Gjest Vikarsykepleier Skrevet 3. mai 2023 #1 Skrevet 3. mai 2023 Det bevilges flere milliarder til sykehusene: https://www.nrk.no/norge/sykehusene-far-6_2-milliarder-kroner-mer-i-revidert-budsjett-1.16395548 Det er lenge siden jeg har jobbet på sykehus, men som det er fremstilt tidligere er en del av problemet med at ting ikke går på skinner på sykehusene mangel på folk til å ta imot ferdigbehandlede pasienter/brukere i kommunene. Så, vil de store overføringene hjelpe? Eller rettere sagt, hvordan skal de hjelpe til raskere behandling? Noen som vet noe mer enn det som står i artikkelen?
Illuminatum Skrevet 3. mai 2023 #2 Skrevet 3. mai 2023 Det hjelper på problemet som det er ment å dekke, nemlig det at utgiftene til sykehusene har blitt større enn det ble regnet med i statsbudsjettet. Dette blant annet renter og strøm.
Gjest Anonyme-meg Skrevet 3. mai 2023 #3 Skrevet 3. mai 2023 Nei jeg tror ikke det kommer til å hjelpe nevneverdig mye. Helsevesenet drives generelt ineffektivt. Dem trenger heller ikke øke effektiviteten, da dem ikke har noe konkurranse mot seg.
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 3. mai 2023 #4 Skrevet 3. mai 2023 Illuminatum skrev (31 minutter siden): Det hjelper på problemet som det er ment å dekke, nemlig det at utgiftene til sykehusene har blitt større enn det ble regnet med i statsbudsjettet. Dette blant annet renter og strøm. Unnskyld at jeg spør litt dumt, men hvordan skal å betale renter og strøm få folk raskere behandlet?
Illuminatum Skrevet 3. mai 2023 #5 Skrevet 3. mai 2023 Vikarsykepleier skrev (16 minutter siden): Unnskyld at jeg spør litt dumt, men hvordan skal å betale renter og strøm få folk raskere behandlet? Alternativet til å få tilleggsbevilgning er at sykehusene må redusere driften. Noe som medfører mer behandlingskøer
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 3. mai 2023 #6 Skrevet 3. mai 2023 Illuminatum skrev (2 minutter siden): Alternativet til å få tilleggsbevilgning er at sykehusene må redusere driften. Noe som medfører mer behandlingskøer Som å sende helsefolk i permisjon, skjer det? Bortsett fra Lovisenberg som jeg vet alltid må være i balanse, kan vel alle de andre norske sykehusene fortsette å drive selv med røde tall? Jeg spør helt seriøst fordi jeg lurer og har begrenset kunnskap om dette.
Illuminatum Skrevet 3. mai 2023 #7 Skrevet 3. mai 2023 Vikarsykepleier skrev (1 time siden): Som å sende helsefolk i permisjon, skjer det? Bortsett fra Lovisenberg som jeg vet alltid må være i balanse, kan vel alle de andre norske sykehusene fortsette å drive selv med røde tall? Jeg spør helt seriøst fordi jeg lurer og har begrenset kunnskap om dette. Sykehusene må ha budsjettmessig dekning for sine utgifter og kan ikke gå med røde tall uten at dette må inndekkes neste år eller i andre sykehus. For den somatiske virksomheten er 60% av budsjettet en rammebevilgning mens resten er avhengig av aktivitet. For psykisk helse og rus er det meste rammebevilgning. Dette skal dekke alle kostnader til sykehusdriften og av en eller annen grunn også medisiner som pasientene får som en del av behandlingen. Når vi er i en situasjon med mangel på helsepersonell så permitteringer er neppe aktuelt. De færreste sykehus driver med unyttige ting heller. Et sykehus har i grunnen ikke så mange måter å redusere budsjettene på. Reduserer en bemanningen på postene medfører dette gjerne en økning av vikarbruk som er dyrere. Noe som skjer i stor grad er å flytte på investeringer i nytt utstyr. La oss si at vi kan kjøpe inn en maskin som nær dobler antall behandlinger. Ved å kjøpe inn denne så kan en redusere helsekøen. Men siden sykehuset skal spare, blir den ikke kjøpt inn og køene blir ikke mindre.
frivis Skrevet 3. mai 2023 #8 Skrevet 3. mai 2023 De må bemanne nok folk slik at folk ikke blir utbrent av dårlig arbeidsmiljø og for høyt press over tid. Det er få ting som er så tragisk som å jobbe med mennesker når du vet at det du gjør ikke er nok. Har man nok folk til å gi de syke, eldre og barn den hjelpen de har behov for, så vil flere trives og yrket få et løft og tiltrekke seg flere. Men dette vet jeg ikke om de fleste ledere er klar over. De har vel nok med å planlegge lederlønning og bonusen sin. 1
Gjest Anonyme-meg Skrevet 3. mai 2023 #9 Skrevet 3. mai 2023 Vikarsykepleier skrev (5 timer siden): Som å sende helsefolk i permisjon, skjer det? Bortsett fra Lovisenberg som jeg vet alltid må være i balanse, kan vel alle de andre norske sykehusene fortsette å drive selv med røde tall? Jeg spør helt seriøst fordi jeg lurer og har begrenset kunnskap om dette. Lovisenberg sykehus er et privat sykehus, derfor de får det til
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 5. mai 2023 #10 Skrevet 5. mai 2023 @Illuminatum Sykepleie-tidsskriftet tok opp akkurat det jeg snakket om: https://sykepleien.no/2023/05/6353-sykehusopphold-hittil-i-ar-pasienter-som-har-ventet-pa-hjelp-fra-kommunen-de-bor-i?fbclid=IwAR0pIjhdHokeFJajfK23OcVLo9qQm2N6tdwCyLZ-0yR1pd-aXK94UrtMUgk Bare disse 6000+ forsinkelsene koster 35 millioner kroner. Og det er overføringer fra kommunen til spesialisthelsetjenesten på grunn av at kommunene ikke kan ta imot dem. Det står også at det kanskje skjer noe i revidert nb, men det peker på det jeg spurte om.
Illuminatum Skrevet 5. mai 2023 #11 Skrevet 5. mai 2023 Vikarsykepleier skrev (3 timer siden): @Illuminatum Sykepleie-tidsskriftet tok opp akkurat det jeg snakket om: https://sykepleien.no/2023/05/6353-sykehusopphold-hittil-i-ar-pasienter-som-har-ventet-pa-hjelp-fra-kommunen-de-bor-i?fbclid=IwAR0pIjhdHokeFJajfK23OcVLo9qQm2N6tdwCyLZ-0yR1pd-aXK94UrtMUgk Bare disse 6000+ forsinkelsene koster 35 millioner kroner. Og det er overføringer fra kommunen til spesialisthelsetjenesten på grunn av at kommunene ikke kan ta imot dem. Det står også at det kanskje skjer noe i revidert nb, men det peker på det jeg spurte om. Problemet ligger her i kommunene. De må betale ganske mye til sykehusene for at de mangler tilbud. Selv om dette problemet ikke var til stede så ville reduksjon i sykehusenes budsjett medført at køer på andre områder oppstår. 6353 personer som ligger for lenge monner ikke så mye. Og som du snakker er det snakk om 35 millioner. Det er veldig mye mindre enn 6,2 milliarder.
Illuminatum Skrevet 5. mai 2023 #12 Skrevet 5. mai 2023 frivis skrev (På 3.5.2023 den 16.45): De må bemanne nok folk slik at folk ikke blir utbrent av dårlig arbeidsmiljø og for høyt press over tid. Det er få ting som er så tragisk som å jobbe med mennesker når du vet at det du gjør ikke er nok. Har man nok folk til å gi de syke, eldre og barn den hjelpen de har behov for, så vil flere trives og yrket få et løft og tiltrekke seg flere. Men dette vet jeg ikke om de fleste ledere er klar over. De har vel nok med å planlegge lederlønning og bonusen sin. Jo, de vet det, men de vet også at det er grenser for hvor mange som jobbe i helsesektoren. Det viser helsepersonellkommisjonen klart i sin rapport. NOU 2023: 4 - regjeringen.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå