AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #1 Skrevet 3. mai 2023 Råd om jeg burde studere på nett så jeg kan bo hvor jeg vil sammen med kjæresten, eller flytte fra han etter å ha bodd sammen i to år for å gå på skole vil absolutt ikke flytte, men er redd for det sosiale og å gå på veggen hvis Jeg studerer på nett Anonymkode: c2918...02e
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #2 Skrevet 3. mai 2023 Kan ikke kjæresten flytte sammen med deg? Anonymkode: 6e743...11c
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #3 Skrevet 3. mai 2023 Og hva skal du studere? Har du evt. noen du kan lese sammen med dersom du tar det over nett? Er det muligheter for å finne noen (f.eks. om du bor i en by er det gjerne andre som tar samme studie du kan bli kjent med)? Anonymkode: 6e743...11c
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #4 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan ikke kjæresten flytte sammen med deg? Anonymkode: 6e743...11c Nei dessverre, han har lærlingkontrakt der vi bor å må bli boende der ett år til, også vi han fortsette å jobbe der etter lærlingtida så han kommer ikke til å flytte Anonymkode: c2918...02e
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #5 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og hva skal du studere? Har du evt. noen du kan lese sammen med dersom du tar det over nett? Er det muligheter for å finne noen (f.eks. om du bor i en by er det gjerne andre som tar samme studie du kan bli kjent med)? Anonymkode: 6e743...11c Jeg skal studere til å bli lærer og kjenner ingen som skal studere på nett der jeg bor de fleste som jeg kjenner som studerer har flytta. Men kan jo hende jeg blir kjent med noen hvis Jwg begynner på nett, men det er jo en risk å ta… aner ikke hvor landet de som tar det studiet bor Anonymkode: c2918...02e
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #6 Skrevet 3. mai 2023 Ah.. Ja da er det vanskelig. Jeg vet ikke så mye om lærerutdanningen, men ser for meg at det er noe som er best om det gjøres med fysisk oppmøte? Det er jo langt studie også, jeg ville nok slitt med motivasjonen dersom jeg skulle tatt det på nett, men folk er jo forskjellige sånn. Har du tatt studier på nett før, at du vet hvordan du fungerer i en slik setting? Er det samme skole fysisk som med nettstudiene, at det kanskje er mulig å flytte over til fysisk oppmøte dersom du ser at nettstudiene ikke fungerer for deg? Hvis ikke ville jeg vært ganske skeptisk til å begynne å ta det over nett, med mindre du har erfaring med det og vet 100% at det er noe du håndterer fint på egen hånd. Alternativt så kan jo du enten vente, eller flytte på skolen, så flytter han etter deg når lærlingstiden er over. Dersom det er mulig. Selv om han ønsker å bo der dere er nå, så burde han jo kunne være litt fleksibel for å støtte utdanningen din - lærere er det jo behov for overalt, så dere kan sikkert flytte tilbake etterpå Anonymkode: 6e743...11c 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #7 Skrevet 3. mai 2023 Det er vel ingen lærerstudier som er 100% nettbasert? De har en kombinasjon av nettstudier og samlinger på studiestedet. Det er med andre ord ikke kjempebillig å studere på den måten, for du må regne inn reiser til og fra studiestedet, pluss opphold på studiestedet under samlinger. Jeg har gått et nett- og samlingsbasert studium selv, og det var ikke supersosialt, men det var ikke ensomt, heller. Dette er jo studier som nærmest er lagt opp til at man skal ha sitt sosiale liv et annet sted enn på studiestedet. En del av studentene på samlingsbaserte studier er "voksne" som ikke ønsker å flytte fordi de allerede er etablert et annet sted. Mange er samboere eller gift, og en hel del har barn. Jeg var selv voksen da jeg tok mitt studium, og det var ikke første gang jeg studerte. Samtidig var det ikke helt usosialt, heller. Man blir etterhvert kjent med en del av medstudentene når man er på samlinger, og man har jo gruppearbeider både mens man er på samling, og møtes ellers via Zoom eller Teams. Jeg ble kjent med folk på studiet som jeg har kontakt med flere år etter at vi var ferdige. Da vi var på samlinger fant vi på ting på kveldstid og slikt: vi gikk ut og spiste eller tok en øl/drink, trente sammen, gikk på noen konserter osv. Men for å være helt ærlig: hvis det hadde vært mitt første ordentlige studium, og jeg hadde vært relativt ung, ville jeg satset på ordinære studier, og ikke nettbasert. Anonymkode: 808de...76d 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #8 Skrevet 3. mai 2023 Er det ren nett studie, eller med samlinger? Jeg tar ett annet studie nett og samlingsbasert. Det krever en del selvstudie, så man må være på.hele tiden. Savner og en medstudent i nærheten, men det er jo bare tilfeldig at ingen bor her jeg bor. Har fortsatt fått gode venner på studiet. Vi snakkes på messenger og zoom. Mange gruppeoppgaver via zoom feks. Anonymkode: be886...f59
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #9 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Er det ren nett studie, eller med samlinger? Jeg tar ett annet studie nett og samlingsbasert. Det krever en del selvstudie, så man må være på.hele tiden. Savner og en medstudent i nærheten, men det er jo bare tilfeldig at ingen bor her jeg bor. Har fortsatt fått gode venner på studiet. Vi snakkes på messenger og zoom. Mange gruppeoppgaver via zoom feks. Anonymkode: be886...f59 Er 2 samlinger i året, ellers er resten på nett men godt å høre at d går an å bli kjent med noen over nett og:) har du noen tips til å bli kjent over nett? Anonymkode: c2918...02e
Taluno Skrevet 3. mai 2023 #10 Skrevet 3. mai 2023 Her kommer det veldig an på deg som person, og hvordan du er sosialt, og også hvordan din konsentrasjon er. - jeg klarer ikke konsentrere meg hjemme - jeg har heller ikke gode nok arbeidsplasser til å sitte å jobbe hjemme over tid - jeg må ha det sosiale rundt meg for å klare motivere meg i tyngre perioder - jeg lærer bedre av klasserom enn video - jeg diskuterer bedre og jobber bedre i fysiske grupper, ikke på teams - min terskel for å spørre andre om hjelp eller råd er mye lavere når man møtes fysisk Jeg har mulighet til hjemmekontor nå, og velger kjøre til kontoret hver eneste dag, fordi jeg har behov for å møte å se andre mennesker. Det å kunne møte ett annet menneske å ta en kopp kaffe å diskutere faglig, eller stikke innom kollegaen med ett papir for å se om man er enig. Og ikke minst få ett skille mellom jobb og fritid. For hjemme er det fri, da skal jeg koble av og ikke tenke jobb. Jeg egner meg rett og slett ikke til verken hjemmekontor eller nettstudier over tid. Men for mange jeg kjenner, så fungerer de mye bedre når de kan sitte hjemme i fred å ro med oppgavene, og bare diskutere over teams til mer eller mindre oppsatte tider.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #11 Skrevet 3. mai 2023 Nettstudier er geniale for oss som må kombinere studier og jobb og småbarnslogistikken. Men ingenting trumfer oppmøtestudie når det gjelder læringsutbytte og det sosiale. Man lærer så masse av å sitte i forelesninger med folk, av småpraten i pausene, og spørsmålene som kommer underveis. Jeg er utdannet lærer, og det var gull verdt å være på studiestedet. Mens nå, i en annen fase i livet, er nettstudier det som gjør at jeg kan studere. Jeg ville flyttet var jeg deg. Du er ung bare én gang. Kjæresten din kan alltids få seg jobb der du skal studere! Studietida bør ikke oppleves gjennom nettstudier. Anonymkode: 3a100...aed 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #12 Skrevet 3. mai 2023 Som ung og uerfaren student bør du gå for et studie med fysisk oppmøte. Min erfaring er at det er de yngste som sliter med progresjon og motivasjon når det gjelder nettstudier. De som har studert tidligere, og har et annet nettverk rundt seg slik som familie, barn og jobb er de det som regel fungerer for. Anonymkode: 202b9...48f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå