Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2002 #1 Skrevet 31. oktober 2002 JA JEG SKAL GIFTE MEG!!!! :D MEN, jeg har litt dårlig tid kanskje? Fra i morgen av er det 3 mnd til jeg blir fru! Gleder meg og gruer meg til de neste månedene Noen råd fra dere på veien??? Hilsen fra meg (som velger å være anonym - siden mange vet hvem jeg er, og brylluper foreløbig er hemmelig)
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2002 #2 Skrevet 31. oktober 2002 start med å tenke at du blir gift.. ikke at du blir "fru" (ufattelig gammeldags ord!)
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2002 #3 Skrevet 31. oktober 2002 Ja, du har litt dårlig tid, men det avhenger av hva slags bryllup dere skal ha. Det er jo lavsesong for bryllup nå da, så det er jo litt enklere å finne lokale o.l. Husk at hvis du må bestille brudekjole fra utlandet er leveringstiden ofte på bortimot 3 mnd...
Juli-79 Skrevet 31. oktober 2002 #4 Skrevet 31. oktober 2002 Det første jeg ville gjort var å bestille lokale, kirke, fotograf. Deretter bør du kanskje tenke på klær til deg/dere, visevert/musikk, sende ut innbydelser. Det er mye som må ordnes, så det er bare å sette i gnag. Du får bruke sidene her flittig så skal du nok få god hjelp. Lykke til Klem fra Juli-79 (vært gift i, obs. faktisk over 4 mnd., tror jeg nett skrev 3 mnd. i ett annet innlegg , tiden går jo så fort gitt)
Tusenfryd Skrevet 31. oktober 2002 #5 Skrevet 31. oktober 2002 Vi hadde bare 6 mndr. vi, og det var ikke stress i det hele tatt. Bestill lokale og kirke, og fotograf. Så begynner du å sette opp et budsjett. Hva slags mat - det avhneger av lokalet, skal dere ha med selv, hvem lager maten? Kokk? Hvor mange gjester. Begynn tidlig med gjestelisten - den trenger ofte tid til å modnes - og mange har gjerne en mening. Så må dere finne antrekk. Det er mye salg nå, av årets modeller, før neste års kommer, så sånn sett er det perfekt timing. Heller ikke rush mht. kirke og florister etc. Hva slags form skal festen ha? Dans? Levende musikk eller cd-spiller? Husk at mye av tiden som man vanligvis bruker, er til drømming, fnising, snakking med venninner, vente og vente - prøve tusen ulike bordkort etc. (Bare innrøm det, dere andre, jeg vet, jeg har vært der selv...) men å gjøre planleggingen og selve arrangør-jobben, det rekker du fint. Er dere systematiske får dere til og med tid til overs. Tre måneder? Du kan begynne å kjøpe brus og potetgull allerede nå, så slipper du å stresse med det siste uken før. Kjøp en potetgullpose hver gang du handler - du har snart nok. Det var bare et eksempel - skjønner? Lykke til.
Tusenfryd Skrevet 31. oktober 2002 #6 Skrevet 31. oktober 2002 start med å tenke at du blir gift.. ikke at du blir "fru" (ufattelig gammeldags ord!) Er det mulig å la folk få kalle seg hva man vil - uten å slenge med leppa så inmari? Og hva du synes er gammeldags og ikke, var kanskje ikke spørsmålet her? Eller?
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2002 #7 Skrevet 31. oktober 2002 Hei Ja det sier jeg også.. om man vil være fru eller ikke.. Har noen noe med det da? Jeg gifter meg om to uker , men har bare hatt to mnd på planlegging. og til "alles" ergrelser bli jeg oxo FRU og enda verre .. Jeg er 35 år og ønsker å bli fru. Hvordan i den hele vide verdan skal det ende :D Skal gifte oss og overraske venner og familie med å sende innbydelser til fest og selskap dagen etter vi har giftet oss. Vi skal være på ett lite men flott hotell. Der skal vi spise en nydelig middag sammen med forloverne og overnatter der til dagen etterpå . Da har vi to mnd på å planlegge festene :D Så tre mnd holder for deg om du er strukturet og effektiv og det er du nok i denne settingen. Masse lykkeønskninger til dere som skal gifte seg 15 nov og håper på fint være
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2002 #8 Skrevet 31. oktober 2002 Dette må være tidenes tips; "kjøp en pose potetgull hver gang du handler". Mye smartere det, og ikke minst praktisk, å lagre potetgull i skuffer og skap i månedsvis, enn å ta én handletur noen dager før bryllupet. Det tar sikkert minst en time å kjøpe inn potetgull til et selskap, det er klart at det ikke nytter den siste uken...det blir et ufattelig stress...
Tusenfryd Skrevet 31. oktober 2002 #9 Skrevet 31. oktober 2002 Dette må være tidenes tips; "kjøp en pose potetgull hver gang du handler". Mye smartere det, og ikke minst praktisk, å lagre potetgull i skuffer og skap i månedsvis, enn å ta én handletur noen dager før bryllupet. Det tar sikkert minst en time å kjøpe inn potetgull til et selskap, det er klart at det ikke nytter den siste uken...det blir et ufattelig stress... Skjerp nepa - for noen kan et sånt tips verdt noe. Hvis ikke, kan de overse det. Det har noe med økonomi å gjøre blant annet - man slipper å legge ut mye på en gang. Og klart det bare tar en time den siste uken - i tillegg til alle de andre timene hvor ting faktisk skal skje. Og med litt planlegging kan man bruke siste uken til å roe seg ned, og slappe av. Hva er det jeg driver med her, egentlig? Jeg har arrangert bryllup, og vet hva jeg snakker om fra mitt ståsted. Også forsvarer jeg de rådene jeg gir. *rister på hodet over meg selv*.
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2002 #10 Skrevet 31. oktober 2002 he he .. hva du gjør her ? jo det skal jeg si deg .. du gir gode råd og de som ikek skjønner det harvel kanskje ett pittelite problem eller?
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2002 #11 Skrevet 31. oktober 2002 "Skjerp nepa ?" :o Jeg ville bare si, på en litt ironisk måte, at jeg ikke synes dette var noe godt tips. Det vitner heller om at man stresser og maser seg for mye opp, hvis man skal begynne å hamstre diverse småting i månedsvis før bryllupet. Jeg for min del blir mindre stresset av å gjøre ting ferdig, og så stryke det av listen. Ta en ting av gangen ! Det går helt utmerket, så lenge man ikke henger seg opp i alle små detaljer så rekker man alt man skal, uten at det er så mye stress. Og du kan vel ikke for alvor mene at å dosere ut kjøp av potetgull har noe med økonomi å gjøre...alvorlig talt. Nå skal jeg faktisk slutte å være her inne på KG, er så utrolig lei av alle humørløse lett-fornærmede langtidsplanleggere ! Så kan dere ca. 20 som tydeligvis har enerett på å ha "rett" på disse sidene få være i fred fra plageånder som meg
viwi Skrevet 31. oktober 2002 #12 Skrevet 31. oktober 2002 " Og du kan vel ikke for alvor mene at å dosere ut kjøp av potetgull har noe med økonomi å gjøre...alvorlig talt. Herlighet altså. Dere gjester er så innmari fæle til å kverulere på allting. Dette var da ment seriøst. Og JA for noen har det med økonomi å gjøre om man kjøper inn ting på forhånd. HVa i allverdens navn er galt med det. Dessuten var faktisk dette bare et eksempel på hva man kan få gjort unna.... Jeg syns det er smart å kjøpe inn ting i god tid, slik at man sprer utgiftene utover å slipper å måtte betale alt noen dager før. Om du gjest blir stressa opp for mye av sånt på forhånd, så vil ikke det si at alle andre blir det også.. Men til deg som spurte- neida tiden er ikke så knapp- du klaarer dette fint. Lag en plan på hva du må få gjort når. Da jeg giftet meg viste det seg at de aller aller fleste tingne fikk jeg ikke gjort noe med før de 2 siste ukene før bryllupet. Så ta de bare med ro- dette får dere iland!!! GRATULERER FORRESTEN
monja Skrevet 1. november 2002 #13 Skrevet 1. november 2002 Skjønner ikke at man må krangle og bli ufine "hele tiden". Trodde det var opp til hver enkelt å planlegge bryllup, og da burde vel alle få komme med gode råd uten at noen andre skal rakke ned på det som blir sagt? Kanskje noen faktisk synes det er ganske OK å kjøpe litt nå og da. Vi gjør det selv. For da kommer vi faktisk til å ha bedre råd den dagen vi gifter oss. Er ikke interessert i å få en regning på 70 000 slengt i trynet i juli heller da......men jeg er sikkert en humørløs langtidsplanlegger jeg. Greit at folk har ulike meninger, men hva med å legge dem fram på en fin måte? Til deg som spurte - jeg er helt enig i at det går å kjøpe noe nå og da, og les det som viwi skrev, for jeg er alldeles enig med henne. Lykke til med planleggingen. Hilsen en som gifter seg om 10 mnd og har alt i boks (minus kjolen....) Du klarer deg sikkert kjempefint.
RoadQueen Skrevet 1. november 2002 #14 Skrevet 1. november 2002 Jeg har sagt det før og sier det igjen - vi er forskjellige heldigvis - men det er da voldsomt så nærtakende enkelte synes å være - og ditto krasse kommentarer fra den andre kanten. Er det ikke bedre å ignorere disse krasse og heller glede seg til den forestående begivenheten og ta planleggingen i sitt eget tempo i stedet for å argumentere seg ihjel om hvorfor man har valgt å gjøre det slik eller slik? Eller? Det årnær sæ!!!
Gjest Anonymous Skrevet 1. november 2002 #15 Skrevet 1. november 2002 Morsomt at dere klarer å begynne å "krangle" over at jeg spurte om litt tips.... Jeg vil si at alle tips mottas med stor takk! Da vi foreløbig holder det hemmelig er det godt å få råd fra dere her inne! Tipset om potetgull VAR faktisk bra for meg, da jeg kanskje ikke trenger det på potetgull, så var ideen om å kjøpe ting når du først er der god!! Takk :D Jeg har nå skaffet lokaler + at jeg har kontaktet kirken og de skal sende alle nødvendinge papirer! Jeg jobber på spreng nå i grunn, siden jeg er gravid og ikke kan vite hvordan formen min blir. Jeg er kjempe frisk NÅ, så da planlegger jeg NÅ! Så slipper jeg kansje alt stresset på sluttten (he, he... er lov å håpe :-) ) Vel, vel takker for alle tips en gang til jeg og håper dere fortsatt skriver til meg! Lykke til ALLE sammen! Klem fra meg
Gjest Anonymous Skrevet 1. november 2002 #16 Skrevet 1. november 2002 og en ting jeg glemte å kommentere: jeg skriver jeg blir fru fordi jeg synes det er litt gøy! At det er gammeldags, teit, håpløst osv. driter jeg litt i..... *sorry ordbruken* kunne ikke dy meg :D
Flo* Skrevet 2. november 2002 #17 Skrevet 2. november 2002 Hei! Det er faktisk kjempelurt å starte tidlig med innkjøp. Vi sparte flere tusen kroner bare på reinsdyrsfiléen til middagen fordi vi kjøpte den på tilbud 2 mnd. før bryllupet. Siden dere gifter dere på nyåret er det jo virkelig i mnd. før jul man finner gode tilbud på mat osv. I tillegg har du fordelen med januarsalget for å spare noen kr. på diverse pynt, lys osv. Vinterbryllup er kjempeflott! Da giftet oss var det -20 grader og fullmåne. Vi hadde drygt 2,5 mnd på å planlegge bryllupet og det gikk helt fint. Det er som regel mye enklere å få tak i ledig kirke, prest , festlokaler, fotograf og frisør på vinteren. Hilsen FRU Flo*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå