Gå til innhold

Mareritt hos en 5-åring - HJELP

Anbefalte innlegg

Gjest flopp ikke logget inn
Skrevet

Datteren vår har begynt å drømme om de utroligste ting :overrasket: . Hun drømmer om bl.a tyver, hekser og "lava-monstere"!! Dette gjør at hun er redd for å sovne om kvelden og drar det ut i det uendelige.

Vi har selvfølgelig forklart henne at hekser og "lava-monstere" ikke finnes og at hekser bare er noen som har kledd seg ut osv. Tyver er det litt værre med for de finnes jo faktisk! Jeg prøver å overbevise henne om at mamma og pappa passer på henne og ingen kommer inn til oss, men hun er vettskremt!

Vi har på lys på rommet, hun får ha med seg dukker, bamser etc opp i sengen, døren står åpen og hun kan høre på cd mens hun ligger i sengen. Men, hun vil fremdeles ikke legger seg, gråter og er redd.

Noen som har opplevd det samme og har noen gode tips - hadde satt pris på det :bukke:. Det er ikke aktuelt at jeg eller pappaen sover inne hos henne, heller ikke at hun sover hos oss hver natt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gamle Alex
Skrevet

Hva med å gjøre en " greie" ut av og ta de onde drømmene ut av hodet og jage de ut av rommet, kaste de ut vinduet, ett eller annent morsomt som får henne på andre tanker.

Eller så ta " slapp av" altså at hun ligger i sengen og en av dere med myk stemme går igjennom alle kroppsdelene og sier de skal slappe av , så hu nblir trøtt

Skrevet
Hva med å gjøre en " greie" ut av og ta de onde drømmene ut av hodet og jage de ut av rommet, kaste de ut vinduet, ett eller annent morsomt som får henne på andre tanker

Så en gang på Dr. Phil at dette ikke var noe lurt, da det bekreftet for ungen at det virkelig var noe farlig der.

Har ingen gode råd.

Det skal ikke være lett... ;)

Gjest gjest1
Skrevet

Vet ikke helt hvor pedagogisk riktig dette er..men:

Min yngste hadde en mareritt periode når hun var rundt fem år, da om usynlige bussebenn (har egentlig aldri fått en forklaring på hva det er....) som snek seg opp på dynen hennes. Hun våknet hver natt, skikkelig redd og måtte få følge av søsteren sin (de deler rom) inn på soverommet mitt, hvor hun tilbrakte resten av natta i senga mi. Dette ble i lengden ensmule slitsomt for oss alle,men hverken nattlys eller forklaringer hjalp. Men en dag var vi på en lekebutikk og jeg luftet problemet for innehaveren , som jeg kjenner litt fra før. Og han hadde råd! Han hadde nemlig magiske, lysende stjerner som garantert kom til å skremme bussebennene slik at de holdt seg der de skulle, nemlig bak taklistene. Jentungen gikk fem på, sto der med store øyne og var sjeleglad når hun selvfølgelig fikk med seg 3 pk stjerner til den hyggelige sum av 19,-pakke. Stjernene ble hengt opp strategisk rundt senga hennes og det har ikke vært en eneste busebenn på besøk siden!

Nå vet jeg ikke om slike stjerner er like avskrekkende på lava-monster, men for busebenn funker det!!!!

Skrevet

Vi kastet "Huko"ene inn til naboens hund som spiste dem. Funket helt fint det.

Skrevet

Vår gutt hade også en periode med slike merkelige drømmer.

Vi pratet om det og han forstod at det var hans eget hode som laget merkelige tanker når han sov. Nesten som en slagt rolle lek i barnehagen eller med venner

Han skulle bare være bestemt og si : Her er det jeg som bestemmmer. Gå bort nå vil jeg sove.

- Sannelig så hjalp det. Har hørt han i søvnet flere ganger.

Skrevet
Vet ikke helt hvor pedagogisk riktig dette er..men:

Min yngste hadde en mareritt periode når hun var rundt fem år, da om usynlige bussebenn (har egentlig aldri fått en forklaring på hva det er....) som snek seg opp på dynen hennes. Hun våknet hver natt, skikkelig redd og måtte få følge av søsteren sin (de deler rom) inn på soverommet mitt, hvor hun tilbrakte resten av natta i senga mi. Dette ble i lengden ensmule slitsomt for oss alle,men hverken nattlys eller forklaringer hjalp. Men en dag var vi på en lekebutikk og jeg luftet problemet for innehaveren , som jeg kjenner litt fra før. Og han hadde råd! Han hadde nemlig magiske, lysende stjerner som garantert kom til å skremme bussebennene slik at de holdt seg der de skulle, nemlig bak taklistene. Jentungen gikk fem på, sto der med store øyne og var sjeleglad når hun selvfølgelig fikk med seg 3 pk stjerner til den hyggelige sum av 19,-pakke. Stjernene ble hengt opp strategisk rundt senga hennes og det har ikke vært en eneste busebenn på besøk siden!

Nå vet jeg ikke om slike stjerner er like avskrekkende på lava-monster, men for busebenn funker det!!!!

Men dette gjelder jo mareritt. hva skal hun si til barnet hvis de setter opp stjerner for å holde lava monstrene borte, og så har hun mareritt likevel?

Gjest gjest1
Skrevet

Nei, som sagt i begynnelsen av innlegget mitt: Dette er neppe en særlig pedagogisk tilnærming. Men etter å ha prøvd alle "riktige" måter og mere til, ble det redingen for oss.....

Skrevet

"taking the bad dreams out - putting the good dreams in"

Skrevet
Vår gutt hade også en periode med slike merkelige drømmer.

Vi pratet om det og han forstod at det var hans eget hode som laget merkelige tanker når han sov. Nesten som en slagt rolle lek i barnehagen eller med venner

Han skulle bare være bestemt og si : Her er det jeg som bestemmmer. Gå bort nå vil jeg sove.

- Sannelig så hjalp det. Har hørt han i søvnet flere ganger.

Enig. Da måtte han selv mestre seg selv. Han tok selv tak i problemet, det hjelper på selvtilliten. Så blir han bare flinkere og flinkere til å takle ting og tang.

Skrevet

Litt off-topic, kanskje. Men er ikke dette en naturlig del av menneskers utvikling? Har inntrykk av at barn har mer mareritt i en viss alder enn ellers. Og jeg har en ide om at det ahr noe med utvikling å gjøre, og at det kanskje er med på å forme oss, og få oss til å takle ting på en eller annen måte. Det er selvfølgelig veldig vondt for barna mens det står på, og jeg har ikke noe godt tips for å unngå de verste marerittene, men...

(Datteren min har ikke vært så plaget av det. Det har holdt å trøste henne på natten i perioder, så sovner hun igjen og alt er greit.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...