AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #1 Del Skrevet 3. mai 2023 Jeg er over 40, og gravid på nytt etter noe måneders prøving. Det som skremmer meg, er å oppleve en ny spontanabort. Har lest på forum for kvinner som bruker IVF for å bli gravide, og har og lest en del om dette. Vi har ikke brukt IVF, men har vurdert det pga. alder og de veldig negative statistikkene. Ved IVF har jeg lest at veldig få av eggene som blir hentet ut er av god nok kvalitet til å engang settes inn i livmoren. Det skremmer meg veldig, siden jeg altså bare slipper ett egg av gangen og i tillegg er i alderen hvor de aller fleste eggene er av dårlig kvalitet. Det jeg lurer på da, er hvor sannsynlig det er at dårlige egg befruktes og faktisk fester seg? Ved IVF setter man vel inn blastocyster, som er 4-5 dager (?) gamle, og da ser man om de utvikler seg normalt eller ikke. Men har lest at noen ganger kan dårlige egg feste seg også, og det er jeg livredd for at har skjedd. Men jeg er snart i uke 5, og har ikke blødd enda. Om en blastocyst er veldig dårlig, er det ikke da mest sannsynlig at den ikke fester seg, eller ender i en kjemisk/veldig tidlig spontanabort? Virker så usannsynlig at jeg som er over 40, plutselig skulle bli gravid med et egg av god kvalitet, mens andre på samme alder, eller yngre, som til og med prøver IVF med langt større utvalg av egg ikke lykkes eller bruker mye lengre tid. Kan jeg regne med at dette mest sannsynlig går galt snart, spesielt med tanke på SA i fjor høst som kanskje var pga. kromosomfeil? Anonymkode: 08fff...4cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #2 Del Skrevet 3. mai 2023 Det er ikke alltid alderen har så mye å si. Jeg begynte med ivf da jeg var 25, har hatt 7 forsøk hittil, ingen av eggene har vært i så god kvalitet at dem har nått blastocyst stadiet. Anonymkode: e5aa0...8d3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #3 Del Skrevet 3. mai 2023 Gratulerer 😊 Hvor langt på vei er du? Man bør absolutt ta i betraktning alderen din som gir større sannsynlighet for en SA. Er vel rundt 30% mellom 40-44 som mister, men du har fortsatt gode odds. Vet det er vanskelig men dette var kanskje gullegget? Prøv å ikke bekymre deg selv om det er enklere sagt enn gjort. Anbefaler også at du tar en tidlig ultralyd så du kanskje roer ned enda mer om du ser et bankende hjerte 😊 Du er heldig. Prøv å nyte det. Krysser fingrene for deg Anonymkode: bec0f...5e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #4 Del Skrevet 3. mai 2023 Det er større sjans ved mislykket ivf for at det ikke fester seg enn at man mister dersom det fester seg. Det er da mange som blir gravide årlig selv om de er 40, også naturlig. De fleste som tar ivf er jo ikke over 40, de aller fleste er langt under den alder. Man kan jo ha problemer med å bli gravide selv om man ikke er over 40. Det er ikke usannsynlig at du opplever å bli gravid over 40 selv om mange andre har prøvd ivf flere ganger. De aller fleste med ivf blir jo gravide innen 2-3 forsøk. Du har jo kanskje også prøvd fler enn 2-3 sykluser. Gratulerer, så lenge du ikke blør må du bare prøve nyte og slappe av. Anonymkode: 70b28...c57 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #5 Del Skrevet 4. mai 2023 Jeg er også 40 og hadde 2 spontanaborter i fjor. Ingen barn fra før. Nå er jeg gravid igjen. Spontanabortene skjedde i uke 6 og 7, nå har jeg kommet lengre i svangerskapet og alt ser bra ut. Men er selvfølgelig litt engstelig for 12 ukers ultralyd samt NIPT. Har lest at opptil 80% av fostere med Downs spontanaborteres. I mitt tilfelle er det litt usikkert hva som var årsaken til spontanabortene, fordi jeg har en underliggende sykdom som øker sjansene for å miste. Anonymkode: ace80...5b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #6 Del Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg er også 40 og hadde 2 spontanaborter i fjor. Ingen barn fra før. Nå er jeg gravid igjen. Spontanabortene skjedde i uke 6 og 7, nå har jeg kommet lengre i svangerskapet og alt ser bra ut. Men er selvfølgelig litt engstelig for 12 ukers ultralyd samt NIPT. Har lest at opptil 80% av fostere med Downs spontanaborteres. I mitt tilfelle er det litt usikkert hva som var årsaken til spontanabortene, fordi jeg har en underliggende sykdom som øker sjansene for å miste. Anonymkode: ace80...5b4 Jeg vet ikke om du går på noen medisiner. Men hadde jeg vært deg ville jeg spurt legen om blodfortynnende å gå på under svangerskapet. Når man er så gammel har man dårligere blodgjennomstrømming i morkaken som kan føre til spontanabort Anonymkode: e5aa0...8d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #7 Del Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Gratulerer 😊 Hvor langt på vei er du? Man bør absolutt ta i betraktning alderen din som gir større sannsynlighet for en SA. Er vel rundt 30% mellom 40-44 som mister, men du har fortsatt gode odds. Vet det er vanskelig men dette var kanskje gullegget? Prøv å ikke bekymre deg selv om det er enklere sagt enn gjort. Anbefaler også at du tar en tidlig ultralyd så du kanskje roer ned enda mer om du ser et bankende hjerte 😊 Du er heldig. Prøv å nyte det. Krysser fingrene for deg Anonymkode: bec0f...5e5 Jeg er/var midt i uke 4. Har fått svakere tester de siste par dagene, og det er vel tegn på kjemisk graviditet dessverre. Ikke begynt å blø ennå. Anonymkode: 08fff...4cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #8 Del Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er større sjans ved mislykket ivf for at det ikke fester seg enn at man mister dersom det fester seg. Det er da mange som blir gravide årlig selv om de er 40, også naturlig. De fleste som tar ivf er jo ikke over 40, de aller fleste er langt under den alder. Man kan jo ha problemer med å bli gravide selv om man ikke er over 40. Det er ikke usannsynlig at du opplever å bli gravid over 40 selv om mange andre har prøvd ivf flere ganger. De aller fleste med ivf blir jo gravide innen 2-3 forsøk. Du har jo kanskje også prøvd fler enn 2-3 sykluser. Gratulerer, så lenge du ikke blør må du bare prøve nyte og slappe av. Anonymkode: 70b28...c57 Nå virker det dessverre som at min frykt var veldig reell. Har fått veldig svake tester i dag og i går, og tror det går mot kjemisk/veldig tidlig SA. Skjønner ikke hvorfor egget i det hele tatt fester seg og HCG begynner å produsere, for så å bare stoppe etter noen få dager. Vil ikke et veldig dårlig egg ikke feste seg overhodet? Dette var ikke IVF, men ble spontant gravid etter flere måneders prøving, men kroppen klarer tydeligvis ikke å produsere gode nok egg. Anonymkode: 08fff...4cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #9 Del Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå virker det dessverre som at min frykt var veldig reell. Har fått veldig svake tester i dag og i går, og tror det går mot kjemisk/veldig tidlig SA. Skjønner ikke hvorfor egget i det hele tatt fester seg og HCG begynner å produsere, for så å bare stoppe etter noen få dager. Vil ikke et veldig dårlig egg ikke feste seg overhodet? Dette var ikke IVF, men ble spontant gravid etter flere måneders prøving, men kroppen klarer tydeligvis ikke å produsere gode nok egg. Anonymkode: 08fff...4cd Så trist. Trenger jo ikke bety dårlige egg selv om du er over 40. Mange i dag blir gravide når de er over 40. Kan også være for dårlig sædkvalitet, hos menn har kosthold og livsstil masse å si, også alder , kan å skyldes dårlig progesteronverdi, dårlig slimhinner, dårlig blodgjennomstrømning, for lite blod og så videre . Kanskje du / dere bør utredes ? Anonymkode: 70b28...c57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #10 Del Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Så trist. Trenger jo ikke bety dårlige egg selv om du er over 40. Mange i dag blir gravide når de er over 40. Kan også være for dårlig sædkvalitet, hos menn har kosthold og livsstil masse å si, også alder , kan å skyldes dårlig progesteronverdi, dårlig slimhinner, dårlig blodgjennomstrømning, for lite blod og så videre . Kanskje du / dere bør utredes ? Anonymkode: 70b28...c57 Jeg har tatt tester, i januar. Både målt AMH, FSH og andre relevante verdier, innvendig ultralyd for å se på eggstokker og livmor. Alle resultater var normale. Skjønner ikke dette. Anonymkode: 08fff...4cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #11 Del Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er/var midt i uke 4. Har fått svakere tester de siste par dagene, og det er vel tegn på kjemisk graviditet dessverre. Ikke begynt å blø ennå. Anonymkode: 08fff...4cd Uff trist å høre. Har selv mistet en del ganger, og ut ifra erfaring høres det ut som en kjemisk. Tok litt tid for meg å blø. Fikk 2-3 uker på digital faktisk frem til bare noen dager før jeg begynte å blø. Veldig frustrerende. Det er umulig å se eggkvalitet på disse testene du tar. Det eneste de kan finne ut av er om du har fungerende livmor, eggstokk, har egg osv. Noen har dårligere resultater men blir lett gravid og andre har gode å blir ikke gravid. Eggkvaliteten har alt å si pluss spermen til partner. Egget fester seg fordi det blir befruktet, men om egget er «sykt» spontanaborterer du. I mitt tilfelle var det fordi jeg hadde tynn slimhinne og lave progesteronverdier. Har du barn fra før? Hvis ikke og du ønsker barn tror jeg det er lurt å gå for IVF for å sikre deg de beste eggene. For du blir faktisk gravid å det er et godt tegn. Anonymkode: bec0f...5e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #12 Del Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har tatt tester, i januar. Både målt AMH, FSH og andre relevante verdier, innvendig ultralyd for å se på eggstokker og livmor. Alle resultater var normale. Skjønner ikke dette. Anonymkode: 08fff...4cd Men alt det andre som jeg nevnte nevner du jo ikke her. Hvis disse tallene var normale er det åpenbart at ikke eggene dine er problemet. Problemet ligger da et annet sted. Og kan skyldes alt jeg nevnte. Dere må nesten utredes videre, de blodprøvene der sier ikke alt. Anonymkode: 70b28...c57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #13 Del Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så trist. Trenger jo ikke bety dårlige egg selv om du er over 40. Mange i dag blir gravide når de er over 40. Kan også være for dårlig sædkvalitet, hos menn har kosthold og livsstil masse å si, også alder , kan å skyldes dårlig progesteronverdi, dårlig slimhinner, dårlig blodgjennomstrømning, for lite blod og så videre . Kanskje du / dere bør utredes ? Anonymkode: 70b28...c57 Helt riktig. TS, det er LIKE SANNSYNLIG at det er sæden sin feil som at det er eggene dine. Har mannen din testet sædkvaliteten? Anonymkode: 9f093...162 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #14 Del Skrevet 5. mai 2023 23 hours ago, AnonymBruker said: Nå virker det dessverre som at min frykt var veldig reell. Har fått veldig svake tester i dag og i går, og tror det går mot kjemisk/veldig tidlig SA. Skjønner ikke hvorfor egget i det hele tatt fester seg og HCG begynner å produsere, for så å bare stoppe etter noen få dager. Vil ikke et veldig dårlig egg ikke feste seg overhodet? Dette var ikke IVF, men ble spontant gravid etter flere måneders prøving, men kroppen klarer tydeligvis ikke å produsere gode nok egg. Anonymkode: 08fff...4cd Kan hende livmorslimhinnen var for tynn. Snakk med en gynekolog om hva du kan gjøre i neste syklus. Jeg betalte for en ekstra time rundt da jeg skulle hatt eggløsning for å sjekke at det er et egg som er ganske klar for action, og at livmorslimhinnen er tykk nok. Anonymkode: ace80...5b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #15 Del Skrevet 5. mai 2023 On 5/4/2023 at 9:26 AM, AnonymBruker said: Jeg vet ikke om du går på noen medisiner. Men hadde jeg vært deg ville jeg spurt legen om blodfortynnende å gå på under svangerskapet. Når man er så gammel har man dårligere blodgjennomstrømming i morkaken som kan føre til spontanabort Anonymkode: e5aa0...8d3 Jeg faktisk begynte å gå på 100 mg aspirin på eget initiativ. Det er faktisk anbefalt i mange land pga. alder, så godt poeng. Er bare litt usikker på hva legen min mener om det Her er det litt mer konservativt. Men har undersøkt og finner ikke studier som peker i retning av at aspirin kan skade bebisen. Anonymkode: ace80...5b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #16 Del Skrevet 5. mai 2023 21 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har tatt tester, i januar. Både målt AMH, FSH og andre relevante verdier, innvendig ultralyd for å se på eggstokker og livmor. Alle resultater var normale. Skjønner ikke dette. Anonymkode: 08fff...4cd AMH, FSH eller noe som helst kan ikke fortelle deg om eggene dine er av god kvalitet. AMH for eksempel forteller om kvantitet, men ikke kvalitet. Det finnes ingen etablert måte å måle kvalitet på, dessverre. Anonymkode: ace80...5b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå