AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #1 Skrevet 3. mai 2023 Venter baby nummer to rett rundt hjørnet. Fødte førstemann uten epidural, rett og slett fordi jeg er livredd den nåla/kateteret som brukes når de setter epiduralen, og epidural er uaktuelt denne gangen også (ja, jeg har hørt at det ikke er så vondt som det ser ut men du får meg ikke til å endre mening 😛 ). MEN hvorfor er ikke morfin mer brukt under fødsel? Den må jo også settes i veneflon i hånda, men om det har god virkning kan jeg godt strekke meg til et stikk i hånda? Virker som det er mer brukt i utlandet og ikke så mye i Norge? Er det sånn at ikke alle sykehus tilbyr det? Noen som har prøvd morfin under fødsel og kan dele erfaringer? Anonymkode: 43441...847
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #2 Skrevet 3. mai 2023 Vil ikke det påvirke babyen?🤔 Anonymkode: e44ce...8fc
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #3 Skrevet 3. mai 2023 Epidural inneholder morfin Anonymkode: 5f935...65e
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #4 Skrevet 3. mai 2023 Jeg tror at epidural er begrenset i område, mens morfin rett i blodet også påvirker baby, fordi det når til morkaken, mens epidural kunner begrenser et området og ikke i mors blod på samme måte. Men jeg er usikker så ikke arrester meg om jeg ikke har helt rett 😅 Anonymkode: 4ffa4...4d1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #5 Skrevet 3. mai 2023 Morfin påvirker babyen så det bruker man ikke i Norge. Unntaket er dødfødsler, da kan du få så mye smertestillende og hvilken som helst du vil. Anonymkode: 2ca86...5b7
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #6 Skrevet 3. mai 2023 Jeg fikk morfin grunnet smerter og redsel ca 3 timer før jeg fødte. Fikk en sprøyte i låret. Baby virket ikke påvirket når den kom ut, hadde 10/10 på testen de tar etter fødsel. Fødsel var ikke i gang når jeg fikk sprøyten. Var sinnsykt trøtt under pressing, sovnet mellom pressrier og sleit med å holde meg våken etter fødsel når de skulle sy etc. Vet ikke om det var pga morfin eller pga stort blodtap Anonymkode: 1a937...d62
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #7 Skrevet 3. mai 2023 Dette er kun noen måneder siden forresten Anonymkode: 1a937...d62
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #8 Skrevet 3. mai 2023 Hvis du klarte første fødsel uten å ha lyst på epidural, går det nok fint denne gang også. Når redselen for nåler er verre enn opplevd smerte, så har du nok uansett ikke så en stort behov for smertelindring. Kan forøvrig anbefale pudendal, som er lokalbedøvelse i skjeden. Det er riktignok et lite stikk, men settes når du har en rie, så du merker det ikke. Anonymkode: a6375...fa0 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #9 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg fikk morfin grunnet smerter og redsel ca 3 timer før jeg fødte. Fikk en sprøyte i låret. Baby virket ikke påvirket når den kom ut, hadde 10/10 på testen de tar etter fødsel. Fødsel var ikke i gang når jeg fikk sprøyten. Var sinnsykt trøtt under pressing, sovnet mellom pressrier og sleit med å holde meg våken etter fødsel når de skulle sy etc. Vet ikke om det var pga morfin eller pga stort blodtap Anonymkode: 1a937...d62 Men det er jo helt annerledes å sette en engangsdose i låret kontra å kontinuerlig gi morfin. Morfin i blodet går veldig fort ut, og hvis man skulle fått morfin som smertelindrende under fødsel måtte man fått ganske mye, som ville påvirket baby. Jeg fikk også en sprøyte i låret med morfin under fødsel + sobril, for å få noen timers søvn. Men til og med da hadde de en samtale med meg og sa at jeg kunne velge det bort dersom jeg var redd for virkningene det potensielt kunne ha for baby. Dette var 7 måneder siden. Anonymkode: 4ffa4...4d1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #10 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Morfin påvirker babyen så det bruker man ikke i Norge. Unntaket er dødfødsler, da kan du få så mye smertestillende og hvilken som helst du vil. Anonymkode: 2ca86...5b7 Bruker ikke i Norge? Jeg fødte for 4 mnd siden, fikk morfin pga rier for jeg skulle få sove litt. Jeg var ekstremt skeptisk, og måtte få flere leger til å forklare meg at det ikke var farlig, så lenge de satt den en stund før jeg måtte presse😂😅 Anonymkode: d5e20...062 1
Million Skrevet 3. mai 2023 #11 Skrevet 3. mai 2023 (endret) Jeg kom for sent inn på fødeavdelingen til å få noen epidural, hadde 6 cm åpning da jeg kom inn. Siden jeg hadde kraftig bekkenløsning klarte jeg ikke ligge på ryggen i fødesengen slik jordmora ba meg om (hadde måttet sove sittende i en lenestol hjemme i flere uker alt pga bekkenløsningen). Det kjentes ut som bekkenet og hoftene var laget av knust glass som var satt sammen igjen. Utrolig smertefullt. Løsningen var at jordmoren ga meg en sprøyte morfin i rumpa. Da forsvant alle smertene, og jeg lå fint på bekkenet plutselig. Resten av fødselen gikk helt fint. Barnet virket ikke påvirket da det ble født, og jeg kan ikke huske noen nevnte noe om det av helsepersonellet heller. Han gråt når han skulle og sånn. PS! Dette var for litt over 20 år siden. Endret 3. mai 2023 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #12 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Venter baby nummer to rett rundt hjørnet. Fødte førstemann uten epidural, rett og slett fordi jeg er livredd den nåla/kateteret som brukes når de setter epiduralen, og epidural er uaktuelt denne gangen også (ja, jeg har hørt at det ikke er så vondt som det ser ut men du får meg ikke til å endre mening 😛 ). MEN hvorfor er ikke morfin mer brukt under fødsel? Den må jo også settes i veneflon i hånda, men om det har god virkning kan jeg godt strekke meg til et stikk i hånda? Virker som det er mer brukt i utlandet og ikke så mye i Norge? Er det sånn at ikke alle sykehus tilbyr det? Noen som har prøvd morfin under fødsel og kan dele erfaringer? Anonymkode: 43441...847 Det er lite brukt fordi babyen kan bli skada. Jeg har sprøyte FOBI, men valgte epidural. Jeg skal si deg noe, du får en bitteliten lokalbedøvelse først og når de setter epiduralen kjenner du ingenting. Anonymkode: a27b9...6fa 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #13 Skrevet 3. mai 2023 Fikk morfin pga sterke smerter. Morfinen fungerte ikke her. Hadde styrt fødsel på 2 timer. Morfinen går ut av kroppen før fødsel som regel kommer annpå hvor lang tid det tar. Anonymkode: 82134...e09 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #14 Skrevet 3. mai 2023 Fikk morfin som stikk i låret før fødsel pga myyye vonde maserier og null søvn. Funket forsåvidt ok på smertene, men tok ikke alt. Men ble veldig rusa og «trippy», svimmel og ikke helt til stede. Kan ikke sammenlignes med epidural, for da er man klar i hodet. Skulle jeg født igjen så hadde jeg valgt morfin for å få sovet/slappe av før fødsel, men epidural under fødsel. Anonymkode: c2262...c88
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #15 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Morfin påvirker babyen så det bruker man ikke i Norge. Unntaket er dødfødsler, da kan du få så mye smertestillende og hvilken som helst du vil. Anonymkode: 2ca86...5b7 Det kan brukes etter individuell vurdering, jo. Men ikke som generel smertelindring i fødsel. Anonymkode: 912fa...8dc 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #16 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er lite brukt fordi babyen kan bli skada. Jeg har sprøyte FOBI, men valgte epidural. Jeg skal si deg noe, du får en bitteliten lokalbedøvelse først og når de setter epiduralen kjenner du ingenting. Anonymkode: a27b9...6fa Man kan kjenne ubehag når de setter epidural, men som regel tar riene større fokus. Anonymkode: 912fa...8dc
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #17 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man kan kjenne ubehag når de setter epidural, men som regel tar riene større fokus. Anonymkode: 912fa...8dc Jeg fikk spinalbedøvelse under en operasjon etter fødsel og kjente ingen ubehag da engang - til tross for ingen rier Anonymkode: 1a937...d62
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #18 Skrevet 3. mai 2023 Du kan få morfin tidlig i fødselen men ikke mot slutten. Anonymkode: e1410...5ea 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #19 Skrevet 3. mai 2023 Brukes stort sett tidlig i forløpet fordi det kan hemme barnets evne til å puste selv når de er født. Men kan selvfølgelig benyttes i enkelte tilfeller der det er gode grunner til det. Anonymkode: b0ced...f43
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #20 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Epidural inneholder morfin Anonymkode: 5f935...65e Nei. Anonymkode: eeab3...da0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå