Gå til innhold

Når jeg har mensen, krever kroppen MER mat. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

1 gang i måneden, noen ganger også under eggløsning, blir jeg sånn. Jeg blir fysen og sulten! Magen rumler, kroppen vil ha mer mat enn ellers. Hva er den vitenskapelige forklaringen på dette her? Går ikke på prevensjon så har naturlig syklus.

Det er problematisk for meg, for på grunn av noe jeg ikke vil snakke om så MÅ jeg faste deler av dagen. Faster hver dag i 16-19 timer. 

Noen ganger, og kun under mens, kjennes det ut som jeg får lavt blodsukker. Kan få hodepine, skjelvinger og bli svimmel. Tar jeg sukkervann da, så roer det seg noe. Jeg er sjekket for diabetes altså.

Hvorfor skjer dette? Det er ikke hver måned heller.

Anonymkode: afaae...32c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hormoner 🤷‍♀️

Kan hende at du bør regulere fasting mer etter syklus. Søk etter Dr. Mindy Peltz, hun har skrevet om det og også gjestet podcaster om emnet faste og syklus. 

Anonymkode: 578d2...dc0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har det også sånn. Jeg faster ikke da. Men blir ekstremt sulten, tiltagende sult fra ca dag 18 i syklusen.. og ja det er fysisk.

i de første to ukene i syklus blir jeg «sulten» på normal måte og kan også drøye måltider litt uten å få hodepine og gå i bakken..

Anonymkode: a1760...45c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hormoner 🤷‍♀️

Kan hende at du bør regulere fasting mer etter syklus. Søk etter Dr. Mindy Peltz, hun har skrevet om det og også gjestet podcaster om emnet faste og syklus. 

Anonymkode: 578d2...dc0

Okei :) men jeg må uansett faste fra 21-14. Kommer ikke unna. Kan kanskje forsøke å stappe i meg mer under middagen...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har det også sånn. Jeg faster ikke da. Men blir ekstremt sulten, tiltagende sult fra ca dag 18 i syklusen.. og ja det er fysisk.

i de første to ukene i syklus blir jeg «sulten» på normal måte og kan også drøye måltider litt uten å få hodepine og gå i bakken..

Men hvorfor er kroppen sånn? Det krever vel ikke SÅ mye energi å kvitte seg med et ubefruktet egg?

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke lavt blodsukker. Kroppen vil ha lavt blodsukker. Blodsukkeret er unaturlig høyt etter at vi spiser, og kroppen jobber med å få det ned på normalt nivå igjen.

Det du kjenner er kanskje at kroppen har brukt opp de lett tilgjengelige karbohydratene. 

Det skjer ganske mye i kroppen gjennom hele syklusen, og da trengs det i perioder mer mat. :) 

Anonymkode: 1255d...60b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er nok ikke lavt blodsukker. Kroppen vil ha lavt blodsukker. Blodsukkeret er unaturlig høyt etter at vi spiser, og kroppen jobber med å få det ned på normalt nivå igjen.

Det du kjenner er kanskje at kroppen har brukt opp de lett tilgjengelige karbohydratene. 

Det skjer ganske mye i kroppen gjennom hele syklusen, og da trengs det i perioder mer mat. :) 

Anonymkode: 1255d...60b

Kroppen vil ikke ha lavt blodsukker? Jeg mener for lavt altså, under normalen. Hadde det en gang på sykehus, de målte og det var lavt, så jeg fikk saft. Hadde skjelvinger og følte meg dårlig, det er derfor jeg sammenlignet med det 🤔 

Kroppen har fett å bruke av, da :) hvorfor kan den ikke bare gjøre det 🤣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det krever vel ikke SÅ mye energi å kvitte seg med et ubefruktet egg?

For et menneske krever det ikke mye energi å verpe, men mat handler om mer enn bare energi.

For å gjennomføre en menstruasjon må kroppen produsere mye signalstoffer (enzymer, hormoner og cellereseptorer) for å starte, stoppe og ikke minst styre de biokjemiske prosessene som må til. Signalstoffer produseres for en stor del av mineraler og vitaminer, ikke av kalorier.

Hva om du f.eks. har for lite sink i kroppen? Sink er ett av flere mineraler som er viktige for å danne signalstoffene som er involvert i en menstruasjon. Da vil kroppen forsøke å stimulere til økt tilførsel av sink for å løse problemet. Den eneste måten den kan gjøre det, er å sørge for at du blir sulten og håpe på det beste. Har kroppen flaks, betyr det at det vil komme mer sink.

Det hadde vært verre hvis du manglet noe kroppen trenger på daglig basis. Da hadde ikke sulten gått over med menstruasjonen. Sånt blir man feit av.

Denne vitenskapelige artikkelen handler om noe helt annet enn menstruasjon, men den beskriver ganske detaljert de biokjemiske prosessene som gjør at vi opplever sult:

https://elifesciences.org/articles/02245

Prinsippet er egentlig ganske enkelt.

Anonymkode: a5063...54d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For et menneske krever det ikke mye energi å verpe, men mat handler om mer enn bare energi.

For å gjennomføre en menstruasjon må kroppen produsere mye signalstoffer (enzymer, hormoner og cellereseptorer) for å starte, stoppe og ikke minst styre de biokjemiske prosessene som må til. Signalstoffer produseres for en stor del av mineraler og vitaminer, ikke av kalorier.

Hva om du f.eks. har for lite sink i kroppen? Sink er ett av flere mineraler som er viktige for å danne signalstoffene som er involvert i en menstruasjon. Da vil kroppen forsøke å stimulere til økt tilførsel av sink for å løse problemet. Den eneste måten den kan gjøre det, er å sørge for at du blir sulten og håpe på det beste. Har kroppen flaks, betyr det at det vil komme mer sink.

Det hadde vært verre hvis du manglet noe kroppen trenger på daglig basis. Da hadde ikke sulten gått over med menstruasjonen. Sånt blir man feit av.

Denne vitenskapelige artikkelen handler om noe helt annet enn menstruasjon, men den beskriver ganske detaljert de biokjemiske prosessene som gjør at vi opplever sult:

https://elifesciences.org/articles/02245

Prinsippet er egentlig ganske enkelt.

Anonymkode: a5063...54d

Ikke ts. Men jeg føler det er vanskelig å gå ned i vekt pga det. Der jeg går litt ned og er «vanlig» og også klarer å kontrollere det i de to rolige ukene veier de to pms ukene opp og nullstiller alt 😝

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Okei :) men jeg må uansett faste fra 21-14. Kommer ikke unna. Kan kanskje forsøke å stappe i meg mer under middagen...

Jeg håper virkelig ikke at det er et dårlig hjemmesykepleie-tilbud, kommune med dårlig økonomi, manglende psyk. behandling e.l., som er grunnen til at du må faste så lenge. Det er i så fall sykt dårlig opplegg (om du ikke har valgt det selv). Selv i fengsel får man frokost!

Anonymkode: e762c...8b8

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg håper virkelig ikke at det er et dårlig hjemmesykepleie-tilbud, kommune med dårlig økonomi, manglende psyk. behandling e.l., som er grunnen til at du må faste så lenge. Det er i så fall sykt dårlig opplegg (om du ikke har valgt det selv). Selv i fengsel får man frokost!

Anonymkode: e762c...8b8

Neida, e heldigvis ikke noe sånt. 

AnonymBruker
Skrevet

Mulig du spiser for lite jernrik mat og det er egentlig det kroppen vil ha mer av. Kan også være du har for lite protein i kosten. Hormoner påvirker også forbrenning og sult.

Anonymkode: 6d84d...e97

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det på akkurat samme måte. Og jeg måler blodsukkeret mitt og mitt blir reellt lavt i forkant av og rundt mensen. 

Anonymkode: ab790...8d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...