AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #1 Skrevet 3. mai 2023 Jeg har begynt å gå til psykolog igjen, privat. Jeg har gått en gang før, hos DPS. Da følte jeg psykologen tok "Kontroll" over timene, og det var liksom hele tiden flyt i praten. Men denne psykologen er ikke sånn.. Det er fryktelig mye stillhet.. Jeg har fortalt hva det er jeg trenger hjelp med. Jeg har vært der 4-5 ganger nå, og føler ikke jeg har fått noe hjelp. Det første som skjer er at han spør "Hvordan har DU hatt det siden sist", og uansett hva jeg svarer så sitter han der "hm.. jaaa... haaa... hvordan føles det å ha det sånn da", "hva tenker du om det da", og jeg aner ikke hva jeg skal svare.. så er det mye og lange stillheter. Jeg aner ikke hva det er jeg skal si? Jeg har sagt hva det er jeg trenger hjelp med, men jeg vet jo ikke hva vi må snakke om for at det skal hjelpe? Han sitter liksom der og virker som han forventer at jeg skal begynne å prate, men jeg aner ikke hva jeg skal prate om..?? Jeg hadde håpet å få noen konkrete øvelser, prat om det jeg har sagt er problemet, osv, men han sitter bare og ser på meg og er stille, og det ER så ubehagelig.. Er det liksom meningen at jeg skal ta styringen over samtalen? Men jeg vet jo ikke hva det er jeg trenger å si for å bli behandlet for det jeg allerede har forklart er vanskelig? Anonymkode: f99a1...5fa
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #2 Skrevet 3. mai 2023 Har du prøvd å si akkurat det til ham? Anonymkode: d36e6...626 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #3 Skrevet 3. mai 2023 Psykologer jobber ut i fra ulike tilnærminger, så det vil si at måten denne psykologen jobber på, hjelper nok kanskje ikke deg. Anonymkode: 65338...7d6 5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #4 Skrevet 3. mai 2023 Ja, jeg sa det i dag, da det føltes som om halve timen bare var at han satt og glodde på meg i trykkende stillhet.. at jeg ikke visste hva det var meningen jeg skulle si. Anonymkode: f99a1...5fa 1 1
Duff Skrevet 3. mai 2023 #5 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg sa det i dag, da det føltes som om halve timen bare var at han satt og glodde på meg i trykkende stillhet.. at jeg ikke visste hva det var meningen jeg skulle si. Anonymkode: f99a1...5fa Hva sa han til det?
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #6 Skrevet 3. mai 2023 Psykologer er like forskjellige som andre folk. Det høres ut som du trenger en psykolog som i større grad er på og styrer samtalen. Så da synes jeg du skal gå til en annen psykolog. Anonymkode: a8f0c...a7f 5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #7 Skrevet 3. mai 2023 Duff skrev (4 minutter siden): Hva sa han til det? Jeg kødder ikke, men han sa faktisk "jaaa.. hva tenker du om det.. hvordan føles det å ikke vite hva du skal si..?" Gah.. Som er det han svarer til alt jeg sier "hvordan føles det å <hva nå jeg sa>", "hva tenker du om det".. og altså.. når han spør hvordan det har gått siden sist, og jeg sier "greit", og så svarer han med "jaaaaa... hvordan føles det å ha hatt det greit, da".. Hva sier man til sånt, liksom.. Ja, jeg lurer på om jeg må bytte.. Men det er så vanskelig å velge psykolog Dette var en av de billigste, det er plutselig over 1600 kr timen hos alle andre tilgjengelige her i byn, og surt å begynne på'an igjen med en ny "bli-kjent-samtale" til 1600 timer, og så funker det kanskje ikke med nestemann heller.. Men er surt å betale 1400 kr timen for å sitte i klein stillhet også, da... Anonymkode: f99a1...5fa 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #8 Skrevet 3. mai 2023 Hva skal man egentlig se etter når man prøver å velge psykolog..? Jeg vet jo ikke hvilken behandlingsmetode som er best for mine problemer.. om jeg skal gå til en som spesialiserer seg på kognitiv terapi eller dynamisk-ettellerannet-terapi.. Anonymkode: f99a1...5fa
Duff Skrevet 3. mai 2023 #9 Skrevet 3. mai 2023 Nei det skal ikke være lett. Hvis du tenker kognitiv terapi så finnes det gratis via kommunen, der er det sykepleier med videreutdannelse evt sosionomer som behandler. Finnes også private behandlere innen kognitiv terapi. Innen kognitiv går praten frem og tilbake og jeg opplever det som nyttig.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #10 Skrevet 3. mai 2023 Duff skrev (Akkurat nå): Nei det skal ikke være lett. Hvis du tenker kognitiv terapi så finnes det gratis via kommunen, der er det sykepleier med videreutdannelse evt sosionomer som behandler. Finnes også private behandlere innen kognitiv terapi. Innen kognitiv går praten frem og tilbake og jeg opplever det som nyttig. Ikke i min kommune. Dvs, det er noe som heter "rask psykisk helsehjelp", men kun i utvalgte bydeler, og da selvsagt ikke i min.. Det er ikke alle psykologer som skriver hvilken type behandling de driver med. Mange skriver litt sånn hvilke type problemer de behandler, men ikke metode.. Synes det er fryktelig vanskelig å skulle velge. Prøvde få hjelp av fastlegen, men ingen hjelp å få der til å velge. Anonymkode: f99a1...5fa
Andro Skrevet 3. mai 2023 #11 Skrevet 3. mai 2023 Høres helt inkompetent ut. Du betaler dyrt for det, og det er ingen skam å bytte psykolog. 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #12 Skrevet 3. mai 2023 Diagnoser er jo skapt, så du vil at noen skal hjelpe deg med fortiden/slutte å tro på diagnoser? Finnes ikke tidsmaskin, finnes knapt diagnoser. Anonymkode: 9c0ae...540
charlotte0 Skrevet 3. mai 2023 #13 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Diagnoser er jo skapt, så du vil at noen skal hjelpe deg med fortiden/slutte å tro på diagnoser? Finnes ikke tidsmaskin, finnes knapt diagnoser. Anonymkode: 9c0ae...540 Hva mener du med det? 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #14 Skrevet 3. mai 2023 Hvilken type terapi har du? Høres ut som du er i samtale terapi, men du trenger Kognitiv terapi. Prøv en gang til i timen og si hva du trenger, alternativt kan det være greit å si at du tror du må bytte psykolog. Anonymkode: 2179d...ac6
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #15 Skrevet 3. mai 2023 Herregud… for en fjott! Spør han hvilke metode og plan han har for å hjelpe deg. Utfordre han Anonymkode: dc868...afb 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #16 Skrevet 3. mai 2023 Du må nok bytte. Har du sagt at du ønsker å avslutte for du får ingenting ut av timene? Da må han svare deg og kanskje han kan anbefale noen som passer deg bedre. Kanskje henvise deg til noen som kan hjelpe deg. Du må fortelle han akkurat dette - at du hadde fin flyt i behandler hos Dps og trenger noe sånt. Jeg har vært hos mange forskjellige behandlere både hos Dps og privat, men fikk aldri noe kontakt eller flyt. Leter fortsatt, så ikke gi opp. Jeg går til en avtalespesialist nå, og håper dette blir bra. Anonymkode: b96ff...3a9
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #17 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kødder ikke, men han sa faktisk "jaaa.. hva tenker du om det.. hvordan føles det å ikke vite hva du skal si..?" Gah.. Som er det han svarer til alt jeg sier "hvordan føles det å <hva nå jeg sa>", "hva tenker du om det".. og altså.. når han spør hvordan det har gått siden sist, og jeg sier "greit", og så svarer han med "jaaaaa... hvordan føles det å ha hatt det greit, da".. Hva sier man til sånt, liksom.. Ja, jeg lurer på om jeg må bytte.. Men det er så vanskelig å velge psykolog Dette var en av de billigste, det er plutselig over 1600 kr timen hos alle andre tilgjengelige her i byn, og surt å begynne på'an igjen med en ny "bli-kjent-samtale" til 1600 timer, og så funker det kanskje ikke med nestemann heller.. Men er surt å betale 1400 kr timen for å sitte i klein stillhet også, da... Anonymkode: f99a1...5fa Jobben hans er å samtale og å se hva du trenger han evner det tydeligvis ikke. Noen behandlere venter på at pasienten skal fortelle og svare seg selv. Slike behandlere kan man bytte ut med et speil. Å kjøpe et speil er også mye billigere. Anonymkode: 1d2e9...463 1
Cornix Skrevet 3. mai 2023 #18 Skrevet 3. mai 2023 Psykoanalyse er vel ikke noe for deg. Du kan jo bytte til en psykolog som fokuserer på kognitiv terapi om du føler det er best for deg. Psykoanalyse kan være effektivt for mange, men høres ikke ut som det er noe for deg.
Cornix Skrevet 3. mai 2023 #19 Skrevet 3. mai 2023 Andro skrev (38 minutter siden): Høres helt inkompetent ut. Du betaler dyrt for det, og det er ingen skam å bytte psykolog. Inkompetent fordi hans metode er annerledes enn kognitiv terapi? Han er nok veldig kompetent, men for noen fungerer ikke slik type terapi, da det handler om å utforske ens eget indre.
Duff Skrevet 3. mai 2023 #20 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke i min kommune. Dvs, det er noe som heter "rask psykisk helsehjelp", men kun i utvalgte bydeler, og da selvsagt ikke i min.. Det er ikke alle psykologer som skriver hvilken type behandling de driver med. Mange skriver litt sånn hvilke type problemer de behandler, men ikke metode.. Synes det er fryktelig vanskelig å skulle velge. Prøvde få hjelp av fastlegen, men ingen hjelp å få der til å velge. Anonymkode: f99a1...5fa Vi har ikke rask psykisk helsehjelp i vår kommune heller men alle kommuner har ett tilbud, det må de ha. Du kan spørre kommunens sentralbord ang hvor du skal henvende deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå