AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #1 Skrevet 2. mai 2023 Hei!☺️ Vi bor i en leilighet med utrolig upraktisk planløsning og tilnærmet null lagringsplass bortsett fra klesskapene våre og en liten bod. Ingen utvendig sted å lagre ting, ikke muligheter for å lage mer lagring inne. Leiligheten ligger på bakkeplan og vi har markterasse, ellers ingen hage. I tilleg er bygget gammelt. Vi har pusset opp de viktigste rommene, men det er mye «pirk» rundom ellers. Jeg har alltid sett for meg å flytte inn i et nytt hus(ikke stort, det viktigste er at det er nytt, og heller akkurat passe stort) og har aldri vært helt fornøyd med leiligheten vi bor i nå. Både mannen og jeg ser på det som et ork å kjøpe et oppussingsprosjekt. Det finnes omtrent ikke nybygg her i området, men nå skal det bygges noen nye tomannsboliger. Ulempen er at de ligger litt mer usentralt. I stedet for gå-avstand til skole, jobb og butikk vil vi få ca 8 min kjøring. Og det vil selvfølgelig bli dyrere enn her vi bor nå. Jeg tenker bare på hvor fantastisk det ville vært å flytte inn i et strøkent hus(klar over at det er en del som må på plass i nybygg, som solskjerming osv) med praktisk planløsning og litt bedre plass til tingene våre. Ingen oppussing som henger over oss i helgene, vi kan ha robotstøvsuger som vi ikke kan ha nå pga nivåforskjeller og det ville blitt et varmt og godt isolert hus, blandt annet. Men har jeg romantisert dette veldig? Vi klarer oss jo fint her vi bor også, beliggenheten er topp og barna har vennene sine i nabohusene. Husene ligger i samme skolekrets. Hva tror folket på Kvinneguiden, vil jeg bli mer fornøyd i det nye huset? Er det noen som har vært i lignende situasjon? Flyttet du til nybygg, og hvordan ble det? Setter pris på alle innspill🤞🏻😊 Anonymkode: 52a53...ec1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #2 Skrevet 2. mai 2023 Absolutt. Du trenger ikke bekymre deg over dårlig standard, høye strømregninger, mugglukt eller fukt i kjelleren eller boder. Luksus, spør du meg🤩 Anonymkode: 3c858...163 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #3 Skrevet 2. mai 2023 Jeg flyttet fra en leilighet bygd på 70 tallet til en ny, stor enebolig for noen år siden. Husker hvor mye jeg gledet meg til nytt bad og at ingen andre hadde bodd der før. Dette huset var ca 5 min kjøring unna det som regnes som sentralt her hvor jeg bor og der skolene og butikkene er. Jeg trives her og elsker huset og når barna gikk i barnehagen kjøre vi jo bil uansett, men nå som barna er blitt større så er det mye kjøring til og fra venner. Det er vel det eneste som nå gjør at jeg kunne tenkt meg å flytte, altså for deres skyld. Av og til ville ting vært litt enklere om de bare kunne gått selv på besøk til vennene sine. Jeg har 3 barn så det blir mye kjøring. Anonymkode: 07cd5...d3d
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #4 Skrevet 2. mai 2023 Vær obs på at noen nybygg har ganske lite lagringsplass 😕 Så se etter det når dere leter. Anonymkode: f4f33...ba9 7
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #5 Skrevet 2. mai 2023 Jeg har aldri angret på at vi flyttet inn i nytt hus. Veldig godt å vite at ikke noe må fikses, lave strømregninger osv. Selvsagt mer kostbart/høyere gjeld, men det blir jo som en investering. Likevel tenker jeg at topp beliggenhet/nærhet til alt og at barna har venner i nabolaget muuuligens ville trumfet dette. Kanskje jeg ville brukt noen år på å spare/planlegge for nybygg på et senere tidspunkt😊 Litt avhengig av hvor "lei" jeg var oppussing og trøbbel mtp. dårlig lagringsplass selvfølgelig. Anonymkode: a8b90...02e
pressplay Skrevet 2. mai 2023 #6 Skrevet 2. mai 2023 Enig med siste taler. At det er 8 min kjøretid fra der dere er nå betyr at barna blir flyttet fra nabolaget sitt. En fordel er at dere sannsynligvis får rimeligere strømregning, alt er nytt og dermed ingen forventede utgifter på 5 år osv. Lagringsplass er som regel dårlig med på nyere bygg. Jeg ville sett helheten. Livet skal leves utenfor hjemmet også, så ville latt det hvile tungt på hvor knyttet dere er til der dere bor nå.
Eneri Skrevet 2. mai 2023 #7 Skrevet 2. mai 2023 Jeg tenker at det med hverdagslogoistikk er mest praktisk å bo i gangavstand til div slik dere gjør nå. Samtidig er det jo et herk med dårlig oppbevaring. Kan dere bruke penger på å leie ekstrem lagringsplass? Kan dere få tegnet og snekret løsninger til dagens bolig som bedrer oppbevaringen? Altså rett og slett investere litt penger i å bedre trivsel der dere bor nå?
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #8 Skrevet 2. mai 2023 Jeg hatet å bo i nybygg. Ventiler for tilluft gjorde meg ofte syk pga trekk, altfor lite oppbevaring, tørt inneklima. Jeg ville valgt å pusse opp gammelt any day, men jeg vet jo at folk trives i nye bygg også. En ting er også at det altfor ofte kan bli utfordringer med utbygger. Feil og mangler som ikke ryddes opp i, utbygger som slår seg konkurs, og langt fra plankekjøring i forhold til garanti. Nybygg kan være topp, men det skal ikke rosemales heller. Anonymkode: 8a0b6...127 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #9 Skrevet 2. mai 2023 Eneri skrev (14 minutter siden): Kan dere bruke penger på å leie ekstrem lagringsplass? Høres dyrt ut 😳 Anonymkode: 9f1bc...6f2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #10 Skrevet 2. mai 2023 Er det ei kasse uten saltak du tenker på? Hvor kommer de romslige og praktiske løsningene der? Det er jo aldri noe oppbevaringssteder i ei kasse. Er bare et stort hulrom med masse luft mellom tak og gulv og hjørner. Skulle vært ulovlig å satt det opp, fordi er bare for sjenanse for omgivelsene. Harryfolkene som kommer fra tettstedene sine og flytter inn i sånne smakløse, trashy bokser ødelegger de flotte byene våre. Anonymkode: d8802...0d4 4
Eneri Skrevet 2. mai 2023 #11 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Høres dyrt ut 😳 Anonymkode: 9f1bc...6f2 Autokorrekten tok meg! Skulle selvsagt stå ekstern. Det koster jo noe, men det gjør nybygd bolig også ... 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #12 Skrevet 2. mai 2023 Vi har nettopp solgt vår leilighet fra 80 tallet i Oslo og skal flytte til et nybygg. Vi gleder oss masse og ville ha absolutt kjøpt noe nytt hvor du slipper å tenke på oppussing og vedlikehold innen de neste 5 årene. Området har mye å si men livskvaliteten bør ikke begrenses når man ikke trives i sitt eget hjem. Anonymkode: 1541a...0e5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #13 Skrevet 2. mai 2023 Jeg tror du romantiserer veldig. Jeg bor i tomannsbolig, riktignok ikke ny, men vi har satt inn varmepumpe, ny peis, nye vinduer. Det kan vel du også gjøre i leiligheten og få lavere strømregning. Vi har robotstøvsuger, men den går ikke i trapper - de fleste tomannsboliger går over flere etasjer, så man trenger fortsatt en vanlig støvsuger. Ingen lagringsplass og ikke mulig å gjøre noe med det der du bor - har du fått noen nye, proffe øyne til å gi råd? Anonymkode: bad1c...9e7 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #14 Skrevet 2. mai 2023 Usentral tomannsbolig høres ikke ut som veien å gå, selv om det er aldri så nytt! Men jo da, det er veldig behagelig å bo i et hus som er nytt eller bare noen få år gammelt. Gjorde det selv, frem til jeg gikk lei og kjøpte et noen år eldre hus med bedre tomt, bedre utsikt, mer lagringsplass, og muligheten til å pusse opp akkurat slik jeg vil ha det. Føler jeg fikk best of both worlds med et hus som ikke er gammelt, men samtidig gammelt nok til å ikke ligge så usentralt, på mini-tomt, el.l. Anonymkode: ddaa5...b5b 3
Tripptrappe Skrevet 2. mai 2023 #15 Skrevet 2. mai 2023 Jeg ville ikke byttet ut topp beliggenhet mot nybygg. Da ville jeg ventet til ungene flyttet ut, og nærhet til venner ikke var så viktig, og heller kjøpt meg noe nytt da.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #16 Skrevet 3. mai 2023 Slik som jeg ser det, nybygg har en stor ulempe, nesten alltid - det er dårligere beliggenhet/tomt. Enten er det nærme veien, eller er det uten utsikt, osv. Det er fordi de alle beste tomtene er blitt brukt opp på 60-tallet 😅, det er bare små flekker som er igjen. Men samtidig, virker som du ikke trives på bakkeplan heller. Hva om du prøver å finne deg en topp leilighet med ca samme beliggenhet, men ikke nødvendigvis i nybygg. Med topp- og hjørneleilighet, vil du få færre naboer, og derfor roligere. Men en leilighet høyre opp, vil du sannsynligvis få mer sol og bedre utsikt. Og, med å velge fortsatt eldre bygg, vil du få bedre beliggenhet. Og "små plukk inne" og "lagringsplass" er da virkelig ting som lar seg fikse, i mye større grad enn beliggenhet og utsikt og sol. Anonymkode: 18d0c...385 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #17 Skrevet 3. mai 2023 Vi flyttet i nybygg og gledet oss til alt skulle være nytt og frest og praktisk. Praktisk er det ikke, vannet renner ut av dusjen i stedet for ned i sluket. På alle bad. Gulvene er så skjeve at parketten sprekker opp. Ventilasjonen har ikke fungert som den skulle siden vi flyttet inn, så det er som å bo i en plastpose. Pluss en hel masse annet. Feriepengene våre går til advokat, og neste års feriebudsjett ser ut til å gå samme veien. For det er nemlig så mange dårlige nybygg der ute at rettssalene er helt nedrent av folk som oss, så vi ser ingen ende på elendigheten før tidligst 2024. Og da har sikkert utbygger rukket å slå seg konkurs. Dette er drømmen, dere... Anonymkode: 5b5b1...d05 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #18 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi flyttet i nybygg og gledet oss til alt skulle være nytt og frest og praktisk. Praktisk er det ikke, vannet renner ut av dusjen i stedet for ned i sluket. På alle bad. Gulvene er så skjeve at parketten sprekker opp. Ventilasjonen har ikke fungert som den skulle siden vi flyttet inn, så det er som å bo i en plastpose. Pluss en hel masse annet. Feriepengene våre går til advokat, og neste års feriebudsjett ser ut til å gå samme veien. For det er nemlig så mange dårlige nybygg der ute at rettssalene er helt nedrent av folk som oss, så vi ser ingen ende på elendigheten før tidligst 2024. Og da har sikkert utbygger rukket å slå seg konkurs. Dette er drømmen, dere... Anonymkode: 5b5b1...d05 Huff, så trist å lese. Var nettopp dette jeg også ville frem til i min kommentar, at det er mye slurv og lite ansvarsfølelse. Pass på å bruk en dyktig advokat her, som har avhendingsloven som hovedfelt. Anonymkode: 8a0b6...127
900 Skrevet 3. mai 2023 #19 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi flyttet i nybygg og gledet oss til alt skulle være nytt og frest og praktisk. Praktisk er det ikke, vannet renner ut av dusjen i stedet for ned i sluket. På alle bad. Gulvene er så skjeve at parketten sprekker opp. Ventilasjonen har ikke fungert som den skulle siden vi flyttet inn, så det er som å bo i en plastpose. Pluss en hel masse annet. Feriepengene våre går til advokat, og neste års feriebudsjett ser ut til å gå samme veien. For det er nemlig så mange dårlige nybygg der ute at rettssalene er helt nedrent av folk som oss, så vi ser ingen ende på elendigheten før tidligst 2024. Og da har sikkert utbygger rukket å slå seg konkurs. Dette er drømmen, dere... Anonymkode: 5b5b1...d05 Hva forventer det norske folk når de kjøper skinnet før bjørnen er skutt? Utbyggere ler hele veien til banken, der nordmenn kjøper nybygg lenge før de har fått innvilget rammetillaltelse for prosjektene sine. Det norske folk må begynne å våkne. De blir flådd fra alle kanter også i vårt justissystem.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #20 Skrevet 3. mai 2023 Du må avklare med deg selv hva som er viktigst. Jeg hadde valgt gangavstand foran nytt hus alle dager, men folk er forskjellige. Anonymkode: 5b079...125
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå