Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var gravid før min første fødsel var jeg veldig nervøs for både fødsel og tiden etterpå. Jeg brukte mye tid her på KG og googlet masse.  Jeg har lyst til å dele noen erfaringer i håp om at det kan hjelpe noen andre som er nervøse for fødsel. 

For det første: dette klarer du! Kroppen er designet for nettopp dette. 

Jeg brukte mye tid på «eksponeringsterapi». Jeg så «Jordmødrene» på nrk, søkte på filmer på YouTube om fødsler etc etc. Ja, de første jeg så var skremmende, men etter hvert følte jeg det var betryggende å se alle de kvinnene som gikk gjennom dette og klarte det helt fint. Det hjalp meg veldig å vite mer om hva som skulle skje. I tillegg fokuserte jeg mer på at det viktigste er at babyen kommer ut sunn og frisk, ikke mine opplevelser og frykt. 

Riene var vonde og de ble verre. Det er nok det vondeste du kommer til å oppleve, men det er ikke verre enn at du klarer det. Jeg fikk epidural og anbefaler det. Det tok det verste av smertene vekk. I tillegg fikk jeg lystgass. Det gjorde at jeg slappet mye mer av og klarte å samle krefter. Det som var det beste er at når du får lov å presse, så gjør det ikke vondt lenger. Så lenger du presser forsvinner smertene. Jeg vet ikke om det var epiduralen, men slik var det i alle fall for meg. Og det jeg hadde gruet meg mest til var å presse babyen ut. Men jeg så en video hvor ei dame sa at det ikke var vondt når man presset. Det gjorde at jeg turte å «grønne på» med pressinga og babyen var ute på rekordfart. Jeg bestemte meg også for ikke å bekymre meg for om jeg kom til å bæsje mens jeg trykket. Og jeg vet fortsatt ikke om jeg gjorde det. Og jeg bryr meg heller ikke. Det er noe jordmødre, leger og sykepleiere har sett hundrevis av ganger før, og de bryr seg ikke. 

Jeg hadde på forhånd bestemt meg for å bare få et barn, og tenkte at jeg må og skal klare dette. Man har jo ikke noe valg, så bare stå i det og gjennomfør. Nå som jeg har født skjønner jeg godt at folk får flere barn. Det er faktisk helt magisk å føde og man føler på primære krefter man ikke visste man hadde. Men jeg tror det er viktig å være forberedt på hva som skal skje og forsøke å slappe av, så langt det er mulig. Og smerten er faktisk over så fort ungen er ute. Det er helt magisk når du hører babyen gråte for første gang og du får ungen din på brystet. 

så, oppsummert - forbered deg, godta at det kommer til å gjøre vondt, men vit at du er utrolig heldig som får oppleve dette. Du kommer til å klare det kjempefint! Lykke til alle som snart skal møte babyene sine! ❤️fødselen er tross alt bare noen timer før man får tilbringe resten av livet sitt med denne fantastiske skapningen. 

Anonymkode: e55f3...9c3

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg brukte mye tid på «eksponeringsterapi». Jeg så «Jordmødrene» på nrk, søkte på filmer på YouTube om fødsler etc etc. Ja, de første jeg så var skremmende, men etter hvert følte jeg det var betryggende å se alle de kvinnene som gikk gjennom dette og klarte det helt fint. 

Denne kan jeg skrive under på! Jeg så alle episodene av fødeavdelingen, og de første episodene gråt jeg av skrekk og anger. Men etterhvert innså jeg noe. De filmet alle kvinnene noen dager etter fødsel, og alle sa at det var så fint og så herlig å ha baby her og slikt. Selv de som hadde hatt lange, vooonde fødsler, satt der smilende med baby noen dager etterpå. Så jeg tenkte at uansett hvor jævlig det er når det står på, så går det fint med de aller fleste. Og det gjorde det med meg også, jeg gleder meg til neste gang 😍

Anonymkode: 759fe...6f6

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde på forhånd bestemt meg for å bare få et barn, og tenkte at jeg må og skal klare dette. Man har jo ikke noe valg, så bare stå i det og gjennomfør.

Jo, man har et valg - kan ta keisersnitt i stedet. Sjekk for eksempel @snittmyndig. Keisersnitt viste seg også å være sikrere for mor og barn når man bare skal ha ett barn i en studie fra Canada. 

Anonymkode: 89597...f9d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo, man har et valg - kan ta keisersnitt i stedet. Sjekk for eksempel @snittmyndig. Keisersnitt viste seg også å være sikrere for mor og barn når man bare skal ha ett barn i en studie fra Canada. 

Man får jo ikke keisersnitt sånn uten videre. 

Anonymkode: 107f3...169

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Man får jo ikke keisersnitt sånn uten videre. 

Nei, det er sant. Men det er tilgjengelig og det er studier som viser at det er bedre for mor og barn i ts sin situasjon. Så min mening er at det burde man kunne fått uten videre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nei, det er sant. Men det er tilgjengelig og det er studier som viser at det er bedre for mor og barn i ts sin situasjon. Så min mening er at det burde man kunne fått uten videre. 

Skjønner ikke, ts sier jo at fødsel gikk kjempe fint. Hvorfor burde akkurat hun ta ks??

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Det er veldig fint at du legger ut positiv erfaring, men jeg synes noe av det du skriver blir litt for «urettferdig» å hevde. 

Jeg vil understreke at jeg selv hadde en veldig fint fødsel, jeg grua meg ikke på forhånd og på tross av mye smerter og lang fødsel så synes jeg det var veldig fint og gleder meg igjen! Så jeg legger ikke til denne kommentaren fordi jeg hadde dårlig opplevelse.

Du skriver at man ikke vil ha vondt når man presser. Jeg synes helt ærlig at rier ikke var så vondt som jeg hadde trodd. Ja, helt grusomt vondt, men ikke noe verre enn at jeg taklet det. Det verste for min del var pressingen, og jeg har lest og hørt om mange som synes pressingen var verst. Jeg hadde ikke pressrier, og det føltes ut som bekkenet knakk, ble knivstukker og brent ihjel på samme tid for hver press. Det var det mest tortur lignende jeg har vært med på. I tillegg skriver du at all smerte er over når ungen er ute. Det var IKKE tilfelle for meg. Jeg revnet kun grad 2b, men ble klippet, som er veldig normalt. Men jeg hadde heeeeeelt ekstremt vondt, og det å ligge med baby på brystet som var helt magisk, tok ikke bort den smerten. Jordmødrene beroliget meg med at det var normalt å ha så vondt, og noe annet ville vært rart. Men det var MIN fortelling. Det skriver jeg ikke som en fasit til andre fordi nettopp som du, har ikke den erfaringen. Ergo: alle fødsler er ulike. 

Og understreker igjen; jeg har god erfaring med fødsel. Den varte i 30 timer, og baby endte opp med å bli tatt med sugekopp, og det var grusomt vondt. Samtidig var den verste delen fort over (1 time ila hele livet vil jeg kalle for veldig lite), og det gikk jo fint. Jeg gleder meg masse til nr 2! Men jeg ble usikker på sykehuset når det gjorde såååååå vondt fordi folk som deg har sagt at pressdelen er den beste delen, og det var jo ikke det for meg. Jeg fikk helt panikk for at noe var galt. Jordmødrene fortalte meg at min opplevelse er like normal som de som synes rier er verst og pressingen er best. Så fint om du understreker dette til en annen gang 🙂

Anonymkode: ba183...be7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Skjønner ikke, ts sier jo at fødsel gikk kjempe fint. Hvorfor burde akkurat hun ta ks??

I forkant så vet man ikke hvordan det går. I etterkant viste det seg at hun tok det beste valget - fordi det gikk fint. I forkant så var forventningen at for barnets og hennes helse så ville det medisinsk beste valget vært keisersnitt. (Forutsatt at resultatene fra Canada holder i Norge)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er vrøvl. 

Anonymkode: 9dace...6b8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette er vrøvl. 

Anonymkode: 9dace...6b8

Keisersnitt er best for mor og barn, link til studien her: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33941522/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I forkant så vet man ikke hvordan det går. I etterkant viste det seg at hun tok det beste valget - fordi det gikk fint. I forkant så var forventningen at for barnets og hennes helse så ville det medisinsk beste valget vært keisersnitt. (Forutsatt at resultatene fra Canada holder i Norge)

Men én studie sier det, men hva med ALLE studiene som sier det motsatte? Hva spesfikk er det med denne som trumfer alle de andre? Ingen vet jo hvirdan det går. Bør alle ta keisersnitt I så fall da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var ikke akkurat en statistisk signifikans som holder mye mål da. 😆😆 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Men én studie sier det, men hva med ALLE studiene som sier det motsatte? Hva spesfikk er det med denne som trumfer alle de andre? Ingen vet jo hvirdan det går. Bør alle ta keisersnitt I så fall da? 

Studiene du sikter til måler ikke planlagt vaginal fødsel mot planlagt keisersnitt hos friske mødre med friske barn. I den canadiske studien er det referert til en kinesisk studie som sier det samme: Although the authors identified no differences in risk of maternal morbidities between the planned CDMR and vaginal delivery groups, CDMR was associated with neonatal benefits, including a lower risk of birth trauma, infection, meconium aspiration syndrome and NICU admission.

I den kinesiske studien der de angir likt for mor ser det ut til at ingen bekkenbunnskader ble regnet med, de fleste vil jo da egentlig mene at keisersnitt også var best for mor siden det beskytter mot underlivsskader. Den ene norske studien av lavrisiko ks vs vaginal (som er noe annet enn etter kvinnens valg) gir også best resultater for barnet av planlagt keisersnitt. 0 barn med apgar under 4 er verdt noe, samme med lavere risiko fr apgar <7.

Så ved kun ett barn så gjelder i utgangspunktet det her. Kjente en enorm trang til å kommentere når ts sa man ikke hadde noe valg - det finnes et alternativ som er tryggere for babyen og potensielt også for mor - og alle burde få velge det. 

Nå har den her tråden sporet fullstendig av, så kommer til å slutte å kommentere. Har ikke selv noen vaginal fødselsopplevelse å dele. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Min mening var å dele en positiv opplevelse. Det er så ofte at man bare får høre om alle traumene. Det gjør mange bare enda mer stressa. Når jeg sier at man ikke har noe valg så gjelder det når man først skal føde og det er vaginal fødsel som er planlagt og man er på fødestua. Kan godt tenkes at det er fordeler med keisersnitt, men syns det er fryktelig naivt å fremstille det som en enkel løsning. Det er en stor operasjon og det tar lang tid å komme seg etterpå. Som sagt - jeg forsøkte å dele en positiv opplevelse. Beklager om det støtte noen. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå inn med et åpent sinn er mitt råd. Har hatt fem fine og raske fødsler. Var forberedt på at det kunne snu fort. 

Anonymkode: a410a...759

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Studiene du sikter til måler ikke planlagt vaginal fødsel mot planlagt keisersnitt hos friske mødre med friske barn. I den canadiske studien er det referert til en kinesisk studie som sier det samme: Although the authors identified no differences in risk of maternal morbidities between the planned CDMR and vaginal delivery groups, CDMR was associated with neonatal benefits, including a lower risk of birth trauma, infection, meconium aspiration syndrome and NICU admission.

I den kinesiske studien der de angir likt for mor ser det ut til at ingen bekkenbunnskader ble regnet med, de fleste vil jo da egentlig mene at keisersnitt også var best for mor siden det beskytter mot underlivsskader. Den ene norske studien av lavrisiko ks vs vaginal (som er noe annet enn etter kvinnens valg) gir også best resultater for barnet av planlagt keisersnitt. 0 barn med apgar under 4 er verdt noe, samme med lavere risiko fr apgar <7.

Så ved kun ett barn så gjelder i utgangspunktet det her. Kjente en enorm trang til å kommentere når ts sa man ikke hadde noe valg - det finnes et alternativ som er tryggere for babyen og potensielt også for mor - og alle burde få velge det. 

Nå har den her tråden sporet fullstendig av, så kommer til å slutte å kommentere. Har ikke selv noen vaginal fødselsopplevelse å dele. 

Hvis man overhodet ikke tar med underlivsskader og -plager så vil jo vaginal forløsning komme bedre ut enn om man hadde tatt det med. Det kan ha enorm innvirkning på helse og livskvalitet resten av kvinnens liv. Bekkenbunnen påvirkes av selve svangerskapet også, men den vaginale fødselen kan gjøre uopprettelig skade og gi plager som er svært tabubelagt. 

Anonymkode: 19a67...e56

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ts her. Min mening var å dele en positiv opplevelse. Det er så ofte at man bare får høre om alle traumene. Det gjør mange bare enda mer stressa. Når jeg sier at man ikke har noe valg så gjelder det når man først skal føde og det er vaginal fødsel som er planlagt og man er på fødestua. Kan godt tenkes at det er fordeler med keisersnitt, men syns det er fryktelig naivt å fremstille det som en enkel løsning. Det er en stor operasjon og det tar lang tid å komme seg etterpå. Som sagt - jeg forsøkte å dele en positiv opplevelse. Beklager om det støtte noen. 

Det er fint det :)

Kan også tipse om positivfodsel.no, mange fine fødselshistorier der.

Anonymkode: 19a67...e56

AnonymBruker
Skrevet

Din fødselshistorie er jo nettopp det, din historie. Kvinner kan ha svært ulike fødsler, jeg har født to barn og fødslene var veldig forskjellig. Derfor blir det feil å ordlegge seg som du gjør. 

Anonymkode: 06403...65b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ønsket ikke å føde selv, trodde jeg ville ha en keisersnitt. Men det ble en vaginal fødsel på meg, både første og andre. Jeg hadde to fine raske fødsler, så jeg kan ikke utsette noe på det. Men et par år etter fødslene, måtte jeg ha en operasjon, fjerne en større føflekk, og etter den operasjonen fant jeg ut at jeg har en sånn tilstand at min hud/vev er veldig arvdannende. Så for min del viset det i ettertid å ha vært mye bedre at jeg fødte vaginalt. Etter en keisersnitt, det er ikke sikkert jeg kunne bli gravid flere ganger, og  arrene mine blir veldig vonde og store.

Det kan godt hende at jeg er en veldig sjelden eksempel. Men jeg sier det igjen og igjen. Det er ikke keisersnitt som er løsningen. Det er bedre smertelindring! Kvinner burde få bedre smertelindring under fødsler, og mindre farlig enn epidural. En operasjon er ikke en enkel løsning, slik mange virker å tro. En operasjon har alltid risiko ved seg. 

Anonymkode: b17a3...df5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Alle inngrep i buken, selv små kikkhullsoperasjoner medfører en risiko for adheranser. Eller, det kan knapt kalles en risiko, det er nærmest en garanti - 95%! https://nhi.no/sykdommer/kirurgi/magetarmsykdommer/sammenvoksninger-i-buken-adheranser/

Og et keisersnitt er ikke et lite inngrep, det er en brutal operasjon.

Adheranser kan føre til komplikasjoner over lang tid, og da kan man fort ha problemer resten av livet. Plutselig må man ha utlagt tarm, eller blir gående med kronisk tarmslyngproblematikk. Det kan være farlig. Og dette er bare én mulig komplikasjon. Jeg synes ikke operasjoner er noe man skal flagge som et "tryggere" valg.

Anonymkode: dd020...cdd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...