Gå til innhold

Hvordan forvalte denne inntekten best mulig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Meg og min mann har jobbet knallhardt for å nå dit vi er i dag. Vi har alltid levd veldig sparsommelig, tatt masse utdanning ved siden av fulltidsjobb og egentlig levd et kjedelig liv med unger, null ferie, og tilnærmet null fritid utenom jobb. Har aldri fått en krone i arv. Ungene har aldri vært i utlandet f.eks, de er nå 5 og 9 år. Klær har vi kjøpt brukt osv, vi har ikke eid tv, og vi jobber fremdeles på hver vår ti år gamle Mac. Bodd i et megakjipt renoveringsprosjekt av et hus som vi bare malte litt i frem til nå, det ungene har delt rom. Bare for å beskrive hvordan vi har levd til nå.

Inntekten har altså ikke kommet gratis, og det er hard jobbing hver dag. Det siste året har det begynt å løsne på inntektssiden, og vi har nå inn ca 400 000 brutto i måneden. Dette inkluderer ca 30 000 i månedlige leieinntekter. 

Vi har nå nytt hus og to nye biler. Huset sto akkurat ferdig, så alt av sparepenger har gått til det siste året. Vi har også en utleiebolig. Vi har masse lån da, totalt har vi gjennomsnittlige utgifter på ca 70 000 i mnd inkludert alt. 

Spørsmålet er hvordan vi skal forvalte overskuddet fremover nå som husbygging er ferdig. 
Skal vi spare i fond? Betale ned lån? Lånet er på ca 2 ganger inntekt nå. Kjøpe flere leiligheter? 

Håper på noen seriøse innspill. Og ja, jeg vet at dette er et luksusproblem. Men det er en ny situasjon for oss, som vi tidligere bare har drømt om å havne i.

Anonymkode: 0c841...9c9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Dette vil selvfølgelig kun være spekulasjoner, da ingen kan spå fremtiden.

Likevel er dette det jeg ville ha overveid å gjøre.

Tegne forsikringer på barna.

Jo tidligere dere tegner forsikringer jo billigere blir det. I tillegg kan de bruke disse forsikringene som sikkerhet for fremtidige lån.

Spar barnetrygden til barna på hver deres konto, til eventuelle fremtidige studier, boliglån

Lag samboer-, ektepakt.

Tegne gjensidig livsforsikring, samt uføreforsikring.

Ved langvarig sykdom eller uførhet vil dere få maksimalt 6 – seks ganger grunnbeløpet utbetalt.

Nedbetale på eventuelle lån, og da starte med de dyreste ført.

Nedbetal boliglånet.

Lån har dessuten aldri lønt seg. De som påstår det, spør hva de arbeider med. Eiendomsmegler, bank, meglervirksomhet.

«Alle» har spådd at nå vil ikke renten gå opp mer. Vel det har den gjort, til tross hva «alle eksperter» har uttalt seg skråsikkert om at den ikke vil øke ytterligere.

Priser på de tingene man må ha stiger og stiger og sti… Strøm, mat, forsikringer, drivstoff, offentlige avgifter, de snakker også om fordelsbeskatning av å eie egen bolig.

Dette er ting man MÅ betale for, enten man vil eller ikke.

Før 1986 var det ingen som sa at førsteprioritetsrenten på boliglån skulle ende opp på 15 – 20%. Vel det gjorde den. Renten på usikrede lån kom helt opp i 42%.

«Alle» skulle investere i egen bolig. Investering i bolig ville aldri kunne gå galt.

Boligmarkedet, spesielt i de større byene klappet helt sammen.

Jeg leste akkurat i flere aviser at de aldri har hatt flere kanseleringer av nybilkontrakter og at tvangssalg av dyre biler aldri har vært så høyt på flere tiår.

Inkassoselskapene melder om rekord økninger i inkassosaker.

Noen spår død og fordervelse i økonomien.

Det er noe som heter «forbered deg på det verste og håp på det beste.»

Hvis dere skulle se at økonomien «går til hel…» selg boligen og få kontroll over økonomien.

Ikke sitt og vent i håp om at boligmarked vil snu.

Begynner førts tvangssalg av boliger, stopper ikke det med første. Og hver ny tvangssolgt bolig vil bli solgt for mindre enn den forrige.

Håper dette innspillet er til noe hjelp.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
TBergh skrev (18 minutter siden):

Hei.

Jo tidligere dere tegner forsikringer jo billigere blir det. I tillegg kan de bruke disse forsikringene som sikkerhet for fremtidige lån.

Spar barnetrygden til barna på hver deres konto, til eventuelle fremtidige studier, boliglån

Lag samboer-, ektepakt.

Ved langvarig sykdom eller uførhet vil dere få maksimalt 6 – seks ganger grunnbeløpet utbetalt.

Nedbetal boliglånet.

Lån har dessuten aldri lønt seg. De som påstår det, spør hva de arbeider med. Eiendomsmegler, bank, meglervirksomhet.

«Alle» har spådd at nå vil ikke renten gå opp mer. Vel det har den gjort, til tross hva «alle eksperter» har uttalt seg skråsikkert om at den ikke vil øke ytterligere.

Priser på de tingene man må ha stiger og stiger og sti… Strøm, mat, forsikringer, drivstoff, offentlige avgifter, de snakker også om fordelsbeskatning av å eie egen bolig.

Før 1986 var det ingen som sa at førsteprioritetsrenten på boliglån skulle ende opp på 15 – 20%. Vel det gjorde den. Renten på usikrede lån kom helt opp i 42%.

«Alle» skulle investere i egen bolig. Investering i bolig ville aldri kunne gå galt.

Jeg leste akkurat i flere aviser at de aldri har hatt flere kanseleringer av nybilkontrakter og at tvangssalg av dyre biler aldri har vært så høyt på flere tiår.

Hvis dere skulle se at økonomien «går til hel…» selg boligen og få kontroll over økonomien.

Begynner førts tvangssalg av boliger, stopper ikke det med første. Og hver ny tvangssolgt bolig vil bli solgt for mindre enn den forrige.

Med vennlig hilsen

TBergh

Ganske ubrukelig innspill for ts situasjon da.

Anonymkode: 832f6...ebe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
TBergh skrev (48 minutter siden):

Hei.

Lag samboer-, ektepakt.

Nedbetal boliglånet.

Med vennlig hilsen

TBergh

Takk for svar, og det er mye klokt i det du sier. 

Barneforsikring, uføre forsikring, livsforsikring har vi det beste av. Hvis en av oss dør får den andre 8 millioner, og vil bli gjeldfri, dette kan vi jo vurdere å heve så klart. 

Vi har ikke lån på bilene, heller ikke forbrukslån. Bilene vi har er relativt rimelige, men nye. Så de har garanti. 

Så «problemet» vårt er rett og slett å finne ut hvor vi skal plassere pengene som er til overs hver måned, ca 200 000 kr. 😛

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må jo nevne at det store målet er å kunne jobbe mindre etterhvert, samt sikre vår og våre barns økonomiske fremtid. Så vi vil investere i noe som kan føre oss nærmere dette målet. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan også nevne at vi er godt innenfor 60% belåningsgrad på eiendommene vi har. Så vet ikke om det er så hensiktsmessig å betale hardt ned på disse.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for svar, og det er mye klokt i det du sier. 

Barneforsikring, uføre forsikring, livsforsikring har vi det beste av. Hvis en av oss dør får den andre 8 millioner, og vil bli gjeldfri, dette kan vi jo vurdere å heve så klart. 

Vi har ikke lån på bilene, heller ikke forbrukslån. Bilene vi har er relativt rimelige, men nye. Så de har garanti. 

Så «problemet» vårt er rett og slett å finne ut hvor vi skal plassere pengene som er til overs hver måned, ca 200 000 kr. 😛

Er 200 000,- etter fradrag av 70 000 og faste utgifter? 

Ville definitivt betalt ned lån - som du sier dere har mye av. 

Anonymkode: 42a67...e2d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er 200 000,- etter fradrag av 70 000 og faste utgifter? 

Ville definitivt betalt ned lån - som du sier dere har mye av. 

Anonymkode: 42a67...e2d

Ja, det er etter alle faste utgifter og skatt, altså penger som er til overs. Vi har ca 8 mill i lån, så det er jo mye. Men leieinntektene dekker hele det månedlige lånebeløpet, og  taksten på eiendommene samlet er ca 19 mill. Vi har spart som noen gale for å få så mye egenkapital inn i husene. 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Med så mye utdanning og høy inntekt klarer du vel betale noen kroner for en uavhengig rådgiver hvordan penger håndteres på en trygg måte? Jeg ville i hvert fall investert 20k for "investment 101", ikke så vanskelig.

Anonymkode: 713a1...049

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med så mye utdanning og høy inntekt klarer du vel betale noen kroner for en uavhengig rådgiver hvordan penger håndteres på en trygg måte? Jeg ville i hvert fall investert 20k for "investment 101", ikke så vanskelig.

Anonymkode: 713a1...049

Klarer så klart det, men hvem da i såfall? Det er derfor jeg spør, for å få noen gode tips. Som sagt, så er det en ny situasjon at vi plutselig har kommet dit at inntekten er god, og at vi føler vi kan bruke penger på andre ting enn å spare mest mulig. 

De med virkelig økonomisk sans jobber vel ikke nødvendigvis som rådgivere særlig lenge? De har vel brukt sine egne triks og gjort seg selv økonomisk uavhengige🙃Eller?

