da skorpene falt av og smertene kom tilbake for fullt. Etter det gikk det mye bedre. Var hjemme 14 dager med hver av dem. Det sa de også på sykehuset at vi skulle, grunnet blødningsfare på grunn av stort inngrep. Angrer ikke en dag. Nå spiser de normalt, sover bedre og er sjeldent syke. Lylke til☺️

Anonymkode: fe9fe...98a

AnonymBruker
Skrevet

Mine fjerna mandlene da de var tre og seks, og de SKAL være hjemme under oppsyn av voksen i 14 dager, pga blødningsfaren. Ansatte i skole og barnehage skal ikke ha det ansvaret, da må de følge på do osv, ha øynene på ham i all lek. Men ut kan dere gå hvis han er i form til det. Særlig min ene hadde store smerter i over én uke, var ikke i form til å leke før etter 10 dager. 

Anonymkode: a8c71...504

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lytt til sykehuset. 14 dager er ikke for å være kjip, men grunnet fare for styrtblødning som i aller verste fall kan være fatal. Da vil dere helst være hjemme så dere kan ringe ambulanse selv. Ikke på tur med barnehagen. Ikke greit å overlate ansvaret for dette til en av de ansatte der.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode svar 💕

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi har gjort dette på vår som da var litt over 3 år. Vi redusere mandler, som ikke er like heftig som å ta hele. Legen sa vi måtte forberede oss på å være hjemme i ca 10 dager, men sønnen vår var for to fight dagen etter. Og var hjemme vare i 4 dager før barnehagen. Fikk høre at vi var veldig heldige. Ikke brukte vi noe særlig smertestillende heller. Hadde kjøpt mye is, men det var heller ikke nødvendig, da han fint kunne spise vanlig kald myk mat med en gang. 

Dere sendte ikke barnet etter 4 dager? 

Anonymkode: b911d...a4e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Lytt til sykehuset. 14 dager er ikke for å være kjip, men grunnet fare for styrtblødning som i aller verste fall kan være fatal. Da vil dere helst være hjemme så dere kan ringe ambulanse selv. Ikke på tur med barnehagen. Ikke greit å overlate ansvaret for dette til en av de ansatte der.

👏

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Vi skal ta ansvaret 😊 vi ønsket bare å høre erfaringer slik at vi kunne forberede oss best mulig.

Til dere som har svart hittil og gjerne flere også: 

Hvordan gikk det med barnet deres ETTER operasjon?

Jeg håper så på bedring for barnet vårt da han er konstant syk, sliter virkelig veldig. 

AnonymBruker
Skrevet

Rett etter operasjonen var barnet medtatt og dårlig. Fikk godt med smertestillende i ca. 7 dager. Litt mer de første dagene, så dabbet det gradvis av. 

Han var i 100 ett par timer etter at vi kom hjem fra dagkirugi. Tror rett å slett det var forsi at nå var han ikke syk. Vondt I halsen var han jo vant til.  

Anonymkode: d8533...1b3

AnonymBruker
Skrevet

Vår våknet opp og spiste is med en gang. Et par timer etter operasjon lekte han rolig og spiste loffskiver med gulost😅

Dagene ellers gikk fint så samt han fikk smertestillende jevnt. Største problemet var å holde han i ro. Var hjemme i to uker. 
Opererte mandler og polypper noen dager etter fylte tre år. Lykke til!

Anonymkode: b4908...b05

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen;

Formulerte meg muligens litt dumt, det jeg ønsket å vite var:

Hvordan gikk det med barnet deres i ETTERTID av operasjon?

Altså følte dere at operasjonen ga barnet deres et bedre liv?

Merket dere endring på sykdom?

Altså hjalp operasjonen på sikt med alt fra ørebetennelser, halsbetennelser, tett hals og pust etc.?

AnonymBruker
Skrevet

Hjalp veldig. Mindre syk, færre halsbetennelse, bedre søvn, klarte å spise skikkelig.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hjalp veldig. Mindre syk, færre halsbetennelse, bedre søvn, klarte å spise skikkelig.

Åh dette håper jeg altså sååå på🥹🙏🏻 glad det ble bedre for dere❤️

AnonymBruker
Skrevet

Barn nummer en var ikke mye syk verken før eller etter operasjon. Men snakket nasalt og hadde veldig forsinket speåkutvikling. Det hjalp med operasjon!! Barn nummer to som kun fikk dren og tok polyppene ble mindre forkjølet i etterkant, men fikk oftere ørebetennelser.

Anonymkode: 4828d...ff9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

TS her.

Vi skal ta ansvaret 😊 vi ønsket bare å høre erfaringer slik at vi kunne forberede oss best mulig.

Til dere som har svart hittil og gjerne flere også: 

Hvordan gikk det med barnet deres ETTER operasjon?

Jeg håper så på bedring for barnet vårt da han er konstant syk, sliter virkelig veldig. 

Helt slutt på evinnelige hals- og ørebetennelser. Tror ingen av dem har gått på en eneste antibiotikakur siden. Før operasjon hanglet de sammenhengende fra 1. oktober til 1.mai. 

Anonymkode: a8c71...504

AnonymBruker
Skrevet

Vår var ikke så mye syk, men hadde søvnapné (pustestans om natten) og var veldig preget av dårlig søvn. Vi hat fått et nytt, og la meg si oppgradert barn!☺️❤️❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dere sendte ikke barnet etter 4 dager? 

Jo, men å redusere mandler er noe heeelt annet enn å ta hele. Lettere operasjon, mindre smerter, mindre komplikasjoner og sjeldent blødningsfare. Og det stod i skrivet at 3-4 dager hjemme fra barnehage var vanlig. Som jeg skrev var vi også veldig heldige. Ungen hadde ikke vondt, ikke behov for smertestillende og var i tipp topp form..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...