Gå til innhold

Seksåringen spiser ikke frokost eller kvelds

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo, jeg trenger litt råd fra dere andre mødre her. Om jeg bare bør akseptere det og håpe det går over eller går opp og ned, eller om jeg bør gjøre tiltak som lage annen mat eller endre ting her hjemme.. 

Seksåringen har alltid vært litt småspist. I noen perioder har hun spist mer og noen ganger ganske lite. Regner med at det er normalt at det går litt opp og ned for det virker som hun har det bra, hun ser frisk og fin ut og er aktiv. 

Men i det siste har hun hoppet over måltider. Særlig frokosten og kvelds. Som voksen vet jeg at frokosten er noe oppkonstruert tull, og man ikke trenger å spise før man er sulten, og at det er helt normalt og ikke ha matlyst om morgenen klokka syv. 

Men moren i meg sier at jeg må få barnet mitt til å spise og fylle magen sin med masse god næring.. 

Samtidig vet jeg hvor viktig det er at hun lærer å lytte til egen kropp, og bli respektert for det. Hun sier hun ikke er sulten, og da sier jeg det er greit, og at det ikke er lenge til lunsj i bhg (eller når neste måltid er hjemme om det er fri). 

Jeg har prøvd å lage forskjellige frokoster, siden de får veldig mye brødmat i bhg. Hun vil ikke ha brød hjemme. Ikke pannekake, ikke havregryn, ikke cottage cheese. Hun vil ikke ha søte ting som syltetøy eller nugatti. De eneste gangene hun blir glad er om vi har vannmelon. 

Bør jeg servere vannmelon til frokost hver dag liksom? Hva hadde du gjort her? 

Anonymkode: cd156...9ba

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville prioritert litt i magen før bhg, om ikke lenge er det skolestart og da er det vanskelig å få spist før lunsj. Prøv vannmelon en stund, kanskje det å ha litt i magen blir godt og frister til å prøve noe annet.

Anonymkode: 452aa...c99

Skrevet

Vi har en ettåring som ikke spiser noe særlig med frokost (spiser generelt lite brødmat hjemme, men mye i bhg). Til frokost kan hun spise en liten skål med yoghurt toppet med havrefras, eventuelt kun en liten klemmeyoghurt. Noen ganger spiser hun bare en havrebar eller litt frukt - selv spiser jeg ikke før lunsj i tolvtiden. Jeg tenker at din datter er såpass stor at hun kjenner nok når hun er sulten og spiser da. 

Når spiser dere middag? Vi lager middag til i halv seks-seks tiden, slik at det også fungerer som kveldsmat. Her fungerer det ikke med middag rundt fire-fem, for så kvelds igjen etter det. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er forskjell på «ikke sulten» og at hun blir kvalm av litt mat tidlig/sent.

Den frokosten er ekstra viktig når hun skal begynne på skole.

Hadde forklart henne at hun må ha noe næring i kroppen. Trenger ikke være mye, men en skive eller tilsvarende av hvasomhelst grei næring må ned. 

Vannmelon var veldig populært her og. Problemet er ikke at vårt barn ikke trenger mat - han bare kjenner ikke alltid sult. 

Anonymkode: bd0c3...97b

AnonymBruker
Skrevet

Takk for rådet ♥️da får jeg kjøpe mer vannmelon og få henne til å forstå at det er viktig med NOE før hun drar til bhg 😊

Skrevet

Har du prøvd smoothie? Med for eksempel yoghurt, jordbær, eplejuice og banan? Mitt barn elsker dette til frokost😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble forsøkt tvingt i frokost når jeg var liten. Har aldri klart å få det ned, uansett hva enn det var. Ikke en gang godteri klarte jeg å spise om morgen. Hvorfor tvinge barnet ditt til noe som ikke går? Jeg husker en gang en forelder satt nærmest å dyttet i meg brødskive mens jeg sprutgrein fordi jeg ikke klarte å svelge det ned. Det endte med at den brødskiva ble spyttet ut som alle de andre tingene folk prøvde å tvinge ned. 

Hvorfor? Send eventuelt med noe frukt eller flere matbokser i barnehagen så kan ungen få om hun blir sulten før lunsjen? 

Hvorfor må dere foreldre dytte i deres barn frokost når det ikke går ned???? 

Anonymkode: ea46f...a2f

• Liker 2
Skrevet

Ikke press barnet til å spise hvis det ikke vil. Det skaper bare negative følelser i forhold til Mat. Tilby Mat, men ikke tving. Det er ikke alle som orker å spise noe før det har gått noen timer. Enten ikke sulten eller har ikke matlyst, mulig en kombinasjon. Du er jo sånn selv, så da burde du kjenne deg igjen.

Jeg er selv ikke noe frokost menneske. Aldri vært. Jeg tar helst lunsjen som første måltid. Er ikke våken nok, og har ingen matlyst de første timene om dagen. Mannen min kan gjerne drøye til middag. Sønnen vår på 2,5 er heller ingen frokost menneske. Vi tilbyr alltid, men vil han ikke ha så tilbyr vi heller litt senere igjen, evt sier fra til bhg at han må prøve å spise der. Vi tvinger han aldri.

Når det gjelder kveldsmat så har vi ikke det. Vi har middag/Kvelds som samme måltid, rundt 1730/1830. Det er bare tull å spise middag kl 1700, for å så gi kvelds kl 1800/1830. Selvfølgelig er ikke barnet sulten da.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde servert vannmelon og annen  frukt.

AnonymBruker
Skrevet

Har de felles frokost i bhg? Kanskje hun ville spist der når det er i fellesskap og litt kos med de andre? Hvis svaret er nei så ville jeg ikke brydd meg. Tilby men ikke tving😊

Anonymkode: 1de2c...b00

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Hallo, jeg trenger litt råd fra dere andre mødre her. Om jeg bare bør akseptere det og håpe det går over eller går opp og ned, eller om jeg bør gjøre tiltak som lage annen mat eller endre ting her hjemme.. 

Seksåringen har alltid vært litt småspist. I noen perioder har hun spist mer og noen ganger ganske lite. Regner med at det er normalt at det går litt opp og ned for det virker som hun har det bra, hun ser frisk og fin ut og er aktiv. 

Men i det siste har hun hoppet over måltider. Særlig frokosten og kvelds. Som voksen vet jeg at frokosten er noe oppkonstruert tull, og man ikke trenger å spise før man er sulten, og at det er helt normalt og ikke ha matlyst om morgenen klokka syv. 

Men moren i meg sier at jeg må få barnet mitt til å spise og fylle magen sin med masse god næring.. 

Samtidig vet jeg hvor viktig det er at hun lærer å lytte til egen kropp, og bli respektert for det. Hun sier hun ikke er sulten, og da sier jeg det er greit, og at det ikke er lenge til lunsj i bhg (eller når neste måltid er hjemme om det er fri). 

Jeg har prøvd å lage forskjellige frokoster, siden de får veldig mye brødmat i bhg. Hun vil ikke ha brød hjemme. Ikke pannekake, ikke havregryn, ikke cottage cheese. Hun vil ikke ha søte ting som syltetøy eller nugatti. De eneste gangene hun blir glad er om vi har vannmelon. 

Bør jeg servere vannmelon til frokost hver dag liksom? Hva hadde du gjort her? 

La henne slippe frokost, jeg har ikke spist frokost siden jeg var 7 da ga mamma opp å prøve å tvinge i meg mat selv om jeg ikke var sulten

Anonymkode: ab34e...859

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nødt til å ha noe mat i magen før lunsj. Spør hver morgen og kveld. Takker barnet nei så går det helt fint. Om det opplever å bli sultent - bra, da kan det spise frokost ved neste anledning. 

Du skriver at barnet er friskt, sunt og aktivt. Bra. Da får det i seg det den trenger. Ikke bli kreativ og strekk mat-grensene du egentlig har satt deg (pannekaker, søtt pålegg osv), bare fordi vi er opplært til at man må ha frokost/kvelds. 

Lag evt en liten boks med nøtter, oppskjærte grønnsaker/frukt, påsmurte brødbiter som kan stå i kjøleskapet. Tilby barnet på morgenen eller kvelden, men sett det inn i kjøleskapet om det ikke vil ha. Det kan hende barnets fantasi ikke helt ser for seg frokost før du har noe håndfast å vise til. 

Men er det ikke sultent, så går det helt fint. 

Anonymkode: be992...648

Skrevet

Banan metter godt, eller litt ost på kjeks. Ofte trenger de å spise noe for å kjenne at de er sultne.

Skrevet

Om barnet har nok energi til dagen og fylgjer si vektkurve, så får ho i seg nok næring. Når ho inntek den næringa er ikkje så viktig. Også når ho byrjar på skule. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en småspist datter, som ikke er glad i frokost.

Det har hjulpet henne å ha en tallerken med litt mat på bordet i stua. Da forsyner hun seg litt mens hun leker. 

Jeg lager somregel en tallerken med bringebær, blåbær, avokado og banan. Bringebær og blåbær går alltid ned. Jeg blir veldig glad de gangene hun spiser avokado og banan også. 

Anonymkode: 13395...3ec

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge ungen er normalvektig, frisk og rask, og ikke viser tegn på slapphet eller underernæring, ville jeg ikke stresset med det. 

Her skjer det titt og ofte at en unge nekter å spise et måltid eller to. Har aldri gjort noe nummer av det. Begge er friske og raske og aktive og energiske, og får da tydeligvis den næringen de trenger ila de måltidene de faktisk spiser. 

Anonymkode: 94a9e...979

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du synes at det viktigcat barnet får i seg litt næring og energi har vel ikke vannmelon noe av delene. Hva er da vitsen?

Helt greit å sikke spise frokost. Sørg heller for ar barnet har tilgjengelig mat når det blir sulten.

Anonymkode: c92be...a78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...