Gå til innhold

Faktura for bruk av bilder uten lisens - brudd på åndsverkloven

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Noen jeg kjenner fortalte nylig at de hadde fått faktura for bruk av et par bilder på nettsiden deres uten at de hadde fått lov eller hadde lisens for dette. Bildene var hentet fra nettet og hadde visst heller ikke gyldig kreditering.

Nå fikk de altså et stort krav fra fotografen som hadde funnet ut av dette, og må betale flere tusen kroner per bilde i oppreisning.

Har dere hørt om lignende historier?

Anonymkode: 6e664...79b

Ja jeg har selv sendt ut faktura inen slik sak. Vedkommende nektet å betale, ble derfor anmeldt. Måtte til mekling, men da møtte ikke vedkommende opp og var nødt for å betale fakturaen pluss renter

Helt vanlig at personer som stjeler må gjøre opp for seg om de blir tatt

Anonymkode: 03a52...ab5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Samboer er relativt dyktig hobbyfotograf og legger ut litt av bildene på nettet. Under hvert bilde står det klart og tydelig at det er hennes åndsverk, ulovlig å distribuere m.m. Ønsker de å bruke bilden skal hun krediteres og så videre..

Likevel så klarer enkelte ikke å holde fingrene av fatet. De laster ned og publiserer som om det er deres egne. 

Er det private som publiserer dette så sender hun de en reminder på åndsverksloven og ber de om å fjerne bildene, betale for bildet eller å kreditere henne.

Men når bedrifter stjeler hennes åndsverk viser hun ingen nåde. Da fakturerer hun bortimot 3000 kroner, samt beskjed om å fjerne bildet for evig og alltid eller betale ytterligere for å benytte seg av det. 

Anonymkode: ffc53...b5d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samboer er relativt dyktig hobbyfotograf og legger ut litt av bildene på nettet. Under hvert bilde står det klart og tydelig at det er hennes åndsverk, ulovlig å distribuere m.m. Ønsker de å bruke bilden skal hun krediteres og så videre..

Likevel så klarer enkelte ikke å holde fingrene av fatet. De laster ned og publiserer som om det er deres egne. 

Er det private som publiserer dette så sender hun de en reminder på åndsverksloven og ber de om å fjerne bildene, betale for bildet eller å kreditere henne.

Men når bedrifter stjeler hennes åndsverk viser hun ingen nåde. Da fakturerer hun bortimot 3000 kroner, samt beskjed om å fjerne bildet for evig og alltid eller betale ytterligere for å benytte seg av det. 

3000 kr er veldig lite når en bedrift stjeler bilde da 😱 

En bedrift som stjal bilder en venn av meg tok måtte trekke tilbake all reklame i kampanjen hvor det bildet var blitt brukt, måtte betale normal pris om de hadde kjøpt det i tillegg til en god del tusenlapper ekstra fordi de hadde tatt bilde uten tillatelse. Totalsummen i den saken kom på minst 60.000kr (men dette var et stort firma som hadde brukt bildet veldig mange steder)

Skrevet

Ja det er helt vanlig å kreve to eller tre ganger prisen man vanligvis tar for stjålne bilder. Det skulle da bare mangle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Noen jeg kjenner fortalte nylig at de hadde fått faktura for bruk av et par bilder på nettsiden deres uten at de hadde fått lov eller hadde lisens for dette. Bildene var hentet fra nettet og hadde visst heller ikke gyldig kreditering.

Nå fikk de altså et stort krav fra fotografen som hadde funnet ut av dette, og må betale flere tusen kroner per bilde i oppreisning.

Har dere hørt om lignende historier?

Anonymkode: 6e664...79b

Ja

Anonymkode: 76ce0...5f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja jeg har selv sendt ut faktura inen slik sak. Vedkommende nektet å betale, ble derfor anmeldt. Måtte til mekling, men da møtte ikke vedkommende opp og var nødt for å betale fakturaen pluss renter

Helt vanlig at personer som stjeler må gjøre opp for seg om de blir tatt

Når man snakker om stjeling, har man også tyveri av andres idéer som man forsøker å fremstille som sine egne, og der bør visse fotografer gå stille i dørene; om tidligere omtalte Robin Lund mener at andre stjeler hans verker, burde vedkommende ta selvkritikk i forhold til bruken av egne motiver - man hadde en tråd om dette her på KG der man hadde konkrete eksempler på motivbruk som andre fotografer hadde brukt tidligere, og som ble fremstilt som "egne åndsverk".

Så prisen retten bestemte at bildene var verdt - 100 kroner - var definitiv ikke for lav; for at et åndsverk skal være et åndsverk, krever dette et minimum av egeninnsats.

Anonymkode: c9282...ba0

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En bedrift som stjal bilder en venn av meg tok måtte trekke tilbake all reklame i kampanjen hvor det bildet var blitt brukt, måtte betale normal pris om de hadde kjøpt det i tillegg til en god del tusenlapper ekstra fordi de hadde tatt bilde uten tillatelse. Totalsummen i den saken kom på minst 60.000kr (men dette var et stort firma som hadde brukt bildet veldig mange steder)

Det er litt forskjell på om en mindre bedrift bruker det i headingen på nettsiden sin eller som illustrasjon i en artikkel på nett, og om det er en stor bedrift har brukt dette i mye trykt markedsføringsmateriale da. 

Nå er ikke jeg fotograf da, men jeg jeg ville også benyttet ulike summer om for eksempel "blomsterhandel hagefrid" bruker ett av mine bilder for å illustrere ett blomsterbed i en tips-artikkel, og om Plantasjen hadde benyttet samme bilde i sine kataloger og plakater. Begge deler er absolutt tyveri, men omfanget er ganske forskjellig. 

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har en hobbyfotograferende venn, mann. Som sender ut fakturaer på 5000 konsekvent. Jeg syns samboeren din skal gjøre noe med prisen sin.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mener det er noen dommer på dette nå, og prisen er vel 3000 kroner for et enkeltbilde brukt i en sammenheng.. Er det snakk om flere bilder som er publisert flere steder og brukt i flere sammenhenger så blir prisen en annen. 

Dessuten, 3000 kroner er noe de fleste bedrifter betaler seg ut av, går man høyere opp i pris så blir det styr med rettsapparatet. Og hvem orker å bruke tid på slikt når man har heller vil bruke fritiden sin på å sitte i mekling og med advokater. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...