Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min mann vurderer å ta ut separasjon, men vi kommer til å delvis bo sammen fremdeles, og vi satser på å komme gjennom dette som par. Jeg er imidlertid ufør (ikke på minstesats), og er nervøs for at det å være separert, men tidvis bo sammen likevel, skal føre til noe tull med at det oppfattes som en separasjon for å oppnå økonomiske fordeler. 

Har man noen økonomiske fortrinn som ufør og enslig, når barna er såpass store at man ikke får noe stønader for dem? Noe skattelette/tillegg som jeg må være obs på, så jeg ikke kommer i en situasjon der det blir oppfattet som noe forsøk på svindel å bli separert, men delvis likevel bo sammen og tilbringe tid sammen?

Årsaken til ønske om separasjon er at han ble trukket inn i en sak gjennom sin gamle omgangskrets, som jeg tar avstand til verdimessig og helst fysisk. Han vedkjenner kjennskap til saken, fordi det har vært snakk, men hevder å ikke ha medvirket på noen måter. Jeg ønsker å tro ham, og tror ham forsåvidt, men har opplevd tidligere at politiet kom hjem til oss i forbindelse med en annen sak (mange år siden), fordi han da hadde nær forbindelse med samme krets, og jeg opplevde det som svært ubehagelig. Derfor ønsker jeg separasjon og at han har annen bostedsadresse til saken er avklart. Han har forståelse for det, for vi har hjemmeboende barn, men selv om dette er godt avklart mellom oss to har jeg lite lyst til å havne i en situasjon der jeg mistenkes for å ta ut separasjon av økonomiske vinning. Jeg er imidlertid usikker på om det er noen økonomiske konsekvenser ved dette når vi har store barn, og min trygd er basert på tidligere inntekt. 

Så mitt spørsmål er, får man noen økonomiske fortrinn i min situasjon ved å bli separert, og er det isåfall noe jeg bare kan melde fra om at jeg avstår fra? Eventuelt vil det uansett ikke ha konsekvenser, selv om vi tilbringer mye tid sammen, fordi vi faktisk vil ha kostnader ved to bosteder? 

Anonymkode: 39cea...4db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg og min mann vurderer å ta ut separasjon, men vi kommer til å delvis bo sammen fremdeles, og vi satser på å komme gjennom dette som par. Jeg er imidlertid ufør (ikke på minstesats), og er nervøs for at det å være separert, men tidvis bo sammen likevel, skal føre til noe tull med at det oppfattes som en separasjon for å oppnå økonomiske fordeler. 

Har man noen økonomiske fortrinn som ufør og enslig, når barna er såpass store at man ikke får noe stønader for dem? Noe skattelette/tillegg som jeg må være obs på, så jeg ikke kommer i en situasjon der det blir oppfattet som noe forsøk på svindel å bli separert, men delvis likevel bo sammen og tilbringe tid sammen?

Årsaken til ønske om separasjon er at han ble trukket inn i en sak gjennom sin gamle omgangskrets, som jeg tar avstand til verdimessig og helst fysisk. Han vedkjenner kjennskap til saken, fordi det har vært snakk, men hevder å ikke ha medvirket på noen måter. Jeg ønsker å tro ham, og tror ham forsåvidt, men har opplevd tidligere at politiet kom hjem til oss i forbindelse med en annen sak (mange år siden), fordi han da hadde nær forbindelse med samme krets, og jeg opplevde det som svært ubehagelig. Derfor ønsker jeg separasjon og at han har annen bostedsadresse til saken er avklart. Han har forståelse for det, for vi har hjemmeboende barn, men selv om dette er godt avklart mellom oss to har jeg lite lyst til å havne i en situasjon der jeg mistenkes for å ta ut separasjon av økonomiske vinning. Jeg er imidlertid usikker på om det er noen økonomiske konsekvenser ved dette når vi har store barn, og min trygd er basert på tidligere inntekt. 

Så mitt spørsmål er, får man noen økonomiske fortrinn i min situasjon ved å bli separert, og er det isåfall noe jeg bare kan melde fra om at jeg avstår fra? Eventuelt vil det uansett ikke ha konsekvenser, selv om vi tilbringer mye tid sammen, fordi vi faktisk vil ha kostnader ved to bosteder? 

Du sier først at dere delvis skal bo sammen. Så sier du at han skal flytte ut. Hvis han flytter ut og får ny adresse så melder du fra til NAV om at dere er separert. Tror det kun vil dreie seg om et lite beløp du vil få ang økning i uføretrygden. Men, viktig å være ryddig og ærlig overfor NAV.

Anonymkode: 15541...63b

Skrevet

Du og din mann kan ikke bo under samme tak dersom dere tar ut separasjon.

Hva er separasjon?

Hvis du er i et ekteskap du ikke lenger ønsker å være en del av, kan du søke om separasjon. Det er viktig at ektefellene ikke bor sammen i separasjonstiden.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du sier først at dere delvis skal bo sammen. Så sier du at han skal flytte ut. Hvis han flytter ut og får ny adresse så melder du fra til NAV om at dere er separert. Tror det kun vil dreie seg om et lite beløp du vil få ang økning i uføretrygden. Men, viktig å være ryddig og ærlig overfor NAV.

Anonymkode: 15541...63b

Pillarguri skrev (5 minutter siden):

Du og din mann kan ikke bo under samme tak dersom dere tar ut separasjon.

Hva er separasjon?

Hvis du er i et ekteskap du ikke lenger ønsker å være en del av, kan du søke om separasjon. Det er viktig at ektefellene ikke bor sammen i separasjonstiden.

Beklager om uklart. Han skal flytte ut, men vi er fremdeles glade i hverandre, og kommer til å tilbringe en del tid sammen, også angående å overnatte hos hverandre. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Se hva det står i uføre vedtaket ditt om hva du plikter å melde fra om til nav ved endringer. Det skal stå en tydelig oversikt over hva det gjelder. Jeg kjenner ikke til satser osv..

Anonymkode: 754c2...e44

• Liker 1
Skrevet

Det å være separert offisielt medfører endringer hos skatte etaten og endringer hos NAV. Både for deg og din mann. Det er derfor ikke tillatt å være separert og likevel bo/overnatte sammen. Enten er dere gift og bor sammen og får ytelser etter det, eller dere er to separate personer som blir behandlet som enslige. Du kan ikke få både og.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Pillarguri skrev (19 minutter siden):

Det å være separert offisielt medfører endringer hos skatte etaten og endringer hos NAV. Både for deg og din mann. Det er derfor ikke tillatt å være separert og likevel bo/overnatte sammen. Enten er dere gift og bor sammen og får ytelser etter det, eller dere er to separate personer som blir behandlet som enslige. Du kan ikke få både og.

Separasjon skal også være en prøvetid, for å se om man kan løse sine utfordringer og finne sammen igjen. Om det er så stengt at man ikke får lov til å overnatte sammen høres det ganske rart ut. Mange som bryter loven da vil jeg tro, men tviler på at å overnatte hos hverandre i separasjon virkelig er ulovlig. Reglene sier vel at man ikke skal bo sammen. Man bor ikke sammen selv om man innimellom overnatter hos hverandre. 

Er det noen som vet det jeg lurer på? Om det er skattemessige faktorer i dette, eller tilskudd til enslige som jeg må ta hensyn til? Om jeg eventuelt må søke om slikt kan jeg også bare la være å søke regner jeg med. 

Grunnlag for separasjon er det, for han har sverget på at jeg og ungene aldri skal bli påvirket av at han har en røff bakgrunn. Det har vi blitt en gang, og jeg føler at det er fare for det igjen nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke er på minstesats, og at alle barna er over 18 år (sånn jeg forstår innlegget ditt) så vil det ikke bli noen endringer i din uføretrygd fra det du har nå med å bli separert. 

Anonymkode: c959d...7fe

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke skattemessige fordeler ved å være gift da? Eller var det bare i gamledager.

Ps: Har aldri vært gift. De fordelene endrer seg i såfall da ved seperasjon vil jeg tro.

AnonymBruker
Skrevet

Du har altså tenkt å drasse barna dine gjennom dette, kun for å vise at du av prinsipp tar avstand fra et eller annet, men har tenkt å komme gjennom som par?

De fleste av oss gjør alt vi kan for å skåne barna fra slike ting, hvorfor i alle dager ta ut en late-separasjon med alt det medfører?

Anonymkode: ca08d...4b2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det ikke skattemessige fordeler ved å være gift da? Eller var det bare i gamledager.

Ps: Har aldri vært gift. De fordelene endrer seg i såfall da ved seperasjon vil jeg tro.

Skatteklasse 2 ble fjernet i 2018, så det er ingen skattemessige fordeler med å være gift lenger, man lignes hver for seg. Det man kan gjøre som gift er å bestemme hvor mye av fradrag på felles lån hver av ektefellene skal føre på seg. 

Anonymkode: c959d...7fe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager om uklart. Han skal flytte ut, men vi er fremdeles glade i hverandre, og kommer til å tilbringe en del tid sammen, også angående å overnatte hos hverandre. 

Hva i all verden er vitsen med dette, og samtidig separere seg? Ha sex og overnatte, men være separert? Du virker jo å være like investert i forholdet og fortsette det, men vil "straffe" mannen ved å få ham til å flytte ut... for en stund? (du mener dere vil komme sammen igjen senere, skriver du)

Men nei, man har ingen økonomiske fordeler ved å være separert som uføretrygdet. Det gjelder kun de som er på minstesats. Jeg er også uføretrygdet, men har heller ikke minstesats, og fikk beskjed av familievernkontoret at det ikke var noen økonomiske forandringer for meg ved separasjon og skilsmisse. Det eneste var at jeg kunne søke om utvidet barnetrygd, ble jeg fortalt (barnet var da 15).

Anonymkode: 3579d...ec0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du har altså tenkt å drasse barna dine gjennom dette, kun for å vise at du av prinsipp tar avstand fra et eller annet, men har tenkt å komme gjennom som par?

De fleste av oss gjør alt vi kan for å skåne barna fra slike ting, hvorfor i alle dager ta ut en late-separasjon med alt det medfører?

Anonymkode: ca08d...4b2

Barna er store, og vil nok ha forståelse for at jeg og far bor fra hverandre en stund. Vi har en gang tidligere bodd fra hverandre en tid fordi min mann sliter psykisk i perioder. Det taklet de bra, at far trengte litt tid for seg selv for å konsentrere seg om å bli frisk. Vi tenkte å oppgi samme årsaken. Vi samarbeidet fint den gangen, de oppfattet det ikke som noe krise. Har selv kalt det lurt, fordi far ikke er helt seg selv når han får depresjoner. Det er temmelig belastende for oss alle. 

Mye mulig er min frykt irrasjonell, men å få politiet på døra og huset endevendt er ikke noe jeg ønsker å la mine barn oppleve. Eneste årsaken de oppga den gangen var at de lette etter noe. De fant ingenting, for det er ingenting å finne, men var i alle våre private skuffer og skap, og så måtte vi rydde opp. Jeg synes det var en svært opprørende opplevelse, som jeg ikke vil oppleve igjen, og ikke minst være sikker på at barna ikke må oppleve. Vedkommende som har oppgitt min mann er rusavhengige, og har ikke beste troverdighet, men dette er svært ubehagelig. Det kan ta måneder før saken er avklart, ikke minst fordi vedkommende ikke har møtt opp videre, men skyldt på helsa eller bare uteblitt. Det er akkurat å skjerme barna jeg er opptatt av. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...