Gå til innhold

Fjerne mandler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er straks 22 år og er plaget av mandelstein og blir ofte fort syk eller dårlig i halsen (føler jeg da). Får bare mandelstein på den ene siden, og selvfølgelig redd for dårlig ånde. Har lest litt på å fjerne mandlene men hører at de to ukene er utrolig fæle spesielt når man er voksen. Leste også om type laser behandling av mandlene, og siden det bare er en side som plager meg vurderer jeg kanskje det enn å fjerne mandlene (mest fordi jeg er redd haha). Noen som har erfaringer av fjerning av mandler eller laserbehandling? gjerne også tips til om jeg da fjerner dem med operasjon og hvordan overleve 2 uker med helvete:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fjernet mine helt og helt ærlig! Det var det verste jeg har gjort. Var vel på din alder da jeg gjorde det. Det var greit de første 2-3 dagene og så kom smerten og jeg fikk ikke i meg mat. Det endte med innleggelse og intravenøst behandling. Men, jeg vet det hadde gått bedre om jeg hadde tålt medisinene jeg skulle ta. Den gang fikk jeg morfin, men jeg tåler ikke det. Ble helt ut av meg selv, kvalm og svimmel. Jeg kunne ikke ta de og da endte det som det gjorde. 

Men om du fjerner de, tåler medisiner og bruker de så vil det går fint. Bare du får i den væske og mat. Husker de sa til meg at det går fint de første dagene og så blir det jævlig før det blir bedre. Det var det som skjedde. Barnet mitt fjernet mandlene helt da h*n var liten og han som mange barn tålte det veldig fint. Lite smerter, fikk i seg mat og var fin igjen etter ca 14 dager. 

Laser har jeg ingen kunnskap om. Men er du sikker på at de fjerner hele mandlen ved laser eller bare noe av den? 

Anonymkode: 0f60b...d1b

AnonymBruker
Skrevet

Fjernet mine som 21 etter å ha utsatt i mange år fordi jeg kun fikk høre at det var HELT GRUSOMT. 
For meg var dette HELT uproblematisk. I tillegg hadde jeg hatt en halsbetennelse som resulterte i en forsteinet halsbyll som de måtte HAKKE vekk i tillegg til at de svidde mandlene av med laser da. Så man skulle tro tiden etter skulle bli helt jævlig. Nope. Spiste knekkebrød etter noen dager (ikke KJEMPE behagelig men ville ha det, gikk fint 🤷🏼‍♀️) var kun sykmeldt en uke for jeg følte meg helt fin, brukte litt Paracet.

Beste jeg noengang har gjort. Gikk fra å ha halsbetennelser sikkert 5 ganger i året til å ikke ha hatt noe problemer på 10 år. Anbefales.

Anonymkode: a66d3...d95

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg fjernet mine helt og helt ærlig! Det var det verste jeg har gjort. Var vel på din alder da jeg gjorde det. Det var greit de første 2-3 dagene og så kom smerten og jeg fikk ikke i meg mat. Det endte med innleggelse og intravenøst behandling. Men, jeg vet det hadde gått bedre om jeg hadde tålt medisinene jeg skulle ta. Den gang fikk jeg morfin, men jeg tåler ikke det. Ble helt ut av meg selv, kvalm og svimmel. Jeg kunne ikke ta de og da endte det som det gjorde. 

Men om du fjerner de, tåler medisiner og bruker de så vil det går fint. Bare du får i den væske og mat. Husker de sa til meg at det går fint de første dagene og så blir det jævlig før det blir bedre. Det var det som skjedde. Barnet mitt fjernet mandlene helt da h*n var liten og han som mange barn tålte det veldig fint. Lite smerter, fikk i seg mat og var fin igjen etter ca 14 dager. 

Laser har jeg ingen kunnskap om. Men er du sikker på at de fjerner hele mandlen ved laser eller bare noe av den? 

Her var du jo veldig uheldig dA. De aller fleste tilfeller går ikke så ille som her. Jeg tok heller denne operasjonen enn å gå rundt med halsen fult av klumper som stinket. Jeg fikk et helt nytt liv etterpå. Hold opp med slik skremselspropaganda. Er du en av disse som sitter å prater om flystyrt og at sjansen er der selv om den er liten, til folk som er livredde for å fly?

Anonymkode: 8bc45...68f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var da voldsomt til skremme opplegg du skulle holde på med a. Det du beskriver er ganske unormalt å oppleve. Så er du er i ekstrem sjeldent båsen. 

Anonymkode: a3173...f72

Skrevet

Jeg tok de som 11 åring. Var selvfølgelig sterkt redusert den første uka. Spiste en del is, og myke ting de første dagene. Fikk smertestillende så det holdt, men jeg klarte å få i meg mat og drikke. Jeg verken spiste eller drakk noe som var varmt, men sutta ofte på isbiter. 

Etter en uke så kjeda jeg meg veldig. Så jeg fikk lov å reise tilbake til skolen halvannen uke etter OP. Lekte sisten med noen venner og begynte å blø ut av operasjonssåret og sendt til sykehus igjen. Er ikke lett å holde en 11åring stille 😅 Men det gikk helt fint altså! Ble sendt hjem samme dag, og kunne spise som vanlig igjen, måtte bare være forsiktig med aktivitet en uke ekstra.
Jeg var omtrent ikke sjuk etterpå. Neste gangen jeg ble ordentlig syk var i 10.klasse, og jeg var før OP plaga med halsbetennelser annenhver uke. Var mer hjemme enn på skolen omtrent. 

Sønnen min på 3 år reduserte mandlene forrige uke, og som med en 11 åring.... pin umulig å holde i ro. Gikk på smertestillende i nesten en uke, fikk i seg greit med mat og drikke, og nå halvannen uke etterpå er han helt fin igjen. De sier at helbredelsen etter en sånn OP er bedre for de minste enn for voksne, men du som voksen har mer forståelse for situasjonen rundt, enn en 3 åring 😅 

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Fjernet dem da jeg var 17. Hadde moderate smerter den første uka etterpå, og sov mye. Det er likevel det beste jeg har gjort - gikk fra å ha kronisk halsbetennelse store deler av året, til å nå omtrent aldri bli syk - 14 år etter. Ikke nøl, og ta begge når du først gjør det.

Anonymkode: 975cb...9b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...