Gå til innhold

Folk blir overrasket når jeg oppgir vekta

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever gang på gang når vi diskuterer vekt med familiemedlemmer og venner at folk tror jeg veier 5-10 kilo mindre enn jeg veier. Jeg er normalvektig, øvre del. Synes selv også at vekts viser litt mye. 

Noen andre som har det slik? Hvorfor ser man slankere ut enn vekta viser? 

Anonymkode: a5a1b...2e4

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stoler ALDRI på andres gjetninger om vekt. Folk flest slår gjerne av noen kilo uansett, for å være hyggelig og unngå å såre. For alt du vet trodde de egentlig at du veier mer enn du veier, men så slo de av kraftig.

Hvorfor diskutere vekt i det hele tatt? Det er da en privatsak.

Anonymkode: f4da7...a9a

• Liker 16
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg stoler ALDRI på andres gjetninger om vekt. Folk flest slår gjerne av noen kilo uansett, for å være hyggelig og unngå å såre. For alt du vet trodde de egentlig at du veier mer enn du veier, men så slo de av kraftig.

Hvorfor diskutere vekt i det hele tatt? Det er da en privatsak.

Anonymkode: f4da7...a9a

Fordi vi gjerne gjør det i familien:) Joda, men dette var nærmeste familie som sa og de pleier å fortelle sannheten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg opplever gang på gang når vi diskuterer vekt med familiemedlemmer og venner at folk tror jeg veier 5-10 kilo mindre enn jeg veier. Jeg er normalvektig, øvre del. Synes selv også at vekts viser litt mye. 

Noen andre som har det slik? Hvorfor ser man slankere ut enn vekta viser? 

Ok. Det må dere slutte med. Nå. 

Man skal aldri diskutere utseende i plenum. Spesielt ikke om det er mindreårige til stede. Kropp er funksjon, ikke estetikk. Du ønsker virkelig (virkelig!) ikke at barna dine eller andre barn i familien vokser opp og ender opp i sosiale lag der man diskuterer utseende. Det er ikke forenelig med ok livskvalitet.

Om folk spør hva du veier? Svar «hva jeg veier? Akkurat nå veier jeg ikke noe. Har du behov for å veie noe står nok vekten i et kjøkkenskap.» Presser de? Lat som om du ikke hører dem. Presser de enda mer? Svar «kan du gjenta det?» i et truende tonefall. Enten gjentar de (da later du igjen som om du ikke hørte dem), eller så tar de hintet og endrer tema.

Hva folk er etter vekta? Det vet jeg ikke. Jeg er et sivilisert menneske. Men jeg vet viktige ting om vennene mine. Som hva de tjener, er utdannet som, hvilken trening de liker, om de foretrekker italiensk eller thai til lunsj og om de heller vil dra til Frankrike eller på hytta.

Anonymkode: 69f92...be8

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Samme erfaring! Mitt inntrykk er at alle har det sånn. Og jeg er skyldig selv når jeg har blitt spurt "gjett hva jeg veier" eller at folk jeg kjenner oppgir vekten. Tipper alltid laaangt mindre enn jeg egentlig tror. 

Da jeg selv var tenåring og hadde kroppskomplekser og var litt lubben (i mitt eget hode, og fra kommentarer jeg fikk av frekke vgs klassekompiser) så var jeg på utveksling i USA og alle sa at jeg var "so skinny!" Tror jeg hadde en BMI på 23 eller 24 dengang. 

Handler om hva man er vant å se. 

Anonymkode: 44078...a39

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er høy, så jeg tror jeg virker slankere enn jeg er. Har samme erfaring. 

Anonymkode: 8a9d1...2fb

• Liker 1
Skrevet

Folk blir overrasket over min vekt og. Jeg er normalvektig på nedre del, men folk tror jeg veier 5-15 kg mer.

AnonymBruker
Skrevet

Gang på gang? Hva slags dysfunksjonell gjeng er det du omgås? Både det å spørre om andres vekt, og ikke minst oppgi egen vekt som i en slags konkurranse om noen gjetter riktig høres helt utrolig cringe ut. 
Du ser helt sikkert ut som du veier det du gjør. Hadde aldri i verden trodd på venner som sier at du ser da myyye lettere ut. Men hvem i all verden klarer å se slikt nøyaktig? Jeg er tynn men ble likevel litt overrasket over at Else kåss furuset hadde såå høy bmi. Hun ser da ut som de fleste overvektige.

Når eldre kollegaer fyller år, er det ofte folk bryter ut med at de ser ikke en dag over feks 45år (når de blir 52). Det er jo for å være vennlig på et vis. Men det er jo ikke sant.

Anonymkode: ca7ae...5ef

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (9 timer siden):

Folk blir overrasket over min vekt og. Jeg er normalvektig på nedre del, men folk tror jeg veier 5-15 kg mer.

Jeg har aldri snakket med «folk» om min vekt, men føler det samme om meg selv. Bmi er på rundt 21, men syns jeg ser lett overvektig ut. 

Anonymkode: ca7ae...5ef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ei, som er på cm like høy  som meg og vi brukte samme str i klær. Hun veide 50kg jeg 58. Min beinbygning er nesten dobbelt så grov som hennes. Så ikke rart vekten er såpass stor forskjell.  Hvis jeg ligger på bmi vekt, er jeg for tynn og får mørke ringer rundt øynene og innsunkne øyne og kinn. Ser anorektisk ut. Så jeg trives best på ca 65 kg.

Anonymkode: aa98d...8a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2023 den 21.22):

Fordi vi gjerne gjør det i familien:) Joda, men dette var nærmeste familie som sa og de pleier å fortelle sannheten. 

Så dere snakker »gjerne» (som i ofte?) om dette i familien, men likevel gjettet alle så feil på deg? Husket de ikke fra sist dere diskuterte det?

Anonymkode: d62de...79b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2023 den 21.24):

Ok. Det må dere slutte med. Nå. 

Man skal aldri diskutere utseende i plenum. Spesielt ikke om det er mindreårige til stede. Kropp er funksjon, ikke estetikk. Du ønsker virkelig (virkelig!) ikke at barna dine eller andre barn i familien vokser opp og ender opp i sosiale lag der man diskuterer utseende. Det er ikke forenelig med ok livskvalitet.

Om folk spør hva du veier? Svar «hva jeg veier? Akkurat nå veier jeg ikke noe. Har du behov for å veie noe står nok vekten i et kjøkkenskap.» Presser de? Lat som om du ikke hører dem. Presser de enda mer? Svar «kan du gjenta det?» i et truende tonefall. Enten gjentar de (da later du igjen som om du ikke hørte dem), eller så tar de hintet og endrer tema.

Hva folk er etter vekta? Det vet jeg ikke. Jeg er et sivilisert menneske. Men jeg vet viktige ting om vennene mine. Som hva de tjener, er utdannet som, hvilken trening de liker, om de foretrekker italiensk eller thai til lunsj og om de heller vil dra til Frankrike eller på hytta.

Anonymkode: 69f92...be8

Ditt første avsnitt avslører hvor forkvaklet det er blitt i verden.

Anonymkode: 34517...2cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg kjenner ei, som er på cm like høy  som meg og vi brukte samme str i klær. Hun veide 50kg jeg 58. Min beinbygning er nesten dobbelt så grov som hennes. Så ikke rart vekten er såpass stor forskjell.  Hvis jeg ligger på bmi vekt, er jeg for tynn og får mørke ringer rundt øynene og innsunkne øyne og kinn. Ser anorektisk ut. Så jeg trives best på ca 65 kg.

Anonymkode: aa98d...8a3

Gammel seiglivet myte.

Hos kvinner varierer vekten av benbygningen med omtrent bare 750 gram, og med cirka 1 kilo for menn. Det er andelen fett og muskelmasse som bestemmer hvor slanke eller tykke vi fremstår. Det er altså vekten som kommer fra bløtdelsmassen, altså muskler, fett og væske som forklarer vekten, ikke knokler og brusk.

Men fit å skylde på, selvsagt:-)

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Raptuss
Skrevet

Mennesker er elendige til å estimere andres vekt, alder og IQ. Jeg er mer overrasket om noen sier riktig enn feil… 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gammel seiglivet myte.

Hos kvinner varierer vekten av benbygningen med omtrent bare 750 gram, og med cirka 1 kilo for menn. Det er andelen fett og muskelmasse som bestemmer hvor slanke eller tykke vi fremstår. Det er altså vekten som kommer fra bløtdelsmassen, altså muskler, fett og væske som forklarer vekten, ikke knokler og brusk.

Men fit å skylde på, selvsagt:-)

Men hvis man har grov benbygning så følger det ofte mer muskler, fett og væske med,  så ab du siterte har jo på  en måte rett. 

Anonymkode: 9b264...7df

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Men hvis man har grov benbygning så følger det ofte mer muskler, fett og væske med,  så ab du siterte har jo på  en måte rett. 

Anonymkode: 9b264...7df

Men bena er altså ikke spesielt tyngre. Man hører ofte folk skylder på "tung benbygning" den dag i dag.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
On 5/4/2023 at 10:42 AM, AnonymBruker said:

Men bena er altså ikke spesielt tyngre. Man hører ofte folk skylder på "tung benbygning" den dag i dag.

Nei, det er svært sjelden folk i dag tror at det faktisk er skjelettet som veier mer. Men enn grov benbygning kan bære mer muskler, fett og hud før man er overvektig. Har du brede skuldre og brede hofter bærer massen på skjelettet mer vekt enn hvis du er smal. 

Er så lei av de som triumferende forklarer at skjelletett ikke veier så mye når det ikke er det det dreier seg om. 

Anonymkode: 86657...261

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Folk hadde blitt overrasket om jeg hadde begynt å snakke om hva jeg veier i familesammenkomster også. Jeg føler at og til at jeg er fra overklassen her på KG, når jeg kommer fra helt vanlig norsk bondeslekt, men vi snakker da ikke om hva vi veier?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ikke hva folk tror jeg veier, for jeg har aldri møtt noen som gjetter hva jeg veier. 

Veldig rart å snakke mye om dette, du og familien din har nok litt oppheng i det? Det må dere passe dere litt for, spesielt foran barn.

Jeg har ei venninne som alltid har hatt et angstrengt forhold til vekt og mat og hadde bulimi en periode. Foreldrene hennes (spesielt faren) snakket om mat og vekt hele tiden, hva som gjorde en tynn eller tykk, var sunt eller usunt, og jeg var på hytta med besteforeldrene hennes en gang som var enda verre. De kommenterte min vekt og kropp i positivt ordelag, jeg var jo nærmest undervektig i den perioden i tenårene, imens venninna mi som hadde komplekser var normalvektig.

Ikke rart hun har hatet kroppen sin og vært mer eller mindre på slankern hele livet.

Anonymkode: b4a99...285

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Synes ikke vi har et skummelt forhold til vekt i familien, tvert imot er det fint med åpenhet, og vi er alle voksne. Helt naturlig forhold til mat alle sammen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...