Gå til innhold

721 kroner innkreves av innkassoselskap ved første betalingsoppfordring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betalte ikke fellesutgiftene i borretslaget der jeg bor, da jeg trodde jeg hadde satt den på autobetaling. 

Den skulle vært betalt 11. mars, men det ble ikke betalt før 6. april. Da hadde jeg fått en betalingoppfordring fra et inkassobyrå på 721 kroner. Jeg åpner sjeldent postkassen, da jeg aldri får brev, så jeg så ikke denne før etter at jeg hadde betalt fellesutgiftene. Jeg vil tro at jeg mottok krav et par uker etter betalingsfristen. 

På kravet står det:

9,23 prosent renter: 21, 31 kroner. 

Inkassosalær 700.00 kroner.

Saksomkostninger, purring mm. 0.00 kroner.

Det opprinnelige beløpet (dvs. fellesutgiftene var på 3321 kroner) 

Spørsmålet mitt blir: Er ikke dette et drøyt høyt inkassosalær for førstegangsvarsel? Har inkassolskapet lov til å kreve inn så mye ved første brev? 

På forhånd takk for svar :) 

Anonymkode: 79448...4cf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres tvilsomt ut 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det må sendes purring på faktura før en kan sende til inkasso med salær osv. 

Anonymkode: 9f33a...a86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Satsene er lovbestemt. Purregebyr er 35 kroner, inkassogebyr 700 kroner 

Anonymkode: a14f5...ce4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg mener det må sendes purring på faktura før en kan sende til inkasso med salær osv. 

Kapittel IV. Nærmere regler om inkassatorens forhold til skyldneren

§ 9.Inkassovarsel og betalingsfrist

Før en inkassator kan sette i verk inkassotiltak, skal fordringshaveren eller inkassatoren

a. etter kravets forfall ha sendt skyldneren skriftlig varsel om at inkasso vil bli satt i verk, og
b. i varslet ha gitt skyldneren en betalingsfrist som må ha løpt ut uten at beløpet er betalt.

Fristen for betaling etter første ledd skal være minst 14 dager regnet fra det tidspunkt da varslet ble sendt. Betalingen skal anses å ha skjedd innen fristen dersom betalingsoppdraget er mottatt av bank innen fristens utløp.

0 Endret ved lover 9 jan 1998 nr. 5, 25 juni 1999 nr. 46(ikr. 1 juli 2000 iflg. res. 25 juni 1999 nr. 702), 21 des 2001 nr. 117 (ikr. 1 jan 2002 iflg. res. 21 des 2001 nr. 1475), 20 des 2002 nr. 106 (ikr. 1 jan 2003 iflg. res. 20 des 2002 nr. 1616), 31 mars 2017 nr. 14 (ikr. 18 april 2017 iflg. res. 31 mars 2017 nr. 414).
🔗Del paragraf

§ 10.Betalingsoppfordring

Når et krav er mottatt til inkasso og betalingsfristen i inkassovarsel etter § 9 er løpt ut, skal inkassatoren sende skyldneren en skriftlig oppfordring (betalingsoppfordring) om enten å betale eller å komme med innsigelser mot kravet innen en frist på minst 14 dager. § 9andre ledd gjelder tilsvarende. Forhold som gir grunn til tvil om kravet er rettmessig, skal være vurdert før en betalingsoppfordring sendes.

Betalingsoppfordringen skal angi

a. fordringshaverens navn,
b. hva kravet gjelder,
c. kravets størrelse med særskilt angivelse av hovedkrav og tilleggskrav som krav på forsinkelsesrente og erstatning for inndrivingskostnader,
d. hvilken sats for forsinkelsesrente som i tilfelle er brukt og dato det er beregnet forsinkelsesrente fra,
e. at unnlatt betaling kan føre til ytterligere kostnader for skyldneren og til rettslig inndriving, og
f. retten til å kreve nemndsbehandling etter § 22, dersom kravet blir inndrevet av et foretak som driver inkassovirksomhet i medhold av bevilling etter § 5 første eller tredje ledd.

Fullstendige opplysninger som nevnt i andre ledd bokstavene c og d er det ikke nødvendig å gi dersom beregningen av kravet er særdeles omfattende. Samlet krav må likevel alltid oppgis, og det må opplyses at en fullstendig oppstilling vil bli gitt ved forespørsel.

Varsel om rettslig inndriving som nevnt i andre ledd bokstav e kan isteden sendes som et særskilt senere varsel med en egen betalingsfrist på minst 14 dager. § 9 andre ledd gjelder tilsvarende.

0 Endret ved lover 11 juni 1993 nr. 83, 21 des 2001 nr. 117 (ikr. 1 jan 2002 iflg. res. 21 des 2001 nr. 1475), 20 des 2002 nr. 106 (ikr. 1 jan 2003 iflg. res. 20 des 2002 nr. 1616), 17 juni 2005 nr. 83 (ikr. 1 jan 2006 iflg. res. 17. juni 2005 nr. 624), 31 mars 2017 nr. 14(ikr. 18 april 2017 iflg. res. 31 mars 2017 nr. 414).
🔗Del paragraf

§ 11.Plikter før rettslig inndriving

Før en inkassator setter i verk rettslig inndriving, må inkassatoren ha sendt skyldneren en betalingsoppfordring med varsel om at rettslig inndriving vil bli satt i verk, jf § 10. De betalingsfrister som skyldneren har fått, må dessuten ha løpt ut, og inkassatoren må ha vurdert om kravet er rettmessig.

Dersom det er gått mer enn seks måneder siden betalingsoppfordringen ble sendt, kan inkassatoren ikke sette i verk rettslig inndriving før betalingsfristen i en ny betalingsoppfordring etter § 10 er løpt ut.

🔗Del paragraf

AnonymBruker
Skrevet

Du har jo fått purring på den ubetalte husleien, men du åpner jo ikke postkassen din på ukesvis, så da har den vel blitt borte innimellom masse reklame og blitt kastet.

700 kr er riktig inkassosalær. Alle tar det, iht loven.

Anonymkode: c526e...1ea

AnonymBruker
Skrevet

Her har du oversikt over satsene. Helt riktig sats her.

https://www.kredinor.no/inkassosalaerer-tabell/

Husk på at salæret dobler seg etter forfall av første salær eller hva det nå er. Tror det er ca etter 40 dager eller noe. Så hvis du nøler med å betale det der må du plutselig betaler 1400.

Det står av brevet når kravet er fra, så du trenger ikke tro. Det er bare å lese det. 11. mars fristen gikk nok til purring med to ukers betalingsfrist, så inkassosalæret er nok i fra 25./26.mars. Da er du færlig nære andre gangs salær. Du burde skynde deg å betale.

Anonymkode: 17794...610

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...