AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #1 Skrevet 2. mai 2023 Jeg og samboer er ganske ulike, har ulike meninger og ganske ulikt syn på ting. Vi er enig om det mest «grunnleggende», som hvor vi vil bo, hvor mange barn vi vil ha, hva vi tolerer i forholdet. Vi er begge også ganske familiekjære, glad i å reise, interessert i musikk og film, osv. Ellers er vi veldig ulike. Vi har ulik livsstil, ulik døgnrytme, litt ulike verdier, ulike grenser for barnet vårt og er generelt mye uenig om alt mellom himmel og jord. Dette tenker jeg er naturlig (man må ikke være enige om alt hele tiden), men hvor går grensen til at man bare er for ulike og det ikke funker? Selv kjenner jeg litt på at det skaper en slags avstand mellom oss og at vi ikke helt spiller på samme lag. Hva tenker dere? Anonymkode: 4535d...dad
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #2 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg og samboer er ganske ulike, har ulike meninger og ganske ulikt syn på ting. Vi er enig om det mest «grunnleggende», som hvor vi vil bo, hvor mange barn vi vil ha, hva vi tolerer i forholdet. Vi er begge også ganske familiekjære, glad i å reise, interessert i musikk og film, osv. Ellers er vi veldig ulike. Vi har ulik livsstil, ulik døgnrytme, litt ulike verdier, ulike grenser for barnet vårt og er generelt mye uenig om alt mellom himmel og jord. Dette tenker jeg er naturlig (man må ikke være enige om alt hele tiden), men hvor går grensen til at man bare er for ulike og det ikke funker? Selv kjenner jeg litt på at det skaper en slags avstand mellom oss og at vi ikke helt spiller på samme lag. Hva tenker dere? Anonymkode: 4535d...dad Hvordan oppstår uenighetene. Ender det med slamring av dører , grining og alvorlige krangler- nei. Går det greit å bli enige om å være uenige hvorfor ikke? Og er det noen verdier partner har som du ikke kan leve med ? Klarer dere bli enige i oppdragelse av barn? (Som for meg ville bært viktig) Anonymkode: bef88...6d0
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #3 Skrevet 2. mai 2023 Ulike verdier hadde jeg ikke villet leve med. Mye uenigheter i hverdagen blir også slitsomt og veldig dårlig stemning så jeg svarer nei på spørsmålet ditt. Kunne ikke ha vært i et forhold med stadige uenigheter. En gang i blandt er helt greit og naturlig men slitsomt om det blir muggen stemning ofte. Anonymkode: 3b0c0...fd2 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #4 Skrevet 2. mai 2023 Jeg er mest opptatt at at grunnlegende verdier er de samme, eksen min ønsket en kvinne som er lik han til punkt og prikke. Så forholdet ditt er gjerne godt nok for noen, mens andre ville gått. Det viktigste er vel at dere to er enig om at forholdet er bra nok og begge ønsker kjempe for det, selv om dere ikke er enig i alt. Anonymkode: d0fc3...25a 1
Arild37 Skrevet 2. mai 2023 #5 Skrevet 2. mai 2023 Det kommer an på hva, hvor mye, og hvordan man håndterer det. Hva du legger i ulike verdier vet jeg ikke, men ett for stort sprik der hadde ikke funket for meg, man må jo være litt på bølgelengde Jeg og dama er uenig i mye "uviktige" ting, div politikk blant annet, og visse ting hun tror på som ikke jeg tror på og motsatt, så enkelte temaer har jeg sluttet å bruke energi på, noen ganger er det bare greit å være enig om at man er uenig
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #6 Skrevet 2. mai 2023 Uenige om potet eller ris til middagen? Uenige om merke på barnevogn? Helt ok, her lar jeg hun som oftest få det som hun vil fordi det er enklere og ikke verdt dårlig stemning. Uenige om leilighet eller hus? Ikke ok, for det blir jeg som må ta vedlikeholdet på hus og dessuten er det en mer risikofylt investering. Uenige om hva vi bruker egne penger på etter at det felles er betalt? Helt ok, så lenge en av oss ikke sparer 20k i måneden og den andre 2k, for da blir fremtiden helt skeiv. Uenige om "de store tingene"? Ikke ok, da tror jeg ikke man får en harmonisk familie. Uenige om stjernetegn? Definitivt ikke ok, for min reaksjon på noe du gjør handler ikke om jeg er skorpion eller fisk Anonymkode: 6c1e4...ac0 1
Trolltunge Skrevet 2. mai 2023 #7 Skrevet 2. mai 2023 Jeg har egentlig sett på det at vi i utgangspunktet var svært ulike som en fordel, for det gjorde at vi innså helt fra starten av at vi måtte møtes på midten. Med årene er kompromissene blitt normalen for oss begge. Nå er vi blitt rimelig like i hvordan vi tenker. Vil selvfølgelig være ganske vanskelig om man ikke vil møtes på midten, og stadig er i kamp. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #8 Skrevet 2. mai 2023 Ulike grunnleggende verdier ville vært vanskelig, men ellers er det vel å gi og ta. Raushet og ønske om at den andre skal bli fornøyd og "lykkelig ". Anonymkode: 7e368...984
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #9 Skrevet 2. mai 2023 Vi lever fint med å være uenige, for det går ikke på det viktigste. Stemmer nokså likt i politikken, men tror på ulike løsninger. Han er b-menneske, jeg er a. Men begge er ja-mennesker, noe som er viktig for meg, altså at vi som oftest sier ja når den andre initierer noe. Jeg er mer aktiv enn ham, og hadde han sagt nei og vært negativ til det jeg foreslo, hadde jeg nok ikke orket. Levde med en sånn før. Det drepte entusiasmen min totalt. Må også være enig om barn og eventuelle fremtidsplaner som går på å bo sammen. Hadde nok ikke orket å være sammen med noen som var for alternative, eller stemte helt motsatt i politikken. Jeg liker å diskutere politikk og kan godt være uenig med folk, men ikke grunnleggende uenig med en jeg skal leve med hver dag. Føler det er en kvote. Han er ikke god på å kommunisere (men tar kritikk bra og lukker seg ikke), men det går bra fordi det andre går så bra. Ellers er han engstelig, mens jeg er ganske uredd og løsningsorientert. Han er lettere til sinns enn meg, jeg er mer lunefull. Men ler mye med hverandre. Vi har helt ulike temperamenter. Men vi er gode på å være saklige når vi må og setter pris på den andres ulikhet der, selv om vi kan irritere hverandre til tider, jeg med mine utbrudd, og han med sine unødvendige redsler. Anonymkode: 9e787...d1e
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #10 Skrevet 3. mai 2023 Ulike verdier, som grenser for barnet, vil ikke fungere over tid er min erfaring. Det vil bare bli verre jo eldre barnet blir. Så nei. Kan ellers fint leve med noen med ulike synspunkter enn meg, så lenge det ikke går på store ting, og det ikke blir krangling ut av det. Jeg liker godt å diskutere og høre andres synspunkter. Anonymkode: 876f4...493
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #11 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 2.5.2023 den 22.20): Hvordan oppstår uenighetene. Ender det med slamring av dører , grining og alvorlige krangler- nei. Går det greit å bli enige om å være uenige hvorfor ikke? Og er det noen verdier partner har som du ikke kan leve med ? Klarer dere bli enige i oppdragelse av barn? (Som for meg ville bært viktig) Anonymkode: bef88...6d0 Vi krangler sjeldent høylytt, har aldri smelt med dører osv. Men vi har mange smådiskusjoner og uenigheter i hverdagen, som jo skaper litt dårlig stemning. Han har for eksempel lite filter når det kommer til språkbruk rundt barnet. Han banner, bruker ganske stygge ord og barnet har begynt å ta etter litt av dette. Samboer synes bare det er gøy, mens jeg synes det er svært unødvendig og lite sjarmerende å høre på. Vi er også uenige om barnets kosthold, hvordan det er viktig for oss å være en rollemodell for barnet (jeg er ganske bevisst på hvordan jeg oppfører meg rundt barnet, mens samboer er som sagt ganske ufiltrert, kan kjefte og bruke stygge ord i trafikken osv), jeg ønsker å lære barnet verdien av penger, mens samboer kjøper leker i hytt og pine. Ts Anonymkode: 4535d...dad
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #12 Skrevet 7. mai 2023 Vi var også uenige om når barnet skulle begynne i barnehage. Ts Anonymkode: 4535d...dad
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #13 Skrevet 7. mai 2023 Abort er noe vi har vært uenig om. Jeg gikk gjennom en abort ca ett år før vi ble gravid med det barnet vi har nå. Grunnet ganske vesentlige grunner etter min mening. Som at ingen av oss hadde fast inntekt osv. Samboer ville beholde barnet, men respekterte valget mitt. I ettertid har han pratet en del om at han er i mot abort, men før vi ble enige om å ikke få flere barn, har han uttalt flere ganger at han er for abort, om det innebar å ta abort av «feil kjønn». Altså, ta abort for å få det kjønnet han ønsket seg. Dette er helt høl i hodet i mine øyne, og noe som har gjort meg svært oppgitt. Merker jeg blir frustrert bare av å skrive om det nå. Men vet ikke hvor viktig (eventuelt uviktig) akkurat denne type uenighet er. Abort basert på kjønn blir det jo ikke uansett, da dette er noe jeg aldri kunne gjort, i tillegg til at vi ikke skal ha flere barn. Bare en liten utblåsning.. Ts Anonymkode: 4535d...dad
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #14 Skrevet 7. mai 2023 Vi er grunnleggende enige i det meste, lite diskusjoner og krangler her. Jeg har en bekjent som vil ha meg med på en hobby hvor både hun og mannen er med. Jeg makter ikke de to i sammen, de krangler om alt helt åpenlyst. Fatter og begriper ikke at de orker å holde sammen. Anonymkode: 7c2b4...42b
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #15 Skrevet 7. mai 2023 Jeg lever i et forhold med mye uenighet. Det er til tider ganske slitsomt. Men det veies opp av at forholdet er helt fantastisk når vi ikke er uenig. Hadde vært enklere med noe mer jevnt.. Anonymkode: 69fe4...564
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #16 Skrevet 8. mai 2023 Vi er vel strengt tatt uenige om mye. Men vi er begge nysgjerrige på den andres perspektiv og ganske konstruktive på å finne løsninger eller la det ligge. Vi har nok en del grunnleggende verdier til felles. Anonymkode: c7ba8...b80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå