AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #21 Skrevet 3. mai 2023 Ananas på pizza i Norge stammer fra 80-tallet og hawaii-tradisjonen, den gang det var vanlig med hawaii-burger (en ring med hermetisk ananas oppå gatekjøkkenburgeren) og hawaii-pizza (amerikansk pizza/pizza med tykk bunn, på pizzarestaurant med tomatsaus, skinke og ananasbiter (fra boks) med tykt lag ost oppå. Noe senere (2000-tallet?) kom peperonien, også på ferdigpizza, og da gjerne kombinasjonen pepperoni og ananas. Salt og søtt. Svenskene har banan på. Disputten i dag dreier seg vel om de ulike pizzaskolene. Italiensk pizza, med sine underskoler, take-awaypizza/hjemmelaget langpannepizza/amerikansk pizza/80-talls-pizza og de nyeste kebabsjappe/gatekjøkkenpizzaene. Mulig det finnes flere skoler også. I Italia får man hverken peperoni eller ananas på pizza - derav dem som er i mot. På amerikansk pizza er peperoni og ananas en gjenganger. På kebabpizzaene får man alt; kebabkjøtt, ananas, mais, biff og bearnaise, alt av gatekjøkkenmat på en myk deigleiv innsmurt med hvitløk. Jeg tilstår at jeg fortsatt liker amerikansk pizza med peperoni og ananas fra den lokale take-awaysjappa. Retro og godt. Ute spiser jeg bare italienske pizzaer (her er dette underskoler i regioner, eks napolitanske og underskoler i retning "bruk norske ingredienser som hval og reinsdyrhjerte") og hjemme lager jeg også med tynn bunn og lite fyll ala italiensk, og dermed uten plass til ananas. jeg ville dessuten aldri ofret en fersk ananas for noen biter til en pizza og hermetisk ananas er vel ikke noe man bruker lenger? Hermetisk ananas forbinder jeg med åtti/nitti-tallet, der man kunne risikere at enhver salat, taco, burger eller pizza inneholdt både hermetiske ananasbiter og hermetiske maiskorn. Men igjen, i Sverige er det banan som gjelder. Anonymkode: 42f65...a12 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #22 Skrevet 3. mai 2023 Syngemann skrev (3 timer siden): Det jeg synes er rart er at de som digger ananas på pizza ikke har begynt med syltetøy på pizza når de er tomme for ananas. Eller har de det? Jeg lager ofte pizza med blåmuggost og fikensyltetøy😄 Liker også ananas på pizza. Anonymkode: c262b...cac 1
Gjest Adobyen Skrevet 5. mai 2023 #23 Skrevet 5. mai 2023 Jeg aner ikke hvorfor dette har blitt en «greie». Jeg er nøytral, og lager både med og uten.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #24 Skrevet 5. mai 2023 Jeg har fortsatt til gode å smake en pizza med ananas, hvor jeg ikke føler ananasen er et alt-for-søtt fremmedobjekt som ikke harmonerer med de øvrige toppings. Liker ananas, inklusive boks-ananas, i varm mat på andre måter, så dette er et pizza-spesifikt problem. Men om andre liker det... Ikke min sak. Anonymkode: 1b648...974
Laraa Skrevet 5. mai 2023 #25 Skrevet 5. mai 2023 Syngemann skrev (På 3.5.2023 den 17.26): Det jeg synes er rart er at de som digger ananas på pizza ikke har begynt med syltetøy på pizza når de er tomme for ananas. Eller har de det? Nei men har prøvd både mango og banan 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #26 Skrevet 5. mai 2023 Jeg elsker ananas men hater det på pizza. Det krasjer med smakene og etterlater ett vått, mykt område på pizzaen som jeg ikke setter pris på. Ananas har ingenting på en pizza å gjøre. Like lite som en papaya eller mango. Det er for meg like fjernt som å servere en karbonade med ananas på. Anonymkode: a69bb...4e8 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #27 Skrevet 5. mai 2023 Elsker ananas både på pizza, hamburger og taco🤩 Salt og søtt🥰 Anonymkode: a7051...5ea
jukkapalme Skrevet 5. mai 2023 #28 Skrevet 5. mai 2023 Ananas på pizza er rett og slett Fandens skaperverk! 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #29 Skrevet 5. mai 2023 Jeg liker ananas på pizza. Jeg er ikke begeistra for det, men det smaker helt fint. Det jeg derimot misliker er at ananasen er så fuktig og gjør osten rar og bunnen deigete. Jeg hater det ikke, men foretrekker å slippe. Jeg lager derfor aldri pizza med ananas selv, men spiser det gjerne hvis jeg får det servert. Anonymkode: 7b7b8...7c5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #30 Skrevet 5. mai 2023 Jeg elsker ananas på pizza. Mais derimot er helt grusomt på pizza. Anonymkode: 5fe3f...514
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #31 Skrevet 5. mai 2023 Fordi ananas på pizza er et tegn på at samfunnets moralske forfall er fullbårent. Det symboliserer alt som er perverst, feil og umoralsk. Dessuten smaker det avskyelig. Anonymkode: 324fc...9a8 2
Arild37 Skrevet 5. mai 2023 #32 Skrevet 5. mai 2023 (endret) Skjønner ikke hvorfor folk er så opptatt av hva andre har på sin pizza, enkelte er jo helt besatt av hva andre velger å spise. På pizza er alt lov, etter hva man liker, selv er jeg ingen fan av ananas på pizza, men hvorfor i all verden skal jeg gidde å bruke energi på å bry meg om hva andre liker. De mest spennende pizzarestauranter jeg har vært på, er de som våger å eksperimentere litt med topping Endret 5. mai 2023 av Arild37 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #33 Skrevet 5. mai 2023 Jeg liker ananas på pizza. Bodde i et middelhavsland i noen år og der steilet kelnerne omtrent når jeg spurte om jeg kunne få ananas på pizzaen min. Anonymkode: 4411d...607
Helene1982 Skrevet 5. mai 2023 #34 Skrevet 5. mai 2023 Jeg har heller ikke problemer med at folk har ananas på pizza om de foretrekker mat som ikke smaker godt. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #35 Skrevet 6. mai 2023 Fordi det er så mye den ikke passer med. Mange har blitt servert en dårlig ananaspizza en gang. Jeg avstod i mange år til jeg ble glad i å lage mat selv. Nå lager jeg gjerne en god capricciosa med ananas. Men ananas har selvfølgelig ingenting å gjøre på en pizza med blåmuggost og fiken, eller spekeskinke og trøffel. Anonymkode: 1089b...df9
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #36 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg elsker ananas på pizza. Mais derimot er helt grusomt på pizza. Anonymkode: 5fe3f...514 Mais er godt på bbq pizza, med marinert kylling og rødløk. Anonymkode: 1089b...df9 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #37 Skrevet 9. mai 2023 Skjønner ikke greia jeg heller... Du spiser vel hva du vil på din pizza,så har jeg hva jeg vil på min? Forøvrig likte jeg ikke ananas på pizza før,syns bare at det var godt kaldt,som frukt liksom. Nå derimot,elsker jeg det! På pizza,i asiatiske retter,på ostesmørbrød og bare stekt som tilbehør til kylling,svinekjøtt og laks. Men igjen,det er min smak,påtvinger ingen andre den,og bryr meg heller ikke om andre liker feks ansjos, som jeg hater! Hver sin smak! Anonymkode: 25fdd...e35
Arkana Skrevet 9. mai 2023 #38 Skrevet 9. mai 2023 Jeg liker ikke ananas på pizza, så pass at jeg plukker den bort hvis jeg får det servert, men det betyr ikke at jeg har sterke meninger om ananas på pizza og jeg bryr meg heller ikke om andre spiser ananas på pizza. Folk kan spise akkurat hva de vil.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #39 Skrevet 9. mai 2023 Hvis alle skulle fronte denne "smak er fullstendig subjektivt og kan ikke diskuteres, alle må få spise hva de vil i fred" kunne man jo like godt bare lagt ned kokkekonkurranser verden over, inklusive Masterchef i alle land, samt sparket alle restaurantanmeldere og vinjournalister, for å nevne noe. Men uansett. Anonymkode: 00dfd...ef8 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #40 Skrevet 9. mai 2023 Jeg tror det har å gjøre med at ananas er en søt frukt. Pizza er vanligvis assosiert med salt, kjøtt og grønnsaker. Anonymkode: 7a97d...6b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå