AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #1 Skrevet 2. mai 2023 Har en på 13 mnd som klatrer opp i sofaen dagen lang, jeg får da ikke gjort stort annet enn å løpe etter og passe på ungen herje i sofaen. Jeg løfter ned og sier nei osv, men det hjelper ikke. Og ungen blir gira og kommer seg ikke trygd ned. Er livredd for ordentlige skader ved fall dersom den detter på hode eller fra en sofaputer og oppå salongbordet etc. Hvordan løser dere andre dette? Anonymkode: 13118...6d9
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #2 Skrevet 2. mai 2023 Her er det hopping i sofaen med knall og fall innimellom. Tror ikke du kan gjøre annet enn å sperre av hele stua. Anonymkode: 645b0...3db 9
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #3 Skrevet 2. mai 2023 Slutt å forby- da blir det ikke like gøy ☺️ Anonymkode: e82e6...af9 8
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #4 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her er det hopping i sofaen med knall og fall innimellom. Tror ikke du kan gjøre annet enn å sperre av hele stua. Anonymkode: 645b0...3db Men ungen er så liten, var jo nettopp en baby og skjønner ikke konsekvenser, kan slå seg voldsom med feil fall. Har ingen forståelse for at sofaen tar slutt. Anonymkode: 13118...6d9 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #5 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Slutt å forby- da blir det ikke like gøy ☺️ Anonymkode: e82e6...af9 Har prøvd det også, ungen vil bare opp dit uansett. Anonymkode: 13118...6d9 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #6 Skrevet 2. mai 2023 Fester tegnestifter på sofaputene med spissen opp der ungen bruker å ta tak med hendene. ... I tankene, altså. 🙈 Har selvsagt ikke gjort det, men jeg har vært sterkt fristet når frustrasjonen er som høyest. Anonymkode: a61d0...8ea
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #7 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fester tegnestifter på sofaputene med spissen opp der ungen bruker å ta tak med hendene. ... I tankene, altså. 🙈 Har selvsagt ikke gjort det, men jeg har vært sterkt fristet når frustrasjonen er som høyest. Anonymkode: a61d0...8ea Men ideen er igrunn fin. Ikke tegnestifter, selvfølgelig, men den stikkete delen av borrelås er kanskje akkurat ubehagelig nok? Anonymkode: 50764...912 1
Sjonkel-Donkel Skrevet 2. mai 2023 #8 Skrevet 2. mai 2023 Lekegrind. Burde tilvennes og være der i fra de er bitte små. Da kan de kose seg der så man får gjort annet. 3 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #9 Skrevet 2. mai 2023 Just now, Sjonkel-Donkel said: Lekegrind. Burde tilvennes og være der i fra de er bitte små. Da kan de kose seg der så man får gjort annet. Hadde aldri trodd jeg skulle si det, men er enig. Begge mine har blitt enormt viljesterke og tror det er pga for lite avgrensing da de var babyer og småbarn. Skulle vært knallhard på grensesetting fra start, men hadde så lite overskudd. Anonymkode: f847b...ea0
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #10 Skrevet 2. mai 2023 Flytt unna stuebordet så det er utenfor rekkevidde. Legg masse puter, dyner og tepper på gulvet nedenfor sofaen. Ingen puter oppi. Da får ungen utforsket, og du har minimert skaderisiko til et akseptabelt nivå. Anonymkode: e7b68...507 16 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #11 Skrevet 2. mai 2023 Om det ikke er til å leve med- ta bort sofaen, enten i annet rom eller snu den .. men tror nok det uansett går fint.. bare pass på.. min på samme alder har lært seg å beregne .. jeg demonterte senga mi, så barnet lærte å beregne høgder ved at madrassene hadde ulike høgder uten å slå seg nevneverdig. Da h*n var stor nok til å komme opp i sofaen var forståelsen for høyder alt innarbeidet.. Anonymkode: 3d341...35e
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #12 Skrevet 2. mai 2023 Lær ungen hvordan den trygt kan komme seg ut av sofaen, på magen med beina først. Ellers må man regne med litt knall og fall med småbarn. Vi kjøpte rundt salongbord så det i det minste ikke var noen hjørner å slå seg på. Anonymkode: b7150...f50 18 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #13 Skrevet 2. mai 2023 Sjonkel-Donkel skrev (10 minutter siden): Lekegrind. Burde tilvennes og være der i fra de er bitte små. Da kan de kose seg der så man får gjort annet. For en «klatrer» klarer på ingen måte å komme seg ut av en lekegrind om h*n vil. Anonymkode: 139a7...eec 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #14 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Lær ungen hvordan den trygt kan komme seg ut av sofaen, på magen med beina først. Ellers må man regne med litt knall og fall med småbarn. Vi kjøpte rundt salongbord så det i det minste ikke var noen hjørner å slå seg på. Anonymkode: b7150...f50 Har lært den det, men ofte blir den blir så ivrig at den ikke ser seg for eller "tenker seg om". Anonymkode: 13118...6d9
RockyRose Skrevet 2. mai 2023 #15 Skrevet 2. mai 2023 Legg putene på golvet så kan hn herje der. Viss du ikkje har lause puter: sett ting framfor sofaen så hn ikkje kjem opp når du ikkje er der, evt ta vekk sofaen. Eg satt meg ofte midt i sofaen, han fekk/får ikkje lov å gå/springe i sofaen, men kan tulle på kne eller opp etter meg 🙈 Men 'dessverre' er den alderen sånn, utforsking, utforsking, utforsking. Det som er supermorro no er ikkje fullt like morosamt imorgon.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #16 Skrevet 2. mai 2023 Sjonkel-Donkel skrev (37 minutter siden): Lekegrind. Burde tilvennes og være der i fra de er bitte små. Da kan de kose seg der så man får gjort annet. Hadde det, men etter tre mnd med hysterisk gråt hver gang vi satte oppi, måtte vi bare gi opp. Anonymkode: 13118...6d9 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #17 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Har en på 13 mnd som klatrer opp i sofaen dagen lang, jeg får da ikke gjort stort annet enn å løpe etter og passe på ungen herje i sofaen. Jeg løfter ned og sier nei osv, men det hjelper ikke. Og ungen blir gira og kommer seg ikke trygd ned. Er livredd for ordentlige skader ved fall dersom den detter på hode eller fra en sofaputer og oppå salongbordet etc. Hvordan løser dere andre dette? Anonymkode: 13118...6d9 Hvorfor skal ikke barnet klatre i sofaen? Barn skal utfolde seg. De skal gjøre farlige ting. Å si «nei» forklarer dessuten intet. Du har med et 13 måneder gammelt menneske å gjøre, ts, ikke en hund. Forklar hvorfor barnet ikke kan gjøre det som er mest farlig. Lær barnet å gjøre det som er passe farlig - på en forsiktig måte. Og så lar du barnet holde på. Fysisk aktivitet er læring. Hva tenkte du barnet ville gjøre mens det lærte bevegelse, høyde, romforhold etc? Sitte på en stol med en bok? Barn lærer i romlig lek. Dette er forventet, ønsket adferd. Anonymkode: bafb0...e11 14 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #18 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Har en på 13 mnd som klatrer opp i sofaen dagen lang, jeg får da ikke gjort stort annet enn å løpe etter og passe på ungen herje i sofaen. Jeg løfter ned og sier nei osv, men det hjelper ikke. Og ungen blir gira og kommer seg ikke trygd ned. Er livredd for ordentlige skader ved fall dersom den detter på hode eller fra en sofaputer og oppå salongbordet etc. Hvordan løser dere andre dette? Anonymkode: 13118...6d9 Hvorfor skal du drive å løfte ned å si nei? Ungen er så liten at hen ikke forstår konsekvenstenkning. Du må faktisk la hen gå å holde på, det må bli en del knall å fall for at barna skal få utfolde seg å utvikle seg. Hvis du skal stå der til enhver tid, nekte dem å utforske å lære, da lærer dem ikke mye. Uavhengig om det blir litt skrubbsår. Anonymkode: 4a17e...771 4
ms. Perfect Skrevet 2. mai 2023 #19 Skrevet 2. mai 2023 Distraksjon. Funker av og til, men ikke alltid. Når det ikke funker er det bare å rigge seg til i sofaen sammen med akrobaten, og avverge stygge fall så mye som mulig. Jo mer de får hoppe og «trene» i sofaen, jo støere blir de. Etterhvert så er de støe nok til at man aksepterer risikoen for å falle. Tepper og puter på gulvet vil evt dempe fallet, og å flytte på sofabord vil hindre dem i å slå seg i dem ihvertfall. 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #20 Skrevet 2. mai 2023 Har en på samme alder. Jeg passer på hele tiden rett og slett. Sitter som regel på gulvet foran sofaen. Hun vil ennå mer oppi om en voksen sitter i sofaen. Får barnet interessert i andre ting/leker. Går ut og leker. Tar med barnet om jeg må til et annet rom. Har og dyttet sofabord litt unna. Og øver på å snu og skli på magen ut av sofaen men det sitter ikke helt. Anonymkode: 93ab7...17d 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå