Gå til innhold

Hvorfor nevnes det ikke i savnet-saker i media at de savnede er rusmisbrukere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil påstå at dette er vesentlig informasjon om de savnede. 

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det vesentlig egentlig?

De har da like mye rett på å bli funnet som alle andre.

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Forstår ikke helt på hvilken måte det er vesentlig informasjon. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

De nevner det, dersom de anser det som vesentlig informasjon. 
Hvilken informasjon man bør gå ut med i savnede-saker, og hva som er vesentlig, synes jeg er veldig greit la fagfolk bedømme. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Gjest Refreng
Skrevet

Fordi personene skal leve et liv etterpå, noe som blir vanskelig dersom potensielle arbeidsgivere ser på dem som uegnet for jobb grunnet rusmisbruk? Samtidig som rusmisbruk gir stigma og kan i verste fall føre til at mennesker tar avstand fra dem. Alle faktorer som kan gjøre dem isolerte og gi mindre sjanse for at de kommer tilbake til samfunnet. Jeg aner ikke hvilke saker du sikter til, så dette er en veldig generell kommentar

Skrevet

Det er selvfølgelig vesentlig å vite at en person er rusmisbruker da dette kan si en del om hvor vedkommende kan befinne seg, hvilke personer vedkommende omgås og hvilken tilstand man kan forvente å se vedkommende i. Hvis jeg blir borte er det ikke sannsynlig at jeg ligger dopet i nærheten av Oslo S, men en rusmisbruker fra Lillehammer kan jo godt oppsøke rusmiljøet i Oslo. 

• Liker 3
Skrevet
tånegla skrev (På 3.5.2023 den 7.36):

Hvorfor er det vesentlig egentlig?

De har da like mye rett på å bli funnet som alle andre.

Ingen som har sagt at man ikke skal lete etter rusmisbrukere. 

• Liker 2
Skrevet
Babyface skrev (18 timer siden):

Ingen som har sagt at man ikke skal lete etter rusmisbrukere. 

Jeg vil tro at om savnede personer er rusmisbrukere, vil pårørende og evt. politi lete på rusbelastede arenaer først. Før de går ut med etterlysning. Og uansett er det en rar vinkling fra deg, går folk virkelig rundt og aktivt leter etter noen om de ser et bilde i avisa feks.? Om du kjenner vedkommende og er på leit, vet du uansett om det er rus inne i bilde. 

• Liker 5
Skrevet
20 hours ago, Babyface said:

Det er selvfølgelig vesentlig å vite at en person er rusmisbruker da dette kan si en del om hvor vedkommende kan befinne seg, hvilke personer vedkommende omgås og hvilken tilstand man kan forvente å se vedkommende i. Hvis jeg blir borte er det ikke sannsynlig at jeg ligger dopet i nærheten av Oslo S, men en rusmisbruker fra Lillehammer kan jo godt oppsøke rusmiljøet i Oslo. 

Det er relevant for politiet. Ikke for deg.

• Liker 1
Skrevet

Det er som er viktig, im det dreier seg om en savnet eller en etterlyst er et godt signalement.

Skrevet

Alle mennesker er like mye verdt, om du er konge eller fant ..  dessverre så har staten , ved sitt politi, en diskriminerende holdning  , etter min mening, det fremstår i media som om de ikke engasjerer seg like mye om en narkis forsvinner eller om en ung jente forsvinner fra nabolaget ,  eller om en gammel dame forsvinner eller om en ung gutt forsvinner, om en utlending forsvinner elle en nordmann forsvinner... etter min mening forskjellsbehandler politiet og staten mennesker i dette landet.

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke at det har noen relevans for saken. Sensitive personopplysninger skal ikke spres i offentligheten.

• Liker 1
Skrevet
Andro skrev (2 minutter siden):

Ser ikke at det har noen relevans for saken. Sensitive personopplysninger skal ikke spres i offentligheten.

Ikke for saken , men hvordan den blir håndtert..slik jeg forstod TS

Skrevet (endret)

Det har absolutt ingen relevans for saken om personen er rusmisbruker eller om personen så er en polakk. Alle fortjener å bli funnet, og når myndigheter eller privatpersoner går ut med slike etterlysninger - da er alle andre steder allerede prøvd. Det å gå ut offentlig er siste utvei. Og når de gjør dette går dem ut med fult navn og beskrivelse av person, også bilder. Det å skulle komme med "stigmatiserende" merkelapper på savnede mennesker, virker ene og alene avskyelig. Det vekker både forutinntatthet og dømmende holdninger, i og med at folk er forskjellige - det er alltid mennesker der ute som alltid skal finne avsky hos de svakaste og som ikke klarer å holde disse tingene for seg selv. Det kan påvirke etterforskning, pårørende og hele saken. For ikke å snakke om privatlivet og "æren" til personen det gjelder. 

Alt dette her syntes jeg faktisk er ganske innlysende og sier seg selv. De som virkelig mener at det er relevant, det må jo være fordi de da vet hvem de ikke skal gidde å lete etter isåfall. 
«åja en rusmisbruker, ja hen kan skylde seg selv - æsj tenk å være rusmisbruker» 🙄.

Endret av kraftwerk
  • Liker 2
Skrevet
kraftwerk skrev (På 5.5.2023 den 20.51):

Det har absolutt ingen relevans for saken om personen er rusmisbruker eller om personen så er en polakk. Alle fortjener å bli funnet, og når myndigheter eller privatpersoner går ut med slike etterlysninger - da er alle andre steder allerede prøvd. Det å gå ut offentlig er siste utvei. Og når de gjør dette går dem ut med fult navn og beskrivelse av person, også bilder. Det å skulle komme med "stigmatiserende" merkelapper på savnede mennesker, virker ene og alene avskyelig. Det vekker både forutinntatthet og dømmende holdninger, i og med at folk er forskjellige - det er alltid mennesker der ute som alltid skal finne avsky hos de svakaste og som ikke klarer å holde disse tingene for seg selv. Det kan påvirke etterforskning, pårørende og hele saken. For ikke å snakke om privatlivet og "æren" til personen det gjelder. 

Alt dette her syntes jeg faktisk er ganske innlysende og sier seg selv. De som virkelig mener at det er relevant, det må jo være fordi de da vet hvem de ikke skal gidde å lete etter isåfall. 
«åja en rusmisbruker, ja hen kan skylde seg selv - æsj tenk å være rusmisbruker» 🙄.

Du er helt på viddene. Og du trekker konklusjoner og dømmer andre.

Det er relevant informasjon å vite hva slags mennesker savnede personer omgås og hvilke steder de frekventerer. Vet man at en person tilbringer mye tid på tur i skogen, leter man der og frekventerer en person et rusmiljø, er det ren idioti å ikke lete ekstra i områder hvor disse møtes hyppig. Når man går ut med en offisiell savnet-melding er det fordi man ønsker hjelp til å finne den savnede. Da er det meningsløst dersom mange bruker tid på å lete  i skogen hvis den savnede aldri har gått en tur der i hele sitt liv. Så nei,  det er ikke fordi man ikke ønsker å finne en rusmisbruker man ønsker opplysning om dette, men for å få litt mer info om hvor det er sannsynlig at vedkommende har vært.

• Liker 1
Skrevet
Babyface skrev (1 minutt siden):

Det er relevant informasjon å vite hva slags mennesker savnede personer omgås og hvilke steder de frekventerer. Vet man at en person tilbringer mye tid på tur i skogen, leter man der og frekventerer en person et rusmiljø, er det ren idioti å ikke lete ekstra i områder hvor disse møtes hyppig. Når man går ut med en offisiell savnet-melding er det fordi man ønsker hjelp til å finne den savnede. Da er det meningsløst dersom mange bruker tid på å lete  i skogen hvis den savnede aldri har gått en tur der i hele sitt liv. Så nei,  det er ikke fordi man ikke ønsker å finne en rusmisbruker man ønsker opplysning om dette, men for å få litt mer info om hvor det er sannsynlig at vedkommende har vært.

Du kan regne med at de som faktisk leter etter personen har denne informasjonen. Når man går ut med savnet-melding er det vel for at folk skal ha øynene åpne, jeg tror ikke politiet regner med at jeg og du går ut på eget initiativ og leter.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Babyface skrev (6 minutter siden):

Men folk som ikke kjenner den savnede går jo ikke ut i skogen og leter heller da, det handler mer om at folk kan ha sett eller møte på personen i sitt daglige liv.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 2
Gjest Albbas
Skrevet
1 hour ago, Babyface said:

. Når man går ut med en offisiell savnet-melding er det fordi man ønsker hjelp til å finne den savnede. Da er det meningsløst dersom mange bruker tid på å lete  i skogen hvis den savnede aldri har gått en tur der i hele sitt liv. Så nei,  det er ikke fordi man ikke ønsker å finne en rusmisbruker man ønsker opplysning om dette, men for å få litt mer info om hvor det er sannsynlig at vedkommende har vært.

Meningen er at alle mennesker skal holde øynene åpne hvor enn de selv befinner seg, og melde fra HVIS de har observert noe. Ikke at man skal hjelpe til med å lete. Det tar politiet og eventuelle frivillige mannskaper seg av. 

Skrevet (endret)
Babyface skrev (På 3.5.2023 den 7.31):

Vil påstå at dette er vesentlig informasjon om de savnede. 

Jeg mener akkurat det motsatte av deg. Det er på ingen måte vesentlig. Det vesentlige er at de er savnet. 

(Edit: Jeg kan tillegge at om jeg hadde vært en forsvunnet rusmisbruker kan jeg tenke meg at sjansen for at jeg hadde dukket opp igjen etter å ha blitt offentlig stemplet som "rusmisbruker" hadde minsket betydelig. Målet er da vanligvis å finne savnede.)

Endret av dårligbrukernavn
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Babyface skrev (På 4.5.2023 den 17.23):

For ordens skyld: Det er bare 3% av landets rusmisbrukere som er typisk de man finner på gaten. Resten er leger, bankdirektører, kirurger, tømrere, uføre, finansfolk, husmødre etcetcetc.

Endret av dårligbrukernavn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...