Gå til innhold

Del deres erfaringer med å få to barn med over ti år imellom? :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid med nr 2, og vi har et barn fra før. Hun blir 11 i år. Denne babyen var ikke helt planlagt, men det gledes nå som sjokket har lagt seg. 😁

Eldste gleder seg masse til å bli storesøster og er kjempeflink med mindre barn. Men jeg er fortsatt litt nervøs for sjalusi, hun er ikke vandt til å dele meg og pappaen. 😬

Hva er deres erfaring med større enebarn som får søsken? ❤️

Anonymkode: 7a40e...646

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen egenerfaring her, men svigers fikk barn med 9 års mellomrom og innså at begge to ble enebarn på en måte pga aldersforskjellen, så de fikk et nytt kull. 

1979, 1988, 1991. de er glade for det i dag

Anonymkode: ac894...f79

AnonymBruker
Skrevet

Det er åtte år mellom meg og min bror, jeg er yngst. Han syns det var stas med en lillesøster i begynnelsen, men jeg ble fort et irritasjonsmoment som bare gikk i veien. Det ble for stor aldersforskjell.

Men det har blitt bedre nå som vi er eldre, selv om vi aldri har fått noe tett søskenbånd. 

Anonymkode: 683b2...c3c

Skrevet

Har ei på 8 mnd og ei på snart 11 🥰klart det er litt sjalusi men de har mye glede i hverandre allerede. Mye kos og latter❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine er 17, 14, 2 og 1.

One big happy family❤️

Anonymkode: eb10c...a2a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3, født i 2000, 2009 og 2021. Det er omtrent som tre enebarn, alle i vidt forskjellige faser.

Og det tåles som regel godt å få såpass yngre søsken❤️

Anonymkode: fdca4...0db

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på 19, en på 17, en på 3 og en på 1. De eldste har ikke vært sjalu på de minste, men jeg kjenner på litt vanskelige følelser rundt det at de eldstes behov blir satt på vent. Skulle gjerne hatt overskudd til å gjøre noe med dem på deres premisser også, ikke bare på de minstes.

Anonymkode: 19256...cda

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke svaret du leter etter, men det er 10 år mellom meg og min lillebror. Det ble ikke så tett i barndommen, men som voksne er vi utrolig nære og har stor og nesten daglig glede av hverandre ❤️❤️
hilsen kvinne 

Anonymkode: 999fc...fe3

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en på 19, en på 17, en på 3 og en på 1. De eldste har ikke vært sjalu på de minste, men jeg kjenner på litt vanskelige følelser rundt det at de eldstes behov blir satt på vent. Skulle gjerne hatt overskudd til å gjøre noe med dem på deres premisser også, ikke bare på de minstes.

Hva slags behov har en på 19, forsåvidt også den på 17, fra far og mor?

Anonymkode: 9cb43...add

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

12 år mellom mine. Er som to enebarn, men de er glade i hverandre da❤️

Greit å ikke ha flere i småbarnsperioden samtidig, men kan være utfordrende å finne på felles aktiviteter. Den eldste kan levere og hente i bhg, sitte barnevakt. Ordner seg selv stort sett. Tidvis dårlig samvittighet fordi den yngste krever sitt, så det går utover kvalitetstid med den eldste. 
Men som forelder så er det mindre slitsomt med mange år mellom, enn å ha to tette. Synes jeg da.

Anonymkode: f13ec...e01

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 12 og en på 2. Ungdommen har aldri brydd seg om lillesøstra si. 

Anonymkode: a8534...3bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tid til å prate, kjøring til og fra aktiviteter, se på en god film sammen osv. Bare å kunne «arrangere» lørdagskos med pizza i sofaen og film. Men når de yngste er i seng er jeg helt kake, og orker ikke sitte oppe i timevis. Jeg orker ikke å tilby meg å kjøre hit og dit, og jeg orker ikke å engasjere meg ordentlig i tenåringsdrama og annet som opptar dem. Helgeaktiviteter er lagt opp etter de minste. Heldigvis har de en far som er tilstede for dem🥵

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Har barn født i 2000, 2009 og 2017. Litt som tre enebarn, samtidig ikke. Eldste sa hun ikke ble ordentlig glad før søsteren ble født ❤️ De er nære nå, 14-åringen ringer gjerne og snakker med storesøsteren om det er noe. Eldste har jo flyttet ut. 

Den lille er alles maskot, og for liten til at noen gidder å krangle. 

Så en suksesshistorie her

Anonymkode: cce70...e09

• Hjerte 1
Skrevet
On 5/3/2023 at 8:42 PM, AnonymBruker said:

Kanskje ikke svaret du leter etter, men det er 10 år mellom meg og min lillebror. Det ble ikke så tett i barndommen, men som voksne er vi utrolig nære og har stor og nesten daglig glede av hverandre ❤️❤️
hilsen kvinne 

Anonymkode: 999fc...fe3

Samme her! :)

AnonymBruker
Skrevet

Alt det praktiske ble mye tøffere enn jeg hadde trodd.

13 år mellom her og slet stort med dårlig samvittighet for eldste i lang tid.

Det er vanskelig å skulle gjøre ting greit for begge barn med så stor aldersforskjell, spesielt ifht ferier.

Nå er eldste voksen og ha rett tett og nært forhold med yngste heldigvis.

Anonymkode: 36e77...fcb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2023 den 20.23):

Øh, mange? 

Anonymkode: 8754c...c00

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke forelder selv, men jeg ble født 10 år etter storesøsteren min, så jeg kan snakke fra det perspektivet.

Storesøsteren min og jeg er bestevenner og det har vi vært helt siden barndommen. Hun er jo veldig sosial, omsorgsfull og familieorientert, og hadde alltid lyst på en lillesøster, noe som naturligvis sveiset oss sammen. Men én ting jeg husker fra barndommen var at da hun var i tenårene (og var hormonell og irritabel), så tok hun gjerne på seg foreldrerollen og skulle korrigere oppførselen min. Til tider så var det absolutt på sin plass, men jeg har også mange minner der hun var i overkant sint og krass og forsøkte å irettesette meg på måter som var veldig urettferdige og direkte "uintelligente". Jeg tror ikke at yngre henne skjønte seg så mye på konseptet av "developmental age", og at en liten unge selvfølgelig ikke alltid skjønner seg på sosiale normer, hva som er snilt og slemt og hva som er forstyrrende og ikke forstyrrende. 

Hun hadde det til tider det ikke så veldig bra heller, så noen ganger lot hun også sinnet sitt gå utover meg, noe som bare gjorde meg såret og stresset og noe yngre meg ikke skjønte at jeg ikke fortjente. 

Så fra min erfaring vil jeg anbefale å lære storesøster hvordan hun kan håndtere lillesøster hvis hun gjør noe som ikke er greit, men på en måte som fortsatt er forsvarlig og omsorgsfull. 

Gratulerer med svangerskapet og masse lykke til :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri vært et problem her. 9 år mellom mine barn, eldste gutt og yngstemann jente. De har hatt et nært forhold hele veien, små kranglet, lekt og kost mye. Mye glede av hverandre. Liten overgang nå når storebror er flyttet ut, men er sammen i ferier og helger, da er båndet der igjen. Utrolig flott å se på. Jeg ville aldri hatt det annerledes og føler vi har klart å følge opp begge to. Minstemann ble med på mye som liten, da storebror var på ulike aktiviteter ol. Lykke til❤️

Anonymkode: ea1f9...347

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er 10 år mellom nr 3 og 4. Det var stor stas for de store og de var så flinke med lillebroren sin. I dag er de ikke like flinke, men de er ungdommer som er opptatt med seg og sitt. De små er ekstremt glad i storesøskene sine. Lykke til❤️

Anonymkode: 4131c...860

AnonymBruker
Skrevet

Både egen erfaring, og de jeg kjenner med så store forskjeller, har enten ekstremt kompliserte/negative eller ikke-eksisterende forhold til søsken.

Anonymkode: 919a4...dbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...