Gå til innhold

Oslo føles som en liten by

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter et studieår i utlandet har jeg flyttet tilbake til Oslo. Og det føles som en liten by. Har alltid hatt denne følelsen, men den ble forsterket etter ett år i utlandet. Jeg er født og oppvokst i Oslo, og det føles som jeg hele tiden møter på bekjente. Umulig å bli kjent med nye folk på min alder uten at vi har en eller annen felles bekjent eller annen tilknytning. Det begynte en ny person på jobben min, og selvfølgelig er denne personen en kjenning av en bekjent av meg. Jeg elsker å bo i Norge, men skulle ønske jeg kunne bo i en stor hovedstad med mer variasjon, underholdning osv.

Anonymkode: 06b49...286

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Etter et studieår i utlandet har jeg flyttet tilbake til Oslo. Og det føles som en liten by. Har alltid hatt denne følelsen, men den ble forsterket etter ett år i utlandet. Jeg er født og oppvokst i Oslo, og det føles som jeg hele tiden møter på bekjente. Umulig å bli kjent med nye folk på min alder uten at vi har en eller annen felles bekjent eller annen tilknytning. Det begynte en ny person på jobben min, og selvfølgelig er denne personen en kjenning av en bekjent av meg. Jeg elsker å bo i Norge, men skulle ønske jeg kunne bo i en stor hovedstad med mer variasjon, underholdning osv.

Helt enig, jeg bor i Bergen, men skulle ønske det var en skikkelig storby i Norge. 

AnonymBruker
Skrevet
JaVel skrev (1 time siden):

Helt enig, jeg bor i Bergen, men skulle ønske det var en skikkelig storby i Norge. 

Oslo er det største man får i Norge. Ikke en storby i internasjonal forstand, men helt ok størrelse syntes jeg. Har bodd større steder, og det er ikke bare en fordel.

Men dersom man opplever at man må ha et større sted enn Oslo, så er det jo gitt at man må gå for utlandet. 

Anonymkode: 9b931...266

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oslo er det største man får i Norge. Ikke en storby i internasjonal forstand, men helt ok størrelse syntes jeg. Har bodd større steder, og det er ikke bare en fordel.

Men dersom man opplever at man må ha et større sted enn Oslo, så er det jo gitt at man må gå for utlandet. 

*synes

Anonymkode: 3f126...a27

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Oslo føles som en liten by fordi det er en liten by

Anonymkode: 21a0a...4df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Norge er ett ganske lite land.

Så når du har vært i utlandet så er selvsagt Norge lite.

Men når du tenker byer i norge, så er oslo den byen som er klart og tydelig størst. 

Altså ALT ER JO RELATIVT DA. Jeez. 

Anonymkode: 1c09c...ef0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jo Oslo er en "storby" selv om den er liten. Men den har ikke noe internasjonalt preg over seg som feks Stockholm eller København. Minner mer om Helsinki sånn sett

Anonymkode: 21a0a...4df

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du bør jo flytte til utlandet, da?

Forøvrig helt naturlig at du føler Oslo er liten når du har bodd en god stund i en by som er mye større.

Anonymkode: bcfac...e08

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er helt normalt, TS.

Vi som har bodd i store byer rundt omkring i verden føler det samme. Oslo ER en liten by sammenlignet med storbyer i andre land. Men Norge er også et lite land og ikke så veldig befolket. For norsk skala er Oslo en storby, men sammenlignet med andre land i Vesten - en liten by. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter pris på at Oslo er akkurat den størrelsen den er. Det er hyggelig å kunne spasere fra den ene kanten til den andre (av sentrum) uten å måtte sette seg i et kjøretøy. Jeg liker at tilbudene er på et komprimert område og har aldri blitt veldig begeistret for de største byene der man må gå ørten kvartal eller kjøre for å komme seg mellom severdighetene. 

Anonymkode: f8093...83e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2023 den 17.26):

Jeg setter pris på at Oslo er akkurat den størrelsen den er. Det er hyggelig å kunne spasere fra den ene kanten til den andre (av sentrum) uten å måtte sette seg i et kjøretøy. Jeg liker at tilbudene er på et komprimert område og har aldri blitt veldig begeistret for de største byene der man må gå ørten kvartal eller kjøre for å komme seg mellom severdighetene. 

Anonymkode: f8093...83e

Det er sant, det er en fordel. TS 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2023 den 11.28):

Norge er ett ganske lite land.

Så når du har vært i utlandet så er selvsagt Norge lite.

Men når du tenker byer i norge, så er oslo den byen som er klart og tydelig størst. 

Altså ALT ER JO RELATIVT DA. Jeez. 

Anonymkode: 1c09c...ef0

Ja, jeg skriver jo at jeg har kjent på denne følelsen før, da jeg er oppvokst her, men den ble forsterket de siste årene. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2023 den 9.24):

Jeg elsker å bo i Norge, så det er problemet. Man får jo ikke så mange goder i utlandet, men jeg savner av og til å bo i en storby:) TS

Skrevet

Oslo er en liten by. Problemet med den er at den ikke føles ut som en norsk by. Den er heller ikke norsk og hele folket som bor der føles ut som et fremmedfolk. Et folk som ikke hører hjemme i verken Norge eller skandinavia eller Europa. Et kulturfattig folk uten stolthet og tradisjoner. Som om de er alle omreisende fra et annet sted og tatt over en plass som noen israelitter. Og det stemmer jo, for veldig få der har noen tilknytning til Oslo. De er alle fra andre steder i Norge og verden. De skaper ingen verdier der, men kan flytte papir og lage pengerut av løse luften. Noe er alvorlig galt i dette landet som godtar en slik ordning. En by som lever andre og deler ut verdiene til nyankommende på bekostning av blod, svette og tårer i resten av landet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oslo er ikke en stor by, men den er heller ikke liten. Det bor 700 000 til 1 million mennesker der avhengig av definisjon.

Europeiske byer er kompakte i forhold til Nord-Amerikanske byer hvor du er avhengig av bil. Til og med London og Paris med befolkninger på 8 til 12 millioner er mye mindre enn Nord-Amerikanske byer med mye mindre befolkning, fordi vi ikke er avhengig av bil her. Så når Oslo bare har en befolkning på ~1 million, så da blir byen "liten" når den ikke er bil-sentrisk. Norge har bare 5 millioner innbyggere med flere byer enn Oslo, så det er ikke så rart Oslo ikke er større.

Anonymkode: 1aa1f...c9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oslo er og føles som en stor småby. Ikke så rart kanskje, da Oslo ikke er store saken.

Det begynner å bli brukbar shopping da, det er jo bra 👍

Anonymkode: b0418...767

AnonymBruker
Skrevet
On 5/3/2023 at 7:15 AM, AnonymBruker said:

Trolletråd

Anonymkode: 55e36...4a6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig at Oslo føles liten, men den er tross alt den eneste skikkelige byen vi har i landet.

Anonymkode: d393f...e6e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Norge er et lite land, så det er ikke så rart :) Bare i Sverige bor det dobbelt så mange som i Norge. 

Jeg har vært på Island da, der er hovedstaden bitteliten 😄. Har også vært i Tokyo. Det er store forskjeller!

Anonymkode: 0f258...a63

• Liker 1
Skrevet
900 skrev (På 4.5.2023 den 17.36):

De skaper ingen verdier der, men kan flytte papir og lage pengerut av løse luften. Noe er alvorlig galt i dette landet som godtar en slik ordning. En by som lever andre og deler ut verdiene til nyankommende på bekostning av blod, svette og tårer i resten av landet.

Oslo har suverent høyest BNP både per ansatt og per innbygger. Oslo har også den laveste andelen offentlig ansatte i Norge.

Påstandene dine er positivt feile og lette å tilbakevise med fakta.

Du må oppdatere kunnskapen din.

https://www.nettavisen.no/na24/kun-fire-fylker-trekker-lasset-i-norge/s/12-95-3423379513

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...