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 hours ago, AnonymBruker said:

Meg og min mann har jobbet knallhardt for å nå dit vi er i dag. Vi har alltid levd veldig sparsommelig, tatt masse utdanning ved siden av fulltidsjobb og egentlig levd et kjedelig liv med unger, null ferie, og tilnærmet null fritid utenom jobb. Har aldri fått en krone i arv. Ungene har aldri vært i utlandet f.eks, de er nå 5 og 9 år. Klær har vi kjøpt brukt osv, vi har ikke eid tv, og vi jobber fremdeles på hver vår ti år gamle Mac. Bodd i et megakjipt renoveringsprosjekt av et hus som vi bare malte litt i frem til nå, det ungene har delt rom. Bare for å beskrive hvordan vi har levd til nå.

Inntekten har altså ikke kommet gratis, og det er hard jobbing hver dag. Det siste året har det begynt å løsne på inntektssiden, og vi har nå inn ca 400 000 brutto i måneden. Dette inkluderer ca 30 000 i månedlige leieinntekter. 

Vi har nå nytt hus og to nye biler. Huset sto akkurat ferdig, så alt av sparepenger har gått til det siste året. Vi har også en utleiebolig. Vi har masse lån da, totalt har vi gjennomsnittlige utgifter på ca 70 000 i mnd inkludert alt. 

Spørsmålet er hvordan vi skal forvalte overskuddet fremover nå som husbygging er ferdig. 
Skal vi spare i fond? Betale ned lån? Lånet er på ca 2 ganger inntekt nå. Kjøpe flere leiligheter? 

Håper på noen seriøse innspill. Og ja, jeg vet at dette er et luksusproblem. Men det er en ny situasjon for oss, som vi tidligere bare har drømt om å havne i.

Med 400,000,- brutto per måned så ville jeg først og fremst ha tatt meg en liten ferie.
Det er vel-fortjent etter mange år hardt arbeid.

Ta minimum ei uke ferie for å komme tilbake fresh.
Kanskje dere kan planlegge fremtiden fremover sammen?

Hva er målene deres?

Etablere flere selskaper? I så fall hvilke? Jeg ville personlig ha investert i store mengder med sølv- og gullmynter.

Ja, det er på høyt nivå akkurat nå, men sølvprisen har doblet seg på fire år, og med tanke på hvor mye penger norge kommer til å printe fremover. Så vil kronen stadig falle i verdi. Sølv og gull beskytter dere mot høy inflasjon og hyperinflasjon ettersom det er globalt markedet og alle har interesse av det. Det vil også beskytte dere mot en fallende valuta. Da er dere godt beskyttet ihvertfall imens mange andre kan være i krise. Fokuser gjerne på sølvmynter og gullmynter ettersom det er moms-fritak.

Da slipper man å vente 25% prisøkning på å få igjen pengene.
Det er også attraktivt overalt i hele verden. Lett solgt.

Utenom det ville jeg ha investert i en som kunne ha holdt kontrollen på hjemmene deres, og investert i flere hjem slik at dere ikke trenger å bruke tid på det, og ville ha installert stort solcelleanlegg. Ha stort beredskapslager. For worst-case-scenario.

Også ville jeg ha investert i en bedrift som andre kan styre og som har god erfaring med det. Gi personen en god lønning slik at han har lyst til å bli hos dere.

Endret av Intervence
AnonymBruker
Skrevet
TBergh skrev (3 timer siden):

Hei.

Lag samboer-, ektepakt.

Nedbetal boliglånet.

Med vennlig hilsen

TBergh

Lån har aldri lønt seg….eh jo selvsagt har det det. Investerer man i noe som har en pen verdistigning så lønner det seg selvsagt. Eller mener du man skal spare til man klarer å betale et hus kontant? He he. 
Lån er jo ikke noe man tar for moro skyld, men for å finansiere noe.

Anonymkode: a56d6...639

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis dubspør meg så mener jeg at dere bør kvitte dere med all gjeld. Det er vanvittig mye ansvar å ha så mye gjeld som dere har. Tenk om livssutasjonen skulle endre seg og dere blir uføre eller ikke klarer å stå i jobben lenger.Bare å betale ned alt dere skylder. Så slipper dere å tenke noe mer på det den dagen dere er gjeldfrie. Da kan dere reise eller sette av penger til barna. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi tok alt stegvis etter noen år der vi hadde spart maks. 

Første vi gjorde med fri kapital var å betale ned ekstra på lån, fast. Da dette var høyt. Vi sikret også å spare nok til nye biler og slikt, for å slippe smålån. Som allerede påpekt er man utrolig sårbar med høyt lån. 

Så begynte vi å reise litt dyrere, fortsatt på budsjett. Unnet oss litt flere, nye ting. 

Da boliglånet var på et akseptabelt nivå (ca 50%) startet vi med pensjonssparing, som vi gradvis har justert opp, i indeksfond. 

Her begynte vi også etterhvert å reise dyrere og mer luksuriøst, og generelt kjøpe oss ting vi ønsket oss. Men uten å fråtse. Du kommer aldri til å lure meg bort fra å være tilbudsjeger på ting som mat. 

Anonymkode: 5c34c...bdd

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ikke har moralske hemninger for det ville jeg investert i utleieleiligheter. Men ta dere en velfortjent ferie først, der dere ikke sparer på noe. 

Anonymkode: 0949e...a9a

AnonymBruker
Skrevet

Bruk noe på barna for å veie opp for den sparsommelige oppveksten de har hatt. 

Anonymkode: 5b240...94d

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bruk noe på barna for å veie opp for den sparsommelige oppveksten de har hatt. 

Anonymkode: 5b240...94d

Enig. Skikkelig ferie i år feks. 

Anonymkode: 199fb...17b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Intervence skrev (4 timer siden):

Med 400,000,- brutto per måned så ville jeg først og fremst ha tatt meg en liten ferie.
Det er vel-fortjent etter mange år hardt arbeid.

Ta minimum ei uke ferie for å komme tilbake fresh.
Kanskje dere kan planlegge fremtiden fremover sammen?

Hva er målene deres?

Etablere flere selskaper? I så fall hvilke? Jeg ville personlig ha investert i store mengder med sølv- og gullmynter.

Ja, det er på høyt nivå akkurat nå, men sølvprisen har doblet seg på fire år, og med tanke på hvor mye penger norge kommer til å printe fremover. Så vil kronen stadig falle i verdi. Sølv og gull beskytter dere mot høy inflasjon og hyperinflasjon ettersom det er globalt markedet og alle har interesse av det. Det vil også beskytte dere mot en fallende valuta. Da er dere godt beskyttet ihvertfall imens mange andre kan være i krise. Fokuser gjerne på sølvmynter og gullmynter ettersom det er moms-fritak.

Da slipper man å vente 25% prisøkning på å få igjen pengene.
Det er også attraktivt overalt i hele verden. Lett solgt.

Utenom det ville jeg ha investert i en som kunne ha holdt kontrollen på hjemmene deres, og investert i flere hjem slik at dere ikke trenger å bruke tid på det, og ville ha installert stort solcelleanlegg. Ha stort beredskapslager. For worst-case-scenario.

Også ville jeg ha investert i en bedrift som andre kan styre og som har god erfaring med det. Gi personen en god lønning slik at han har lyst til å bli hos dere.

Tusen takk for grundig svar 😊 Interessant tanke med å investere i firma, det har vi ikke tenkt på. Men det kunne absolutt vært spennende! 

Gull/ sølv har vi heller ikke tenkt på, skal absolutt sjekke det videre.

Vi er liksom helt i startfasen på å begynne å tenke på hva vi vil gjøre, har liksom ikke tenkt på at det er mulig å starte nye selskap etc. Men det er jo mange muligheter hvis man åpner øynene litt!

I sommer skal vi på ferie ja! Vi tenkte på Danmark, og må innrømme at vi automatisk begynte å trekke oss igjen da vi så hvor lite man får for den norske kronen😅 Men det skal vi faktisk ta oss råd til. Herre min, vi var aldri på bryllupsreise en gang. 🙃

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Serafin skrev (3 timer siden):

Hvis dubspør meg så mener jeg at dere bør kvitte dere med all gjeld. Det er vanvittig mye ansvar å ha så mye gjeld som dere har. Tenk om livssutasjonen skulle endre seg og dere blir uføre eller ikke klarer å stå i jobben lenger.Bare å betale ned alt dere skylder. Så slipper dere å tenke noe mer på det den dagen dere er gjeldfrie. Da kan dere reise eller sette av penger til barna. 

Ja, det er mye gjeld, men ikke mer enn at leieinntektene gjør at vi ikke har utgifter til dette i det daglige. Vi har som jeg har skrevet et ekstra hus med to leiligheter som vi leier ut. Dette kan vi selge hvis alt blir krise. Har også utleiedel i det nye huset vårt, som vi kan leie ut hvis vi vil. Kan fint ta 10 000 i mnd for denne også. 

Så lånet merker vi ikke noe til. 

Skrevet

Nå har dere vært veldig flinke noen år, nå er det på tide å investere i livet.

Du vet aldri hvor lenge du lever.. tenk om du oppdager kreft om noen mnd. Ja, da er du rik på penger og fattig på opplevelser! Du har bare ett liv! Penger er ikke alt! 

Hadde jeg vært dere hadde jeg nå valgt å bruke penger på å jobbe redusert, samt reising og opplevelser. 

De færreste ligger ved dødsleie og tenker "jeg skulle ønske jeg hadde mer penger på bok" 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...