AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #1 Skrevet 3. mai 2023 Jeg har skjønt det slik at reit betyr hvor mange ganger man kan hente en resept. Nå var jeg inne på helsenorge for å sjekke resept og der står det 12 under antall, altså forstår jeg det som at jeg kan hente ut 12 enheter av medisinen. Er det riktig? Men reit står det 0 (at jeg kan hente ut medisin 1 gang til). Resepten ble foreskrevet for bare 2 måneder siden, men jeg har ikke hentet ut mer enn to en heter. Altså får jeg det ikke til å stemme med at antall skal være 12. Kan jeg hente mer enn en enhet pr uttak? Hvorfor får jeg ikke beskjed om det på apoteket? Jeg må straks fornye resepten igjen og da er det bare kort tid siden jeg fikk ny resept på et "omsettelig" legemiddel (som jeg kun bruker selv!). Jeg blir urolig for hva min nye fastlege tenker når jeg ber om ny resept igjen, det er derfor jeg spør. Altså: Kan jeg få mer enn 1 enhet pr reit? Resepten varer et år, så jeg lurer på om det er noe feil her, siden dette er medisin jeg må ta hver dag (kronisk). Da lurer jeg på om apoteket "snyter" meg for medisin uten at jeg har skjønt det? Ble i stuss når jeg ble spurt hvor mye jeg vil ha. Jeg trodde man får det som er foreskrevet? Blir litt irritert over at jeg må mase på fastlegen "hele tiden" når det egentlig er helt unødvendig. Jeg vil tro legen også kunne spart seg maset. Dette er i tilfelle en håpløs ordning. Jeg har en livsvarig diagnose, da ville det være rart om jeg ønsket mindre medisin enn foreskrevet. Tjener apoteket på dette? Hvorfor gir de deg mindre enn du skal ha? Anonymkode: 7acd4...8d4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #2 Skrevet 3. mai 2023 Du kan hente ut inntil 12 enheter på resepten. Uavhengig av hvor mange du henter ut av gangen. Dersom det står 3 enheter 3 reit kan du hente ut inntil 3 enheter inntil 4 ganger. Eller du kan hente ut én enhet 12 ganger. Reiteringer betyr altså ikke hvor mange ganger du kan hente ut på resepten, men hvor mange ganger du kan hente ut antallet definert under 'enhet'. Når reiteringer er 0, kan du kun hente ut én gang, på din resept betyr det at du kan hente ut inntil 12 stk så lenge resepten er gyldig. Anonymkode: 9b35d...63e
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #3 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan hente ut inntil 12 enheter på resepten. Uavhengig av hvor mange du henter ut av gangen. Dersom det står 3 enheter 3 reit kan du hente ut inntil 3 enheter inntil 4 ganger. Eller du kan hente ut én enhet 12 ganger. Reiteringer betyr altså ikke hvor mange ganger du kan hente ut på resepten, men hvor mange ganger du kan hente ut antallet definert under 'enhet'. Når reiteringer er 0, kan du kun hente ut én gang, på din resept betyr det at du kan hente ut inntil 12 stk så lenge resepten er gyldig. Anonymkode: 9b35d...63e Tusen takk for svar! Dette ble jeg klokere av. Så jeg kan altså si at jeg vil ha resterende på resepten siste gang jeg henter ut medisiner. Takk. Da slipper jeg å mase på legen. Anonymkode: 7acd4...8d4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #4 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tusen takk for svar! Dette ble jeg klokere av. Så jeg kan altså si at jeg vil ha resterende på resepten siste gang jeg henter ut medisiner. Takk. Da slipper jeg å mase på legen. Anonymkode: 7acd4...8d4 Bare hyggelig! Hvis du ser videre på resepten inne på helsenorge, skal det også stå hvor mange enheter du hittil har hentet ut og hvilken dato den utløper slik at du enklere kan holde oversikt over når du må bestille ny. Anonymkode: 9b35d...63e
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #5 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bare hyggelig! Hvis du ser videre på resepten inne på helsenorge, skal det også stå hvor mange enheter du hittil har hentet ut og hvilken dato den utløper slik at du enklere kan holde oversikt over når du må bestille ny. Anonymkode: 9b35d...63e Resepten er skrevet ut med varighet i ett år, så antall 12 gir mening. Det var bare det at det er 10 måneder igjen til den går ut og jeg er snart tom. Men nå løser dét seg. 😄 Anonymkode: 7acd4...8d4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #6 Skrevet 3. mai 2023 Du er ikke tom før du har hentet ut 12 enheter, så ett år stemmer 😊 Tallet på 'reit' på helsenorge forandrer seg forresten ikke, det er legen som fører det på når de skriver ut resept. Her har legen foreskrevet ett års forbruk av faste medisiner, som er maks som kan foreskrives. Jentungens faste medisiner skrives også ut på ett års forbruk, men da 3 enheter 3 reit fordi det ikke er lov til å gi ut mer enn tre måneders forbruk av A-preparater (sentralstimulerende for ADHD). Anonymkode: 9b35d...63e
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #7 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Du er ikke tom før du har hentet ut 12 enheter, så ett år stemmer 😊 Tallet på 'reit' på helsenorge forandrer seg forresten ikke, det er legen som fører det på når de skriver ut resept. Her har legen foreskrevet ett års forbruk av faste medisiner, som er maks som kan foreskrives. Jentungens faste medisiner skrives også ut på ett års forbruk, men da 3 enheter 3 reit fordi det ikke er lov til å gi ut mer enn tre måneders forbruk av A-preparater (sentralstimulerende for ADHD). Anonymkode: 9b35d...63e Samme medisin her. Men reit 0 og antall 12. Pussig. Anonymkode: 7acd4...8d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå