Gå til innhold

Sliten/vondt i rygg og hode hver dag etter kontorjobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har vært plaget med vond nakke/øvre rygg og hode helt siden barneskolen, og gjennom hele skoleløpet. Dessverre så utdannet jeg meg til et kontoryrke, skjønner virkelig ikke hvorfor... Men jeg så kanskje ikke sammenhengen på den tiden.
Jeg sliter med at jeg får vondt i hodet hver dag fra i 13-tiden, og stivhet/vondt i øvre rygg og nakke, og helt utmattet og tom for energi som følger. Jeg er imidlertid ikke så stiv noen plasser at manuell terapeut klarer å diagnostisere noe/hjelpe meg, og slik har det egentlig alltid vært. 

Jeg blir mye bedre av Ibux, så jeg lurer på om det kan være noen form for betennelse, som en manuell terapeut da ikke vil kunne diagnostisere?

For øvrig: noen som har erfaring med å bytte fra et kontoryrke til et mer fysisk yrke? Husker når jeg hadde mer fysiske sommerjobber, så var jeg så god i rygg, nakke og hode som aldri før.
Tror dere det er noe man kunne ha fått hjelp til via nav? Veldig irriterende å sitte med masse studielån, skulle ta opp tre år til med studielån, og samtidig tape tre år med den inntekten jeg har nå. 

Anonymkode: 52420...877

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må i alle fall sørge for å ha ergonomisk korrekt arbeidsmiljø. Stol, bord, tastatur osv.
Jeg ville oppsøkt fysioterapeut framfor manuellterapeut, og fått et fast treningsopplegg.
Har alltid vært plagd av dette etter en skiulykke i tenårene, men har også klart meg rimelig godt gjennom nye prolapser og opptreningsperioder, fordi jeg har fått hjelp til å tilrettelegge hverdagene. - Med riktige øvelser, styrke, tøying osv.
Likeledes har jeg måttet lære meg å unngå overbelastning ved å ta pausene mine på riktig måte.

AnonymBruker
Skrevet

Svaret på dette er vel ganske innlysende. Du må bli mer aktiv. Begynn å trene, med fokus på kjernemuskulaturen,og bli mer bevisst på at du må ta deg pauser og bevege deg på jobb. Når du blir sittende lenge i samme stilling (skjerm?) belaster du kroppen ensidig. Så opp og stå, be gjerne om hev og senk pult. Hent deg kaffe eller vann og gå litt rundt når du tar pause. Lag deg små pauser foran pulten hvor du strekker deg, ruller med skuldre osv samtidig som du bruker blikket lenger unna. Godt for synet ditt i samme slengen. 

Anonymkode: bd9a9...2cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør om du kan få en konsultasjon med ergoterapeut gjennom bedriftshelsetjenesten.

Ellers så finnes jo jobber med mer varierte arbeidarbeidsoppgaver, med kontorarbeid iblandet. Du skriver ikke hva du er utdannet som, men det finnes kanskje ikke den type jobber i ditt fagfelt?

Anonymkode: 011a0...e8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...