Gå til innhold

Barn som bruker over en time på å sovne...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får en time egentid om dagen og er helt utslitt som 100 % alenemor. Jeg har nå blitt sykemeldt av legen, for å hente meg inn igjen før jeg blir utbrent. Jeg har også en jobb som krever jeg er på 100 %.

Er det normalt at et barn på 3 1/2 år bruker så lang tid på å sovne og våkner om natten 2-3 ganger i uken? Bør jeg ta kontakt med en søvnspesialist? Eller er dette normal utviklingstrinn i denne alderen eller forekommer mer når solen skinner fra morgen til kveld?

Vi har fast leggerutine og jeg har prøvd de fleste tips. Noen som vi dele sine tips for å få et barn til å sovne på 20 min? Dessverre har barnet alltid vært urolig ved legging. De to første årene brukte han to-tre timer, men da jobbet jeg heller ikke så overlevde.

Anonymkode: 28c60...8c6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vår var slik frem til han var 8. Da fant vi ut at han hadde adhd og fikk melatonin. Det var redningen.

Anonymkode: 6d6dc...17e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår 3,5åring er på samme vis. Føler med deg❤️

Anonymkode: 9ca77...474

Skrevet

Anbefaler podkasten «kan du ikke bare sove» av Camilla lorentzen. Hun har en fantastisk fin tilnærming, og mange gode tips.

Og ja, det er normalt at småbarn våkner om natten. Det er slitsomt og tungt om de trenger mye støtte for å sovne igjen, men der kan kanskje CL hjelpe😊

AnonymBruker
Skrevet

Har en jente på 5 om ofte bruker over 1 time på å sovne og har vært sånn i et par år nå. Før det sovnet hun nesten med en gang hun ble lagt. Ingen diagnoser inni bildet her. Hun legges kl.20 og sovner i 21-tiden. I noen perioder sover hun natten igjennom men enkelte ganger kan det være 1-4 uker der hun våkner 1 gang per natt. Da er det gjerne fordi hun har hatt tisseuhell eller ikke får sove.

Anonymkode: 242fd...30b

AnonymBruker
Skrevet

Min eldste brukte lang tid på å sovne og våknet mye om natten frem til han var 4, da begynte han endelig å sove om natten og sovnet raskt på kvelden. Han er en helt normal gutt nå, men over gjennomsnittet aktiv. 

Anonymkode: b5eba...0c8

AnonymBruker
Skrevet

Alenemamma med en på 4, han bruker alltid to-tre timer på å sovne. Jeg holder på å bli klin kokos hver kveld. 

Anonymkode: ae39d...44f

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Her brukes det fortsatt og noen ganger lenger enn en time før søvnen kommer. 7 år. 

Anonymkode: a8daa...839

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg får en time egentid om dagen og er helt utslitt som 100 % alenemor. Jeg har nå blitt sykemeldt av legen, for å hente meg inn igjen før jeg blir utbrent. Jeg har også en jobb som krever jeg er på 100 %.

Er det normalt at et barn på 3 1/2 år bruker så lang tid på å sovne og våkner om natten 2-3 ganger i uken? Bør jeg ta kontakt med en søvnspesialist? Eller er dette normal utviklingstrinn i denne alderen eller forekommer mer når solen skinner fra morgen til kveld?

Vi har fast leggerutine og jeg har prøvd de fleste tips. Noen som vi dele sine tips for å få et barn til å sovne på 20 min? Dessverre har barnet alltid vært urolig ved legging. De to første årene brukte han to-tre timer, men da jobbet jeg heller ikke så overlevde.

Helt normalt, legger du han for tidlig kanskje? Jeg ville prøve å legge i 19.30 tiden, så slipper prosessen å bli så lang for deg og barnet. Barnet snapper opp stress of frustrasjon hos mor, og da tar gjerne legginga enda lenger tid. Hilsen mor til to på 7 og 10 som har ropt om diverse i 45 min nå😅

Anonymkode: d857b...704

AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn var slik i noen år mellom 4-7 år, men det gikk over nå sovner barnet med engang.

Anonymkode: 9e65b...428

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt normalt, legger du han for tidlig kanskje? Jeg ville prøve å legge i 19.30 tiden, så slipper prosessen å bli så lang for deg og barnet. Barnet snapper opp stress of frustrasjon hos mor, og da tar gjerne legginga enda lenger tid. Hilsen mor til to på 7 og 10 som har ropt om diverse i 45 min nå😅

Barnet blir lagt ca. kl. 19.00-19.15, så leser vi i 15-30 minutter. Jeg føler det ikke hjelper uansett når h*n blir lagt. Det går minst en time hver gang. Nå holder jeg snart på å sovne selv og leiligheten ser helt bomba ut med leker og klær overalt. 😅

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare legge senere eller stå opp tidligere? For jeg forstår godt hva du mener. Jeg har min egentid på kveldene, men min datter har lakenskrekk uten like 😅 men vet at det ikke nytter å legge tidlig, så må liksom enten at hun står opp tidlig eller legger seg senere.. 

Anonymkode: 71bb7...eb3

AnonymBruker
Skrevet

Prøvd å legge tidligere? Ingen skjermtid siste timen før leggetid, ha faste leggerutiner med kveldsmat, tannpuss , bading og lese bok i stua? Her er det natta når barnet legger seg i sengen, bok leser vi i sofaen før vi går på soverommet. 

Anonymkode: 0c87f...bb0

AnonymBruker
Skrevet

Når står han opp da?

Anonymkode: 37b13...c65

AnonymBruker
Skrevet

Tja.. jeg er 36 og det er ikke så uvanlig at jeg bruker en time på å sovne heller. Mener ikke å være spydig, men noen er bare sånn. Skjønner at det er frustrerende. 

Anonymkode: 4c87d...f12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Barnet blir lagt ca. kl. 19.00-19.15, så leser vi i 15-30 minutter. Jeg føler det ikke hjelper uansett når h*n blir lagt. Det går minst en time hver gang. Nå holder jeg snart på å sovne selv og leiligheten ser helt bomba ut med leker og klær overalt. 😅

Ts

Litt tidlig leggetid tenker jeg. Noen barn ee b- mennesker. Sønnen min har alltid trengt lite søvn, ble gjerne lagt 20.00-20.30 i den alderen, og først da slapp vi lang leggetid 

• Liker 1
Skrevet (endret)

3 åringen her bruker også lang tid på å sovne. Dette har blitt verre siste halvåret kanskje. Tidligere sovnet hun på et blunk.  Heldigvis så er hun veldig snill jente og ligger stort sett bare i senga. Kan rope litt på oss av og til.

Hun står opp kl 08-08.30 da, så naturlig nok er hun oppe litt lengre av den grunn. Men ofte sovner hun ikke før kl 22.00. Legger ca 20.30. Har prøvd å legge tidligere og senere, uten effekt.

Vi prøver nå å vekke henne litt tidligere. Ingen effekt enda. Tror vi bare må innse at hun er et B menneske (som faren) og at det for henne holder med 10 timer søvn. 

Endret av myMa
AnonymBruker
Skrevet

Vår 3,5-åring kan bruka alt fra 5 min til 2timer avhengig av dagsformen. Har ingen sammenheng med hvor trøtt han er, men hvor mange inntrykk fra dagen han har å fordøye. 
Våkner stort sett 2-3 ganer hver natt. 

Anonymkode: 44723...654

AnonymBruker
Skrevet

Bare en time? Du burde jo gråte av lykke, en time når ungen er 3 år er da ingenting.

Men skjønner ikke hvordan du bare kan få en time egentid om ungen bare bruker en time på å sovne…?

Anonymkode: 5650c...c53

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, men - vi hadde litt hell ang lang innsovning på å legge litt senere. 

For vår del avlet ikke søvn mer søvn A heller mindre. 

Anonymkode: 537ff...7d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...